Annons

P900 vs Canon imagePrograf PRO-1000

Produkter
(logga in för att koppla)
Skickat massor med A2 papper och väldigt få transportskador genom åren, det beror ju naturligtvis på hur det packas.
Är det synlig transportskada anges det när man som kund hämtar ut och självklart får kund ny förpackning om det skulle uppstå skada på pappret.
Högkvalitetspapper kostar mer, men ”svindyrt”?
Sedan vet du väl att Canson inte tillverkar något eget inkjetpapper, du kan köpa samma papper, med annat namn på lådan till lägre pris ;)

Nä jag vet inte att Cansons papper finns billigare i andra förpackningar. Synen på priser är relativ eller hur?

Kan du berätta var du jobbar då om jag skulle behöva och inte hittar hos Scandinavian, Det är ju även så att jag sett exempel på just knäckta hörn i någon video och det var väl i USA eller England, så att detta verkligen är ett problem beroende på företag kan vi nog trots allt utgå från och Cyberphoto är ju tydligen heller inget undantag.

J O skriver ju dessutom följande i tråden oven:

"Cyberphoto gav mig en duktig rabatt på papper, rullpapperet var slut men de skickade med en kartong A2 för reducerat pris i stället. När det visade sig att kartongen var transportskadad i ena hörnet så skickade de omgående en ny. Så nu har jag 50 st ark att printa på (även om en del av dem är skadade i ett hörn). "
 
Förmodligen är vi ganska överens egentligen. Även om jag tar i lite i överkant ibland för att påtala skillnader hit och dit.

Något som förbryllar mig är att mina Epsonbilder inte har samma punch i färgerna som jag är van vid från PRO-10S.

Men när jag skriver ut denna praktiska referensbilden så är blir den snarlik i bägge skrivarna trots allt. Så skillnaden jag får beror nog på hantering såväl som skillnader i bläck och ICC-profiler.

Skärmen är kalibrerad relativt mörkt till 95 candela.
Utskriften blir snarlik skärmen.
Gråkilen och 8-bit skalan till 255 är viktig för utvärderingen.
På utskriften kan jag skönja "6" i det mörka och "253" i det ljusa, vilket är godkänt. .
Färgerna ser mycket bra ut.
Om skärmen ställs om till fabriksinställning sRGB så syns"2" i det mörka och "252" i det ljusa på skärmen.

Visa bilaga 170490


Lite skojigt och intressant är att referensbilden såg mycket bra ut även med en Canonskrivare för färgat bläck (ej pigment) som jag hade innan PRO-10S.
(Som hade 2 svarta och 3 färgpatroner)

Ser färgerna bra ut på referensbilden i utskrift så är det nog något annat som påverkat. Jag roade mig med att kolla min konverterare DXO Photolab igen utifrån det inspel du gjort här. I Photolab 6 kan man av någon anledning byta kameraprofiler och välja även profiler för helt skilda tillverkare.

1688259010633.png

Här en Sony-bild som visas med vald Canon-profil som DXO tycker en Canon R3 eller R5 bild ska se ut i färgerna

1688259085433.png

Nedan precis samma bild som DXO tycker den bör se ut med A!, A7 IV och A7r V stuk.

Det är ju inte särskilt svårt att se att dessa bilder avviker märkbart. Även om detta bara är en startpunkt som DXO bjuder på så kommer säkert denna startpunkt trots allt att prägla många bilder som körs genom den konverteraren.

Varför bilderna varierar på detta sätt beror förmodligen på att DXO försöker ta hänsyn till hur JPEG-bilderna ser ut rakt ur kamerorna med fabriksinställningarna.

Minolta och även Sony har väl haft ett rykte om sig att ha mer mättade färger än Canon och Nikon. Jag vet exempel på en holländsk kille som beskrev sin upplevelse en gång efter att han bytt från Nikon till Minolta D7D och var lyrisk över Minoltans mer mättade färger även om jag faktiskt tror att Nikon-kamerans färger egentligen var mer korrekta. Mycket av det tillskrevs Minoltas gen 1 AF-objektiv för analoga kameror.

Jag jämförde en gång mina Pentax-M med Konica AR och även Minoltas AF gen 1 glas för analoga kamerahus och skillnaden var förvånande stor och påtaglig. Pentax-glasen drog åt mer jordart, Konica AF drog åt blått och Minolta-glasen gjorde särskilt friskt gräs väl grönt mättat.

Personligen föredrar jag den himmelsfärg som Canon-renderingen ger så jag brukar korrigera det en del i de flesta Sony-bilder jag tar med min A7 IV.

Med det sagt så ska ju färgerna harmoniera mellan skärm och print för det och jag tror mer på att öka färgmättnaden och kontrast om man inte är nöjd med färgåtergivningen och ibland krävs säkert lite högre brightness också.

Håller f.ö. även med om att gult med P900 är mer problemfritt än det var med P600. Det är ju framförallt gult och rött som blir lite väl mättat för de som bildbehandlar i sRGB och printar i Adobe RGB. Så den kontrollen har man inte med det flödet. Printar man i Adobe RGB så bör man rigga monitorn för den färgrymden också och omvänt är det heller inte lyckat att göra bilder för webben med en montior i Adobe RGB.

Nedan en annan jämförelse. Samma bild i alla tre P600-printar men väldigt olika resultat. Bilden i mitten printad på Scandinavian Satin med Epson Semigloss och det är så bilden ska se ut. Högra bilden printad på Canson Etching Rag med Epson Velvet ICC och den vänstra helt avvikande bilden är printad på Canson-papper med P600 ICC för detta papper. Jag har varken före eller efter sett något liknade som i den vänstra bilden. Med P900 ICC-profilen är det näst intill perfekt. Håller med Jonas, jag behövde inte många testprintar där för att bli nöjd.

Nu kör jag bara och skiter i både softproof och annat tjafs för jag VET att det blir bra nu med de papper och profiler jag använder med P900 samt den kalibrering jag gör med Spyder X - annat var det förr som sagt. De variationer ni ser nedan som jag fick med P600 finns inte alls längre med P900 och profilerna för den. Nu funkar det klockrent som det ska.

Sista jämförelsen_4K_.jpg
 
Senast ändrad:
Smakar det så kostar det.

De första svartvita utskrifterna blev lyckad och mycket lyckad.
Först ut papper var Epson premium glossy med "skrivaren hanterar färger" och "avancerat sv/v foto". Resultatet blev bra och inga vidare justeringar behövs.

Sedan samma bild med Hahnemuhle Fine Art Rag (dyrt bomullspapper).
Photoshop hanterar färger med ICC-profil och pappersval Velvet Fine Art.
Jo, du gissar rätt - resultatet blir strålande bra.
För min del är både skrivaren och papperet värt varenda krona.
 
Smakar det så kostar det.

De första svartvita utskrifterna blev lyckad och mycket lyckad.
Först ut papper var Epson premium glossy med "skrivaren hanterar färger" och "avancerat sv/v foto". Resultatet blev bra och inga vidare justeringar behövs.

Sedan samma bild med Hahnemuhle Fine Art Rag (dyrt bomullspapper).
Photoshop hanterar färger med ICC-profil och pappersval Velvet Fine Art.
Jo, du gissar rätt - resultatet blir strålande bra.
För min del är både skrivaren och papperet värt varenda krona.

Ett bra exempel på att profilerna verkar väldigt bra till P900.

Man behöver nog inget mer för B&W än Advanced B&W direkt i drivrutinen. Så var det ju redan med gamla P600.

Jag tror jag skrev ut 3-4 stycken tester med just cyanrik bild - typ Medelhavsvatten när jag insåg att det blev riktigt bra. Detta för att försäkra mig om att Canson gjort ett bra jobb med profilen för Etching Rag till skillnad från hur det var tidigare med profilen för samma papper för P600.

Skönt att de äntligen fick till det både Epson och Canson och tydligen även Hahnemule.
 
Vad jag kan förstå så är en hel del funktioner och inställningar automatiserade eller borttagna i de nya Epson-skrivarna.
Det verkar som att det mesta ställs in efter vald ICC-profil och pappersval (media). Bl.a så är "platen gap" bortrationaliserat, förmodligen sörjt av ingen.

Jag har läst att "platen gap" numera återfinns i pappersprofilen. Har inte skruvat på det själv men tydligen kan man kopiera en befintlig profil i "Epson Media Installer" och editera den och där ska inställningen finnas om jag förstått rätt.
 
MARDRÖM
Plötsligt trillar denna helsjuka print ur skrivaren och gör mig mer eller mindre skräckslagen.
Vad är det för fel?
Jag har ju skött allt minutiöst och ändå blir det galet.
Snart kikar jag på skrivarens display som kan visa historiken och där står det att ljusstyrkan var ökad +10 i skrivarinställningen.
Den inställning i rutan för avancerade inställningar hade följt med från en tidigare utskrift där jag låtit skrivaren hantera färger. Men denna gång hanterade photoshop färgerna.

VIKTIGT. Rör inte avancerad inställningar "Avancerat..." vid "Läge": Av, ingen färgjustering. För då får skrivarens färghantering fnatt och löper amok.
I mitt tycke så borde det avancerade läget vara inaktiverat när man väljer bort färgjusteringen.

När jag rättade till detta misstaget i skrivarinställningen så blev bilden bra.

Epson Galet.jpg

Epson Galet inställningar.jpg
 
Senast ändrad:
Glömde du inte bara att stänga av färghanteringen i skrivardrivrutinen och missade att välja att applikationen ska styra utskriften?
 
Glömde du inte bara att stänga av färghanteringen i skrivardrivrutinen och missade att välja att applikationen ska styra utskriften?
Jag är nästan säker på att jag stängde av skrivarens hantering och lät photoshop sköta det. Men inte kassaskåpssäker på det.

Canon har ett plug-in program Print&Layout till PS eller LR m.fl. som sköter sådant automatiskt. Ett mycket intuitivt skrivarprogram som man sätter sig in i omedelbart.
 
Jag är nästan säker på att jag stängde av skrivarens hantering och lät photoshop sköta det. Men inte kassaskåpssäker på det.

Canon har ett plug-in program Print&Layout till PS eller LR m.fl. som sköter sådant automatiskt. Ett mycket intuitivt skrivarprogram som man sätter sig in i omedelbart.

Jag har aldrig fattat att utskriftshanteringen måste vara så rörig som den är. Hela detta flöde känns som om den aldrig blivit uppstyrd ordentligt. Det hänger helt enkelt inte ihop som det är nu i Windows och känns väldigt mycket som om ingen riktigt haft ansvaret för helheten.
 
En fråga om bläckbyte i P900.
Nivåerna rör sig sakta nedåt.
Signalerar skrivaren innan man definitivt måste byta? Man vill i regel pressa ut så mycket som möjligt ur patronerna.
Tacksam för era erfarenheter.
 
En fråga om bläckbyte i P900.
Nivåerna rör sig sakta nedåt.
Signalerar skrivaren innan man definitivt måste byta? Man vill i regel pressa ut så mycket som möjligt ur patronerna.
Tacksam för era erfarenheter.
Ja den varnar att det är dags att köpa bläck tidigt. Jag fick fyra varningar om att nivån var låg. Sen kom meddelande låg bläcknivå i ljusgrå. Efter det fick jag ut 2 a3+ innan det på tredje utskriften tog slut i ljusgrå. Efter första varning fick jag ut 3 a2, 8 a3+, 2 a3, 14 a4 innan ljusgrå patron behövde bytas.
 
Senast ändrad:
Ja den varnar att det är dags att köpa bläck tidigt. Jag fick fyra varningar om att nivån var låg. Sen kom meddelande låg bläcknivå i ljusgrå. Efter det fick jag ut 2 a3+ innan det på tredje utskriften tog slut i ljusgrå. Från första varning fick jag ut 3 a2, 8 a3+, 2 a3, 14 a4 innan ljusgrå patron behövde bytas.
Tack!
Tog bläcket slut under sista utskriften innan byte eller larmar skrivaren innan?
 
Tack!
Tog bläcket slut under sista utskriften innan byte eller larmar skrivaren innan?
När du får meddelande låg bläcknivå är det på chans resten. Jag fick som sagt ut 2 a3+ men den tredje blev ful och kunde inte användas. Jag skulle inte sätta i ett a2 HM när meddelandet om låg bläcknivå kommit. Har du inget annat billigare att köra i det läget så byt patronen.
 
När du får meddelande låg bläcknivå är det på chans resten. Jag fick som sagt ut 2 a3+ men den tredje blev ful och kunde inte användas. Jag skulle inte sätta i ett a2 HM när meddelandet om låg bläcknivå kommit. Har du inget annat billigare att köra i det läget så byt patronen.
OK.
Det är väl risk för att bläckhuvudet skadas om det går tomt antar jag.

Jag har skrivit ut ett par analoga svartvita porträtt på Hm Rag, A4 för att testa. Det ser verkligen bra ut. Det känns gott eftersom analogt sv/v har alltid legat mig varmt om hjärtat och då på papper.
 
OK.
Det är väl risk för att bläckhuvudet skadas om det går tomt antar jag.

Jag har skrivit ut ett par analoga svartvita porträtt på Hm Rag, A4 för att testa. Det ser verkligen bra ut. Det känns gott eftersom analogt sv/v har alltid legat mig varmt om hjärtat och då på papper.

Ja kanske är det så men samtidigt borde då uppmaningen vara än tydligare typ ”byt bläckpatron”. Jag satte iallafall i patronen för grått och då hoppade det igång utan problem.

Jag är som sagt dålig på att göra snygga SV foton som kräver utskrift. Gjorde dock en på min tonåring på traditional photopaper a3 som blev riktigt bra.

Har beställt de fyra testpacken från HM a3+ idag. Har kvar sedan tidigare också men tycker det är kul att kunna testa mycket. Har också skrivit ut bifogad bild på ett Epson cold press natural. Hittar inga bra profiler till det utgångna pappret för Epson men använde samma som för nya cold press. Blev ok men lite väl mycket struktur om jag tittar nära. Lite kul ändå att välja ett inte så självklart papper och se vad det ger😃

IMG_2400.jpeg
 
Kan tillägga att bilden inte ska på väggen😂. Den är lite av en syratripp att titta på men lite kul. Finns sjukt många detaljer, tex sitter det ett par på piren.
 
Ja kanske är det så men samtidigt borde då uppmaningen vara än tydligare typ ”byt bläckpatron”. Jag satte iallafall i patronen för grått och då hoppade det igång utan problem.

Jag är som sagt dålig på att göra snygga SV foton som kräver utskrift. Gjorde dock en på min tonåring på traditional photopaper a3 som blev riktigt bra.

Har beställt de fyra testpacken från HM a3+ idag. Har kvar sedan tidigare också men tycker det är kul att kunna testa mycket. Har också skrivit ut bifogad bild på ett Epson cold press natural. Hittar inga bra profiler till det utgångna pappret för Epson men använde samma som för nya cold press. Blev ok men lite väl mycket struktur om jag tittar nära. Lite kul ändå att välja ett inte så självklart papper och se vad det ger😃

Visa bilaga 170532
Fint att han några tjusiga bilder från Kreta att gotta sig åt när Kung Bore tar över kommandot om några månader.
Jag tycker nog att Hahnemuhle lirar i en egen liga. Och det är ett nöje att experimentera med olika papper från diverse fabrikanter.
Hahnemuhles profiler är klockrena och softproof funkar bra i PS.
Sen har jag en förkärlek för baryta, det blir en speciell djupsvärta och tonomfång med briljans i det ljusaste som annars kan vara knepigt.
Konstexpo säljer ut gamla papper från Canson, jag passade på att köpa en kartong Baryta A2.
 
Fint att han några tjusiga bilder från Kreta att gotta sig åt när Kung Bore tar över kommandot om några månader.
Jag tycker nog att Hahnemuhle lirar i en egen liga. Och det är ett nöje att experimentera med olika papper från diverse fabrikanter.
Hahnemuhles profiler är klockrena och softproof funkar bra i PS.
Sen har jag en förkärlek för baryta, det blir en speciell djupsvärta och tonomfång med briljans i det ljusaste som annars kan vara knepigt.
Konstexpo säljer ut gamla papper från Canson, jag passade på att köpa en kartong Baryta A2.
Ja det blev några intressanta skott på Kreta. Tror flera hamnar på papper. Kanske hittar någon upp på väggen också😃.
Håller med om att HM har bästa utbudet och de berättar också lite mer kring sina papper, tex vilka styrkor de har för vissa motiv osv. Det är lätt att hitta profiler mm. Epson och övriga har också sina pärlor men inte i samma utsträckning. Epson är också lite hemliga/dåliga på att berätta kring papper som försvinner och nya som kommer till. Svårt även att hitta profiler för utgångna papper till ny skrivare.
Har du inte provat Epson Traditional Photopaper så gör det. Favorit för vissa motiv.
 
En fråga om bläckbyte i P900.
Nivåerna rör sig sakta nedåt.
Signalerar skrivaren innan man definitivt måste byta? Man vill i regel pressa ut så mycket som möjligt ur patronerna.
Tacksam för era erfarenheter.

Jag brukar köra in i kaklet - dvs när den slutar skriva och tvingar mig att byta. Har inte behövt kasta några utskrifter pga det ännu iaf.
 
Jag brukar köra in i kaklet - dvs när den slutar skriva och tvingar mig att byta. Har inte behövt kasta några utskrifter pga det ännu iaf.
Nu svarar du visserligen J O men i mitt fall slutade den inte skriva ut,
men ljusgrått saknades i utskriften. När jag bytte kom färgen omgående tillbaka. Får se om det beter sig liknande nu när två andra patroner är på utgående.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.