Rudy
Medlem
Millacamilla skrev:
...
I detta fall tycker jag att det är solklart att det inte är OK att säga att man är "fotograf". Utan mer korrekt "hobbyfotograf" el "amatörfotograf". Detta baserar jag på att:
1) hon gör det bara för sin egen skull, inga jobb
2) hon har inte skaffat sig kunskapen om hur hon tar hand om bilderna efter fotograferandet.
Vad du försöker säga är alltså att personer som inte levererar bilder mot pengar, samt saknar kunskap i bildbehandling inte har rätt att kalla sig fotograf? Hmmmm
Svara mig då på följande frågor:
Är en person som målar tavlor på fritiden för att hon/han vill det, men som måste jobba med annat dagtid för att tjäna pengar inte en konstnär?
Är en person som vill skådespela men som tvingas försörja sig som servitris inte en skådespelare?
Att ställa upp krav för hur andra ska få använda sig av en titel som egentligen är fri för alla att använda känns lite onödigt kontrollerande.
Om min mormor som enbart tar foton vid födelsedagar vill kalla sig fotograf är det inget problem.
Om en sjuåring med engångskamera vill kalla sig fotograf är väl det helt ok.
Det är väl snarare omgivningen som skulle få problem med det (vilket den här intressanta tråden bekräftar).
Finns det en rädsla bland de som säljer bilder att deras yrke kommer att tappa i prestige om för många använder titeln fotograf?