Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-5 DSLR

Du kan mycket väl ha rätt i att E-5-bilderna är för suddiga, jag har ju fått ställa LR själv eftersom det inte finns något officiellt stöd än... Men eftersom brusreduceringen är ställd till "exakt lika" innebär mer skärpning att bruset ökar med lika mycket som skärpan.

Min poäng är att om man faktiskt ställer upp de kamerorna som det hänvisas till bredvid varandra och tar "samma foto" med båda har jag svårt att se att det skulle finnas någon substans i uttalanden om E-5's fantastiska framsteg. Visst är den märkbart bättre än E-3, och bättre än t.ex E-PL1 och E-P2, men den har fortfarande ganska långt kvar tills den är uppe i ens instegskamerorna i APS-klassens bildkvalitet.

Uttalandet -"mer än bra nog för de allra flestas behov" kan jag däremot köpa rakt av, men det är ju liksom en lite annan sak... :)

Så "jämförelser" som grundar sig på minnesbilder av ett par tusen lösryckta foton ur helt okända situationer, med helt okända förutsättningar och parametrar är alltid färgade av personlig preferens och "vilja" att hkomma fram till ett visst resultat - vilket jag själv naturligtvis också är mycket medveten om. Jag är lika "skyldig" själv till detta, så jag vet att försöka undvika den situationen så mycket jag bara kan om jag måste uttala mig om något. Och det enda sättet att göra detta är A/B/0-jämförelser med båda kamerorna på plats i samma belysning, i samma situation.
 
Ingen E-5 ägare som lyckats producera några bra bilder? Vore roligt att se några fina bilder och inte bara jämförelsebilder. Den viktigaste egenskapen hos kameran är väl inspiration till att skapa nytänkande och bra bilder etc?
 
Ingen E-5 ägare som lyckats producera några bra bilder? Vore roligt att se några fina bilder och inte bara jämförelsebilder. Den viktigaste egenskapen hos kameran är väl inspiration till att skapa nytänkande och bra bilder etc?

Än så länge verkar det bara finnas hyggligt antal användarpublicerade bilder i diverse trådar på dpreviews Olympusforum.

Där finns å andra sidan en del bilder som är SJUKT snygga...från E-5...

Den dag jag skaffar den (om det visar sej gå att finansiera ett sånt köp) kommer jag iaf slänga upp lite bilder på fotosidan,. men tyvärr lär det dröja...ett bra tag.
 
Ingen E-5 ägare som lyckats producera några bra bilder? Vore roligt att se några fina bilder och inte bara jämförelsebilder. Den viktigaste egenskapen hos kameran är väl inspiration till att skapa nytänkande och bra bilder etc?

Jag har lagt upp några bilder i mitt album; bra bilder vet jag inget om, men de är tagna med min E-5 i alla fall.
 
Kul att se E-5:an utanför Labbet...

Jag har lagt upp några bilder i mitt album; bra bilder vet jag inget om, men de är tagna med min E-5 i alla fall.

Hej!
Tack för "Test-bilderna" med E-5:an.
Mycket intressant att se hur den klarar lite högre ISO utanför labbet.
Ser fram emot fler bilder med den NYA...
God Fortsättning och Gott Nytt Fotoår!!!
/Björn
 
Vänta...och vänta...

Suck...idag kom besked från "Olympus Svea Rike" att det dröjer ännu ett obestämt antal veckor innan min E-5 dyker upp...har jag lite lycka kanske om ett par tre veckor från nu...

Tur man inte är utan kamera iaf ;-)
 
Oj! Efterfrågan är vekligen större än de trodde!

När beställde du den?

För ca 2 veckor sen, straxt efter årsskiftet.
De trodde då att en omgång kameror skulle komma till Sverige skiftet jan-feb, men den leveransen verkar alltså dröja ytterligare lite grann och inga exakta besked om tid gick för närvarande att få...men jag är ju inte ensam om att få vänta så...bara att gilla läget.

Även om detta indikerar "säljsuccé" får man nog betänka att E-5 i alla fall tillverkas i tämligen små antal relaterat de stora märkena...det räckte med att E-5 blev lite grann mer välmottagen är Olympus planerat/räknat med, och voilá...det uppstår brist.
Då blir ett pytteland som Sverige inte första leveransprioritet tyvärr...inget som svenska Oly kan hjälpa.

Om det ännu råder brist/lång leveranstid om ett kvartal...då skulle man kanske kunna tänka sej de lyckats få till en "för bra" kamera, mot vad de hade tänkt...säljmässigt i vart fall ;-)
Eller så ligger Olympus med avsikt lagom lågt för att inte stå med överlager när "alla" "uppgraderare" fått sina kameror, antagligen räknar man inte heller med en stor del "inhoppande" köpare, dvs märkesbytare / "märkesadderare"
Det samt att ligga exakt på "sälj relativt tillverkning", månad för månad, är stort sett inte möjligt om man jobbar med de kvantiteter det kan tänkas handla om i fallet E-5.Hur man än ser på det är det en nischmodell, både inom Olympus egen värld och i den "stora" fotovärlden...

Det är kul att vara i en nisch...det är man ju mer eller mindre även som ägare av Oly DSLR, inte bara som tillverkare...
Man vet nackdelarna, men 'lever på' fördelarna, så att säga ;-)

Gäller ju alla prylar, men man får motivera sej mer om man i fotovärlden inte åker på C/N-"motorvägen" ...och därmed inte sagt den vägen är nåt som helst fel att dra fram på! ;-)

Lite roligt är det att på tex DPR upptäcka det är både en och annan som hoppar in i Olylägret, samt breddar sitt system till att innehålla Oly tillsammans med något man hade innan.En hel del E-PL1 och andra PEN verkar finnas i mången CaNikon/PenSony-ägares väskor, tex.
Men alltså även ett gäng E-5 " lever ihop" med exemplevis EOS 5D/5D2/D300/ D700 mfl...det tycker jag är roligt att notera.De som berättar om sina dubbelsystem med E-5 som en del verkar också gilla sin E-5 väldigt mycket trots dess uppenbara minussärdrag, såpass bra är dess fördelar för dessa personer.Oavsett man köpte en E-5 och lagt till en annan som komplettering eller tvärtom, tycks den oftast "försvara sin plats".
 
Senast ändrad:
Och hur låter facit och betyget kortfattat?
Är inte så bra på engelska

Facit var bara ironiskt.

Betyget är ungefär som diskussionerna har varit på FS.

-Bra sökare
-Bra glas
-Utmärkt bildkvalitet på låga ISO, men sämre än nya generationens APS-C på höga ISO.
-Lite sämre dynamiskt omfång än konkurrenterna.
-Förbättrad AF jämfört med E-3, men fortfarande inte lika bra som konkurrenterna
-Långsam seriebildtagning
-Dyr
-Begränsade framtida möjligheter eftersom DP är tämligen säkra på att detta är den sista 4/3 kameran
-Ingen Full HD
 
På vilket sätt skiljer sig dessa ord från verkligheten? Jag förstår inte vad som skulle vara "ironiskt" med det.

Jag tyckte DPR skrev en ganska bra recension, de hänvisade till likheter med E3 och pekade bakåt till den för vissa delar, anmärkte på en utmärkt detaljering per pixel och bra färgegenskaper för jpg-i-kamera, bra byggkvalitet osv...

De övriga punkterna (som vissa uppfattar som Olympus-bashing) är ju bara fakta. Dyr, stor&tung för vad den ger bildmässigt, även instegskameror i APS-klassen idag ger samma bildprestanda, osv osv. Samtliga dessa är ju ganska ovedersägliga.

Som jag förstår recensionen tycker de att E5 är en bra och väl prisvärd uppgradering om man redan tidigare har ett 4/3-system, och ett par av de mycket bra (men dyra) gluggarna som tillhör systemet. Men att de är tveksamma till att rekommendera den som "bra köp" om man inte har Olympus tidigare. Eftersom det finns mindre, bättre, billigare kameror som nog passar de allra flesta bättre vad det gäller bildkvalitet per krona.
 
På vilket sätt skiljer sig dessa ord från verkligheten? Jag förstår inte vad som skulle vara "ironiskt" med det.

Joakim, även om det inte var jag som skrev det ovanstående så håller jag till viss del med.
Jag förstår att test väljer att testa ytterligheter, då det är där som skillnaderna är mest framträdande, men det jag saknar är balans mellan extremt dåliga situationer och de situationer som är bra, eller som jag fotar oftast i.
De övriga punkterna (som vissa uppfattar som Olympus-bashing) är ju bara fakta.
Hehe
Vad kostar en canon kamera i samma byggkvalitet? Och säg inte 7D förren du provat båda :D
Som du själv säger är största delen av priset inte sensorn, då du kan få samma sensor i en kamera för ca 3000:-, utan det är byggkvaliteten som dra upp priset. i.a.f till stor del.
stor&tung för vad den ger bildmässigt,
Vad har storleken på kamerahuset med bildkvaliteten att göra? Jag har en E-pl1 ochså, men jag skulle aldrig sätta på mina teleobjektiv på den då kameran är alldeles för liten...
även instegskameror i APS-klassen idag ger samma bildprestanda
Vilket gäller även 7D och D300s, - än sen? Vad har det med att göra att det är instegskameror?
Samtliga dessa är ju ganska ovedersägliga.
Var de? :p

Som jag förstår recensionen tycker de att E5 är en bra och väl prisvärd uppgradering om man redan tidigare har ett 4/3-system, och ett par av de mycket bra (men dyra) gluggarna som tillhör systemet. Men att de är tveksamma till att rekommendera den som "bra köp" om man inte har Olympus tidigare.
Håller med i stora drag där :)
'
Eftersom det finns mindre, bättre, billigare kameror som nog passar de allra flesta bättre vad det gäller bildkvalitet per krona.
Visst, och E-pl1/2 passar nog de flesta bättre med, och den ger också bättre bildkvalitet pr krona. Men är det = en bättre kamera? Inte för mig som fotat fåglar :)

Sen så det där med ekvivalens, det gäller inte bara objektiv. Om E-5 är jämförbar med konkurrenterna upp till iso 1600, så betyder det att den är bättre än konkurrenterna vid jämförbar bild, om objektivet existerar. Och det gör det för min del iaf. Intressant att lägga märke till är att DPr menar att E-5'ans vekliga upplösning är samma som 7D :)

Och det där med AF i svagt ljus, Fram till EV2 är den jämförbar eller snabbare än 7D (enligt pop photo) och vid EV-2 är 7D 33% snabbare, precis som E-5 är 33% snabbare vid EV12. Men DPr valde att bara skriva vad den åstadkommer i svagare ljus än fullmåne, inte att den är snabbare än konkurrenterna i Köksbelysning eller ljusare :)
De har naturligtvis rätt i det de skriver, men det betyder inte att jag håller med, för jag fotar inte fåglar i bara månljus :)
 
Många som provat både och (och dessutom det mesta annat som finns på marknaden) i verkligheten under kontrollerade förhållanden blir också idiotförklarade av märkesfantaster på diverse forum. Av folk som redan bestämt sig för vad som är "sanningen" och vad som än än händer i verkligheten kommer hålla sig till denna övertygelse/tro. Det är bara att lära sig leva med det...

98.5% av de 10.7 miljoner DSLR-köpare som köpte en kamera under 2010 valde "inte Olympus" - av ganska goda anledningar. Andelen Olympus-DSLR-köpare kommer med allra största säkerhet vara ännu mindre 2011. Detta OCKSÅ av en ganska god anledning.

Enligt Olympus egen årsredovisning sjönk deras "kamera med utbytbart objektiv"-försäljning med 22.5% under budgetåret 2010, trots att E-Pxx-serien ökade kraftigt, och världsmarknaden i stort ökade 5%. Detta beror inte på att "alla andra är dumma i huvudet och inkompetenta till att ta egna välgrundade beslut", även om de flesta Oly-fans gärna vill ha det till det.
 
Enligt Olympus egen årsredovisning sjönk deras "kamera med utbytbart objektiv"-försäljning med 22.5% under budgetåret 2010, trots att E-Pxx-serien ökade kraftigt, och världsmarknaden i stort ökade 5%. Detta beror inte på att "alla andra är dumma i huvudet och inkompetenta till att ta egna välgrundade beslut", även om de flesta Oly-fans gärna vill ha det till det.

Det kan tom vara tvärtom. Dvs, att det är olympusfanatikerna som är inkompetenta och som inte kan ta välgrundade beslut. Ja, det är det här med ekvivalens som spökar igen.
Det är fortfarande många olympusfanatiker som tror att en 35-100/2 motsvarar en 70-200/2.
Man liksom "glömmer" att bländaren har sin ekvivalens också...
 
Många som provat både och (och dessutom det mesta annat som finns på marknaden) i verkligheten under kontrollerade förhållanden blir också idiotförklarade av märkesfantaster på diverse forum. Av folk som redan bestämt sig för vad som är "sanningen" och vad som än än händer i verkligheten kommer hålla sig till denna övertygelse/tro. Det är bara att lära sig leva med det...
Håller helt med! Men jag har inte sett det här på Olympus forumet? Utom nått enstaka troll då :)

98.5% av de 10.7 miljoner DSLR-köpare som köpte en kamera under 2010 valde "inte Olympus" - av ganska goda anledningar.
Precis som tom färre valde en D3s. Eller en Hasselblad. Eller en Leica.... Men Andre Rieu är världen bästa violinist och Spice Girls några av de bästa musikerna genom tiderna, hehe

Andelen Olympus-DSLR-köpare kommer med allra största säkerhet vara ännu mindre 2011. Detta OCKSÅ av en ganska god anledning.
Självklart! De tillverkar en kamera som har väldigt smal målgrupp. Men att det är en smal målgrupp är inte detsamma som en dålig kamera, eller hur?

Enligt Olympus egen årsredovisning sjönk deras "kamera med utbytbart objektiv"-försäljning med 22.5% under budgetåret 2010, trots att E-Pxx-serien ökade kraftigt, och världsmarknaden i stort ökade 5%. Detta beror inte på att "alla andra är dumma i huvudet och inkompetenta till att ta egna välgrundade beslut", även om de flesta Oly-fans gärna vill ha det till det.
Ursäkta, är det ett citat som du har inom situationstecken? Och eftersom du gillar statistik, vilka siffror har du för "de flesta Oly-fans" tycker det? Sen var det väl inte försäljningen som sjönk utan avkastningen?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.