Annons

Den eviga frågan om "dry ink" eller pigmenterat bläck, det där om hållbarhet mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.
Jag försöker bli klok på den verkliga skillnaden mellan dagens färgämnebaserade bläck och pigmenterat bläck till skrivaren.
Det finns mycket allmänt tyckande här och där samt tillverkarnas marknadsföring, främst då från Canon och Epson.
Canons färgämnebläck (dry ink) heter Chroma life och det pigmenterade Lucia pro. Epsons pigmenterade bläck är Ultrachrome pro.

När det gäller bildkvalitet med avseende på färger och skärpa så finns det skillnader men det kan vara till fördel både åt det ena och det andra hållet. Det verkar handla väldigt mycket om vilket papper man föredrar och med pigmenterat bläck så har man större valmöjlighet och de anpassade skrivarna är de mest avancerade.
För min del bör färgämnebaserat bläck och lite enklare skrivare med 6-8 olika patroner räcka gott och väl när det gäller bildkvalitet.
(För större format A2 och uppåt så är man nog hänvisad till pigmenterat bläck)

Vad jag inte blir klok på är beständigheten. Fabrikanterna hänvisar till olika tester i labmiljö och ingen kan ju faktiskt veta vad som egentligen händer med bilderna om 30, 50 eller 100 år.
Många argumenterar med att de tänker på kvalitet och gör bilder som ska hålla länge, men hur blir det egentligen med det?
Om utskrifterna efter 50 eller 100 år har försämrats tillräckligt mycket så spelar det inte så stor roll om de är utskrivna med olika bläcktyper.
Enligt fabrikanterna och deras laborationer så håller pigmenterat bläck på de mest beständiga papperna betydligt längre än utskrifter med färgat bläck. Siffrorna går lite i sär men om vi höftar till så håller en bild med färgat bläck inom glas och ram som exponeras i ett vanligt rum kanske 20 år. Bilden med pigmentbläck kanske 50 år eller lite mer. Gas och ljus (framförallt UV-ljus) tär på färgerna. I min lilla begränsade hjärna så kan det i så fall kvitta vilket bläck man väljer. Glas skyddar och mörker i en byrålåda helst kall sådan bevarar bilden. Men kom igen nu, vem är intresserad av att producera printar som ska gömmas undan i ett lager någonstans?

Jag har en bild (se nedan) inom glas och ram som skrevs ut ca 2010 med en Epson, skrivaren var redan då omodern. Bilden ser fortfarande fin ut, fast minnet kan ju svika eller förändras. Kanske fanns det mer mättnad i utskriften för 10 år sedan, eller inte. Dagens bläck är bättre och hållbarheten är längre. Om vi leker med tanken att mina barnbarn sparar tavlan i många år till, hur ser den då ut om 20 eller 30 år? Och vidare hur länge kommer en ny eventuell utskrift med t.ex Canon Pixma Pro-200 (ej pigmenterat bläck) att hålla?

Laika i boklunden 2008:
0629_W.jpg

Senast ändrad:
Jag har läst på lite extra. Det verkar som om man väljer kvalitetspapper så är hållbarheten för färgämnebaserat bläck tillräckligt bra. I alla fall så långt man vet och att pigmenterat bläck bör hålla längre kan man nog lita på.
När man ramar in kan man välja glas som minskar UV-strålningen och syrafri kartong till passepartout och/eller bakstycke.
Slutklämmen blir om man tycker att det räcker bra att bilderna håller sig några år så kan man välja en enklare (billigare) skrivare med dry-based ink. Sen printar man med de papper som fabrikanten rekommenderar för bläcket. En billig ram med färdig passepartout typ IKEA eller annan standardram gör väl jobbet tills fotot och papperet bleknar eller gulnar. Det lär ta ganska många år och innan dess så kanske (snarare förmodligen) är bilden kasserad eller utbytt av andra skäl.

Hållbarhet, är det viktigt? Om man säljer sina bilder - ja då kan det förstås vara avgörande.

För egen del tycker jag det är mindre viktigt. Hållbarheten idag är "tillräckligt" bra oavsett vilken typ av bläck som används.

Min erfarenhet är att en utskrift som hänger skyddat utan direkt solljus kommer att hålla längre än vad jag (eller eventuell mottagare) har kvar av livet.

En bild som däremot hänger så det faller in solljus under många timmar per dag kommer kanske att blekas en aning inom vår livstid.

Jag resonerar dock som så att om det sker, ja då är det ju bara att skriva ut den på nytt igen - med framtidens bättre skrivarteknik. Eller så tar man tillfället i akt och slänger ut den och ersätter med något nytt.

Så länge man har original-filerna kvar är det ju lugnt och handen på hjärtat, hur viktiga är våra utskrifter sett i ett större perspektiv?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto