fiolmattias
Aktiv medlem
Kul, det var verkligen på tiden!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Härligt! Det skulle vara intressant att höra vad du säger om den nya kameran i jämförelse med den lilla e-620.
Det första jag kollade när jag fick min E-3 var den inbyggda bildstabiliseringen, eftersom det var då nytt för mig. Minns jag var mäkta imponerad av denna funktion, bl.a. beroende på kamerans egentyngd. Live View var också fascinerande och nytt för mig. Det är alltid kul med nya prylar, samt att med ett flaggskepp till kamera, så är det något alldeles speciellt förstås.
Vill du ha objektiv är det dags att handla inom detta året, sedan 1:e mars 2011 (nåja, NDA-kontraktet, tystnadsplikten efter konferansen löstes iofs tio dagar senare) är det ju officiellt att Oly's DSLR-tillverkning är nerlagd, och att inga utvecklingspengar kommer spenderas på kameror / objektiv till formatet längre...
De flesta objektiv har redan slutat tillverkas, så det som finns på lager ute hos handlarna är de sista som finns.
...en sluten presskonferans den 1:e Mars. NDA släpptes tio dagar senare. ...[Google] hittade lite referenser här:
http://www.megapixel.co.il/english/archive/14631
Avdelningsledningen hade ett sammanträde i Israel i månadsslutet Februari, och de höll en sluten presskonferans den 1:e Mars. NDA släpptes tio dagar senare. Min källa är privat, men jag tror det ligger ute på någon sajt också...
[Google] hittade lite referenser här:
http://www.megapixel.co.il/english/archive/14631
Det intressanta är väl att andelen spegel-lösa kameror verkar stabiliserat sig på ca 1/3 av antalet sålda kameror i Japan (Panasonic/Sony säljer flest i detta segment) och att resten av världen så långsamt är på väg mot ungefär samma andels-siffror. Asien i stort ligger på ca 15-20%, USA+Europa på ca 8-11% - stabilt ökande.
När marknaden är stabil på 3-5miljoner spegellösa per år (om ett år? tre?) kommer det börja utvecklas spegellösa kameror med lite mer pro-inriktning, dvs högre mekanisk kvalitet, snabbare, lite andra objektiv osv. Då kommer nog både Oly, Pana, Sigma och de andra med lite tuffare objektiv till µ4/3 också.
När detta händer kommer nog spegel-löst ta ytterligare ett "skutt" till i marknadsandel - kanske mot 50% i antal sålda enheter? På LÅNG sikt kommer ju spegel-löst ganska säkerligen ta över upp mot 100% och spegelkamerorna ha den status som Leica har idag, men det är ganska länge kvar dit. Jag kommer hinna fylla 50 innan dess. Så det är JÄTTELÄNGE till.
De flesta objektiv har redan slutat tillverkas, så det som finns på lager ute hos handlarna är de sista som finns.
Med tanke på att strategin kommunicerades redan för ett år sedan, kan man undra hur det hade påverkat försäljningen av E-5 om de talat i klartext redan då?
Hej!
Tack för "Test-bilderna" med E-5:an.
Mycket intressant att se hur den klarar lite högre ISO utanför labbet.
Ser fram emot fler bilder med den NYA...
God Fortsättning och Gott Nytt Fotoår!!!
/Björn
Jag har hunnit ta en del bilder med min E-5 nu, och de finns både i albumet "Testbilder..." och även i de andra albumen.
Jag är för övrigt mycket nöjd med min E-5a
De skriver också att AF-finetuning bara fingerar på 4/3 objektiv. Synd, det hade varit kul att kunna ställa in på manuella objektiv också, hehe