Wolfgang
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Hur ofta tillfrågas fotografer om utbildning?
Jag har sällan varit med om det iaf. Har faktiskt aldrig tillfrågats om just utbildning av en kund (och jag är verksam och kallar mig fotograf.) De enda tillfällena där utbildningen alltid efterfrågas är om jag råkat befinna sig i kretsar där man talat med fotolärare/professorer, fast de har inte skällt ut mig för att jag är fotograf utan utbildning heller, utan intresserat sig mer för bilderna. Kunder nöjer sig med att man kan leverera. En kund ger fler och referenser samt portfolio kan vara fullt tillräckligt.
Ja, det tror jag på.
Jag menar bara att det inte är så lätt att få uppdrag, när man har startat upp sitt företag och det är bra för marknadsföreningen att kunna visa upp en utbildning. Dessutom ger utbildningen trygghet och självförtroende, vilket också är viktig vid möte med en kund.
En amatör kan förstås lyckas med fina foton i proffsklass. Men som amatör plåtar man det som man tycker om och man har ingen deadline som tidsbegränsning.
En yrkesfotograf har i princip bara en chans att fotografera ett uppdrag. Denna fotograf måste kunna klara av alla möjliga motiv och skall kunna visa jämn kvalitet även i pressat läge och under tidsbrist, och då ger en utbildning stor säkerhet.