Annons

Outbildad - får jag kalla mig fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
givetvis! det var så jag menade :) det var bara en liknelse för att visa på att alla kan kalla sej för nån form av fotograf som gillar att ta bilder
 
lottawe skrev:
Jag tycker det skulle vara fånigt att gå ut och kalla mig t.ex barnmorska om jag hade hjälpt kompisen föda på hallgolvet..

OT:

Men då vore du väl doula? =)
Det finns väl kategoriseringar och tituleringar för allt. Kanske är det våra samhällsstrukturer som påtvingar oss denna kategorisering? Utan titel, grupp, kategori är vi inget?
 
Alla är vi fotografer i olika former.

Sen om man vill specificera sig lite mer så kan man lägga till ett passande tillägsord. Som det ju finns mängder av, man kan ju till och med hitta på egna om man vill...

Hobby
Amatör
Proffs
Press
Frilans
Natur
Produkt
Reklam
Sport
M, m

Så var inte blyga nu.

MVH/ Johan, Proffs, reklam och produktfotograf. : )
 
Bertil B skrev:
Man kan idag titulera sig till vad som helst. Jag är läkare när jag tittar i FASS på nätet, ... ;-)
Visst, man kan SÄGA vad man vill. Min väninna i Marocko brukade säga att hon hade en PhD i diarré. Hennes tips i frågan var inte så tvärtokiga, faktiskt.
Jag är doktor, men jag brukar hålla tyst med det, för då tror folk att jag är läkare och vill ha (gratis) råd och bot för tom. värre saker än diarréer.
Jag skulle inte rekommendera att du säger att du är läkare, speciellt inte i kombination att utföra medicinska behandlingar mot betalning.
FASS-scenariot lät ok.
Mvh
/Gitte (PhD, Dip Soc, HK)
 
Fotograf

kort och gott räcker väl som titel på dig..du tar bilder och du fotograferar därmed.

Enligt lagboken får du utge dig för att vara månfarare eller städerska...dock får du inte säga att du är:
* Advokat
* läkare
* Präst

Dessa yrken antas inge ett förtroende därför får de titlarna inte användas hur som helst.

Mvh

Martin
 
Bertil B skrev:
Man kan idag titulera sig till vad som helst. Jag är läkare när jag tittar i FASS på nätet, bilmekaniker då jag kollar oljan i bilen, elektriker när det är dags att sticka i kontakten i väggen och amatörfotograf då kameran åker ur ryggsäcken... ;-)

Du är inte Läkare när du tittar på nätet... för att få kalla sig läkare krävs det att du har tagit läkarexamen. Det är för att skydda både dig och mig.
 
gitte edelman skrev:
Visst, man kan SÄGA vad man vill. Min väninna i Marocko brukade säga att hon hade en PhD i diarré. Hennes tips i frågan var inte så tvärtokiga, faktiskt.
Jag är doktor, men jag brukar hålla tyst med det, för då tror folk att jag är läkare och vill ha (gratis) råd och bot för tom. värre saker än diarréer.
Jag skulle inte rekommendera att du säger att du är läkare, speciellt inte i kombination att utföra medicinska behandlingar mot betalning.
FASS-scenariot lät ok.
Mvh
/Gitte (PhD, Dip Soc, HK)
Jaha, joo. Jag är doktor, leg. läkare - men skulle aldrig sätta ut detta på bilder på en utställning, det skulle väl verkligen se befängt ut. ... t.ex.
"Gotländskt vinterlandskap #7"
Leg. läkare: U Sjögren.


I det fallet står jag som fotograf.
Däremot undertecknar jag inte t.ex recept eller intyg med namn och "fotograf".
Behöver det vara mera komplicerat än så??? Var sak i sitt sammanhang - kan det vara enklare?
Us
 
Senast ändrad:
Oj, många ömma tår här tydligen...

Självklart är du fotograf!

Jag har sett otaliga fotografers hemsidor där bilderna håller en klart lägre klass än både mina egna och många andra "amatörfotografers".

Ändå försörjer de sig tydligen på att vara fotografer.

MVH FOTOGRAF MATS LARSSON
 
Sonnaren skrev:
Jaha, joo. Jag är doktor, leg. läkare - men skulle aldrig sätta ut detta på bilder på en utställning, det skulle väl verkligen se befängt ut. ... t.ex.
"Gotländskt vinterlandskap #7"
Leg. läkare: U Sjögren.


Underbart!!
Men varför inte jantefiera det lite ytterligare?

Foto: U Sjögren. Leg. läkare, spec. (lämplig inriktning).
 
hailstorm skrev:
Du är inte Läkare när du tittar på nätet... för att få kalla sig läkare krävs det att du har tagit läkarexamen. Det är för att skydda både dig och mig.
Nix, du får kalla dig läkare (t.ex naturläkare kan du vara redan i eftermiddag om så önskas)utan tillstymmelse till utbildning.
Det är om du säger dig vara legitimerad (leg.) läkare utan att vara det som du ligger illa till.
Men det är fortfarande en underlig titel att sätta på en lapp vid sidan av sina bilder på en galleriutställning.....;-)).
Us
 
Bertil Bernhardsson (Bertil B) skrev:
Man kan idag titulera sig till vad som helst. Jag är läkare när jag tittar i FASS på nätet, bilmekaniker då jag kollar oljan i bilen, elektriker när det är dags att sticka i kontakten i väggen och amatörfotograf då kameran åker ur ryggsäcken... ;-)


hailstorm skrev:
Du är inte Läkare när du tittar på nätet... för att få kalla sig läkare krävs det att du har tagit läkarexamen. Det är för att skydda både dig och mig.


Bilmekaniker och elektriker m fl kräver gymnaisal treårig utbildning och i vissa fall behörighet för att få utfärda arbetet.

Amatör eller inte - fotografer kräver enbart tillgång till en kamera och en kapabel lem, förslagsvis ett finger för att trycka på avtryckaren.
 
Johan Okker skrev:
Underbart!!
Men varför inte jantefiera det lite ytterligare?

Foto: U Sjögren. Leg. läkare, spec. (lämplig inriktning).
Oberoende av specialitet tillför inte titeln något till bilderna. Möjligen kan ett undantag göras för de som har radiologi som specialitet - röntgenläkare i dagligt tal - men där kan bara vissa motivområden och tekniker komma ifråga för att värdet på bilden skall öka. Exempel:
"Colon med divertiklar"
Dubbelkontrastförfarande
Radiolog: Xxxx Yyyyyy
Us
 
Millacamilla skrev:
......men jag vet i alla fall att jag aldrig hade kallat mig fotograf om jag inte hade varit utbildad till det. För mig är det fortfarande ett yrke, med olika inriktningar visst, men fortfarande en yrkeskategori. Svenska Fotografers Förbund kräver ju att du studerar till fotograf eller aktivt jobbar som fotograf för att få vara med...
Jag tror en stoooor del av yrkeskåren är verksamma utan specifik fotoutbildning i botten. Vad tror du?

SFF kräver inte att medlemmarna har utbildning. De kräver att medlemmarna är verksamma eller studerande.
 
Får mig att minnas det min fru berättade från förskolan där hon jobbar. Arbetsförmedlingen skickade dit personer utan varje form av pedagogisk utbildning med motiveringen att vikarierna var "outbildade barnskötare".
Så min fru och de andra på förskolan utnämnde raskt sig själva till:
"outbildade hjärnkirurger".

johan
 
Sonnaren skrev:
Jaha, joo. Jag är doktor, leg. läkare - men skulle aldrig sätta ut detta på bilder på en utställning, det skulle väl verkligen se befängt ut. ... t.ex.
"Gotländskt vinterlandskap #7"
Leg. läkare: U Sjögren.


I det fallet står jag som fotograf.
Däremot undertecknar jag inte t.ex recept eller intyg med namn och "fotograf".
Behöver det vara mera komplicerat än så??? Var sak i sitt sammanhang - kan det vara enklare?
Us

He, he. Jag tänkte först skriva att jag är 'mor', men att jag inte brukar presentera mig som det - annat än på föräldrakvällar på skolor. ('Mamma till E. eller J.')
Det är ju upp till var och en att vara lite töntig och kalla sig för det ena och andra i olika sammanhang.
(I England, där det ännu är viktigt med titlar, blev jag nyligen uppringd med förfrågan om det skulle stå Dr, Mrs, Ms eller ev. något annat, före mitt namn i Fotoklubbens program, som delas ut bara till medlemmar - dvs. 60 pers som jag alla tilltalar med förnamn! Jag svarade: 'Ni får skriva vad ni vill, så länge som ni stavar mitt namn någorlunda ditåt!' Nu är jag den enda i styret som inte har något alls före namnet, men det är korrekt stavat för en gångs skull!! Halleluja! :D)
 
Den ursprungliga frågan, som Sofia ställde är:

"Outbildad - får jag kalla mig fotograf?
Jag har ingen yrkesutbildning inom fotografi men är sedan många år amatörfotograf. Om jag ställer ut bilder på ett galleri, får jag egentligen titulera mig som fotograf?"


Frågan är mycket enkel men ändå komplicerad och kan besvaras på två olika sätt. Antingen genom ett enkelt ja eller nej eller genom att bryta ner frågeställningen i sina beståndsdelar och ta ställning till var och en av dessa samt motivera sitt svar. Jag väljer att göra det sistnämnda.

Det finns en hel del handlingar som inte får utövas om inte vederbörande har väl dokumenterad utbildning, certifikat etc och följaktligen får inte vem som helst "kalla sig..." Samma sak gäller för att kunna utöva vissa yrken. Mig veterligen finns det inga sådana restriktioner om hur man får använda begreppet fotograf. Begreppet är ingen yrkesbeteckning, fastän det kan vara det också.


"Outbildad - får jag kalla mig fotograf?"

Det finns inget hinder för det.


"...ställer ut bilder på ett galleri"

Att fotografier ställs ut förutsätter att de finns. Alltså någon har med hjälp av de nödvändiga materiella resurserna och sina egna färdigheter och kunskaper avbildat något. Kan man kalla personen i fråga för något annat än fotograf?


"...får jag egentligen titulera mig som fotograf?"

Jag tolkar detta som att du vill titulera dig som fotograf i allmänhet och i alla möjliga sammanhang. Jag ser inte att det skulle finnas några hinder för det. Fotografyrket förutsätter inte att man har utbildning. Samtidigt uppfattar jag inte begreppet fotograf som en yrkesbeteckning. Det är fråga om fritt konstnärligt/dokumenterande skapande. Har man fotograferandet som yrke då är man Yrkesfotograf. För att jämföra: Man kan vara och titulera sig som poet, författare, målare, etc utan att det är ens yrke.
 
Vapo skrev:
Bilmekaniker och elektriker m fl kräver gymnaisal treårig utbildning och i vissa fall behörighet för att få utfärda arbetet.

Amatör eller inte - fotografer kräver enbart tillgång till en kamera och en kapabel lem, förslagsvis ett finger för att trycka på avtryckaren.

Fel. Du får kalla dig bilmeckaniker osv men inte tex gå runt och säga åt folk att du är läkare/präst.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.