ANNONS
Annons

Olympus E-5 DSLR

För det första - jag tror definitivt att E5 kommer vara MINST lika bra som 7D "per pixel", så 7D har egentligen inte "samma räckvidd", även om den har samma pixeltäthet... Det jag pratade om tidigare var bara den optiska biten.

-Och iden om att alltid testa BÅDA är ungefär vad jag tycker också. Det är lite det DPR försöker göra när de mäter "linjepar per bildhöjd" på både crop och FF-kameror när de testar objektiv. Med lite mätskillnader inräknat skulle man kunna säga att deras mätningar oftast ligger ganska exakt på 1.5ggr så många linjepar per bildhöjd på FF som på crop.

Problemet är att vid "räckviddsjämförelser" så får du alltid dubbelt så mycket brus på F/2.8 med 4/3 som du får med FF-kameror på samma slutartid. Ca 1.5ggr så mycket som med crop-kameror.

Det är alltså meningslöst att säga att 300F/2.8 på Olympus ger extra räckvidd... Om du inte alltid fotar i strålande solljus.
Om vi nu ska hålla oss till att jämföra VERKLIGA bilder så ger 600F/5.6 lika mycket brus, och lika mycket skärpedjup som 300F/2.8 på 4/3. Nu finns det ingen 600F/5.6, så där uppstår ju ett visst problem... :)

Men om vi jämför med det som finns, dvs 600F/4IS, ja då ligger Olympus 300F/2.8 ganska långt efter. 600F/4 på en FF ger lika mycket ljus per sekund (samma skärpedjup, samma brus) som 300F/2.0 på en 4/3-kamera. Detta har påvisats med både mätningar och praktiska experiment och bildjämförelser, gång på gång på gång....
Så när 4/3-systemet presenterar en 300F/2.0 kan det konkurrera med de större systemen om fågelfotograferna och sportfotograferna. Nikon är den enda tillverkare som haft en 300F/2.0 på sitt sortiment, och jag tror inte den går att få tag på längre. Olympus har sitt fantastiska OM-250F/2.0, men försök få tag på ett sådant.... :-/ Det är stört omöjligt (jag har försökt!)

Exakt hur svårt ska det vara att förstå att det inte finns någon magisk ljusförstärkning inbyggd i en 4/3-sensor? Det man gör är att SKÄRA BORT ljus, inte lägga till ljus.

Att använda crop-sensorer eller 4/3-sensorer är rent fysiskt ljusmässigt exakt samma sak som att montera ett optiskt perfekt telekonverteringsstycke på objektivet. Och de flesta har inga problem med att inse att telekonverters stjäl ljus - eftersom de gör EXAKT samma sak som man gör genom att använda en mindre sensor - de använder bara ett utsnitt från mitten av bilden. De tar en LITEN bit av mitten av bilden och förstorar upp den. Telekonverters gör det med glas, crop och 4/3-sensorer gör det utan glas - de gör helt enkelt sensorn mindre och förstorar sedan bilden mer i stället.
..........................

Vill vi i stället jämföra med kameran som togs upp, Canon 7D - då kan vi ta en 300F/2.8IS och montera ett 1.4x TC på den och komma till 420F/4.0 - ganska exakt motsvarande vad 300F/2.8 ger på en E5. Canon-paketet kommer fortfarande vara billigare, och jag tvivlar STARKT på att det optiskt (bildjämförelser) kommer vara sämre - och om du plockar av TC'n från objektivet har du "gratis på köpet" fått vad som på 4/3 hade varit en ca 230mm F/2.2.

Och då vet ju JAG vilket av alternativen jag hade lagt 100.000kr på.

E5's bildex på 43runors ger varninagr fr viruspgm....

Hej.

Försökte ladda ner en zippad fil med bildex fr E5 via 43rumors, men mitt McAffee viruspgm varnade mig för att siten inte var helt grön, så jag vägrade ladda ner den.

Kanske inget o oroa/varna för men ändå.

Bara så ni vet...

/Arne

Hej.

Försökte ladda ner en zippad fil med bildex fr E5 via 43rumors, men mitt McAffee viruspgm varnade mig för att siten inte var helt grön, så jag vägrade ladda ner den.

Kanske inget o oroa/varna för men ändå.

Bara så ni vet...

/Arne

Tack för varningen, men fick ingen alert från MS Security Essentials. Lite omständigt att ladda ner filen var det. Bilderna var fina, men visst vore det intressant med en jämförelse mot E-3 för att kvantifiera förbättringen.

P.S. Kolla gärna datorn med ett Ad-Aware alt. Spybot - Search & Destroy för att dubbelkolla att datorn är juste, utöver med ditt vanliga AV-program.

Det gisk bra för mig med. Jag har AVG.

Jag håller med om att bilderna inte säger så mycket. Hoppas att ngn får tag i ett produktions ex. snart och kan fota lite ordentligt.

...eller varför inte 4/3 slog

Hmm

Kommer ihåg att när man för ett antal decennier sedan satt och djupstuderade tester av bl.a. FOTO, Aktuell Fotografi m.fl. fotomagasin och hur man då mätte upp slutartidsnoggrannhet och exponeringsnoggrannhet vars mätresultat till stor del rangordnade de testade kamerornas prestanda.

...

Hmm

För något eller några år sedan läste jag en test av E3 och dess närmsta konkurrenter från Nikon, Canon, Sony och Pentax, där E3 hamnade sist i bedömningen p.g.a. dåliga, eller rättare sagt, sämre resultat på höga ISO. Att kameran var den som kunde visa upp live-view, inbyggd antiskak, var vädertätad, hade effektivast dammrengöring hade vassast objektivserie, samt delade förstaplatsen i bildresultat (!) spelade ingen roll, den hängde ju inte med de andra på höga ISO. Tycker mig se ett samband, gör ni?
För den skull menar jag inte att man skall ta bort bedömningen av brusegenskaperna men för egen del och mitt fotograferande har den spelat ut sin roll för länge sedan. Det finns andra saker som är viktiga för mig t.ex. rejält skärpedjup på större bländaröppningar..
//Leif

Signaturen rue i den här tråden skriver nästan lika långt som www.biofos.com, fast här en intressant anekdot om fototidningars olika tester i historien.

E-3! -> e-5?

Har man nu använt några Zuiko Digital-objektiv och kanske något Leica D (Panasonic) och som så många uppskattar alla dess kvaliteter, så är det ju självklart att man önskar utöka dess användningsområden.

Dessa objektiv på en E-3 utgör ju ett förträffligt redskap i dimmigt höstrusk som nu, samt med en alldeles utomordentlig bildstabilisering i E-3’an, vilket är de två enskilt tyngst vägande faktorerna för E-systemet.

Vad saknar jag på min E-3’a och vilka uppgraderingsalternativ är tänkbara.

1. Olympus E-5
Något fler pixlar, bättre detaljupplösning, bättre lågljusegenskaper, rudimentär video, miljötätat, inbyggd bildstabilisering.

2. Olympus PEN E-P2 & VF-2 (VF-1) & SEMA-1
Något fler pixlar, bättre detaljupplösning, bättre lågljusegenskaper, rudimentär video, liten och kompakt, inbyggd bildstabilisering.

3. Panasonic Lumix G DMC-GH2?
Ytterligare fler pixlar, bättre detaljupplösning, bättre lågljusegenskaper, avancerad video, avsaknad av inbyggd bildstabilisering.

Med fler pixlar i sensorn blir åtminstone fågelfotografen i mig glad, eftersom räckvidden till pippin ökar. Men hur viktig är bildstabiliseringen i så fall? Endast Olympus kamerahus för både FT och MFT erbjuder den möjligheten? I övrigt levererar E-3 fullt acceptabla bilder i de allra flesta situationer. JPEG-kvaliteten är för det mesta så bra att användningen av .ORF minskat jämfört med min gamla CCD-försedda kamera.

Beträffande MFT, så står ju valet mellan Olympus och Panasonic. Bägge ger ju tillgång till en nära nog oändlig marknad av objektiv, där jag föredrar tillgång till EVF för skärpeinställning, vilket ju en klassisk FT-kamera som E-3/E-5 saknar. Med Olympus fås ju bildstabiliseringen i kamerahuset, ovärderlig tillsammans med alla de manuella objektiven. Med Panasonic ligger man i framkant med videomöjligheterna, men behöver Panasonics egna objektiv för bildstabilisering, ofta ett måste vid video. Beträffande antal pixlar, förmodligen kommer Panasonic med en sensor med högre pixeltäthet än den som nyligen lanserats i E-5.

Tillgång till ett större utbud av ljusstarka objektiv, förutom dessa till FT bajonetten.
• LEICA D SUMMILUX 25mm ƒ/1.4 ASPH
• Sigma 30mm ƒ/1.4
• Samyang 35mm ƒ/1.4
• Sigma 50mm ƒ/1.4
• Samyang 85mm ƒ/1.4

Ljusstarka manuella objektiv med µ43 bajonett:
• Cosina Voigtländer 25mm ƒ/0.95
• Noktor 50mm ƒ/0.95

Tillgång till marknadens ymnighetshorn av objektiv via adapter:
• Konica Hexanon AR 40 mm ƒ/1.8 pancake som litet porträttobjektiv.

Att olympus själva är rätt så nöjda med bildkvaliten är uppenbart från följande länkar:
http://www.flickr.com/photos/tengsama/4993983183/sizes/l/in/photostream/
http://www.flickr.com/photos/tengsama/4994589354/sizes/l/in/photostream/

Den båda länkarna är MEGA-utskrifter, den översta bilden på bilderna ska vara A-3 så utsnittet måste vara A0+. I båda fallen jämför Oly E-5 med en 12mp Nikon och en 18mp Canon. Först vid iso 200 och sedan vid iso 1600. På ett japanskt forum (som jag inte hittar länken till nu) skrev (enligt google translate) den som fotat av bilderna (en nikon fotograf) att iso 200 bilden var betydligt bättre för Olympus och iso 1600 bilden hade mer detaljer än de övriga och jämförbar brusmässigt.

Nej det är säkerligen inta bara du, det kommer förmodligen flera kommentarer att den lilla sensorn brusar något bedrövligt.. :) Men observera att ingen brusreduceringen är aktiverat. Personligen tycker jag att det ser riktigt bra ut!

Jag testade skriva ut en del av en iso 3200 bild i motsvarande A3 efter att kört den genom Lightroom 3. Brusreducering 35 detaljer 50. Det blev jättesnyggt!!!
Det hade garanterat blivit om möjligt bättre om bilden hade varit .orf eller ett bättre motiv :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar