Sedan att man måste blända ned en kamera med större sensor mer för en given bildvinkel än en med mindre sensor om man vill ha identiska skärpedjup är ju inte heller någon nyhet. Detta höll jag som argument till fördel för den lilla sensorn i situationer med svagt ljus (man kan köra med större bländare och ändå få ett relativt stort skärpedjup). Om man vill ha kort skärpedjup är givetvis större sensor och därmed längre brännvidder att föredra.
Exempelvis är hyperfokalavståndet för normaloptik (10mm) på en 1/1,6” sensor vid f2 endast 7,5 m givet oskärpecirkeln 1/1500 av bilddiagonalen. Hyperfokalavståndet för en småbild 24*36 mm med normal 43 mm och f2 ligger på 32,25 m.
Därav min slutsats att GF-1 med en större sensor inta automatiskt behöver bara bättre vid låga ljusnivåer än LX3 med en mindre sensor. Denna slutsats beror på hur mycket mer jag måste blända ned GF-1 och därmed skruva upp iso för att få det skärpedjup jag efterfrågar. Dessutom hade GF-1:ans objektiv som trådskaparen angav en sämre ljusstyrka än LX3. Det finna alltså en brytpunkt (vid ca 1,5 bländarsteg enligt DxO) där GF-1:s övertag genom större sensor inte längre blir relevant. Eller med andra ord, om man behöver blända ned GF-1 mer än 1,5 steg relativt LX3 så kommer bilderna m.a.p. brus vara bättre från LX3.
Fast om vi gör ett test och jämför:
LX3 vid ca 8,5 mmm brännvidd (motsvarande ca 40 mm småbild) har största bländare ca f2,4 och vid hyperfokalfokus skärpedjup från ca 2,5 m till oändligheten. Pupillen är 8,5/2,4 = ca 3,5 mm i diameter.
GF1 med 20/1,7 vid 20 mm brännvidd (motsvarande 40 mm) måste bländas ned till drygt f5 för att vid hyperfokalfokus ha skärpedjup från ca 2,5 m till oändligheten. Pupillen är 20/5 = 4 mm i diameter.
Något säger mig här att vid en exakt beräkning (jag har använt
http://www.dofmaster.com/dofjs.html) skulle det visa sig att pupillen är lika stor i båda fallen, dvs. skärpedjupet beror i slutänden bara på pupillens faktiska storlek och vid identiskt skärpedjup släpper två objektiv in lika mycket ljus. (40 mm brännvidd vid småbildsformat nedbländad till f10 = 4 mm pupill ger också skärpedjup från ca 2,5 m till oändligheten. Hyperfokalavståndet är också identiskt, ca 5,3 m, för alla tre fall.)
Kvarstår bildsensorn att göra skillnad för exponeringens kvalitet. Den traditionella uppfattningen är att eftersom GF1 har en ungefär 4 ggr större sensor än LX3 borde GF1 vara bättre än LX3 vid samma ISO-tal och likvärdig vid 4 ggr högre ISO-tal. Som sämst borde den väl vara lika dålig som LX3:an, knappast sämre, väl?
Anders