Annons

Olympus E-3

Re: E-System ryggsäck

Sundvisson skrev:
Visst tål E-3'an en hel del, som t.ex. både snö och kyla, baserat på erfarenheterna under jul- och nyår.
Men jag väntar ändå på den utlovade "E-System ryggsäcken". Undrar när den kommer att skickas ut?

Den forhandler jeg bruger i DK, til at købe mine huse, snakket med Olympus i sidste uge og de sagde de ville begynde og sende dem ud om 2 uger.

Det vil sige en gang i næste uge, om de så også gør det fra svensk side ved jeg ikke.

Re: E-System ryggsäck

Sundvisson skrev:
Visst tål E-3'an en hel del, som t.ex. både snö och kyla, baserat på erfarenheterna under jul- och nyår.

Var är bilderna? Skönt att inte behöva oroa sig för fukt
Här är en lite kul bild från Hemsedal:

Bilagor

• hc151533-3.jpg
    hc151533-3.jpg
    67.8 KB · Visningar: 410
OK, en klantig kopiering av mig.
Borde satt vitbalansen bättre men frågan är hur mycket man ska överexponera snön?

E3:an är härlig att fotografera med och AF med 12-60 är fantastiskt snabb och funkar även när det är riktigt mörkt.
Det är direktknappar för det mesta och det andra kommer man åt på baksideskärmen precis som vanligt. Topp-LCD använder jag inte så mycket än. Vridbar skärm är ovärdeligt nån gång ibland och live view använder jag i princip alltid då jag har kameran på stativ.
Brus tycker jag inte är nåt stort problem, jag har satt auto-iso på att gå upp till 1000 men är inte främmande för att gå upp till 1200 eller 1600 om det krävs. 3200 i nödfall men då blir det dåligt. Detta + IS gör iaf att det går att ta handhållna nattbilder, något jag gillar. Det finns ju Noise Ninja...

Det dåliga är att kameran är stor och tung (1,4kg med 12-60 men ruskigt skön att hålla i) och rattarna hänger inte med när man vrider fort. Jag hade gärna velat kunna programmera om knapparna eftersom jag inte använder alla i dagsläget. Synd också att man inte kan använda IS med gamla manuella gluggar.

Men jag använder aldrig E510:an längre... AF:en blir dock ruskigt snabb även på denna med 12-60.

PS. Vad tycker du själv om Sigma 30/1.4? Lite sugen på denna glugg.

Batterigreppet

Ni som har fått batterigreppet, använder ni det och varför? Jag har svårt att motivera det för normal användning.

Jeg har haft mit batterigreb på lige siden det kom ind af døren og er ret sikker på at det ikke kommer af igen.

Jeg tager en del billeder horizontal og her kommer det jo til sin fulde ret.

Samtidigt syntes jeg også E-3 er mere ergonomisk med det på, måske det bare er en vanesag.

Har jo 510 til de dage jeg skal have et mindre kamera med rundt, men selv det bliver jo rimelig stort med 12-60 på.

henq skrev:
OK, en klantig kopiering av mig.
Borde satt vitbalansen bättre men frågan är hur mycket man ska överexponera snön?

På den gamla filmtiden räknade man med 1.5-2 stegs exponeringskompensation. Det borde fungera även på digitalare. Ett annat trick är att mäta mot en blå himmel om sådan finns. Du har ju skärm att kika på bilderna på stört så det skall inte vara några större problem att hitta rätt. Manuell exponering är kanske att föredra. Tycker dock att din skidbild ser skaplig ut, även om den är blå i tonen. Troligtvis beror det på att du har blå himmel som speglas i snön. Med så mycket vitt borde du kosta på dig en manuell vitbalansering.

Kan inte kolla exakt just nu men tror att jag överexponerade ett steg i kameran och knappt ett till i ACR så det är rimligt då iaf.

Manuell vitbalans kunde jag använt men det går ju utmärkt att justera i efterhand med RAW. Jag var lat här bara.
One shot vitbalans hade nog varit bra men här kommer en nackdel med E3: Om man inte vill sätta FN-knappen till one shot wb (jag har den till MF/AF omkoppling) så går det inte. Eller har ni andra hittat nåt sätt?

Re: Kul i Hemsedal

henq skrev:
Var är bilderna? Skönt att inte behöva oroa sig för fukt
Här är en lite kul bild från Hemsedal:

-Var är bilderna?
-Hehe, fortfarande osorterade på en portabel hårddisk. (Får bjuda på två gamla som illustration till färg på snö/is i referensen istället). Ser ut som om ni hade bra förhållanden i Hemsedal och en bra bild dessutom.

Jag brukar själv inte ta någon vitbalans mätning mot snön. Den kan ju skifta allt från jökelgrönt, isblått och till regngrått till färgen, beroende på ljusförhållandena. Däremot om objektet har något vitt på sig, så brukar jag korrigera mot detta fält. Revärerna på åkarens jacka ser inte helt oäven ut.

Visserligen kan E-3'an lagra 4 individuella vitbalansmätningar, samt även köra WB-bracket, men jag har inte heller programmerat vitbalansen till "Fn"-knappen. Man kanske ska börja träna på att tänka i Kelvin med E-3'an?

Annars måste man ned i WB PREVIEW för någon av dessa fyra individuella WB, samt trycka på AEL/AFL-knappen och eventuellt finjustera A/G-värdena för lagring av dessa fyra.

Ref:
http://myfourthirds.com/document.php?id=20136
http://myfourthirds.com/document.php?id=20689

Re: Re: E-System ryggsäck

Michael Buch skrev:
Den forhandler jeg bruger i DK, til at købe mine huse, snakket med Olympus i sidste uge og de sagde de ville begynde og sende dem ud om 2 uger.

Det vil sige en gang i næste uge, om de så også gør det fra svensk side ved jeg ikke.

Förmodligen får ni danska kunder ryggsäcken före alla andra, dvs. som med kameran och batterigreppet. Är det pga. närheten till Olympus huvudkontor i Europa i Hamburg kanske?

viktoor skrev:
Jag funderar på att köpa en E3 men skulle gärna vilja veta lite mer om vad ni tycker om den. Jag har läst mycket recensioner men skulle vilja veta vad ni här på fotosidan tycker om den.

Vad är positivt/negativt? Uppfyller den era förväntningar (och vad hade ni för förväntningar)?

Bilder uppskattas också!!

Apropå tester, så har Imaging-Resource äntligen färdigställt sin recension med IMATEST data.

E-3 tillsammans med 5x zoomen 12-60 är ett mycket kompetent foto-system. Det visade redan de första bilderna jag tog med kameran, innan jag började rota runt i menyerna. Bildkvaliteten är minst så bra som jag förväntade mig.

Dock tyckte jag att jag hade bra koll på gamla E-300'ans inställningar, men med alla Custom och My Mode inställningar hos E-3, så kräver det mer tid till att förstå alla dess möjligheter. Jag har inte pejl på exakt vad jag programmerade i min My Mode 1 före jul, så jag får nog skriva en lathund över vad jag vill med mina inställningar. Man glömmer snabbt...

Hur som helst, E-3 är en komplex kamera, som kräver att man sätter sig in i vissa detaljer.

Re: Batterigreppet

Till min gamla E-300 hade jag ett batterigrepp HLD-3. Jag använde det för att öka massan på hela systemet och få mindre skakningsoskärpa speciellt vid längre brännvider, främst tillsammans med 50-200 zoomen. Dessutom om andelen porträttfoto var ansenlig, så var det till väsentlig ergonomisk nytta. Även vid stativfoto var det ett praktiskt tillbehör, framför allt eftersom den enda möjligheten att använda den kabelanslutna fjärrutlösaren RM-CB1 var via HLD-3.

Med E-3 behövs varken batterigreppet för fjärrkabeln RM-CB1, samt att E-3 dessutom har inbyggd IS för minimering av skakningsoskärpa. Visserligen ökar både Live View och IS på strömförbrukningen hos E-3, så att ett HLD-4 med 2x BLM-1 kan vara en fördel vid längre foto-sessioner, men främsta anledningen till att använda ett HLD-4 torde dock vara de ergonomiska fördelarna vid porträttfoto.

Jag rekommenderar även Olympus Handledsrem AS-GS3, vilket minskar risken för kramp att handhålla det tunga kombot som E-3 & 12-60 & HLD-4 utgör. (Kostar 295 SEK på Cyberphoto).

Men för det mesta, så eftersträvar jag ett så smidigt kamera-kit som möjligt, så E-3 bara tillsammans med 12-60 är alldeles utmärkt i de allra flesta fall. Den inbyggda blixten har dessutom kommit till användning relativt ofta vid porträtt med 12-60 standard-zoomen, där man då får den extra glimten i ögat hos objektet. Den inbygda blixten skuggas dock vid vidvinkelinställningar hos 12-60. Även blixten FL-36 får nu därför stanna hemma i de flesta fall. Andra generationens 3.75x telezoom (EZ-4150-2) som väger bara 220g kanske får följa med oftare istället.

En stor del av den positiva upplevelsen med E-3'an är faktiskt pga. 12-60 zoomen, med dess enorma 5x omfång, samt dess alerta AF medelst SWD.

Ref:

TI,

Går det att ha både handlovsremmen och den vanliga kameraremmen monterade på kameran samtidigt? Enligt en frimärksstor bild i GS-3-anvisningen så ska det gå, men hur fungerar det i praktiken?

/Per

Re: Re: Re: E-System ryggsäck

Sundvisson skrev:
Förmodligen får ni danska kunder ryggsäcken före alla andra, dvs. som med kameran och batterigreppet. Är det pga. närheten till Olympus huvudkontor i Europa i Hamburg kanske?

Ja det har noget med Hamborg at gøre, som jeg ser det så sender Olympus Hamborg direkte til mig.

( fordi mit kamera hus er købt i dk )

Hvor mod til kunder der har købt i sverige, sendes det via Olympus Sverige og derefter til kunden.

Hvorfor der er den forskæld ved jeg ikke.

Re: GS-3 Grip Strap & Kameraremmen

Jo, det går bra.
Träd nackremmen genom den extra slitsen på det övre spännet till handlovsremmen, se bilden.

Bilagor

• gripstrap.gif
    gripstrap.gif
    12.1 KB · Visningar: 312
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar