Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-5 DSLR

Härligt! Det skulle vara intressant att höra vad du säger om den nya kameran i jämförelse med den lilla e-620.
 
Härligt! Det skulle vara intressant att höra vad du säger om den nya kameran i jämförelse med den lilla e-620.

Storleksmässigt ett enkelt svar:

E-5 är grotesk (i positiv mening) rejäl och stabil med MKT bra formgivning av handtag etc.
Helt enkelt kanonfin att hålla i i "skjutläge" medan vissa knappar är lika pilliga som på E-620 faktiskt. T.o.m. är en och annan åtgärd mer snabbjobbad på 620, men jag vänjer in mej snart tror jag.

Vad gäller bildkvalitet kommer det ta ett litet tag ... jag är rätt sugen på att jämföra...nördigt kanske men isåfall är jag gärna lite nörd, haha.

Har ju så många redan gjort bla på dpreview, men det är alltid av intresse att kolla på egen hand.
"Kan själv" sa man visst i småttingsåldern, sånt går inte alltid ur...även om man ibland bara tror att man kan ;-)

Ska iaf tro att jag klarar att plocka fram nåt av vad som skiljer/förenar E-5 / E-620
Om inte annat så för att ställa det i relation mot ¨det jag läst om saken (en del)

Ena kollegan, som är Canonist, med EOS 50D, tyckte iaf att E-5 satt som ett smäck i handen och bygget och sökaren tex orsakade allt en aning dregel, hehe ;-) Då är hans 50D ändå en MKT trevlig kamera att hålla i/hantera!


Har fått hem några objektiv i ett paket jag hittade beggat. Bla 50/2 och den "gamla" kit-telezoomen 40-150/3,5-4,5.

50/2 är sjukskarp det vet väl alla redan, men den gamla telezoomen visade sej vara MKT skarp den också!
Storleksmässigt lite mer harmonierad m E-5 än den nya superlilla som jag fick med E-620 i paket. Men tyvärr sämre vid liveview, i likhet med 50/2:an.

Att jämföra E-5 med 40-150 MkI & II mot kollegans EOS 50D/EF 70-200/4L ska bli mkt intressant framöver (han köpte L-gluggen av mej så jag vet hur bra den är, men jämförelsen måste ju bara göras känner jag efter första bildkollen från E-5 / 40-150 MKI:an)

Det blir en rolig fotovår det är ett som är säkert...!!!
(och då inte bara för testnörderiet!)
 
Senast ändrad:
Önskar dig mycket nöje och nytta med E-5'an!

Det första jag kollade när jag fick min E-3 var den inbyggda bildstabiliseringen, eftersom det var då nytt för mig. Minns jag var mäkta imponerad av denna funktion, bl.a. beroende på kamerans egentyngd. Live View var också fascinerande och nytt för mig. Det är alltid kul med nya prylar, samt att med ett flaggskepp till kamera, så är det något alldeles speciellt förstås.
 
Det första jag kollade när jag fick min E-3 var den inbyggda bildstabiliseringen, eftersom det var då nytt för mig. Minns jag var mäkta imponerad av denna funktion, bl.a. beroende på kamerans egentyngd. Live View var också fascinerande och nytt för mig. Det är alltid kul med nya prylar, samt att med ett flaggskepp till kamera, så är det något alldeles speciellt förstås.

Första intrycket var "grotesk", mest i positiv mening, men upplevdes som lite småtung först ;-)

Stor, ja...men efter några dagar känns den bara hur smidig som helst, långtifrån stor och klumpig, iaf i handen. Annat om man vill packa riktigt kompakt, men har man med systemet med några gluggar så blir det inte så stor skillnad mot att ha 620:an. Lite värre möjligen om man vill ha båda, men min fotorygga rymmer alltihop med råge.

Hade ju bara känt lite snabbt på en E-3:a för nåt år sen, utan att fota med den, bara lite koll på hur den var i handen och att kolla i. När väl 'ägarfotade' bilder började dyka upp på bla dpreview då tvekade jag inte om att detta skulle bli ett inköp förr eller senare.

Bra på E-5:

*Sökaren. Wow, inte märkvärdig vs tex EOS/Nikons mellanmodeller, men mot mina EOS 300D/350D och Oly E-620 så är det en kanonsökare. Tillräckligt stor, tydlig, med bra placerade AF-punkter och lagom med data i inforaden.

*Avtrycket. Lite väl mjuk och oprecis tryckpunkt tyckte jag först, men har redan vant mej och nu är det bara bra! Rappt och har bra "tryckkänsla", kameran behöver inte skaka i onödan. Gör att IS fungerar extra bra tror jag.

*Exponeringen. Har lagt in +1/6 steg som referenspunkt men överväger att lägga den tillbaka till nollan. Vid normala ljussituationer blir exponeringen oftast right on, kan bli överexpeonerat vid högkontrastmotiv, därav att jag kanske bör ställa ref-punkten till noll...

*Displayen. Stor, OCH tydlig. Lätt att se att skärpan hamnat rätt/ställts in på pricken, likaså lätt att kolla exponeringen.

*IS...bra mkt bättre än på E-620. Ett steg drygt bättre är ingen överdrift mot 620:ans. Bra Oly!

*Form och hantering. Det mesta sitter bra, och själva funktionsvalen/menyerna är ganska lika dem på 620:an, vilket gjort att jag ännu efter dryga veckan inte öppnat manualen...hehe. Super Kontroll Panelen är en gåva till mänskligheten från Olympus, kan förstå varför Pentax har en variant på den i sina nyare kameror!

*AF-systemet är mkt bra, om än inte det bästa som existerar. Min 50/2 är iaf mkt snabbare fokuserad med E-5:an vs med E-620, vilket jag läst att några ägare rapporterat.
Konstaterar att det stämmer. Även den gamla 40-150 ("Mk 1") jag fått tag på visade sej fokusera både snabbt och noggrant med E-5, vilket är väldigt kul.
Långsammare i mkt svagt ljus, men kameran fokuserar korrekt ned till vad jag tycker är "svagare än vad jag oftast behöver-ljus".
Jag trodde nog iofs att min 14-54 MK2 skulle fokusera lite snabbare än den gör men det blir som regel RÄTT fokus och med det är jag (hittils) nöjd. Dvs den blir inte mkt snabbare på E-5 vs E-620, men hänger med E-5 med ned till klenare ljus och blir mer sällan felfokuserad.
Något SWD-objektiv har jag inte så "fågel i flykt" blir nog inte mitt forte ens med E-5...

*Bygget är ju rent enormt stabilt. Känns som den kan hålla för långt mer än vad jag kommer utsätta den för. (Har hunnit tappa ner den i djup lössnö utan strul dock)
Med byggkvaliteten i tanke kan man bara le när folk kallar E-5 är en (över)dyr kamera, även inräknat att E-3 har samma bygge...kanske ska nämnas att (den vridbara) displayen är bättre byggd på E-5 vs E-3, alltid något ;-)
(Kan nog tro Oly inte riktigt fått tillbaka utvecklingspengarna för E-3 så varför tro E-5 skulle bli nämnvärt billigare?)

*Bilderna blir skarpa som ...ja som vad? Saknar inte fler pixlar det är iaf ett som är säkert!
Aningen lägre brus än E-620 också, men inte stor skillnad där. Skärpning i datorn behövs i stort sett inte alls, så nog vinner man lite där, då skärpning ju ger lite extra oönskat brus som regel.
(Jag kör ännu bara jpeg, och har inget Lightroom eller nåt annat bra att ta bort brus med, så detta har viss betydelse)

Kommer givetvis börja bläddra i manualen och leta på en del individuella justeringsmöjligheter jag vet finns och som kanske kan göra livet enklare men verkar som det mesta jag väntat mej få av E-5 redan är mej givet...

Dåligt då???

*Jovars, dioptriratten är USELT designad. Svår att komma åt och för liten/trög, nej den kunde dom gett några futtiga tusenlappar i kostnad för att "tänka ut en bättre". Jag har glasögon men vill då och då köra utan dem, blir sjukt jobbigt med en så usel dioptriratt!

*+- -knappen (exp-kompensationen) är lite för mkt nedsänkt och det kommer ta lite tid lära mej hamna rätt med pekfingret "per automatik", ska välan gå att vänja in sej vad det lider.

*Främre inmatningsratten sitter för långt fram/ned för att det ska vara bekvämt, kan inte alls förstå varför den satt där på E-3, och att den inte blivit uppflyttad lite på E-5 (om det inte har med kostnad att ändra gjutformen för stommen att göra?)
Den borde vara lite grann vinklad uppåt, samt sitta lite högre, nu måste man verkligen ändra fingervinkel och DET är inte jättebekvämt, inte om man vill jobba snabbt/säkert iaf.

*Avtrycket sitter en halv cm för långt till höger (sett bakifrån, dvs i fotoläge; vill man hålla tajt om greppet blir pekfingertoppen inte rätt placerad, har japsen mkt kortare fingrar tro???)
Jag är inte långfingrad iaf, så det är helt enkelt ett "fel" som också lätt(?) bort kunnat jobbas bort.

*"function"-knappen sitter också en halv cm fel,, man måste justera tummen för att komma åt den. Kunde ju sitta denna halva cm åt vänster så kunde man nå den utan att vrida tummen ur läge och ändå skulle den sitta väl skild från bakre inmatningsratten, (vilken sitter perfekt till för övrigt!)
Men det "felet" är ganska lätt leva med då jag inte använder den knappen så mkt.

*Strömbrytaren sitter dumt, men har vant mej hyggligt, så ska inte klaga alltför mkt på den, men nämnas måste det ju ;-)


Sammanfattat är jag hur som helst mkt nöjd med detta köpet, och när jag får lust kommer lite bilder upp på min bildsida! ;-)
 
Senast ändrad:
Vill du ha objektiv är det dags att handla inom detta året, sedan 1:e mars 2011 (nåja, NDA-kontraktet, tystnadsplikten efter konferansen löstes iofs tio dagar senare) är det ju officiellt att Oly's DSLR-tillverkning är nerlagd, och att inga utvecklingspengar kommer spenderas på kameror / objektiv till formatet längre...
De flesta objektiv har redan slutat tillverkas, så det som finns på lager ute hos handlarna är de sista som finns.
 
Vill du ha objektiv är det dags att handla inom detta året, sedan 1:e mars 2011 (nåja, NDA-kontraktet, tystnadsplikten efter konferansen löstes iofs tio dagar senare) är det ju officiellt att Oly's DSLR-tillverkning är nerlagd, och att inga utvecklingspengar kommer spenderas på kameror / objektiv till formatet längre...
De flesta objektiv har redan slutat tillverkas, så det som finns på lager ute hos handlarna är de sista som finns.

Sånt har man ju anat, var hittade du denna info?
 
Avdelningsledningen hade ett sammanträde i Israel i månadsslutet Februari, och de höll en sluten presskonferans den 1:e Mars. NDA släpptes tio dagar senare. Min källa är privat, men jag tror det ligger ute på någon sajt också...
[Google] hittade lite referenser här:
http://www.megapixel.co.il/english/archive/14631

Det intressanta är väl att andelen spegel-lösa kameror verkar stabiliserat sig på ca 1/3 av antalet sålda kameror i Japan (Panasonic/Sony säljer flest i detta segment) och att resten av världen så långsamt är på väg mot ungefär samma andels-siffror. Asien i stort ligger på ca 15-20%, USA+Europa på ca 8-11% - stabilt ökande.

När marknaden är stabil på 3-5miljoner spegellösa per år (om ett år? tre?) kommer det börja utvecklas spegellösa kameror med lite mer pro-inriktning, dvs högre mekanisk kvalitet, snabbare, lite andra objektiv osv. Då kommer nog både Oly, Pana, Sigma och de andra med lite tuffare objektiv till µ4/3 också.

När detta händer kommer nog spegel-löst ta ytterligare ett "skutt" till i marknadsandel - kanske mot 50% i antal sålda enheter? På LÅNG sikt kommer ju spegel-löst ganska säkerligen ta över upp mot 100% och spegelkamerorna ha den status som Leica har idag, men det är ganska länge kvar dit. Jag kommer hinna fylla 50 innan dess. Så det är JÄTTELÄNGE till. :)
 
Avdelningsledningen hade ett sammanträde i Israel i månadsslutet Februari, och de höll en sluten presskonferans den 1:e Mars. NDA släpptes tio dagar senare. Min källa är privat, men jag tror det ligger ute på någon sajt också...
[Google] hittade lite referenser här:
http://www.megapixel.co.il/english/archive/14631

Det intressanta är väl att andelen spegel-lösa kameror verkar stabiliserat sig på ca 1/3 av antalet sålda kameror i Japan (Panasonic/Sony säljer flest i detta segment) och att resten av världen så långsamt är på väg mot ungefär samma andels-siffror. Asien i stort ligger på ca 15-20%, USA+Europa på ca 8-11% - stabilt ökande.

När marknaden är stabil på 3-5miljoner spegellösa per år (om ett år? tre?) kommer det börja utvecklas spegellösa kameror med lite mer pro-inriktning, dvs högre mekanisk kvalitet, snabbare, lite andra objektiv osv. Då kommer nog både Oly, Pana, Sigma och de andra med lite tuffare objektiv till µ4/3 också.

När detta händer kommer nog spegel-löst ta ytterligare ett "skutt" till i marknadsandel - kanske mot 50% i antal sålda enheter? På LÅNG sikt kommer ju spegel-löst ganska säkerligen ta över upp mot 100% och spegelkamerorna ha den status som Leica har idag, men det är ganska länge kvar dit. Jag kommer hinna fylla 50 innan dess. Så det är JÄTTELÄNGE till. :)

Hehe...jag är redan förbi 50-strecket, så ska kanske inte bekymra mej alltför mkt om detta ämnet då(?)

Hur som helst kommer jag kunna hitta den/de gluggar jag kan behöva ytterligare, och kameran har några år på sej att nå sina specade 150.000 exponeringar...

Att framtiden är spegellös på sikt det är ju sen länge något vi har haft att räkna med.

Så, inga sura miner här! ;-)
 
Med tanke på att strategin kommunicerades redan för ett år sedan, kan man undra hur det hade påverkat försäljningen av E-5 om de talat i klartext redan då?

Tja, de hade ju kunnat strunta även i E-5:an.
Men kanske den behövdes för att effektivare se till att de 4/3-Zuiko Digitalobjektiv som finns på diverse lager ute i världen hos Olympus distributörer och återförsäljare skulle få lite fart bort från hyllorna, så att säga?

Isåfall är ju E-5 självklar som "åtgärd" i den avsikten, då den ju enligt Oly själva "tar vara på Zuiko Digital-objektiven deras inneboende kvalitet/potential".

Sinom tid får vi se om/när och isåfall hur pass bra en framtida High Grade m4/3-kamera kan följa upp E-5:an...inte bara bildmässigt utan även hanterings och foklusmässigt...

Tills dess klarar jag mej gott några år med E-5.
 
12.3 Megapixel som räcker långt

Så här löd motiveringen:
For a very reasonable price, the Olympus E-5 provides benefits that rival those found in some professional SLRs: complete weather-sealing, comprehensive functions, excellent responsiveness, 100% viewfinder, good noise control, dual CF/SD slots, built-in image stabilisation, all in a rugged magnesium-alloy body. Add to this Olympus' Dust Reduction System, which has proven to be among the most effective solutions in the market. The 12.3 Megapixel Live MOS sensor, combined with the 'TruePic V+' image engine produces images that rival competitors with substantially higher pixel counts.

Man kan ju undra om inte det motiverar till en efterföljare. Jag skulle kunna tänka att byta upp mig från min E-3, om inte till en E-6, så varför inte till en: Best D-SLR Expert: Olympus E-5
 
.. Ja, då dog inte four thirds med E:5:an... Eller kanske man i Påsktider kan säga att de återuppstod? (fast de aldrig dog, dock.. ;-) )

/slut ironi

;-)
 
Hej!
Tack för "Test-bilderna" med E-5:an.
Mycket intressant att se hur den klarar lite högre ISO utanför labbet.
Ser fram emot fler bilder med den NYA...
God Fortsättning och Gott Nytt Fotoår!!!
/Björn

Jag har hunnit ta en del bilder med min E-5 nu, och de finns både i albumet "Testbilder..." och även i de andra albumen.

Jag är för övrigt mycket nöjd med min E-5a :)
 
Jag har hunnit ta en del bilder med min E-5 nu, och de finns både i albumet "Testbilder..." och även i de andra albumen.

Jag är för övrigt mycket nöjd med min E-5a :)

Ja,jo... Det har blivit några stycken nu...

Och jag kan bara hålla med dig om E-5:an. Är MYCKET nöjd med den...
 
De skriver också att AF-finetuning bara fingerar på 4/3 objektiv. Synd, det hade varit kul att kunna ställa in på manuella objektiv också, hehe

Stämmer detta? Jag har inte behövt använda AF-justeringen på min E-620 men har alltid utgått ifrån att det även ska fungera på min 25mm Panasonic objektiv? Det borde väl vara samma funktion i E5:an som E-620?

Någon som har behövt använda funktionen och kan ge mera information?
 
Kalibreringen lagras mot objektivets serienummer

Det gäller som sagt för alla 4/3 objektiv, vilka ju har en elektrisk koppling.

Kalibreringsparametrarna kopplas nämligen till objektivets unika serienummer, så att du i din kamera kan kalibrera t.ex. både mitt och ditt exemplar av Panasonic Leica D Summilux 25mm f/1.4 ASPH objektiv, vilka då särskiljs med objektivens unika serienummer.

Några andra objektiv som jag kan tänka mig behöver kalibreras är de f/1.4 ljusstarka 30mm & 50mm från Sigma.

Jag vet inte om andra fabrikanter har löst kalibreringsimplementeringen lika elegant som Olympus?
Kameran kan à la E-30/E-620 registrera finjustering av AF för upp till 20 unika objektiv, som särskiljs med respektive individs serienummer. En mer intelligent implementation (än vad jag sett annorstädes) att ta till i förekommande fall. T.ex. kan ett objektiv kalibreras separat, samt dessutom som en enhet tillsammans med en telekonverter, (låst till kombinationen med respektive individuella serienummer?). Flera kalibreringar av samma objektiv kan sparas och väljas, bra om man behöver en kalibrering vid minus 30 grader i något norrländskt köldhål samt ytterligare en nere på tenniscourten en stekhet sommardag.
 
Senast ändrad:
Det låter utmärkt! Att kameran också kan känna skillnad på flera objektiv av samma modell trodde jag inte.
Tack! Det är tur att vi har dig Thore som så grundligt kan hjälpa oss med teknik frågorna här på forumet!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.