Annons

Olympus E-3

Nogen som har testet E-3 / 12-60 og regnvejr, læste at olympus hælte en halv liter vand ud over den og startet med at foto direkt efter ;-)
 
Jag såg på när en kollega fick ställa sig på ett "naket" kamerachassi, och sen hällde en Olympus-representant några deciliter vatten över en annan kamera medan han tog bilder med den. Inga problem.
 
Här regnade det lite grann ikväll som synes (hade inte motljusskydded med mig):
 

Bilagor

  • hl070861.jpg
    hl070861.jpg
    34.4 KB · Visningar: 382
japansk objektiv-kavalkad

arneri skrev:
Det vore intressant med lite fler jämförande bilder. Just oskärperingarna på ljus är kantiga eller runda spelar inte så stor roll för mig. Det värsta är när balgrunden ser ut att drabbas av total skakningsoskärpa.

Vilken ljusstyrka har 12-60:an på 54mm?

• 12-60@54mm=f/4
• 14-54@54mm=f/3,5

Du kan ju kika på den japanska siten (med eller utan en Google-översättning), för där finner du ett antal bilder tagna med bl.a. både de nya SWD-utrustade gluggarna. Vad jag ser så finns det absolut ingenting att anmärka på här, vare sig beträffande skärpa eller i oskärpe-området. Zuiko Digital objektiven i de högre prisklasserna brukar inte vara något att orda om, annat än deras förträfflighet. Dessutom har de visst jobbat på vad de kallar improved color blur in OOF areas.

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/parts/image_for_link/120433-7540-54-2.html
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/parts/image_for_link/120435-7540-55-2.html
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/parts/image_for_link/120436-7540-56-1.html (favorit)

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/parts/image_for_link/120437-7540-56-2.html
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/parts/image_for_link/120438-7540-57-1.html
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/parts/image_for_link/120432-7540-54-1.html
 
turkisk objektiv-kavalkad

Ralph L skrev:
Och ett utsnitt, observera fransarna.
Mycket bra bilder från Istanbul!

Bildernas kvalitet säger också en hel del om fotografen, speciellt med tanke på att kunna hantera de två tunga objektiven med telekonvertrarna.

Det var förmodligen på fri hand med bildstabiliseringen på. Annars måste det ha varit ett stabilt stativ i den förmodligen något bullriga storstaden?
 
Nogen der ved noget om hvornår vi kan forvente og få vores gratis batterigreb.

Jeg sendte en mail til Olympus i Tyskland ( det er dem der står for denne kampange ) i går, for at det var 2 uger siden jeg fik mit E-3 men de kunna ikke sige noget om dato for levering :-(
 
Re: turkisk objektiv-kavalkad

Sundvisson skrev:
Mycket bra bilder från Istanbul!

Bildernas kvalitet säger också en hel del om fotografen, speciellt med tanke på att kunna hantera de två tunga objektiven med telekonvertrarna.

Det var förmodligen på fri hand med bildstabiliseringen på. Annars måste det ha varit ett stabilt stativ i den förmodligen något bullriga storstaden?

Tack för det. :) Det stämmer att det var på fri hand, och med 1200mm är det svårt att få utsnittet som man vill då sökaren inte är speciellt stilla.

Det var bara på 300:an jag använde telekonverter, 90-250:n körde jag "naturell".
 
Irritationsmoment

Kan man stänga av att kameran vaknar upp vid skakning?
Som det är nu kan jag inte ha kameran påslagen och gå med den i remmen utan att skärmen lyser konstant. Jag vill att den ska vara i viloläge tills jag rör någon knapp.
 
Re: gratis batterigreb

Michael Buch skrev:
Nogen der ved noget om hvornår vi kan forvente og få vores gratis batterigreb.

Jeg sendte en mail til Olympus i Tyskland ( det er dem der står for denne kampange ) i går, for at det var 2 uger siden jeg fik mit E-3 men de kunna ikke sige noget om dato for levering :-(

Kampanjen med ryggsäcken gällde ju till sista november, så där tycker jag att Olympus Europa redan har alla detaljer för att skicka ut den till de berättigade innan jul.

Min LowePro Toploader Zoom Mini är för liten till E-3, men var perfekt till E-300. Jag behöver ryggsäcken faktiskt, så den är välkommen när den kommer.

Beträffande Power Battery Holder, så pågår ju den kampanjen ända fram till sista december. Om Olympus vill ha ekonomi och minimera administrationen för detta, så gör de nog allt utskick i en enda batch, efter att alla uppgifter kommit in efter nyår.

Förmodligen skeppas dessa från varje land, eftersom vi ju har mejlat/faxat våra uppgifter till Olympus olika landskontor. Eller så skickas allt centralt från Tjeckien inom EU, när de tillverkat motsvarande antal?
 
Re: Irritationsmoment

henq skrev:
Kan man stänga av att kameran vaknar upp vid skakning?
Som det är nu kan jag inte ha kameran påslagen och gå med den i remmen utan att skärmen lyser konstant. Jag vill att den ska vara i viloläge tills jag rör någon knapp.

Jag har frenetiskt ruskat om min kamera, men inte vaknar den för det inte?

Men om jag råkar nudda en knapp: ← ↑↓→ ja då blinkar det blått och kameran vaknar till och tänder displayen. Den står på "8 sec lys" och "1 min dorm".

För du har väl inte glappkontakt i din nya kamera?

Du får skicka in en High Prioroty Enhancement Request så att kameran bara vaknar av säg de två inställningshjulen och primärt avtryckaren.

Jag hade för mig att om man vände på LCD'n, så skulle kameran gå in i en Night Mode á la Saab och vara okänslig för oavsiktliga knapptryckningar, men så är inte fallet på min kamera. Jag får nog börja göra en lista själv på enhancement requests, för det dyker nog upp många fler saker, som vi vill se förbättrade.

Kanske tom. vi ska starta en tråd med den rubriken?
 
Intressant. När du nu hade provat så var jag ju tvungen att försöka än en gång. Och se på tusan, nu kunde jag i stort sett slå i en spik med kameran utan att displayen tändes.
Hade Sigma 105mm på och bytte tillbaka till 12-60 och se, då vaknar den igen vi skak!
Min "skaksensor" sitter i gluggen. Det är antagligen zoomen eller fokusinställningen som rubbas pyttelite och skickar den infon till kameran. Effekten blir i vart fall densamma, kameran och displayen är påslagna och drar batteri.

En förbättringstråd låter utmärkt. Med E3:an kanske vi t o m har en chans att få in nåt...

T ex så stängs displayen av när man vänder den inåt (bara bra) men man får slå på den manuellt med Info-knappen när man vänt den utåt igen.
 
Re: Min "skaksensor" sitter i gluggen.

Wow, Du har rätt! 12-60 sover aldrig!

P.S: Såg även interferensmönstret i de defokuserade ljusen från Götaplatsen i din tidigare bild i tråden.
 
Re: Re: gratis batterigreb

Sundvisson skrev:
Kampanjen med ryggsäcken gällde ju till sista november, så där tycker jag att Olympus Europa redan har alla detaljer för att skicka ut den till de berättigade innan jul.

Min LowePro Toploader Zoom Mini är för liten till E-3, men var perfekt till E-300. Jag behöver ryggsäcken faktiskt, så den är välkommen när den kommer.

Beträffande Power Battery Holder, så pågår ju den kampanjen ända fram till sista december. Om Olympus vill ha ekonomi och minimera administrationen för detta, så gör de nog allt utskick i en enda batch, efter att alla uppgifter kommit in efter nyår.

Förmodligen skeppas dessa från varje land, eftersom vi ju har mejlat/faxat våra uppgifter till Olympus olika landskontor. Eller så skickas allt centralt från Tjeckien inom EU, när de tillverkat motsvarande antal?

Havde håbet de sendte ud efter hånden som der kom en registrering ind :-s

Men gratis er godt og velkommen i min brev kasse
 
Förlängd tid

Olympus har förlängt tiden för gratis batterigrepp till den 31 januari 2008.

Hoppas att vi som beställt men ej erhållit någon E-3a får den levererad i december. Har inte sett någon tidsändring om E-ryggsäcken ännu.

Är det någon som har sett någon jämförande test av objektivkiten 14-54 och 12-60 ? Är prisskillnaden motiverad ?
 
Re: 14-54 eller 12-60 ?

Några tips kan du få från objektivtråden om ZD 14-45mm/F2.8-3.5. Max rabatt på E-3, får du om du väljer huset enbart. Men även paketpriserna med respektive objektiv, ger några tusen i rabatt på respektive objektivköp. Rabatten är större med det nya objektivet, än om man köper ett paket med det gamla. Det är alltså ekonomiskt fördelaktigt att slå till på det nya SWD-objektivet i paket med kameran.

Erfarenhetsmässigt, så har vi sett att priserna på kamerahus faller, när de närmar sig end of life i försäljningsleded och ersättare introduceras. Däremot priserna på objektiven har knappt rört sig i motsvarande grad. Den utökade funktionaliteten hos SWD-objektiven har faktiskt medfört en prishöjning, se t.ex. på ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5 SWD, eller är det bara så att den gamla varianten har blivit billigare?

En viss rörlighet att handla inom hela EU finns ju också, men priserna verkar balanseras, så att det knappast är någon vits att inte handla annat än på hemmaplan. Det ligger även i fabrikanternas intresse att hela tiden stärka distributionskedjan, inte att premiera ett enskilt land inom Europa.

Jag räknade med att E-3'an får en prisutveckling från ca 16k vid introduktionen, som faller ner mot 14k efter ett år och ytterligare ner mot 12k efter 24 månader, och är nere på 10k-strecket den dagen en E-4 kommer inom 30-36 månader.

Priskonkurrensen är betydligt tuffare i det segmentet som E-410 och E-510 befinner sig i. Här kommer nog modellbyten med 18 månaders intervall.

Sen är det ju en annan prioriteringsfråga beträffande objektivportföljen. Med en E-3, så väljer man nog också något av de dyrare och väderskyddade objektiven, även om jag tror att med den nya 5x standard-zoomen 12-60mm, så klarar man 80% av behoven. Om man behöver något mer objektiv än standardzoomen, så kompletterar man förmodligen med en telezoom eller ett makro. Kanske så småningom även med en vidvinkelzoom.

Till nackdelarna hör naturligtvis den större vikten och volymen. Kanske även att den större glasytan kan ge större benägenhet för solreflexer i de många linsytorna.

Cyberphoto har testat och ger även betyget toppklass för detta objektiv.

P.S: Ser även fram emot ryggsäcken som var ett erbjudande som var öppet till och med slutet av förra månaden.

Ref:
 

Bilagor

  • e-system_probackpack.jpg
    e-system_probackpack.jpg
    6.1 KB · Visningar: 395
Så har jeg fået mit batterigreb ;-)

Tog altså 3 uger fra jeg sente min kvittering :-s

Vær opmærksom på at der IKKE følger batterier med så nu står jeg og skal mindst bruge et :-s

Samt at det kommer uden tasken, så jeg går ud fra at vi får 2 pakker, eller har jeg misforstået det med rygsækken?

Måske er det inten greb eller rygsæk ?
 
Grattis, det var 17 va ni danskar är snabba!
Hoppas det betyder att de svenska batterigreppen också är på gång.

Vi ska få både ett grepp och en ryggsäck, så det kommer nog ett paket till senare (24 december kanske ;)

Har du provat med AA-batterier? Jag har läst på andra forum att det funkat dåligt med AA-batterier i greppet + E3.
 
Danskere er nu ikke hurtigere end Svenskere, men jeg fik jo mit E-3, 4 dage inden det blev leveret fra bla. cyberphoto.

Jeg har ikke prøvet med AA endnu, men håber det kommer til at virke godt, for olympus ps-lbm1 koster 695, så dem vil man jo ikke købe for mange af.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.