Annons

Panasonic DMC-GF1 (Lumix G 20mm ƒ/1,7 & Leica DG Macro-Elmarit 45mm ƒ/2,8 Asph./MEGA

Hur har du burit den med dig i skidbackarna? Hur har brännvidden 20mm funkat? Behövt något längre eller kortare i olika situationer? Jag ska själv iväg och åka skidor och funderar på val av kamera/glugg.

Haft kameran mestadels av tiden i en ryggsäck. (och med en tjock raggsocka som case;) Fick dock plats med kameran i jackan utan problem. Överlag har det funkat bra, 20mm känns som bra allaround.
Vissa gånger när jag ska fota saker mycket nära har jag inte kunnat fokusera så nära jag alltid önskat men ingen direkt big deal. Är sugen på att kompletterar senare med ett zoomobjektiv då det finns tillfällen jag inte kan ta mig dit det krävs för att ta bilden jag tänkt.

Mycket nöjd med kameran!
 
Ni med Gf1; upptäckte precis att när jag skakar lite lätt på kameran låter det som något ligger löst inuti och "skramlar" lite. Upplever ni detta också? Hör ni något alls?

Blir lite nojig att något skulle vara fel, trodde först det var någon knapp eller min ditsatta handrem som slog mot kamerahuset men kan fan inte komma på vad det kan vara. Låter som det kommer från insidan.
 
Ni med Gf1; upptäckte precis att när jag skakar lite lätt på kameran låter det som något ligger löst inuti och "skramlar" lite. Upplever ni detta också? Hör ni något alls?

Blir lite nojig att något skulle vara fel, trodde först det var någon knapp eller min ditsatta handrem som slog mot kamerahuset men kan fan inte komma på vad det kan vara. Låter som det kommer från insidan.

Nu vet jag inte hur GF1 är konstruerad men så brukar givaren för höjdformat låta.

M
 
Kameran har ingen inbyggd sensor för höjdformat. Jag tycker inte att min GF1 skramlar, men så länge du inte märker något som påverkar kamerans funktion så tror jag inte att det är något att oroa sig för.
 
Japanska menyer känns dock som något man kan lösa men en flash av firmware eller dylik. Rätta mig om jag har fel men Olympus är väll inte japanskt?

Olympus är mycket japanskt.

Fick hem min GF1 igår med 20mm pankakan. Jättenöjd men kan i princip ingenting så måste lära mig från grunden. Faktiskt spännande och kul!


Pannkakan är det absolut bästa med kameran. Ljusstyrkan på f/1,7 gör ju att man inte märker hur brusig den kan vara på höga ISO.

Krångligt att fokusera manuellt? vill kunna helt bestämma själv vad jag ska ha fokus på!

Ja, den är krånglig att fokusera manuellt. Fokusringen styr en motor med eftersläpning som följd. Utan spegel får man inga riktiga fokushjälpmedel heller, däremot är det betydligt lättare än på Pen E-P1 tack vare den högupplösta skärmen.

Några kort på iA läget har blivit suddiga/utsmetade och känns som kanske det kan vara ett resultat av avsaknaden av OIS då jag "skjutit från höften"? ;)

Låter som ett resultat av ostadiga händer i kombination med Panasonics brusreducering.
 
Jag tycker att det är kul att det finns adaptrar. Jag har några gamla OM-objektiv som jag definitivt skulle prova om jag skaffade en micro-4/3-kamera.

Jag tycker att det faller på att allt blir tele samt att manuell fokus tar en himla tid på de här kamerorna.
 
Att "allt" blir tele gör absolut ingenting. Manuell fokus går väl knappast speciellt mycket långsammare med en mikro-4/3-kamera än med en digital ESR?
 
Jag har provat GF-1 med leica-adapter i kombination med Summicron 50/2.0. Det fungerar fint och man kan t.o.m. använda tidsautomatik. Däremot är det inte helt lätt att fokusera. Den förstoring av sökarbilden, som går in vid manuell fokusering med originaloptiken, fungerar ej när man använder adapter. Det är då svårt att se skärpa i displayen och ännu svårare i den elektroniska sökaren. Men det ger onekligen en viss känsla att ha ett gammalt Leicaobjektiv i krom på kameran.
 
Den förstoring av sökarbilden, som går in vid manuell fokusering med originaloptiken, fungerar ej när man använder adapter.

Med senaste version av firmware (1.1) så kan man aktivera "mf assist" för manuella objektiv med ett enkelt tryck på tumhjulet.
 
Att "allt" blir tele gör absolut ingenting. Manuell fokus går väl knappast speciellt mycket långsammare med en mikro-4/3-kamera än med en digital ESR?

Manuell fokus går långsammare eftersom skärmar har eftersläpning och brusar. Digitala spegelreflexer har visserligen dåliga mattskivor, men de går för det mesta att efterutrusta med bättre fokushjälpmedel.
 
Är det någon som vet om Olympus makro-50 till vanliga 4/3 funkar fullt ut med adapter? Jag har inte lyckats luska ut det.
 
När Pana-kameran står på "3200" är detta samma EXAKT känslighet som den som Olympus fullständigt felaktigt kallar för "6400". Känsligheten i Olympusen är alltså ganska exakt HÄLFTEN av siffran som står i displayen - antagligen just för att det ska se bra ut när man testar....
Jämför alltså Pana på ISO400 med Oly på ISO800 osv. Dom har då samma bländare/slutartid.

Kan bara bekräfta. Jag testade just att köra samma objektiv på både E-P1 och GF1 med 400 ISO, bländare 4 och 1/3,2 s slutartid. Panasonicen blev ordentligt överexponerad.

Men hur kan Olympus, som ändå har tillverkat kameror sedan tidigt nittonhundratal, ljuga om ljuskänsligheten? ISO är ju ISO, åtminstone nominellt.
 
Zuiko Digital ED 50mm ƒ/2.0 Macro

Du behöver en MMF-1 eller den nya lättare MMF-2 från Olympus, eller DMW-MA1 från Panasonic. En sådan adapter kopplar bländarstyrningen, men med det här objektivet erhåller du bara manuell fokus på en Panasonic-kamera. Samma kit, dvs. adapter & makroobj. ger visserligen AF i tillägg på ett Olympus m4/3-hus, dock långsammare än om objektivet hade stöd för "Imager AF", dvs. kontrastdetekterande AF.

• Alla Four Thirds objektiv passar via adapter till en m4/3 kamera.
• Alla Four Thirds objektiv erhåller bländarstyrning och ger EXIF-info på en m4/3 kamera.
• Alla Four Thirds objektiv medger autofokus på en Olympus m4/3 kamera.
• Endast de Four Thirds objektiv (Panasonic eller Olympus) som stöder "Imager AF" / CDAF ger även AF på en Panasonic-kamera.
• Inget av Sigma objektiven till Four Thirds stöder CDAF.

Ref:



Edit: såg att (j_s) hann före med svar.
 
Leica DG Macro-Elmarit 45mm ƒ/2.8 ASPH OIS - Review / Test Report

Klaus Schroiff på tyska Photozone har testat det hittills enda makroobjektivet som finns för m4/3. Det är dessutom försett med bildstabilisering. Föga förvånande klarar det 1:1 avbildningsskala.

På Olympus lens roadmap finns ett 50mm makro inplanerat till nästa år. Förhoppningsvis kan det optiskt bli lika förstklassigt som det existerande till classic Four Thirds, men blir det miljötätat? Avsaknandet av en linsgrupp för bildstabiliseringen torde vara en fördel för att kunna uppnå optisk perfektion. Det är fortfarande inte angivet vilken ljusstyrka Olympus makro kommer att få, men ƒ/2.0 vore önskvärt och inte helt orimligt. De flesta makroobjektiv jag kikat på brukar ha en uppskattad bokeh, tror det har att göra med att just makroobj. är välkorrigerade. I tillägg brukar man använda cirkulärformande bländarlameller.

Ref:
 
Någon som har tips på en vettig väska/case till Gf1?
Lite trött på att bära runt på kameran i en rosa raggsocka och har fan inte hittat något bra alternativ!
 
Någon som har tips på en vettig väska/case till Gf1?
Lite trött på att bära runt på kameran i en rosa raggsocka och har fan inte hittat något bra alternativ!

Jag har två tips:

Lowepro Apex 60 AW rymmer kameran + 20 mm men inte så mycket mer.

Tamrac Velocity 6x rymmer dessutom ett extra objektiv eller en blixt + en del småsaker. Väskan säljs bl a av Clas Ohlson.
 
ANNONS