Annons

Olympus E-5 DSLR

Manualen till E-5

finns nu att ladda ner till den nya kameran.

Customization
Gav mig på det mest intressanta kapitlet med ändringar från E-3, dvs kap. 9 Customizing your camera.

• Nu heter menyerna RESET/MYSET och dessa har samtidigt ökats på från 2 till 4 sådana sparade konfigurationer.

• Tre Function buttions är nu möjliga i E-5, mot bara en "Fn" hos E-3.

• Kameran har fått en libellfunktion som i E-30.

• Kameran kan à la E-30/E-620 registrera finjustering av AF för upp till 20 unika objektiv, som särskiljs med respektive individs serienummer. En mer intelligent implementation (än vad jag sett annorstädes) att ta till i förekommande fall. T.ex. kan ett objektiv kalibreras separat, samt dessutom som en enhet tillsammans med en telekonverter, (låst till kombinationen med respektive individuella serienummer?). Flera kalibreringar av samma objektiv kan sparas och väljas, bra om man behöver en kalibrering vid minus 30 grader i något norrländskt köldhål samt ytterligare en nere på tenniscourten en stekhet sommardag.

• E-3 fick kritik för den rudimentära användningen av BLM-1 batterier i batterihandtaget HLD-4. Ett nytt batteri BLM-5 med högre energikapacitet samt högre polspänning tack vare nya (och säkrare) laddkretsar torde tillsammans med batterivalsfunktionen lånad från E-30 förbättra detta.

• Nya batteriet BLM-5 laddas på kortare tid ~3.5h i nya laddaren BCM-5 att jämföra med ~5h för den gamla kombinationen BLM-1/BCM-2 till E-3.

• "Artistens" namn och coyprightinformation kan nu läggas in i bildfilerna, en funktion som man tidigare behövde Olympus Studio för att åstadkomma.

• Inget nytt visserligen, men vill ändå nämna den logiska filnamnsnumreringen med månad och dag hos Olympus kameror som jag saknar hos andra tillverkare.

• Olympus Master v2 & Studio v2 verkar vara ersatt av Viewer v2.

• Inget nytt visserligen, men som alla Olympus kameror sen E-10, så finns funktionen "pixel mapping".

• xD korten som max klarade av 2GB lagring, är ersatta av SD/SDHC/SDXC.

Video & Audio
• Att kunna spela in SD & HD video med stereoljud via extern mikrofon är attraktivt, visserligen inte med alla tänkbara Europeiska anpassningar i bildhastigheter, men mer än tillräckligt i de flesta fall.

• Det går att lägga till 30 sekunders ljudkommentarer till varje stillbild, en vanlig funktion sen tidigare hos kompaktkameror.

• Läste att bildstabilisering är möjlig även vid videoinspelningar, men att man måste bestämma sig om det ska ske i själva kameran eller i ett likaledes försett objektiv.

• Kameran kan anslutas till en TV med både analog video och digital video+audio. Med TV'ns fjärr kan man visa bilder och video från kameran. Synd att man däremot inte kan ansluta HDMI-kabeln till en dator, för att spela in den digitala videosignalen på dess hårddisk. I manualen avråder man från detta:
• Do not connect the camera to other HDMI output devices. Doing so may damage the camera.

Ref:
 
...jag ringde cyber... Senast på tisdag ska jag få den! De har 20+ i kö och tycker att det är bra för att inte vara en Canon eller Nikon :)
För säkerhets skull ringde jag oly sverige och hörde om cyber skulle få tillräckligt många för att täcka de som förbeställt och hon (Pernilla?) sa: "Japp, kamerorna är redan på väg till cyber". :) Hon sa också att batterierna finns i europalagret så de kommer man också att kunna köpa om man vill ha extra. Rek. priset är ca 800:- så butikspriset blir ungefär samma som BLM-1.
 
Då har jag hämtat ut min :)

Första intryck:
Betydligt bättre bildkvalité än min E-520, lite bättre än E-pl1.
Hittar fokus på iso1600 f/3.5 1sekund.... Jag såg knappt ngt i sökaren...
Skärmen är fantastisk! Nästan bättre än bildskärmen till datorn :)
Ny sladd mellan kamera & dator
Ingen front/bak fokusering med ngt av mina objektiv (14-45, 14-42, 40-150mk1, 50-200, 70-300 (af betydligt snabbare , jagar mycket mindre) sigma 30/1.4)
Menyerna är snabbare
Slutarljudet är närmare Epl1 än 520'n. Lite djupare än E-pl1.

Jag ska fota ett bröllop i helgen, sen hoppas jag kunna sticka ut och fota lite fåglar :) Då jag testat kameran lite mer kan jag skriva lite mer.
 
Jag konstaterar bara att batteriet fortfarande tar "en evighet" att ladda... särskilt första gången ;)

Jag återkommer nog imorgon när (om) jag hunnit fota litet.... första intrycket (byggkvalitet och liknande) är dock mycket positivt!
 
Jag konstaterar bara att batteriet fortfarande tar "en evighet" att ladda... särskilt första gången ;)

Litium-Jonbatterier är laddade från fabrik (inte nödvändigtvis fullt), så du kan faktiskt använda det direkt. Anledningen är att en av de få saker som kan skada ett LiION-batteri är för låg batterispänning, av detta skäl laddas batterierna så att de skall tåla självurladdningen under förvaring och transport.
 
Olympus E-5 = Bättre än de flesta Nikon och Canon

Inte om man lyssnar till otaliga fanboys på forumen, men däremot om man ger tyska test mer tillit. Både tyska Colorfoto och Fotomagazin ger E-5 utomordentliga omdömen, både i handhavande och bildkvalitet.

Olympus E-5 third best DSLR camera ever tested at Fotomagazine.de

Läser att några av er nu erhållit er nya kamera. I väntan på era omdömen, så är det ju trevligt att läsa dessa professionella omdömen som kameran erhåller. Minns när jag erhöll min E-3'a för snart exakt 3 år sedan och tyckte att det då var en exceptionellt trevlig kamera. Nya E-5 verkar vara förbättrad på ett flertal punkter, så de refererade objektiva omdömena verkar ju som sagt mycket lovande.

Traditionellt är det för objektivens kvalitet (optiska egenskaper, zoomområden, storlek och vikt på handhavandet, miljötåligheten) som många gillar Olympus fotoprodukter, men kamerorna är naturligtvis en viktig hörnsten, som ju E-3 och nu även nya E-5 visar.

Ref:
 
Cyberphotos har lite annorlunda uppfattning än dom andra tester som jag läst om E-5:an. Sammanfattat skriver dom om ISO prestandan att kameran är mest lämpad för fotografer som inte har behov av att använda högre ISO än 400-800. Dock ger dom helhets betyget: toppklasss, men då med reservation för brusnivåerna på höga ISO.

Jag har förstått att kamerans standard brusreducering är lite väl hård och kanske bör ändras till låg. Ni lyckliga ägare till kameran vad tycker ni om Cyberphoto's test? Håller ni med dom om att man ska hålla sig till max ISO 800? Jag tror ni har en annan uppfattning..

Andra tester jag läst ger överlag väldigt goda betyg för kameran, bla. denna från ePhotozine:
http://www.ephotozine.com/article/O...tozine+(ePHOTOzine)&utm_content=Google+Reader
 
Håller ni med dom om att man ska hålla sig till max ISO 800? Jag tror ni har en annan uppfattning..

Tja... Det beror på vad man har för krav och vad man jämför med. E-5 har märkbart lägre brus än K-7 som inte fick ngn sådan brasklapp och är helt jämförbar med D300/D300s på iso 1600. Men det finns ju de som inte använder högre än iso 800 på D3s, så....
 
En test av E-5:
http://www.popphoto.com/camera/2010/12/tested-olympus-e5

Fann denna tämligen seriös; varken onödigt hård sågning eller ohöljt fanboyberöm...
Av de bilder jag sett från kameran hittils, och de många användarrapporter som kommit, kan jag nog ge mej till att uppfatta/beskriva denna tests slutsatser ligger närmast verkligheten (av de jag läst).

Svenska Kamera & Bild tex tyckte mkt bra om den, men menade bruset och dynamiken var ganska mkt sämre än konkurrenternas,
Pop Photo menade å sin sida den brusar lägre än EOS 7 från 100-1600 ISO, och lägre än D300s vid 3200 ISO...jaja...verkar iaf som den (minst) ganska ordentligt har höjt ribban vs E-3...
 
Svenska Kamera & Bild tex tyckte mkt bra om den, men menade bruset och dynamiken var ganska mkt sämre än konkurrenternas,

Popphoto verkar få samma resultat som jag får. Och samma resultat som K&B om man struntar i allt Magnus säger.
I testet a E-30 skriver de "Avståndet till Olympus E-30 är ungefär ett exponeringssteg sämre" än Nikon D90, och nu säger de att E-5 är ett steg bättre än E-3 som var marginellt bättre än E-30. Det borde betyda att E-5 och D90 ligger på ungefär samma nivå. I testet av E-3 srkiver de ang. DR "Testfotograferingen visade att D300 och Olympus E-3 ger mycket lika bilder. Såväl högdagrar som skuggdetaljer återges lika väl."

Så om inte ngt magiskt inträffat så borde E-5 konkurrera med D300s & 7D i bildkvalitet, precis som Popular Photography & DIWA Labs säger.
 
Mattias, hoppas du är nöjd med din nya kamera. Tycker att du inte skall bry dig så mycket vad tidningar tycker. Huvudsaken är att du är nöjd.

Ser att det ligger ett 35-100/2 till försäljning på fotosidan för 17K kr.
 
"borde" ska alltid ställas i relation till verkligheten. Exakt var folk tittar har jag ingen aning om, men så här ser det ut när man jämför vid "ungefär" lika exponering:

Nikon-kameran har tyvärr inte fått lika exponering eftersom den kör lite snålare än olympus, ISO1600-bilderna är tagna på F/8 och 1/200 för Oly, 1/250 för N. ISO 6400 är tagna på F/8 och 1/800 för Oly, 1/1000 för N. Hade kamerorna exponerats lika hade skillnaderna varit ännu större till APS-kamerans fördel.

Lightroom 3.3RC, nollade inställningar för brusreducering, lätt skärpa (40/0.8), likställda exponeringskurvor.

Vi jämför nu alltså E-5 mot tre år gammal, ganska utdaterad sensorteknologi. Till och med instegskamerorna av idag har bättre brusprestanda än detta. Och t.ex D7000, K-5, A580, A-560, NEX5, D5000, 60D, 550D är tydligt märkbart BÄTTRE än D300 som E-5 jämförs med här.

Först ISO1600, 100%
 

Bilagor

  • 1-O1600.jpg
    1-O1600.jpg
    96.9 KB · Visningar: 532
  • 2-N1600.jpg
    2-N1600.jpg
    94.2 KB · Visningar: 534
  • 3-O1600.jpg
    3-O1600.jpg
    86.5 KB · Visningar: 536
  • 4-N1600.jpg
    4-N1600.jpg
    65.8 KB · Visningar: 530
Och sedan en helt oprocessad ISO6400 i 50% skala, här är inte ens interpolering gjord utan pixlarna har tillverkats med s.k binning. Ingen mjukvarupåverkan på råfilen öht.

Det jag har gjort är att likställa exponeringskurvor och färgstyrkor för att göra bilderna lika ljusa och lika mättade.

Samma här som med förra exempelraddan, Nikonkameran har fått 1/3Ev handikapp i form av lägre grundexponering (1/1000s F/8 vs 1/800s F/8 på Oly)
 

Bilagor

  • 5-O6400.jpg
    5-O6400.jpg
    94.9 KB · Visningar: 535
  • 6-N6400.jpg
    6-N6400.jpg
    95.9 KB · Visningar: 531
"borde" ska alltid ställas i relation till verkligheten. Exakt var folk tittar har jag ingen aning om, men så här ser det ut när man jämför vid "ungefär" lika exponering:

:)
Joakim, jag respekterar att du kan det tekniska enormt mycket bättre, men i det här fallet är det den mystiska foto-fén som varit i farten :)

Jag har 3000 bilder tagna under samma kväll/omständigheter/inställningar/motiv, och kan jämföra. Även om de SER liknande ut i obehandlad RAW, så är det så att att E-5 bilderna blir mycket bättre när de är framkallade. Mindre brus och mer detaljer. Mycket mer detaljer. Mer än ett steg mindre brus. Vad det beror på vet jag inte, men jag är enormt glad över att det är så :)

Vad som hänt med I-R bilderna vet jag inte, för de ser inte alls speciellt skarpa ut...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.