Annons

P900 vs Canon imagePrograf PRO-1000

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu svarar du visserligen J O men i mitt fall slutade den inte skriva ut,
men ljusgrått saknades i utskriften. När jag bytte kom färgen omgående tillbaka. Får se om det beter sig liknande nu när två andra patroner är på utgående.

Jag vet att det funkade redan med P600 att bara skriva på som Micke skriver och byta när skrivaren stannade och då byta bläcket. Vore konstigt om det inte skulle funka med P900.

Alla mina fem byten med P900 skedde mellan utskrifterna vid uppstart. Jag har hur som helst inte sett det som något problem hittills.

Tack för alla tips.
Jag ska läsa på i manualerna om bläck och annat, men det är mycket roligare att printa.
Senare ska jag kika på några gamla Epsonpapper som jag råkade komma över i vintras. Utan profiler till min Canonskrivare så var de inte så intressanta.

He he. Min säljannons på Canon PRO-10S blev ingen succé. Så nu har jag avinstallerat den och ställt undan den. Den får gå i pension med hedern i behåll.

Jag vet att det funkade redan med P600 att bara skriva på som Micke skriver och byta när skrivaren stannade och då byta bläcket. Vore konstigt om det inte skulle funka med P900.

Alla mina fem byten med P900 skedde mellan utskrifterna vid uppstart. Jag har hur som helst inte sett det som något problem hittills.
Ja då hoppas jag på det nästa gång. Jag trodde det skulle bli som du beskriver och som P600 uppträdde tidigare, men som sagt så uppträdde inte P900 vid mitt enda byte hittills. Jag är djupt nere i två andra patroner så får väl snart svaret.

Ja då hoppas jag på det nästa gång. Jag trodde det skulle bli som du beskriver och som P600 uppträdde tidigare, men som sagt så uppträdde inte P900 vid mitt enda byte hittills. Jag är djupt nere i två andra patroner så får väl snart svaret.
Jag har fem gamla patroner som snart är tomma så vi får väl hålla lite koll.

Sådärja!
Nu har jag landat och förmodligen rett ut alla vitala inställningar med den nya P900. Det gäller att superkolla både i photoshop och skrivarens inställningar så att ingenting krockar och blir fel. En pytteliten ändring här och där kan ställa till problem.
Nu verkar allting stämma med rymder, profiler, softpoofing, kalibrering, bockar i rutor och andra diverse parametrar.
Bl.a har jag lyckats mycket bra med några porträtt vilket alltid är kritiskt. Bilder på människor går alltid att referera till så att avvikelser i hudton, hår, ögon mm märks tydligt. Till skillnad mot t.ex landskap och natur där betraktaren knappast märker om färger och kontrast mm. inte är autentiska.
Jag har god hjälp av min dotter som har ett fint öga för att bedöma bilder. Hon ser omedelbart om det finns ett stick i bilden som bör rättas till. Jag ser det först när hon påpekar det. Det är nog lätt att man blir lite hemmablind.

Visst går det att lära gamla hundar att sitta, även om det tar tid. ;)

När det gäller bläck så kanske det är lika bra att beställa hela batteriet samtidigt inför första bytet efter initieringen.
Förvarar man patronerna svalt så bör de hålla länge även om vissa av dem har mindre åtgång antar jag.

Sådärja!
Nu har jag landat och förmodligen rett ut alla vitala inställningar med den nya P900. Det gäller att superkolla både i photoshop och skrivarens inställningar så att ingenting krockar och blir fel. En pytteliten ändring här och där kan ställa till problem.
Nu verkar allting stämma med rymder, profiler, softpoofing, kalibrering, bockar i rutor och andra diverse parametrar.
Bl.a har jag lyckats mycket bra med några porträtt vilket alltid är kritiskt. Bilder på människor går alltid att referera till så att avvikelser i hudton, hår, ögon mm märks tydligt. Till skillnad mot t.ex landskap och natur där betraktaren knappast märker om färger och kontrast mm. inte är autentiska.
Jag har god hjälp av min dotter som har ett fint öga för att bedöma bilder. Hon ser omedelbart om det finns ett stick i bilden som bör rättas till. Jag ser det först när hon påpekar det. Det är nog lätt att man blir lite hemmablind.

Visst går det att lära gamla hundar att sitta, även om det tar tid. ;)

När det gäller bläck så kanske det är lika bra att beställa hela batteriet samtidigt inför första bytet efter initieringen.
Förvarar man patronerna svalt så bör de hålla länge även om vissa av dem har mindre åtgång antar jag.

Härligt, du har jobbat på bra med att lösa problemen. Nu är det dags att skörda😃.

Jag tänker kring bläck att det är personligt utifrån hur mycket skrivaren används och vilken typ av utskrifter du mest gör. Jag skriver sällan ut svartvitt och de flesta utskrifterna är på matta papper. Det gör att tex fotosvart nästan inte används. Även lila, cyan och intensiv magenta är nästan orörda. Jag kommer därför inte lagra färger utan köpa hem de som ligger lågt. Skriver du ut mycket och väldigt blandat gällande papper och svartvitt/färg så är det nog inga problem.
Ett annat sätt att tänka är ju att hålla allt fräscht genom att slänga även patroner med färg kvar när de suttit i länge. Då är det ju verkligen idé med helt set.

Följ gärna med i denna nya tråd alla som bidragit här😃.

Priserna på bläcket lär inte sjunka pga. kronan som försvagas hela tiden. Så att bunkra kan vara bra. En knäckfråga är hur länge en patron kan sitta i skrivaren utan att bli för dålig.
Kör man noozlecheck regelbundet så lär det hålla liv i huvud, slangar och patroner.
Det kan vara läge att det får svida i skinnet en gång i stället för flera gånger om man småskvätter med bläckinköpet i stället för att storhandla.

Priserna på bläcket lär inte sjunka pga. kronan som försvagas hela tiden. Så att bunkra kan vara bra. En knäckfråga är hur länge en patron kan sitta i skrivaren utan att bli för dålig.
Kör man noozlecheck regelbundet så lär det hålla liv i huvud, slangar och patroner.
Det kan vara läge att det får svida i skinnet en gång i stället för flera gånger om man småskvätter med bläckinköpet i stället för att storhandla.

Jag köpte en hel uppsättning men man kommer aldrig från att en handfull av färgerna konsumeras mycket snabbare än andra. Så man kommer alltid hamna ur synk förr eller senare. Ska köpa Matte Black och Light Grey närmast.

Man kanske bör märka de man köper in med inköpsdatum så man har någon susning om hur gamla de färger är man sätter i skrivaren.

Vore intressant att höra vilka bäst föredatum bläckpatroner har, precis som J O är inne på.

Är det Matte Black eller Photo Black som används när man skriver ut vanliga A4 svart/vitt för kontorsändamål? Det vore ju bra för mig åtminstone om det vore Photo Black eftersom jag sällan skriver ut på Semi Gloss eller Ultra Gloss. Då blir ju den färger "masserad" åtminstone lite ibland men hittills har den sett fin ut vid de Nozzle Checks jag gjort.

Senast ändrad:
Härligt, du har jobbat på bra med att lösa problemen. Nu är det dags att skörda😃.

Jag tänker kring bläck att det är personligt utifrån hur mycket skrivaren används och vilken typ av utskrifter du mest gör. Jag skriver sällan ut svartvitt och de flesta utskrifterna är på matta papper. Det gör att tex fotosvart nästan inte används. Även lila, cyan och intensiv magenta är nästan orörda. Jag kommer därför inte lagra färger utan köpa hem de som ligger lågt. Skriver du ut mycket och väldigt blandat gällande papper och svartvitt/färg så är det nog inga problem.
Ett annat sätt att tänka är ju att hålla allt fräscht genom att slänga även patroner med färg kvar när de suttit i länge. Då är det ju verkligen idé med helt set.

Precis som hos mig faktiskt Violet, Cyan, Magenta, Grå samt Photo Black. Verkar som att Light-färgerna går snabbast. Jag tycker inte det finns några skäl alls att slänga färger i skrivaren som fortfarande funkar i Nozzle Checks.

Jag tror att det möjligen är motiverat att köpa en hel ny uppsättning patroner vid två tillfällen och det är efter "initialiseringen", då det går mycket bläck initialt samt om man möjligen inte använt skrivaren på mycket länge och verkligen ser att man har allvarliga problem vid testutskriften men jag är hyfsat säker på att maskinen då automatiskt kommer att försöka fixa problemen. Jag har ju bara varit med om en autorensning och det var när min maskin automatiskt alldeles i början av dess användning upptäckte problem med Light Vivid Magenta och åtgärdade detta. Efter detta så har jag inte sett några problem vid de för-tester jag gjort inför utskrift.

Den svaga kronan märkte jag av starkt nu när jag var i Grekland förra veckan men hos Scandinavian kostar en patron 529 SEK nu så de priserna har inte påverkats ännu. Patroner.se ligger på 535 SDEK för många av färgerna och lite lägre på svart.

Bläckpatroner till EPSON SureColor SC-P 900 | Patroner

Sökresultat för "Bläck P900" | Dustinhome.se

Vad Dustin håller på med kan man ju undra för de tar 795 SEK per patron nu utom för Light Grey. Så varning för hutlösa Dustin. Undrar vad gamle ägaren Bosse Lundewall skulle tyckt om den relativa marknadspositionen prismässigt.

OBS!
Grafisk-Handel ligger fortfarande med bra priser på 465 SEK per patron. Först trodde jag de slutat sälja dessa bläck men de har bara en dålig sökmotor. Söker man med "epson surecolor p900" så når man P900-bläcken.

Så det lutar åt en order till Grafisk-Handel. Det kanske faktiskt är ett bra tillfälle just nu att köpa P900 bläck därifrån.

Senast ändrad:
Precis som hos mig faktiskt Violet, Cyan, Magenta, Grå samt Photo Black. Verkar som att Light-färgerna går snabbast. Jag tycker inte det finns några skäl alls att slänga färger i skrivaren som fortfarande funkar i Nozzle Checks.

Jag tror att det möjligen är motiverat att köpa en hel ny uppsättning patroner vid två tillfällen och det är efter "initialiseringen", då det går mycket bläck initialt samt om man möjligen inte använt skrivaren på mycket länge och verkligen ser att man har allvarliga problem vid testutskriften men jag är hyfsat säker på att maskinen då automatiskt kommer att försöka fixa problemen. Jag har ju bara varit med om en autorensning och det var när min maskin automatiskt alldeles i början av dess användning upptäckte problem med Light Vivid Magenta och åtgärdade detta. Efter detta så har jag inte sett några problem vid de förtester jag gjort inför utskrift.

Den svaga kronan märkte jag av starkt nu när jag var i Grekland förra veckan men his Scandinavian kostar en patron 529 SEK nu så de priserna har inte påverkats ännu. Patroner.se ligger på 535 SDEK för många av färgerna och lite lägre på svart.

Bläckpatroner till EPSON SureColor SC-P 900 | Patroner

Dustin såg jag dock var väldigt mycket dyrare så det kan ju vara så att de som har gamla lager släpar i priserna av det skälet

Jag hoppas kunna skriva ut på en nivå där aldrig läget att slänga bläck ska uppstå, men någon gräns finns nog när det är bättre att kassera än köra på.

Ja det var inte någon rolig kurs och även om euron fortfarande kunnat köpas för runt 10kr så har priserna gått upp och blivit svettiga i sig. Ett parasoll och tre solstolar kostade 20 euro per dag. Inte att tänka på ens. Vi hade frukost och middag i priset så fixade endast lunch på egen hand vilket var tur.

Köp patronerna av Grafisk handel. De tar 465kr/st. Seriös handlare som jag köpte min skrivare av.

Jag hoppas kunna skriva ut på en nivå där aldrig läget att slänga bläck ska uppstå, men någon gräns finns nog när det är bättre att kassera än köra på.

Ja det var inte någon rolig kurs och även om euron fortfarande kunnat köpas för runt 10kr så har priserna gått upp och blivit svettiga i sig. Ett parasoll och tre solstolar kostade 20 euro per dag. Inte att tänka på ens. Vi hade frukost och middag i priset så fixade endast lunch på egen hand vilket var tur.

Köp patronerna av Grafisk handel. De tar 465kr/st. Seriös handlare som jag köpte min skrivare av.
Du menar innan moms? För Canon Imagepro 1000 är dom 75 kr dyrare än vissa andra konkurenter.

Ja jag har samma positiva uppfattning om Grafisk-Handel. Köpte en full uppsättning av dem då för ett knappt år sedan.

Kom hem från Grekland igår och där kostade två solstolar med parasoll 15 Euro. Innan den grekiska kraschen kostade de 10. Så visst har det blivit dyrare men det är fortfarande billigare än i Sverige och ska vi prata restaurangpriser så är både mat och dricka klart billigare - inte minst öl och vin.

Ett problem med tunga valutor är väl att priser ofta verkar höjas i större steg när de väl sker.

Jag har strul med P900.
Först trodde jag att det helt och hållet beror på mig och ovanan med den nya fina skrivaren.
Men nu verkar det trots allt finnas buggar med i spelet. I alla fall när man skriver ut från photoshop.
Jag har fått 4 knasiga utskrifter. En som nästan var svart och en annan med helt galna färger.
Nu senast 2 olika bilder som har hamnat helt fel på arket och även blivit avklippta.

Det är nog så att när man skriver ut från photoshop så måste man göra bilden exakt så stor som den ska bli på papperet t.ex 15x20 cm. Tydligen ska bilden placeras i stående orientering så som arket går genom skrivaren.
De anvisningarna ger en av gurusarna (minns ej namnet).

Jag har strul med P900.
Först trodde jag att det helt och hållet beror på mig och ovanan med den nya fina skrivaren.
Men nu verkar det trots allt finnas buggar med i spelet. I alla fall när man skriver ut från photoshop.
Jag har fått 4 knasiga utskrifter. En som nästan var svart och en annan med helt galna färger.
Nu senast 2 olika bilder som har hamnat helt fel på arket och även blivit avklippta.

Det är nog så att när man skriver ut från photoshop så måste man göra bilden exakt så stor som den ska bli på papperet t.ex 15x20 cm. Tydligen ska bilden placeras i stående orientering så som arket går genom skrivaren.

Tråkigt med strul. Sista delen är nog som du säger. Viktigt att få rätt storlek. skriver ju ut i LR och där finns ju prewiew där det ofta syns om något blivit galet. Konstiga färger brukar ju bero på att något är fel inställt. Kanske att softproof sker mot fel profil osv. Du har ju dock skrivit ut en del nu och fått det rätt så nog borde du kunna lösa vad som är fel i ett sådant läge. Varför en utskrift skulle bli svart har jag ingen aning om. Aldrig varit med om. Sorry att jag inte har några idéer.
Blir det strul i varje utskrift eller är det bara nu och då?

Jag har strul med P900.

Jag tycker det är problematiskt att printa från Photshop därför gör jag inte det. Finns det något skäl till att du inte tar över bilden till Lightroom och printar där? Jag antar att bilden ändå ska ligga i Lighroom så man kan hålla reda på den.

Jag tycker det är problematiskt att printa från Photshop därför gör jag inte det. Finns det något skäl till att du inte tar över bilden till Lightroom och printar där? Jag antar att bilden ändå ska ligga i Lighroom så man kan hålla reda på den.
Hehe, jo det finns ett skäl. Jag använder inte Lightroom utan är gammalmodig och kör PS och Bridge

Senast ändrad:
Tråkigt med strul. Sista delen är nog som du säger. Viktigt att få rätt storlek. skriver ju ut i LR och där finns ju prewiew där det ofta syns om något blivit galet. Konstiga färger brukar ju bero på att något är fel inställt. Kanske att softproof sker mot fel profil osv. Du har ju dock skrivit ut en del nu och fått det rätt så nog borde du kunna lösa vad som är fel i ett sådant läge. Varför en utskrift skulle bli svart har jag ingen aning om. Aldrig varit med om. Sorry att jag inte har några idéer.
Blir det strul i varje utskrift eller är det bara nu och då?

Här är sista strulet.
Översta utskriften är OK.
Understa utskriften på samma papper är kapad i mitten, den var kvadratisk och skulle ligga i högerkant.
Inga konstiga inställningar och förhandsvisningen var OK.img076.jpg

Problemet med att bilden hamnar fel har inte hänt så länge bilden är centrerad på papperet eller flyttad marginellt i höjdled.
Helt knasiga färger har hänt två gånger hittills.

Sånt här hände aldrig med Canonskrivaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar