Det brukar vara någon inställning om man vill lämna RAW-filer helt oförändrade eller inte. Nu har jag inte Lightroom, men alla mina andra program fungerar så. Om man vill att programmet låter bli att ändra RAW-filer så brukar allt hamna i extrafiler med samma namn men annan extension.
Ett av mina program kan till och med lagra alla ändringslayers i RAW-filen om man vill. Jag brukar dock alltid ställa in så att mina program bara läser mina RAW-filer och aldrig ändrar dom.
Nackdelen med att inte ändra RAW-filerna är att saker som XMP etc endast är läsbara i programmet man skrev dom med.
Nej så är det ju inte. Nästan alla konverterarna (jag kör ju Photolab och Capture One) använder i gränssnittet den äldre IPTC-standarden och det gäller även PhotoMechanic men allihop läser ju XMP som "master" om man konfigurerar det så. Så fort det verkligen finns Keywords och exv. de vanligaste fälten man stöder såsom Description, Headline, Author, Creator, Rights m.m. i XMP, så kan de läsas av alla dessa program.
För RAW lagras dessa normal alltid i XMP-sidecarfiler. För alla XMP-kompatibla filformat så skrivs XMP in i filernas headers om sådana finns. TIFF lära vara ett litet undantag då det där tydligen inte finns en lika väldefinierad headerhantering som i de andra.. De formaten är DNG, TIFF och JPEG, samt även åtminstone en del av PDF-filformaten. iMatch kan ju hantera XMP även för MS Office-filer och riktiga corporate DAM-system kan knyta XMP till vilka filformat som helst.
Det är ju detta som möjliggör att man i stora företag kan få kontroll via dessa stora DAM-system över hela företagens samlade digitala tillgånger på ett mycket effektivt sätt och de som klarar av detta kommer sopa banan med de konkurrenter som inte gör det idag.
Det som kan hända som nu när jag utvärderar iMatch är att exv. Creator Info-"fälten" som finns i PhotoMechanic saknas i iMatch. Men det är ju bara att lägga till dessa så ser man det datat även i iMatch. iMatch saknade även det "Event"-fält/element som jag använt i PM Plus men även det är bara att lägga till.
I stora generella DAM så kan man även till skillnad i iMatch eller dess konkurrenter lägga till egna namespaces typ "Min firmas egna dataelement" i de fall man vill ha någonstand att lägga företaget egna unika data. Detta agör man alltså i systemets XMP-scheman men dessa är normalt alltså dolda i konsumentprodukter bakom mer lättanvända gränssnitt.
iMatch har en mycket mer modern hantering av detta än min a konverterare och PhotoMechanic då det verkligen är basetat på XMP istället för en IPTC som folk må vara vara vid men som faktiskt i många stycken idag är utdaterad.
Att ändra exv. i EXIF är ju annars populärt hos kameratillverkarna som använder egna fält i EXIF för att kommunicera med sina egna RAW-konverterare. Problemet är ju bara att de fälten är det bara tillverkarna som läser.
Så det är precis tvärtemot vad du skriver. Så skriver du i RAW-filerna kan bara proprietära program läsa detta normalt. Ska du istället vara säker på att dina data ska kunna läsas av vilket XMP-kompatibelt program som helst, så är det i XMP du ska skriva dessa metadata och för RAW-filer hamnar dessa i parallella sidecar-filer. De program som hanterar detta snyggt ser till att hantera detta helt tramsparent, som exv. PhotoMechanic som arbetar vid sidan av själva RAW-filen även en s.k. .DOF-fil vid sidan av .XMP-filen. Alla dessa måste de applicationer som ingår i flödena kunna hantera