Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic DMC-GF1 (Lumix G 20mm ƒ/1,7 & Leica DG Macro-Elmarit 45mm ƒ/2,8 Asph./MEGA

Verkar riktigt läcker och skulle kanske kunna ersätta 20D som andrakamera... Men jag är ny på det här med m42/FD osv. Vilka objektiv kan man sätta på en GF1? Tänkte man kunde leta upp lite billiga äldre gluggar att komplettera den medföljande pannkakan med...
 
Verkar riktigt läcker och skulle kanske kunna ersätta 20D som andrakamera... Men jag är ny på det här med m42/FD osv. Vilka objektiv kan man sätta på en GF1? Tänkte man kunde leta upp lite billiga äldre gluggar att komplettera den medföljande pannkakan med...


Novoflex har sprecis släppt info att dom kommer släppa/göra 11 adaptrar till microfourthirds med följande fattningar:

Nikon F
Pentax K
Sony/Minolta Alpha
Minolta MD
M42
Leica M
Leica R
Canon FD
Contax/Yashica
Olympus OM
T2

http://www.dpreview.com/news/0909/09091101novoflex.asp
 
Novoflex har sprecis släppt info att dom kommer släppa/göra 11 adaptrar till microfourthirds med följande fattningar:
---
http://www.dpreview.com/news/0909/09091101novoflex.asp
Det var dock några sanslösa priser om de inte har T/S (lut/skjut) vilket det faktiskt inte ser ut som den här gången heller (vad tänker de med?).

Det är förvisso knepigt att kombinera både ock men den ena funktionen borde väl i alla fall ingå med den prissättningen. De kunde ju låta konsumenten själva få välja:) och erbjuda en serie snikadaptrar som dessa utan vare sig lut eller skjut till låga priser och sedan fresta med två serier med endera möjligheten till ungefär dessa priser eller t.o.m. något lite högre och sedan en svindyr serie med både ock.

I mitt tycke är halva kamerakonceptets fördel små kompakta pannkakor (inte stora klumpiga zoomar som ju totalförstör hela grundidén) och den andra halvan just att man kan få en användarvänlig T/S med vanliga spegelreflexobjektiv (med användarvänligheten avser jag helt enkelt live view som i det här fallet faktiskt har stora fördelar jämfört med en vanlig optisk spegelreflexsökare). Det faktum att M-fattade mätsökarvidvinklar tydligen går att använda betyder att 4/3-sensorernas vinkelkänslighet inte längre är ett väsentligt hinder för förskjutning (lutningsdelen har aldrig varit något problem ens med de ursprungliga 4/3-sensorerna).

Observera att det ju nu dessutom finns väldigt gott om plats i längdled för att enkelt göra sådana här adaptrar utan alltför mycket mekaniskt "finlir".

Om man förstört förskjutningsmöjligheterna genom att minska objektivfattningens diameter alltför mycket vet jag dock inte men blotta det faktum att de överhuvudtaget verkar ha ändrat den inger onekligen vissa farhågor i den riktningen. Varför lades det ner utvecklingspengar på det för övrigt, fattningens diameter sätter ju inte några som helst gränser för någonting så länge någon annan del av objektivet ändå har större diameter:)
 
Wanted - Tilt and Shift adapters for Micro Four Thirds

Det var dock några sanslösa priser om de inte har T/S (lut/skjut) vilket det faktiskt inte ser ut som den här gången heller (vad tänker de med?).
...
Om man förstört förskjutningsmöjligheterna genom att minska objektivfattningens diameter alltför mycket vet jag dock inte men blotta det faktum att de överhuvudtaget verkar ha ändrat den inger onekligen vissa farhågor i den riktningen. Varför lades det ner utvecklingspengar på det för övrigt, fattningens diameter sätter ju inte några som helst gränser för någonting så länge någon annan del av objektivet ändå har större diameter:)

Lånade din geniala idé till ett inlägg i ett annat forum!

Enligt http://www.four-thirds.org/en/index.html så tolkar jag det som att samma ljuskon används i classical Four Thirds som i nya Micro Four Thirds, därav den mindre nödvändiga bajonettöppningen.

Sensorn i Classical Four Thirds är specad med en diagonal, samt att i nyare Micro Four Thirds så ser vi nya sidbreddsförhållanden (aspect ratios), så sensorn i t.ex. DMC-GH1 är något större än vad vi sett i tidigare kameror.

Huruvida T/S optik fungerar tillfredställande på en Olympus/Panasonic kamera har jag ännu inte sett, ännu mindre provat själv.
 
Den där 20/1,7:an är högintressant.Skulle inte förvåna mig om den håller Leica/Zeiss klass om man ser till resultat med dedikerad mjukvara.

Om GF1 hade stabilisering i huset skulle jag beställt den direkt,nu är jag osäker.En sak är däremot säkert och det är att det kommer ännu bättre grejor....snart;)
 
Håller med. IS hade gjort den nästan perfekt som det verkar. En bra optisk sökare hade varit fint men tar rejält med plats.
Risken är ändå att jag slår till när jag bara får chansen att hålla i den...
Lite förvånad är jag att mängden inlägg om modellen är så få. Den kommer att komplettera min 5D perfekt. Suverän pub-kamera som jag ser det.
Verkar förresten vara väldigt svårt för Svenska Panasonic att klämma ur sig prisuppgifter.
Åker men till NYC och köper den med 20/1.7 på B&H får man med dagens kurs pynta 7Kkr för kalaset, inklusive NYC VAT.
Jag gissar på ett pris på 9990:- här.
 
Antar du har beställt en som stödjer internationell firmware och har engelskspråkig meny. Vad gav du för den och vet du om den är tillverkad i Kina eller Japan?

Enl uppgift 6700:-
Jo så var det sagt, Engelska menyer, är dålig på Japanska.
Ingen aning om den är Kinesisk eller Japansk är det skillnad?
Kamera som har Engelska menyer har den internationell firmware?
 
Alternativ objektiv

Någon insatt som har koll på objektiv som passa 4/3?

Tänker främst på ett alternativ till:

Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45/2,8 ASPH MEGA OIS

som idag är listad på ca 10.000:-

Eller den gluggen år så pass "bra" så den ändå blir prisvärd?
Och kommer den vara Macro?

Eller man får kanske helt enkelt invänta ett test av kitgluggen 14-45?

Många newbie-frågor men hur får man annars svar (o:
 
Senast ändrad:
Gratis åka till NY å köpa kamera? ;)
Inte helt gratis :) men man 'sparar' 3Kkr som man kan köpa flygbiljett för. Köper man lite mer grejor blir hela resan 'gratis' me hotell å allt. Dessutom är ju NYC en 'hyfsat' trevlig stad att besöka med minst sagt mycket att plåta.
Har gjort det 2ggr förut och längtat tillbaks efter varje gång.
Värt varenda korvöre...
Jag rekommenderar att åka slutet Maj-Juni. Underbart klimat då, men det är en annan fråga (och en annan tråd...)
 
Re: Alternativ objektiv

Tänker främst på ett alternativ till:
Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45/2,8 ASPH MEGA OIS
som idag är listad på ca 10.000:-

Panasonics satsning på m4/3 är mycket ambitiös, kolla t.ex. hur aggressivt deras objektivprogram har expanderat på bara ett år.

Likt Leica D objektiven för classical Four Thirds, så finns Leica DG för m4/3. Fler Leica-designade objektiv är att vänta, jag skulle tippa på ljusstarkare vidvinklar.

Likt Olympus som har HG och SHG klassning av sina dyrare och miljötätade objektiv för FT, så får man räkna med att Leica-märkningen medför att objektiven både är prestandamässigt exklusivare samt därmed också dyrare.

Beträffande Leica DG Macro-Elmarit 45mm ƒ/2.8 ASPH. MEGA O.I.S., så är det en makro-glugg i ordets rätta bemärkelse (1x avbildningsskala), med en närgräns på bara 15 cm, ø46mm filtergänga, samt väger bara 225g.

En jämförelse mot Olympus ZD ED 50mm ƒ/2.0 Macro kommer att bli intressant eftersom det objektivet, visserligen för FT samt att det saknar stöd för kontrastbaserad AF, ju anses vara ett av de allra bästa objektiven till en DSLR.

Visserligen kan generellt sett alla objektiv på marknaden användas på en m4/3 kamera via adaptrar, men de flesta torde dock ha mest nytta av de anpassade objektiven som möjliggör både bländarautomatik och autofokus.

Ref:
 
Senast ändrad:
Det var länge sedan jag blev så sugen på en kamera som jag har blivit på gf1 an. Skulle gärna få ersätta min kompaktkamera. Som om inte detta vore nog så har planerar panasonic att släppa en 14 2.8 pancake.
 
Har de inget pannkaks-korttele på G? Ett riktigt platt 50mm/1.4 skulle inte vara fel.
Håller med om att det är plattobjektiv som gäller. Perfekt för rockfikan. Blir det för klumpigt kan jag lika gärna släpa med min 5D.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.