Annons

Outbildad - får jag kalla mig fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
"Outbildad-får Jag kalla Mej FOTOgraf"?

JaVisst!!
"Självklart" får Du det!
Enbart när det gäller "legitimationsprofessioner", ex vis leg läk, leg sjuksköt, leg vet, leg sjukgymnast etc är det i lag förbjudet.
Sofia: gör som Jag: Säj att Du är AUTODIDAKT, det låter avsevärt mycket bättre än "outbildad"...

Mvh: L.C.Stefan Strandberg HFK
 
lottawe skrev:
Jag tror en stoooor del av yrkeskåren är verksamma utan specifik fotoutbildning i botten. Vad tror du?

SFF kräver inte att medlemmarna har utbildning. De kräver att medlemmarna är verksamma eller studerande.

Absolut! Jag tror inte att vi är oeniga i den frågan egentligen... Jag tror att de flesta som jobbar som fotografer inte har utbildning, utan är självlärda eller har assisterat/varit lärling. Jag motsätter mig inte att människor som jobbar som fotografer (utbildad eller ej spelar ingen roll) kallar sig för det, eller är med i SFF. Det är helt rätt.

Däremot är jag inte helt och hållet övertygad om att det räcker att hålla i en kamera för att kalla sig fotograf när någon frågar en på stan... Det skulle jag aldrig kunna med i alla fall. För mig är det fortfarande en yrkesgrupp, men jag får väl snart böja mig för massan o börja kalla mig "proffsfotograf" eller "yrkesfotograf"... för att människor i allmänhet ska förstå att jag jobbar med detta.
 
lottawe skrev:
Jag tror en stoooor del av yrkeskåren är verksamma utan specifik fotoutbildning i botten. Vad tror du?

SFF kräver inte att medlemmarna har utbildning. De kräver att medlemmarna är verksamma eller studerande.

En del i vad jag menade var att JAG (som entusiastisk/seriös amatör) hade aldrig kallat mig för fotograf innan avslutad utbildning/praktik/assistentplats. Jag kände mig som en amatör ända tils jag fick mitt diplom, det kändes som ett garantibevis för mina kunder (och viss mån mig själv) på att "Ja, jag har verkligen lärt mig ofantligt mycket under min utbildning o nu har jag det svart på vitt att jag kan detta" (om nån frågar).
 
Om utbildning. Jag vet av erfarenhet att när datatekniken slog igenom i slutet av 80-talet och i början av 90-talet släpade utbildningarna efter så det stod härliga till.

Visst är det väl så att många utbildningar för fotografer ofta är inriktade för analog produktion?


Så med andra ord kan man nog lätt påstå att 90% av dagens digitala fotografer är outbildade?

Som tur är finns det något som uppskattas mycket högre än formell utbildning. Att kunna göra jobbet och nå resultat.
 
Jo, vi är nog överens Camilla. Även jag ställer mig frågande till att använda titulering om sammanhanget inte kräver det. Så som du exemplifierar om att någon håller en kamera på stan typ..

Sen anser jag personligen inte att utbildningen är det som talar för kunskapen i alla lägen egentligen, även om utbildning ju alltid är bra. Kunskap kan man uppnå på andra sätt eller genom andra utbildningar också. Jag började kalla mig för fotograf då jag började tjäna levebröd på mitt fotograferande. Jag kände vid den punkten att jag klarade att leverera de bilder kunden vill ha (utan utbildning och med relativt kort erfarenhet som kameraägare, men kunderna fanns ju.) Sen har jag annat svart på vitt. Ex. utbildning som informatör och konstnär, men eftersom jag inte varit verksam så kallar jag mig inte för det iaf. Informatör kan jag säga att jag har utbildning som om någon frågar, men konstnär? Näe, det anser jag inte att någon skola gör mig till. Samma med fotografer faktiskt, alla som går skola blir inte bra fotografer eller verksamma som det heller.
 
Själv brukar jag numera kalla mig för brasfotograf eftersom jag så sällan kommer ut o fotograferar. Dock funderar jag på det rätt ofta men har helt enkelt inte riktigt tid.

Min definition av en brasfotograf är någon som älskar att konsumera och planera fotografi (gärna framför brasan med ett glas rom) och gärna har en viss egen fotoerfarenhet även om den hellst skall vara vilande för tillfället. Ett visst mått av prylintresse är ett vanligt fynd.

/Tomas
 
Fick en bild publiserad 1973 på första sidan i en stor dagstidning och hade då plåtat i ett år. Under min bild stod det, Fotograf: Ragnar Tryggvason. I artikeln benämndes jag som fotografen.
Jag var en glad amatör som nyss hade gått på Kursverksamhetens fotokurs i mörkrumsteknik och komposition m.m.
 
Du har min fulla tillåtelse att titulera dig fotograf! :cool:

Ärligt talat så.... Visst är det alltid bra med skolor, men vem kan värdera kunskap utifrån var man inhämtat den?
Sen"tror jag"att man kan ta lite skada av en allt för karesmatisk mentor, om man inte har en viss distans till all information han/hon erbjuder.

Det är lätt hänt att fastna som en liten kopia av sin läromästare om man inte står på sig, och tar vara på den lekfulla nyfikenheten. Kolla barn som går fotokurser... där finns inga förbud, måsten eller andra begränsande faktorer. Visst kunskap är ju ett måste för att kunna avsluta ett jobb eller projekt, men vad roligt om man lyckas behålla lite av nyfikenheten och experimentlustan.
 
lottawe skrev:
Jo, vi är nog överens Camilla. Även jag ställer mig frågande till att använda titulering om sammanhanget inte kräver det. Så som du exemplifierar om att någon håller en kamera på stan typ..

He, he... Det var någon tidigare i tråden som tyckte att det räcker att hålla/använda en kamera så är man fotograf. Det tycker inte jag. I alla fall. Här kommer ett exempel då jag inte tycker att det är OK att kalla sig fotograf:

Vi har en tjej, som vi kan kalla Anna (obs fiktiv person), hon jobbar i butik på dagarna och brukar på sin lediga tid fotografera macrobilder på blommor i parken i närheten av där hon bor. Hon fotar för sitt eget nöjes skull o tittar på sina bilder på datorn o gör egna kort till mamma på mors dag. Hon har en kompaktkamera (för hon har inte sparat ihop till en eos 350D riktigt än). Hon fotar för fullt en söndag då en man kommer fram o frågar "vad fotar du för nåt? är du fotograf?".

I detta fall tycker jag att det är solklart att det inte är OK att säga att man är "fotograf". Utan mer korrekt "hobbyfotograf" el "amatörfotograf". Detta baserar jag på att:
1) hon gör det bara för sin egen skull, inga jobb
2) hon har inte skaffat sig kunskapen om hur hon tar hand om bilderna efter fotograferandet.

Alltså räcker det inte med att bara hålla/äga en kamera o ta bilder med den. Puh! Det blev en liten novell nästan...
 
sofia_e skrev:
Jag har ingen yrkesutbildning inom fotografi men är sedan många år amatörfotograf. Om jag ställer ut bilder på ett galleri, får jag egentligen titulera mig som fotograf?
Jag är på pappret outbildad, men kallar mig drifftekniker... så de tycker jag absolut att du kan. =)
 
Jag ser det som så här:

Alla som bär på en kamera och tar ett foto är en fotograf och kan kalla sig som det (om man vill).

Om man har utbildning eller ej kvittar ganska mycket, när det gäller titel. Om jag är utbildad civilingenjör eller PhD och jobbar som butiksbiträde, så kan jag säga att jag är utbildad som PhD men min profession är butiksbiträde. Alltså jag kan kalla mig för civilingenjör, butiksbiträde samt dålig fotograf. (Det finns inte många yrken som benämns som civilingenjör, det kanske krävs att man är utbildad civilingenjör) Att man har som sitt yrke att vara fotograf OCH har en gedigen utbildning är ju bara bra för sin egen marknadsföring och som ett bra stöd. Ni har väl fått ett antal gedigna "verktyg" att arbeta med?

Liknelsen bilmekanikern är rätt bra. En som är utbildad bilmekaniker har väl lärt sig vad en skiftnyckel är och hur man skall använda sig av den på rätt sätt, en autodidakt bilmekaniker har säkert lärt sig använda sig av en skiftnyckel genom åren (på rätt sätt vet vi inte), en som inte har sysslat så mycket med bilar innan, kanske tar till med en slägga när han egentligen skulle använda en skiftnyckel!! (Förödande konsekvenser!) Om han kallar sig bilmekaniker får han väl göra det men jag lär inte anlita honom.

Därför föredrar jag kanske att anlita en bilmekaniker som har utbildat sig och har erfarenhet.

En utbildning är ett "bra" bevis på att man kan sin sak men inte mer. Huruvida man gör något "bra" av det är en annan sak.

Så ni som har en utbildning, grattis, ni är med största sannolikhet mycket bättre fotografer än jag. Ni kan antingen försöka förmedla era kunskaper till oss andra outbildade(talar om mig själv) fotografer eller enbart behålla dem för er själva. För man kan ju också tjäna pengar på det...
 
Senast ändrad:
andka907 skrev:

Liknelsen bilmekanikern är rätt bra. .
.

Så ni som har en utbildning, grattis, ni är med största sannolikhet mycket bättre fotografer än jag. Ni kan antingen försöka förmedla era kunskaper till oss andra outbildade(talar om mig själv) fotografer eller enbart behålla dem för er själva. För man kan ju också tjäna pengar på det...

Jag har svårt att se hur man kan jämföra bilmekar med fotografer...
Foto är för mig något man har anlag för (eller ej) precis som med sång o musik, konst och liknande.

Och har man anlagen kan man komma långt i sin nisch - utan utbildning - därmed inte sagt att en utbildning inte kan hjälpa till.

Så som du skriver - att de med utbildning med "största sannolikhet är bättre fotografer" tror jag inte alls behöver stämma. Man kan säkert lära sig ta bra porträtt i en studio genom en utbildning, men det går troligen lika bra genom att använda "trial and error", även om det tar längre tid.

I foto gäller det väl också att hitta sin egen stil lite grann. Och den kan ju knappast läras ut...
 
Mattsen skrev:
Och har man anlagen kan man komma långt i sin nisch - utan utbildning - därmed inte sagt att en utbildning inte kan hjälpa till.

Så som du skriver - att de med utbildning med "största sannolikhet är bättre fotografer" tror jag inte alls behöver stämma. Man kan säkert lära sig ta bra porträtt i en studio genom en utbildning, men det går troligen lika bra genom att använda "trial and error", även om det tar längre tid.

I foto gäller det väl också att hitta sin egen stil lite grann. Och den kan ju knappast läras ut...
Har samma tro. Att det behövs mer än utbildning för att bli bra alltså. Fast sen är det kanske så att de som ändå väljer sån utbildning oftast har "det där andra" som behövs med och får ut jättemycket av utbildningen. Men utbildning är nog inte varken enda vägen eller viktigaste vägen.

Tänkte på en gammal diskussion när jag läste detta. Nämligen "Kan man verkligen LÄRA sig komponera och SE ljuset?"

Vidare så är det kanske inte "bra" som fotograf man måste vara i dagens samhälle för att överleva på foto alla gånger? Kanske är säljare en minst lika viktig egenskap? Marknaden är hård och folk är snåla. Bild prioriteras mindre än kostnader ofta. (Vem som helst kan ju ta kort. Även VD:n själv om ingen anställd på företaget har bättre kamra kanske.)
 
sofia_e skrev:
Jag har ingen yrkesutbildning inom fotografi men är sedan många år amatörfotograf. Om jag ställer ut bilder på ett galleri, får jag egentligen titulera mig som fotograf?

Orkade inte läsa alla inlägg, och kanske jag skriver något som redan nämnts.

Alla på denna sidan kan göra det enligt Fotosidans motto

"Fotosidan.se - Där fotografer möts" - se loggan

// Anders
 
Wolfgang skrev:
Med andra ord:
Alla som har en pensel är alltså konstnär?
Enligt min syn är inte varken alla penselägare eller ens alla med konstutbildning konstnärer. Fast även konstnär är en fri titel så min åsikt är mindre värd. Vem som helst kan anta den titeln också..

Inom fotografi kan jag ju självklart inse att alla är fotografer till de bilder de tar, men att titulera sig fotograf när man presenterar sig o.s.v tycker jag inte är rätt om man inte är verksam eller syftet då (som t.ex utställning) kräver det. Fast skyddad titel är det ju inte, så fritt fram.. Sen kan det ju få uppfattas hur som helst. Jag uppfattar det fånigt att använda andra titlar än relevanta för sammanhanget. Är man verksam som advokat eller dagmamma eller whatever så kan man ju presentera sig så på stan och inte som fotograf. Att vara fotograf är välinte märkvärdigt på nåt sätt så skäl att presentera sig så bör nog finnas..
 
Senast ändrad:
Fast det har hänt att jag antagit felaktig titel själv förresten. En fest presenterade jag mig som truckförare. Kändes bekvämt just då men inte lika när andra sedan ifrågasatte varför jag sade så och när lögnen avslöjades.. (Samtalet om yrket var dessutom inte det lättaste att fortsätta heller.)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.