Annons

Outbildad - får jag kalla mig fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Millacamilla skrev:
...
I detta fall tycker jag att det är solklart att det inte är OK att säga att man är "fotograf". Utan mer korrekt "hobbyfotograf" el "amatörfotograf". Detta baserar jag på att:
1) hon gör det bara för sin egen skull, inga jobb
2) hon har inte skaffat sig kunskapen om hur hon tar hand om bilderna efter fotograferandet.

Vad du försöker säga är alltså att personer som inte levererar bilder mot pengar, samt saknar kunskap i bildbehandling inte har rätt att kalla sig fotograf? Hmmmm

Svara mig då på följande frågor:

Är en person som målar tavlor på fritiden för att hon/han vill det, men som måste jobba med annat dagtid för att tjäna pengar inte en konstnär?
Är en person som vill skådespela men som tvingas försörja sig som servitris inte en skådespelare?

Att ställa upp krav för hur andra ska få använda sig av en titel som egentligen är fri för alla att använda känns lite onödigt kontrollerande.

Om min mormor som enbart tar foton vid födelsedagar vill kalla sig fotograf är det inget problem.
Om en sjuåring med engångskamera vill kalla sig fotograf är väl det helt ok.
Det är väl snarare omgivningen som skulle få problem med det (vilket den här intressanta tråden bekräftar).

Finns det en rädsla bland de som säljer bilder att deras yrke kommer att tappa i prestige om för många använder titeln fotograf?
 
Jag är inte fotograf men jag har ett stort intresse för fotografi och ser mig som amatörfotograf. Om jag t.ex utför ett uppdrag eller anordnar en utställning gör jag det dock i egenskap som fotograf. Jag har alltså ett litet tvetydigt och kontextberoende förhållande till begreppet. Jag skulle t.ex. aldrig få för mig att presentera mig som "fotograf" på en fest men kanske under samtalets vidare gång berätta att jag är intresserad av fotografi eller att jag är amatörfotograf.

Och möter jag en person som presenterar sig som fotograf fast det sen kommer fram att denne just köpt en 350D (inget ont om den) och lagt upp tre bilder på fotosidan och fotograferat arbetskamraterna på jobbet till nyhetsbrevet eller något liknande, förlorar jag nog lite av förtroendet för denne. Även om personen rent tekniskt agerat fotograf. I alla fall jag associerar begreppet "fotograf" till en yrkesbenämning i de flesta fall. I alla fall om man ska omtala sig med det epitetet i en vidare bemärkelse. Annars går det ju på nåt sätt lätt inflation i begreppet..

"-jaha.. vad sysslar du med då?"
"-jag är fotograf!"
"-ah okej, intressant. Det måste vara en tuff bransch!?"
"-nja, jag fotar ju mest för min egen skull. Jag jobbar ju på sjukhuset också"


Fast på en utställning blir det ju en annan sak. Tänk att två personer står och betraktar dina bilder.

"-vem är fotografen egentligen?"
"jaa.. det är väl Nisse Hult"


I ett sådant sammanhang låter det ju märkligt att fråga sig vem som är "amatörfotografen"? Ja det skulle nog till och med betraktas som ganska nedvärderande. Inte skoj att anordna utställning om folk undrar vad det är för amatörfotograf som ställer ut.

Det hela blir alltså situationsberoende enligt min mening om inte den huvudsakliga professionen faktiskt består av fotografi.

Sen lägger jag personligen ingen värdering i utbildning eller fotografin som profession när det gäller att skapa bilder. Cartier-Bresson såg sig ju främst som en amatörfotograf och många stora fotografer saknar ju formell utbildning (Koudelka t.ex. som var ingenjör).

/D
 
lottawe skrev:

Inom fotografi kan jag ju självklart inse att alla är fotografer till de bilder de tar, men att titulera sig fotograf när man presenterar sig o.s.v tycker jag inte är rätt om man inte är verksam eller syftet då (som t.ex utställning) kräver det. Fast skyddad titel är det ju inte, så fritt fram.. Sen kan det ju få uppfattas hur som helst. Jag uppfattar det fånigt att använda andra titlar än relevanta för sammanhanget.

Jag kan hålla med Dig här.
Jag känner Teija Petersson som är nyetablerad yrkesfotograf.

http://www.fotograf-teija.com/


Detta är hennes levebröd - hon är fotograf. Hon har gått 4-årig fotoutbildning i Finland motsvarande en fil kand. Hon är superkreativ och en höjdare både på mörkrumstekniker och det digitala. Hon är riktig fotograf!
Själv har jag fotograferat i 50 år utan att jag kallar mig fotograf utan istället är jag hobbyfotograf, och det är något helt annat.

Min utbildning och titel har jag i ett helt annat yrke.
 
För mig känns det lite som falsk marknadsföring att titulera sig fotograf när man kanske försörjer sig på att arbeta på ICA.

Finns en hel del människor som kallar sig för musiker men arbetar med något annat för att försörja sig.

För mig skapar detta förvirring. Är du musiker förväntar jag mig att du kan repetera dagtid och är bekant med gällande villkor i branschen.
Dvs du kan vara tillgänglig för uppdrag såsom musiker med allt vad det innefattar.Inte bara kvällar och helger.

Kallar du dig fotograf förväntar jag mig samma
professionalism om du inte talar om att detta är din hobby.

För mig är din utbildning inte relevant men väl om du är fotograf eller har fotografi som hobby.

Det har heller ingen betydelse för din skicklighet. Det finns fantastiska amatörer och klantiga proffs,likväl tvärtom och allt därimellan.
 
christian veltman skrev:
Finns en hel del människor som kallar sig för musiker men arbetar med något annat för att försörja sig.
Om du tänkt gå på en konsert och ser en affisch utanför som gör reklam för evenemanget där det står: "Kvällens musiker är..." men du samtidigt råkar veta att en av dem som spelar jobbar deltid på ICA så...

1. ...blir du förbannad, slänger biljetterna och går hem istället eftersom det är falsk marknadsföring när en av dem som spelar faktiskt måste se till att passen i livsmedelsbutiken inte krockar med repetitionerna?

2. ...tycker du att kan gå an att i detta sammanhang presentera sig som musiker eftersom försörjningssituationen faktiskt inte påverkar det faktum att alla de som skall spela där och då kommer att framföra musik?

Om du väljer 1 tycker jag synd om dig och om du väljer alternativ 2 undrar jag varför du ändå är så ogin mot Sofia att hon inte skall få kalla sig fotograf under väldigt likartade förhållanden?
 
.

Pelle, dina frågor känns lite förlöjligande men ändå...

Jag har arbetat som musiker i 30 år och det ska mycket till för att jag går och lyssnar på personal från ICA ;-)
Skämt åsido så är villkoren inte de samma och
vissa problem brukar uppstå.
Behöver inte gå in på det just nu.

Under åren som musiker har jag haft förmånen att arbeta med en hel del fotografer i olika produktioner och sammanhang.
För mig skulle det därför kännas förmätet att titulera mig fotograf även om jag fotograferar. Kanske med respekt för yrkeskåren fotografer?

Sofia får självklart kalla sig för vad hon vill men, jag svarade hur mina tankar i frågan är.
På min nyligen avslutade utställning valde jag därför att skriva :

Foto: Christian Veltman
 
Re: .

christian veltman skrev:
Pelle, dina frågor känns lite förlöjligande men ändå...
Det var inte meningen. Däremot ville jag provocera dig lite för jag ville verkligen få en förklaring och du gav mig också en välformulerad sådan. Jag har fortfarande inte samma åsikt men förstår nu bättre hur du menar.
För mig skulle det därför kännas förmätet att titulera mig fotograf även om jag fotograferar.
Jag har också jobbat med några duktiga fotografer och skulle självklart inte kalla mig fotograf i situationer där jag anar att den som frågar vill veta om jag bedömmer mig själv som fullfjädrad i professionen. Däremot skulle jag säkert kunna svara "det är jag som är fotografen" om någon pekar på mina bilder och frågar "vem är det som tagit de här?". Jag anser mig inte lika duktig, erfaren och kompetent i alla situationer som de fotografer jag verkligen respekterar för det. Ordet är helt enkelt inte så laddat för mig och om jag kände att just de bilderna faktiskt är bra (det är således en högst hypotetisk situation :) så tycker jag att jag till just de bilderna varit fotograf.

I grund och botten handlar det väl om hur vi väljer att förhålla oss till titlar. Eftersom jag mött en del yrkesmän (och några kvinnor) som varit ganska usla i sina roller så har titelbruket devalverats så mycket för mig att jag inte tycker det är intressant vilken titel folk väljer att använda. Jag tänker inte "oj den här tjejen måste vara väldigt duktig som kallar sig fotograf". Däremot blir jag imponerad och respekterar verkligen hennes kompetens när hon faktiskt visar sig vara väldigt proffsig.
 
Instämmer P.R.
Är det inte situationen som avgör när man kan kalla sig för fotograf, kommer någon och frågar är du fotograf, vore det fel att svara ja om man inte hade utbildning eller erfarenhet för att verkligen kunna kalla sig fotograf. Att på visitkort ange fotograf anger att man yrkesmässigt eller professionellt utövar fotografering. Alla kan kalla sig fotograf men alla bör inte uppge sig att vara det.
XXXXX- fotograf löser det mesta.
 
Vilken underhållande tråd ;-)

Här ser man verkligen hur folks fördomar och dömande mentalitet kommer fram. Vissa plockar fram fördömarhatten och säger att inte alla som håller en pensel är konstnärer (förutsatt att vederbörande själv kallar sig det såklart), fotografer eller vad det nu må vara.
Men ska man hålla sig till trådskaparens fråga så är det ju som andra också svarat väldigt enkelt, det är ingen skyddad titel så du kan kalla dig vad du vill.
Jag anser dessutom personligen att konstnär, författare, fotograf eller vad du vill, det är bara DU som kan avgöra själv när du är. För det är väl ändå väl förmenande att påstå att någon annan inte är det baserat på era egna subjektiva åsikter? Sen att ni inte tycker att han/hon är en bra konstnär, författare eller fotograf, det är ert eget subjektiva val. Har man snöat in i att begreppet fotograf skulle vara knutet till "yrkesfotograf", ja då hänger man inte med i den allmäna nomenklaturen. För det är ju ett faktum att det används på många andra sätt, vad du/ni än vill tycka om det.
 
Skönt!

Att det har diskuterats mycket här kring begreppet "att vara fotograf eller icke"...

Nu känns det lättare att kunna argumentera för folk, tycker jag! :)

/ Sara
 
Ok, kul diskussion.:)

Men jag vänder på det, smaka på det här:

Om man har fotografisk utbildning med arbetar som korvgubbe, får man då kalla sig fotograf?;)

Hade bra allihopa!

/Martin
 
ekequist skrev:
Ok, kul diskussion.:)

Men jag vänder på det, smaka på det här:

Om man har fotografisk utbildning med arbetar som korvgubbe, får man då kalla sig fotograf?;)

Hade bra allihopa!

/Martin

"han hade lådkamera på magen.." :p

Alla får titulera sig fotograf i något sammanhang, men ingen får göra det i alla sammanhang.

Så enkelt är det.
 
ekequist skrev:

Men jag vänder på det, smaka på det här:

Om man har fotografisk utbildning med arbetar som korvgubbe, får man då kalla sig fotograf?;)
Alla får ju, men varför inte säga att man är korvgubbe men utbildad som fotograf? Då vet folket vart de kan köpa korvarna och korvgubben har chans att marknadsföra sig som det den gör för att dra in pengarna..

Har ju som sagt inte utbildning för det jag gör och står för det om någon undrar. Att börja kalla mig något jag är utbildad för men inte verksam som känns fel tycker jag, men utbildning kan man ju påtala i de syften skolor pratas i stället..
 
Henrik skrev: "Alla får titulera sig fotograf i något sammanhang, men ingen får göra det i alla sammanhang.
"

Joho då. Man får titulera sig det precis som man vill, men det är väl tveksamt om folk tar dig på allvar i vissa sammanhang ;-)
 
Re: Skönt!

saramaria74 skrev:
Att det har diskuterats mycket här kring begreppet "att vara fotograf eller icke"...

Nu känns det lättare att kunna argumentera för folk, tycker jag! :)

/ Sara

saken är väl den att du inte ska behöva argumentera saken med folk... vem fan har rätt att ifrågastätta dig?
 
KUNDEN

hailstorm skrev:
saken är väl den att du inte ska behöva argumentera saken med folk... vem fan har rätt att ifrågastätta dig?

Om Du utger Dig som fotograf och söker ett betalt uppdrag, då har Din kund all rätt att ifrågasätta och det gör kunden lättast genom att fråga efter fotografens eventuella utbildning och portfolio.
En seriös fotograf skyltar gärna med en meritlista.
Svårt är det när man starta upp verksamheten och då är det en tillgång att kunna visa upp en fotografisk utbildning.
 
Hur ofta tillfrågas fotografer om utbildning?

Jag har sällan varit med om det iaf. Har faktiskt aldrig tillfrågats om just utbildning av en kund (och jag är verksam och kallar mig fotograf.) De enda tillfällena där utbildningen alltid efterfrågas är om jag råkat befinna sig i kretsar där man talat med fotolärare/professorer, fast de har inte skällt ut mig för att jag är fotograf utan utbildning heller, utan intresserat sig mer för bilderna. Kunder nöjer sig med att man kan leverera. En kund ger fler och referenser samt portfolio kan vara fullt tillräckligt.
 
Jag kan förstå dom som har en lång gedigen utbildning och studielån upp i halsen att deras titel kan tas av vem som helst...
 
Det är ju det intressanta, jag tror inte det särskilt ofta efterforskas om bakgrund på yrkesfolk generellt sett. Detta vare sig det gäller en fotograf eller snickare. Det man lever på är väl snarare renommé och referenser.

Och Gill, jag är övertygad om att det är protektionism som ligger bakom de som ser det som ett hot att vem som helst kan kalla sig detta. Men det är ju en verklighet som flertalet yrkesgrupper i Sverige lever med.
 
Vad man utbildar sig till är ett val man gör. Många utbildningar finns där outbildade konkurrerar i branschen. Det bör man vara medveten om när man överväger val av utbildning. Jag har ägnat flera år på konstskola bl.a och har inga problem med att andra blir konstnärer utan utbildning (trots att jag själv inte blev det med.) Tycker det är jämförelsebart med all annan skapande verksamhet. Både musikalisk, fotografisk mm. Det krävs kunskap för att verka inom alla de grupperna, men kunskapen kan inhämtas på många sätt (och alla sätt som fungerar är väl bra sätt?)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.