Annons

Lönt att byta batteri i äldre Macbook Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad tänker ni om batteribyte i äldre Macbook Pro? när går "brytpunkten" för när det inte längre in är "lönt" att lägga pengar på ett batteribyte?

Mitt scenario:
Jag har idag en Macbook Pro 2017 15" retina (I7, 3,1Ghz, 16GB ram, 1TB SSD) som jag kör senaste Mac OS Sequoia (med OCLP). Redigerar 45mp bildfiler i Lightroom. Detta funkar ändå hyffsat bra även om datorfläkten tenderar att gå på högvarv när man kör LR.
Batteriet har gjort runt 720 cykler och service/byte rekommenderas.

Ett batteribyte kostar runt 2000kr för 3:e part och 3000kr för originalbatteri. Är det bättre att istället spara de pengarna och på sikt köpa exempelvis en begagnad Macbook Air/Pro M1/M2 ?

Att datorn säger att batteribyte rekommenderas betyder egentligen bara att kapaciteten är under 80% vill jag minnas. Du kan kolla batteristatus genom att ladda ned appen Coconutbattery. Där kan du se max mAh och originaldesign. Ibland kan du genom att ladda ur fullt och ladda upp fullt ett par gånger väcka några battericeller till liv / kalibrera batteriet så att du får tillbaka några procent. Det har ingen praktisk betydelse mer än att du slipper felmeddelandet om du går från låt säga 79% till 82%.

Vi har två Macbook 12" i familjen. Båda har legat på ca 80% batterikapacitet i flera år och blir inte sämre.

Din MBP kan säkert vara dig till god hjälp med redigerandet i många år till men jag kan samtidigt varmt rekommendera nya Macarna och redigerar du 45MP filer i LR märker man skillnad... Har själv en M2 MBA som kostade mig under 13000 om jag inte minns fel...

Är det bättre att istället spara de pengarna och på sikt köpa exempelvis en begagnad Macbook Air/Pro M1/M2 ?
Macintoshar med Apple Silicon kör mycket svalare, och därmed tystare, än Intel-Macintoshar. Det blev stor skillnad när jag bytte, Fläkten märks inte.

Intel-Mac:en var från 2016. Batteriet började svälla efter tre år. Goodwillgaranti så jag betalade inget. Efter ytterligare tre år började det nya batteriet svälla och då bytte jag till en M1.

Om man ändå skruvar upp den och byter batteri kan man även blåsa rent fläkt och kylflänsar. Det brukar sänka ljudet ordentligt till dom blir fulla av damm igen.
Säkert stämmer det. Just mitt exemplar hde fått en översyn ett par gånger då man även gjorde rent. Ena gången var i samband med att Apple återkallade batterierna efter någon typ av incident den andra gången vid reparation.

Ett alternativ är att köpa en ”renoverad”, eng, refurbed d.v.s. återställd till ursprungligt skick, på t ex refurbed.se
Jag har generellt bara bra erfarenhet av att köpa begagnat men när jag letat MBP har de som finns antingen varit så gamla att byta känts meningslöst eller för klent bestyckade

Macintoshar med Apple Silicon kör mycket svalare, och därmed tystare, än Intel-Macintoshar. Det blev stor skillnad när jag bytte, Fläkten märks inte.
Den vanligaste modellen (Macbook Air) har inte ens någon fläkt, så den är föredömligt tyst. Liksom alla Ipad-modellerna förstås.

Det är för och nackdelar med att inte ha fläkt. Fungerar bra i dom flesta fall, men pressar man dom så sänker dom hastigheten för att klara temperaturen. Med processorn i den datorn klarar den det nog bättre än många andra, men förr eller senare så bromsas den också.

Bytte från en MacBook Pro 2012 till en MacBook Pro M1 i julas och det är väldigt stor skillnad på många områden och då på ett mycket positivt sätt.

Bytte från en MacBook Pro 2012 till en MacBook Pro M1 i julas och det är väldigt stor skillnad på många områden och då på ett mycket positivt sätt.
Kan tillägga att batteriet i min gamla MBP från 2012 mer eller mindre dog för många år sedan och jag därefter var tvungen att alltid använda mig av nätkabeln.

Hade planer på att byta batteriet (och då även få ett splitter nytt tangentbord, detta då det byttes i ett paket), men när jag väl bestämt mig hade Apple slutat att tillhandahålla reservdelar till min dator (med två veckors marginal).

Tack för alla svar!
En lite uppdatering . Jag fyndade ett 3:e parts batteri på amazons rea i dagarna för 695kr.

Bytte det ikväll. Det var extremt detaljerad beskrivning och alla verktyg var med i kitet. Allt som allt så tog det ca 2 timmar.

Än så länge så snurrar den på :)

Min tanke nu är väl att behålla den men kanske istället komplettera med en Mac mini då man kan få väldigt mkt prestanda för lite pengar.

tempImageemFQhg.jpgtempImageCoSmDw.jpgtempImagecB7gZp.jpgtempImagenBLcKP.jpgtempImaged4A2Vk.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar