Klart Sofia ska kalla sig Fotograf.
Om man vill dra en gräns mellan de som fotograferar (fotografer av alla slag), och de som lever på det, kan man ju kalla de senare för bildleverantörer - för det är ju faktiskt vad de gör. De har t.o.m. BLF - Bildleverantörernas Förbund.
Att sätta titel utifrån bildkvalitet är mycket vanskligt. Jag tycker var och varannan fotograf som presenteras i Foto levererar trista och krystat kontnärliga skitbilder. Jag tycker inte PAP är speciellt intressant ur ett bildkvalitetperspektiv, men han är ju i allra högsta grad fotograf, osv, osv. Skickliga yrkesfotografer är inte bara skickliga på fotografi som sådant, utan också på att leverera det kunden vill ha - oavsett generell kvalitet. Vill kunden ha en "dålig" bild ska en kunnig fotograf kunna leverera även det.
Jag har amatörfotat i 27 år, jag kallar mig Fotograf. Prefixen amatör, hobby, yrkes, proffs, sport, press o.s.v. känns bara tillgjorda - speciellt de som ger lägre stauts än bara fotograf. Känner du att du kan stå för titeln - ta den. Känner du dig som en bluff, kalla dig nåt annat.
Fotograf = Alla som håller i en kamera.
Bildleverantör = Alla som håller i en kamera och tjänar pengar på det.
//Lasse