Daniel:
Det känns överhuvudtaget meningslöst, enligt mig, att jämföra med en LX3 och andra kompaktkameror överhuvudtaget. Visst, det går att plocka bort gluggen på en LX3 också, men det lär bli problem när du ska sätta tillbaka den igen.
-
Jag vet inte vad de flesta ämnar använda den här kameran till, men enligt förhands-specarna är det en bättre kamera än Olympus Ep1:an och enligt mig också snyggare. Plus också för att den kommer i svart.
Jag ska köpa den med 20 F1.7-gluggen och sökare, ingenting annnat.
för mig handlar det om alla möjligheter som finns med m-4/3-systemet. Jag behöver inte "fullständigt brusfria bilder vid ISO 6400" och seriebildstagningar på 15 b/s etc. Jag vill ha en liten kamera som går att använda tillsammans med typ nästan alla objektiv som någonsin tillverkats.
Men m-4/3-systemet går det till och med att damma av de gamla Canon FD/FL-gluggarna där hemma. För att inte tala om Konicas förbaskad fina gluggar. Dessa två system har blivit förbisedda när den digitala revolutionen marscherade in.
Nu kan jag äntligen använda mitt AR 85 F1.8 och AR 57 F1.2 digitalt.
(ja, den senare har ju funkat med E-3:an också, fast då fick man be en kompis modifera fattningen på objektivet)
-
det var detta jag menade med möjligheter när jag skrev mitt inlägg i natt.
Det kommer ju till och med att gå att filma HD med Canon FD 20-35 L. För att inte tala om möjligheterna att adapta Leica M-objektiv och gamla M39
r och...ja, allt. Till och med Contax G-gluggarna kommer snart att kunna användas då en kinesisk adapter-tillverkare just nu håller på att snickra på en sådan adapter.
-
Men varför, undrar vän av AF och elektronik?
Därför, säger jag.
För att det går. För att man kan. För att det finns optik som inte längre behöver stå bortglömd i källarhålor och fuktskadade vindsutrymmen.
Det här är samtidens mest retrofuturiska kamera.
Dessutom liten. Och snygg, till skillnad från 98 av 100 övriga digitala systemkameror.
Bättre kan det inte bli.
Det handlar inte bara om pixelrace och ISO-bjäfs.
Vi måste återerövra Den Stiliga Kameran igen.
För nej, nej, åt helvetes nej - en Canon 500D och en Nikon D5000 (vad är det för jävla namn, förresten) ser rent ut sagt förskräckliga ut. För att inte tala om Sonys senaste avarter.