Ja det kan man. Det är ju bara att spara ut ett motiv i de gamut du är intresserad av. Jag har ju konsekvent kört med Adobe RGB, P3 och ProPhoto och sRGB. Om man får till utskrifter av en sådan referensserie så ser man snabbt vad det faktiskt är man får ut i de utskrifter man gör om man också sparat sina filer med lämpliga namn. Som sagt, det är inte säkert att man med alla inställningar i Epson Print Layout faktiskt får ut det man tror.
Visa bilaga 170840
Förstora gärna
Som sagt, på min sRGB-skärm ser det ut så här i Epson Print Layout med från vänster Adobe RGB, P3, ProPhoto och sRGB. sRGB och P3 är mest lika. Adobe RGB ger mer åt det lila och ProPhoto också fast den bilden är ännu mer lila än Adobe RGB.
Jag tror det var "alfin" som skrev att P3 skulle vara sämre än Adobe RGB för naturfotografer men det kanske beror på vad man faktiskt plåtar. Peter lik som frossar i solnedgångar som gör amerikansk sandsten djupt orange eller röd i alla möjliga toner kanske inte håller med.
Jag har inga problem med att avgöra vad som kommer ur min skrivare om jag ställer det mot dessa redan utskrivna referensbilder med sin a olika profiler. Lite solljus hjälper eller en dagsljuslampa. Som sagt, skriv ut en testserie och kolla i dagsljus.
Visa bilaga 170841
Även min dörrserie är hyfsat lätt att se skillnad på. Här Adobe RGB, ProPhoto och sist sRGB. Adobe RGB är i dagsljus mer cyan och lite "too much" när den är fixad eller visas på en sRGB-skärm. ProPhoto är mer åt blått här och saknar helt cyanfärgen som de andra har och sRGB ligger mitt emellan.
Som i mitt fall kunde jag även få ut både en P3, en Adobe RGB eller en ProPhoto där alla kom ut helt fel i sRGB, med vissa ej fungerande inställningar både ur Photolab och Epson Print Layout. I Photolabs fall helt oacceptabelt när jag faktiskt låt Photolab styra med vald profil och färghanteringen avstängd i drivrutinen. Jag kan inte se att det är annat än en bugg möjligen efter införandet av nu arbetsgamutstandard.
Som jag skrivit tidigare så funkade utskrifterna korrekt från Photolab när jag valde "Handled by printer och valde pappersprifil i den samt använde ICM (Image Color Management). Bara då fixade skrivare automatiskt att skriva ut varje testbild med korrekt profil, så jag fick fyra olika bilder ur skrivaren.
EPL är faktiskt hel OK annars och helt klart trevligare än Epsons gamla Easy Photo Print.
Har ingen aning om skrivaren är så smart som du skriver. Möjligen fixar den det du säger om det finns en avbruten printning på den del av sidan som först kommer in i printern men annars tror jag inte på det. Hur skulle det gå till??