Annons

Panasonic DMC-GF1 (Lumix G 20mm ƒ/1,7 & Leica DG Macro-Elmarit 45mm ƒ/2,8 Asph./MEGA

Jag ser att SF fått in kameran. Ni som köpt den med 20:an får gärna kommentera klumpigheten. Känns den smidig att ha i en större jackficka typ...?
 
Enl uppgift 6700:-
Jo så var det sagt, Engelska menyer, är dålig på Japanska.
Ingen aning om den är Kinesisk eller Japansk är det skillnad?
Kamera som har Engelska menyer har den internationell firmware?

Det låter ju bra. En bekant som bor i Japan har försökt (utan att kunna japanska) söka upp en engelsk variant men utan lycka. Har den engelska menyer har den internationell firmware. Hörde ett rykte om att det skulle finnas japan och kina-tillverkade antagligen bara ett rykte.

Vågar man fråga vart du beställde den ifrån? PMa mig.

Tack
 
Det låter ju bra. En bekant som bor i Japan har försökt (utan att kunna japanska) söka upp en engelsk variant men utan lycka. Har den engelska menyer har den internationell firmware. Hörde ett rykte om att det skulle finnas japan och kina-tillverkade antagligen bara ett rykte.

Vågar man fråga vart du beställde den ifrån? PMa mig.

Tack

Nää, det bidde ingen kamera...
Det fanns ingen med Engelska manyer.
 
Hands on GF-1 20/1.7

Så var man ägare till ännu en kamera. Första intrycket är en mycket gedigen kamera, tung för sin storlek. Jag fotar normalt med D700 men har haft en Oly E400 tidigare så 4:3 formatet är bekant.

Kameran fokuserar snabbt även i lågt ljus. I snitt gissar jag på att den behöver runt 0,2 s. Ingen märkbar lag.Fokus låser alltid direkt och det är inget jagande. LCD:n är mycket bra. Det enda som jag inte gillar helt är inmatningshjulet som ger låg friktion mot tummen, placeringen är iaf helt OK. Blixten lyser ut bra och exponeringarna ser bra ut. Kameran låter mer än förväntat, slutarljudet är nästan som en dslr både i karaktär och styrka. Nej det går inte att stänga av ;)

Jpegen är bra exponerade och optiken ger skarpa bilder i mitt från f2. Färgerna ser bra och naturliga ut i läge natural.

Jag kommer att köpa till en sökare då det känns skakigt att hålla kamera utan stöd med ansiktet.

Skall försöka göra lite testbilder från raw i olika ISO och bländare under morgondagen.


Runt närgräns, ISO 100, f 3,5
 

Bilagor

  • tåg hela.jpg
    tåg hela.jpg
    44.5 KB · Visningar: 586
Yess!.. Det var goda nyheter.
Är den smidig i en vinterjackinnerficka eller känns den i tyngsta/största laget? Det är en intressant parameter för mig..
 
Yess!.. Det var goda nyheter.
Är den smidig i en vinterjackinnerficka eller känns den i tyngsta/största laget? Det är en intressant parameter för mig..


Den går ner i såväl innerficka som sida på en normal dunjacka och en skinnpaj modell vinter. Optiken sticker ju ut en aning och så lite lirk blir det. Vikten känns (främst i en lätt dunjacka) så där är det på gränsen men det är nog ingen risk för scolios...

Innerficka nja, mer en kamera för sidofickan i så fall.
 
Det verkar som om kameran är en hit!
Enda jag var tveksam till var AF, att den skulle vara lite seg,
men den verkar fungera.
Ja, jag är riktigt sugen. Kikade på Olympus EP-1 när den kom, men blev lite besviken över det plastiga objektivet.
Ska försöka kolla in den här så fort någon butik i Norrköping får in den.
 
Objektiven känns välbyggda även om iaf höljet är i plast.

Imponerande upplösning DP mätt upp. Lika bra som Pentax K7 och Canon 50D i raw.
 
För att vara surgubbe så kan jag tycka att det är tråkigt att ingen av dom nya kamerorna (Panasonic och Olympus) har mätsökare.

Alltså inbyggd i huset ala Leica.

Panasonic GF1 verkar ha tillräckligt bra autofokus för att en mätsökare ska vara överflödig.
 
Jag köpte den på SP men det var den sista i kit med 20/1,7. Sorry det blev visst en lite oklar formulering.

Kameran är en fortsatt mycket trevlig bekantskap men det lutar åt att ta fram och läsa lite i manualen snart. Många menyer är snabbt åtkommliga via fysiska knappar så jag tror att den är lätthanterlig när man väl lärt sig.

Ett 7-14/4 och ett 45 macro vore ett trevligt men dyrt komplement.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.