Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

P900 vs Canon imagePrograf PRO-1000

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet med att bilden hamnar fel har inte hänt så länge bilden är centrerad på papperet eller flyttad marginellt i höjdled.
Helt knasiga färger har hänt två gånger hittills.

Sånt här hände aldrig med Canonskrivaren.
Nej det är synd. Jag som kör från LR har efter några missar lärt mig och nu blir det i stort alltid rätt. Du kanske ska satsa på Mirage4?
 
Nej det är synd. Jag som kör från LR har efter några missar lärt mig och nu blir det i stort alltid rätt. Du kanske ska satsa på Mirage4?
Tack för tips.
Men det bör gå att använda Epsons eget layout och utskriftsprogram som komplement.
Och PS fungerar trots allt bra när bilden är centrerad, vilket är absolut vanligast. Innan stora utskrifter på dyrt papper gör jag en mindre utskrift på ett budgetpapper.

Kanske installerar jag LR framöver men jag har ingen lust att brottas med LRs kataloghantering och/eller behöva lära in ett nytt program.

Just nu behöver jag vänja mig vid Epsons annorlunda färger gentemot Canons.
Papper har jag gott om men att slösa med dyrt bläck för att experimentera är ingen god ide'.
 
Jag kände som du angående Lightroom Classic för länge sedan. Men tröskeln är mycket lägre än för Photoshop och det är ett otroligt lyft när man har kommit in i det. T.ex. om man vill göra varianter på en bild så är det enkelt och de tar inte upp plats på disken.
 
Jag kände som du angående Lightroom Classic för länge sedan. Men tröskeln är mycket lägre än för Photoshop och det är ett otroligt lyft när man har kommit in i det. T.ex. om man vill göra varianter på en bild så är det enkelt och de tar inte upp plats på disken.
Jag tror dig.
Nu har jag kikat lite lätt på Epson Print Layout som verkar lovande.
Man kan dra över bilderna från Bridge till programmet och det verkar vara intuitivt.
 
Jag skrev ut ett porträtt med P900 i Epson Print Layout som följer med skrivaren.
Resultatet blev mycket lyckat.
Skrivaren fick hantera färgerna. Det fanns tre lägen i "Mode" auto,sRGB, Adobe RGB. Jag valde auto.
Bilden var bearbetad i photoshop med arbetsrymd ProPhotoRGB och sparad som TIFF.

Det känns bra att det enkla programmet är intuitivt och att alla inställningar finns samlade i ett och samma program. Det hade varit värt guld om det fanns som insticksprogram i photoshop, typ Canons Pro print layout.
 
Jag skrev ut ett porträtt med P900 i Epson Print Layout som följer med skrivaren.
Resultatet blev mycket lyckat.
Skrivaren fick hantera färgerna. Det fanns tre lägen i "Mode" auto,sRGB, Adobe RGB. Jag valde auto.
Bilden var bearbetad i photoshop med arbetsrymd ProPhotoRGB och sparad som TIFF.

Det känns bra att det enkla programmet är intuitivt och att alla inställningar finns samlade i ett och samma program. Det hade varit värt guld om det fanns som insticksprogram i photoshop, typ Canons Pro print layout.


Ja men det låter ju konstigt att ett 30 år gammalt program från Adobe skulle ha problem att skriva ut korrekt.

Själva drivrutinen till P900 saknar Profoto eller P3 som val idag men man kan väl alltid testa Auto så får program och skrivare sköta detta bäst det går. Är man så nöjd med resultatet så är det väl inga skäl att klaga - än möjligen på Adobe.
 
Ja men det låter ju konstigt att ett 30 år gammalt program från Adobe skulle ha problem att skriva ut korrekt.

Själva drivrutinen till P900 saknar Profoto eller P3 som val idag men man kan väl alltid testa Auto så får program och skrivare sköta detta bäst det går. Är man så nöjd med resultatet så är det väl inga skäl att klaga - än möjligen på Adobe.

Jag ska faktiskt testa detta själv så snart jag hinner. Som sagt, jag hade egentligen inget emot Easy Photo Print annat än att det väl är att gå över ån efter vatten.
 
Kanske kan detta som jag googlade fram om P900 stämma. Det gäller alltså om man redan har skrivit ut en liten bild på arket och därefter vill skriva ut en bild till på samma papper (Inlägg #379) :

"Innan p900 börjar mata ut bläck gör den några kontroller för att fastställa pappersgränsen. Om du återanvänder papper (vilket det låter som att du gör) kan alla bilder som finns längst ner på sidan när skrivaren gör sina gränskontroller göra att den blir förvirrad över gränsen, så när den skriver ut din korrekturbild kommer den att klippas bort."
 
Ja men det låter ju konstigt att ett 30 år gammalt program från Adobe skulle ha problem att skriva ut korrekt.

Själva drivrutinen till P900 saknar Profoto eller P3 som val idag men man kan väl alltid testa Auto så får program och skrivare sköta detta bäst det går. Är man så nöjd med resultatet så är det väl inga skäl att klaga - än möjligen på Adobe.

Om du försöker exekvera ett 30 år gammalt program för Windows så får man nog vara glad om det startar öht.

Sen kan det ju vara så att det inte riktigt är samma program som för 30 år sedan även om namnet är detsamma :)

I Epson Print Layout väljer man väl ändå profilen för det papper man tänker skriva ut på? Det brukar bli bra iaf.
 
Om du försöker exekvera ett 30 år gammalt program för Windows så får man nog vara glad om det startar öht.

Sen kan det ju vara så att det inte riktigt är samma program som för 30 år sedan även om namnet är detsamma :)

I Epson Print Layout väljer man väl ändå profilen för det papper man tänker skriva ut på? Det brukar bli bra iaf.

Nä men det är utvecklat under 30 + och på den tiden borde man väl ändå kanske fått till det eller hur? Jag tycker verkligen att det är förvånande att en del tydligen har problem med utskrifter i Photoshop. Tycker inte du det?

Jag har f.ö. tidigare bara haft grava problem med bandning och annat trassel i ett enda sammanhang och det var för många år sedan i Lightroom 1.x och 2.x. I version 5 och 6.a har jag aldrig sett några sådana problem. Jag har heller inte sett de problem jag sett nu i Photolab 6 tidigare.

Jag svarade på J O:s skrivning:

"Jag skrev ut ett porträtt med P900 i Epson Print Layout som följer med skrivaren.
Resultatet blev mycket lyckat.
Skrivaren fick hantera färgerna. Det fanns tre lägen i "Mode" auto,sRGB, Adobe RGB. Jag valde auto.
Bilden var bearbetad i photoshop med arbetsrymd ProPhotoRGB och sparad som TIFF."

Underförstått är väl att J O valt det papper han vill skriva ut på och sedan väljer han att låta skrivaren avgöra valet mellan sRGB och Adobe RGB automatiskt utifrån vad som sparats i filen antar jag. Om J O eller du tror något annat eller är av en annan mening får han väl prata för sig själv men det är så jag uppfattat det hela.

Typ så här:

1690149544483.png
 
Senast ändrad:
Ja som ni ser nedan så kan faktiskt Epson Photo Layout se profilerna i bilderna men jag blev inte helt klok på applikationen för om jag valde att använda profilerna i bilderna och valde "Auto" som Mode så var det läget klart nyckfullt och för Mode gick automatiskt över i Adobe RGB för både P3 och ProPhoto.


1690156622895.png

I Photolab ser samma filer ut så här: (d.v.s allt ser likadant ut då Photolab inte ser profilerna i de previews som man kan se i applikationen.

1690158025536.png

När det gäller Photolab 6 så är något helt knas nu efter de bytte ut arbetsgamut eftersom utskrift på vanligt sätt genom att välja profil på vanligt sätt och låta Photolab styra och stänga av "Managed by Printer" i Photolab och sedan slå av färghanteringen i drivisen bara resulterade i att alla utskrifter kommer ut i sRGB.

Det enda som funkar automatiskt för mig i min build av Photolab 6 är att välja "Managed by printer" i Photolab och sedan slå på ICM (Image Color Management). Först då får varje bild en utskrift som matchar profilen i filen helt automatiskt. Det spelar ingen roll om jag använder "Classic" arbetsgamut eller den nya DXO Wide Gamut - det påverkar inte.

Det funkar även att skriva ut från Photolab med "Managed by Printer" och sedan välja papper i drivrutinen samt välja Adobe RGB eller sRGB manuellt under "Läge" och så ska man ju inte behöva hålla på.

Det är ju en sak om man hela tiden jobbar i samma gamut men om man nu inte gör det så är det ju bra om automtiken funkar - men det gör den alltså inte i Photolab nu vad jag kunnat se. Jag har gjort säkert ett 30 tal provprintar med både Photolab, Epson Photo Layout och Epson Photo+

Nu när jag vet hur det funkar mer i detalj så ska jag lyfta detta i rätt forum i DXO Forums.

Jag har f.ö. bestämt att jag ska köpa en ny 27" Benq-skärm som klarar både Adobe RGB och P3. Det är ju skärmar optimerade för foto och där kan man t.om. köra Dual Gamut för jämförelser om man nu tycker det är kul. Men inte ens den typen av skärmar klarar ju av att själva växla automatiskt beroende på filernas profilinnehåll fast flera kalibreringar kan sparas i skärmarna men det kanske kommer en vacker dag - vem vet - men det är ju rätt OK att det går blixtsnabbt att växla mellan olika sparade inställningar som man tycker man behöver.
 
Senast ändrad:
dubbelkolla tester på skärmen, läste detta nyligen om:
“Samsung ViewFinity S9 comes with features like a 5K panel, 99% DCI-P3, a built-in color calibration engine”.
Låter bra på pappret men vid test (The Verge) hade skärmen Average Delta E ≦ 21. Bör vara Delta E=<4.
Vill man vara säker på skärm av högsta kvalitet för seriös bildhantering är Eizo ett säkert kort.
 
dubbelkolla tester på skärmen, läste detta nyligen om:
“Samsung ViewFinity S9 comes with features like a 5K panel, 99% DCI-P3, a built-in color calibration engine”.
Låter bra på pappret men vid test (The Verge) hade skärmen Average Delta E ≦ 21. Bör vara Delta E=<4.
Vill man vara säker på skärm av högsta kvalitet för seriös bildhantering är Eizo ett säkert kort.

Ja jag har kollat på EISO också. Så jag får se, har inte bestämt mig än men det blir i dagarna.
 
Kanske kan detta som jag googlade fram om P900 stämma. Det gäller alltså om man redan har skrivit ut en liten bild på arket och därefter vill skriva ut en bild till på samma papper (Inlägg #379) :

"Innan p900 börjar mata ut bläck gör den några kontroller för att fastställa pappersgränsen. Om du återanvänder papper (vilket det låter som att du gör) kan alla bilder som finns längst ner på sidan när skrivaren gör sina gränskontroller göra att den blir förvirrad över gränsen, så när den skriver ut din korrekturbild kommer den att klippas bort."

Nä jag har inte återanvänt och skrivit på baksidan för det går inte alls med mitt semigloss papper då det är ensidigt coatat. Bläcket torkar överhuvudtaget inte på en baksida.. Däremot kan jag återanvända cansonpapper om jag vill för de har ingen större skillnad på bak och framsida i det avseendet.

Du J O du kanske ska testa Epsons Print Layout lite noggrannare. Jag fann egenheter där med. Beroende på inställning så kan man utan att man anar det få enhetliga utskrifter sett över sRGB till P3 och ProPhoto där med märkligt nog. Det var inte en sRGB du fick ut?? De kan se förvånansvärt bra ut de med!

Jag har dock kollat på de utskrifter jag tog ut igår natt i solljus och de jag printade med "Handled by Printer" i Photolab och ICM påslaget i drivrutinen och de ser ut att funka då med att skrivaren automatisk anpassar utskriften efter filens profil. De som ligger närmast varann färgmässigt och har snarlik men lite olika nyans är sRGB och P3 medan Adobe RGB och inte minst ProPhoto drar mer åt lila än rött och ProPhoto klart mest.
 
Nä jag har inte återanvänt och skrivit på baksidan för det går inte alls med mitt semigloss papper då det är ensidigt coatat. Bläcket torkar överhuvudtaget inte på en baksida.. Däremot kan jag återanvända cansonpapper om jag vill för de har ingen större skillnad på bak och framsida i det avseendet.

Du J O du kanske ska testa Epsons Print Layout lite noggrannare. Jag fann egenheter där med. Beroende på inställning så kan man utan att man anar det få enhetliga utskrifter sett över sRGB till P3 och ProPhoto där med märkligt nog. Det var inte en sRGB du fick ut?? De kan se förvånansvärt bra ut de med!

Jag har dock kollat på de utskrifter jag tog ut igår natt i solljus och de jag printade med "Handled by Printer" i Photolab och ICM påslaget i drivrutinen och de ser ut att funka då med att skrivaren automatisk anpassar utskriften efter filens profil. De som ligger närmast varann färgmässigt och har snarlik men lite olika nyans är sRGB och P3 medan Adobe RGB och inte minst ProPhoto drar mer åt lila än rött och ProPhoto klart mest.
Jag vet inte vad jag fick ut och jag antar att man inte kan kolla det i efterhand.
Det är nog också så att i väldigt många bilder blir det marginell skillnad om man skriver ut i olika arbetsrymder, så att det blir svårt att utvärdera upplevda skillnader.
Problemet med kapade bilder gäller upprepad utskrift på samma sida av arket men vid olika tillfällen. Jag funderar då på om det verkligen kan stämma att skrivaren känner av om det redan finns något utskrivet på papperet innan den sätter igång. Vilket verkar konstigt.
 
Nä jag har inte återanvänt och skrivit på baksidan för det går inte alls med mitt semigloss papper då det är ensidigt coatat. Bläcket torkar överhuvudtaget inte på en baksida.. Däremot kan jag återanvända cansonpapper om jag vill för de har ingen större skillnad på bak och framsida i det avseendet.

Du J O du kanske ska testa Epsons Print Layout lite noggrannare. Jag fann egenheter där med. Beroende på inställning så kan man utan att man anar det få enhetliga utskrifter sett över sRGB till P3 och ProPhoto där med märkligt nog. Det var inte en sRGB du fick ut?? De kan se förvånansvärt bra ut de med!

Jag har dock kollat på de utskrifter jag tog ut igår natt i solljus och de jag printade med "Handled by Printer" i Photolab och ICM påslaget i drivrutinen och de ser ut att funka då med att skrivaren automatisk anpassar utskriften efter filens profil. De som ligger närmast varann färgmässigt och har snarlik men lite olika nyans är sRGB och P3 medan Adobe RGB och inte minst ProPhoto drar mer åt lila än rött och ProPhoto klart mest.

papper med coating på båda sidor har det angivet på förpackning och i produktspec. Det går att printa på baksidan av matta papper, ex. Text. Men för bilder är det en väsentlig skillnad på resultatet att printa på sidan med coating eller på sidan utan coating. Coatingen gör att bläcket inte blöder på pappret.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte vad jag fick ut och jag antar att man inte kan kolla det i efterhand.
Det är nog också så att i väldigt många bilder blir det marginell skillnad om man skriver ut i olika arbetsrymder, så att det blir svårt att utvärdera upplevda skillnader.
Problemet med kapade bilder gäller upprepad utskrift på samma sida av arket men vid olika tillfällen. Jag funderar då på om det verkligen kan stämma att skrivaren känner av om det redan finns något utskrivet på papperet innan den sätter igång. Vilket verkar konstigt.

Ja det stämmer, skillnaden är oftast liten även om det nu och då dyker upp en bild som skiljer ganska mycket. Rätt ofta markerar det rött för färger som inte är tryckbara, men det går inte alltid att se skillnaden med blotta ögat på skärm eller i utskrift. När det skiljer mycket så är det ofta någon klar färg i kläder, vatten, himlar och växter.
Blir det stora skillnader där färgerna ser urvattnade ut i vissa bilder tyder det på att programmet inte klarar visa olika färgprofiler. Kan programmet bara hantera sRGB eller är inställt i det läget blir ju större rymder matta i färgerna eftersom programmet behandlar filen som en sRGB oavsett vilken profil som är inbäddad.

Det har slirats en del i tråden när vi pratar om skillnader mellan olika profiler och skärmar och inte minst från min sida så det är läge att tona ner det lite😃. Däremot vill jag personligen se när det skiljer och då behövs en wide gamut skärm.

Jag har haft en holmgång med LR och Photoshop gällande utskrifter styrda av skrivaren. Se upp, snart kommer ett gigantiskt inlägg kring detta😅.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte vad jag fick ut och jag antar att man inte kan kolla det i efterhand.
Det är nog också så att i väldigt många bilder blir det marginell skillnad om man skriver ut i olika arbetsrymder, så att det blir svårt att utvärdera upplevda skillnader.
Problemet med kapade bilder gäller upprepad utskrift på samma sida av arket men vid olika tillfällen. Jag funderar då på om det verkligen kan stämma att skrivaren känner av om det redan finns något utskrivet på papperet innan den sätter igång. Vilket verkar konstigt.

Ja det kan man. Det är ju bara att spara ut ett motiv i de gamut du är intresserad av. Jag har ju konsekvent kört med Adobe RGB, P3 och ProPhoto och sRGB. Om man får till utskrifter av en sådan referensserie så ser man snabbt vad det faktiskt är man får ut i de utskrifter man gör om man också sparat sina filer med lämpliga namn. Som sagt, det är inte säkert att man med alla inställningar i Epson Print Layout faktiskt får ut det man tror.

1690239472351.png

Förstora gärna

Som sagt, på min sRGB-skärm ser det ut så här i Epson Print Layout med från vänster Adobe RGB, P3, ProPhoto och sRGB. sRGB och P3 är mest lika. Adobe RGB ger mer åt det lila och ProPhoto också fast den bilden är ännu mer lila än Adobe RGB.

Jag tror det var "alfin" som skrev att P3 skulle vara sämre än Adobe RGB för naturfotografer men det kanske beror på vad man faktiskt plåtar. Peter lik som frossar i solnedgångar som gör amerikansk sandsten djupt orange eller röd i alla möjliga toner kanske inte håller med.

Jag har inga problem med att avgöra vad som kommer ur min skrivare om jag ställer det mot dessa redan utskrivna referensbilder med sin a olika profiler. Lite solljus hjälper eller en dagsljuslampa. Som sagt, skriv ut en testserie och kolla i dagsljus.

1690240390422.png

Även min dörrserie är hyfsat lätt att se skillnad på. Här Adobe RGB, ProPhoto och sist sRGB. Adobe RGB är i dagsljus mer cyan och lite "too much" när den är fixad eller visas på en sRGB-skärm. ProPhoto är mer åt blått här och saknar helt cyanfärgen som de andra har och sRGB ligger mitt emellan.

Som i mitt fall kunde jag även få ut både en P3, en Adobe RGB eller en ProPhoto där alla kom ut helt fel i sRGB, med vissa ej fungerande inställningar både ur Photolab och Epson Print Layout. I Photolabs fall helt oacceptabelt när jag faktiskt låt Photolab styra med vald profil och färghanteringen avstängd i drivrutinen. Jag kan inte se att det är annat än en bugg möjligen efter införandet av nu arbetsgamutstandard.

Som jag skrivit tidigare så funkade utskrifterna korrekt från Photolab när jag valde "Handled by printer och valde pappersprifil i den samt använde ICM (Image Color Management). Bara då fixade skrivare automatiskt att skriva ut varje testbild med korrekt profil, så jag fick fyra olika bilder ur skrivaren.

EPL är faktiskt hel OK annars och helt klart trevligare än Epsons gamla Easy Photo Print.

Har ingen aning om skrivaren är så smart som du skriver. Möjligen fixar den det du säger om det finns en avbruten printning på den del av sidan som först kommer in i printern men annars tror jag inte på det. Hur skulle det gå till??
 
Senast ändrad:
Ja det kan man. Det är ju bara att spara ut ett motiv i de gamut du är intresserad av. Jag har ju konsekvent kört med Adobe RGB, P3 och ProPhoto och sRGB. Om man får till utskrifter av en sådan referensserie så ser man snabbt vad det faktiskt är man får ut i de utskrifter man gör om man också sparat sina filer med lämpliga namn. Som sagt, det är inte säkert att man med alla inställningar i Epson Print Layout faktiskt får ut det man tror.

Visa bilaga 170840

Förstora gärna

Som sagt, på min sRGB-skärm ser det ut så här i Epson Print Layout med från vänster Adobe RGB, P3, ProPhoto och sRGB. sRGB och P3 är mest lika. Adobe RGB ger mer åt det lila och ProPhoto också fast den bilden är ännu mer lila än Adobe RGB.

Jag tror det var "alfin" som skrev att P3 skulle vara sämre än Adobe RGB för naturfotografer men det kanske beror på vad man faktiskt plåtar. Peter lik som frossar i solnedgångar som gör amerikansk sandsten djupt orange eller röd i alla möjliga toner kanske inte håller med.

Jag har inga problem med att avgöra vad som kommer ur min skrivare om jag ställer det mot dessa redan utskrivna referensbilder med sin a olika profiler. Lite solljus hjälper eller en dagsljuslampa. Som sagt, skriv ut en testserie och kolla i dagsljus.

Visa bilaga 170841

Även min dörrserie är hyfsat lätt att se skillnad på. Här Adobe RGB, ProPhoto och sist sRGB. Adobe RGB är i dagsljus mer cyan och lite "too much" när den är fixad eller visas på en sRGB-skärm. ProPhoto är mer åt blått här och saknar helt cyanfärgen som de andra har och sRGB ligger mitt emellan.

Som i mitt fall kunde jag även få ut både en P3, en Adobe RGB eller en ProPhoto där alla kom ut helt fel i sRGB, med vissa ej fungerande inställningar både ur Photolab och Epson Print Layout. I Photolabs fall helt oacceptabelt när jag faktiskt låt Photolab styra med vald profil och färghanteringen avstängd i drivrutinen. Jag kan inte se att det är annat än en bugg möjligen efter införandet av nu arbetsgamutstandard.

Som jag skrivit tidigare så funkade utskrifterna korrekt från Photolab när jag valde "Handled by printer och valde pappersprifil i den samt använde ICM (Image Color Management). Bara då fixade skrivare automatiskt att skriva ut varje testbild med korrekt profil, så jag fick fyra olika bilder ur skrivaren.

EPL är faktiskt hel OK annars och helt klart trevligare än Epsons gamla Easy Photo Print.

Har ingen aning om skrivaren är så smart som du skriver. Möjligen fixar den det du säger om det finns en avbruten printning på den del av sidan som först kommer in i printern men annars tror jag inte på det. Hur skulle det gå till??

En bild med en stor gamut, som proPhoto t.ex, kommer visa fler och intensivare färger än sRgb.
I dina exempel är det tvärtom, slutsatsen av det är att du har ställt in programmet att ignorera profilen och tolka bilden som en sRgb. Alltså inte färghanterat.
Så antingen har du missförstått hur profiler funkar, hur inställlingarna i programmen funkar eller både och.
Kolla gärna på denna sida för att få en uppfattning om hur bilderna borde skilja sig med olika gamut:

 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.