Annons

Lönt att byta batteri i äldre Macbook Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad tänker ni om batteribyte i äldre Macbook Pro? när går "brytpunkten" för när det inte längre in är "lönt" att lägga pengar på ett batteribyte?

Mitt scenario:
Jag har idag en Macbook Pro 2017 15" retina (I7, 3,1Ghz, 16GB ram, 1TB SSD) som jag kör senaste Mac OS Sequoia (med OCLP). Redigerar 45mp bildfiler i Lightroom. Detta funkar ändå hyffsat bra även om datorfläkten tenderar att gå på högvarv när man kör LR.
Batteriet har gjort runt 720 cykler och service/byte rekommenderas.

Ett batteribyte kostar runt 2000kr för 3:e part och 3000kr för originalbatteri. Är det bättre att istället spara de pengarna och på sikt köpa exempelvis en begagnad Macbook Air/Pro M1/M2 ?

Att datorn säger att batteribyte rekommenderas betyder egentligen bara att kapaciteten är under 80% vill jag minnas. Du kan kolla batteristatus genom att ladda ned appen Coconutbattery. Där kan du se max mAh och originaldesign. Ibland kan du genom att ladda ur fullt och ladda upp fullt ett par gånger väcka några battericeller till liv / kalibrera batteriet så att du får tillbaka några procent. Det har ingen praktisk betydelse mer än att du slipper felmeddelandet om du går från låt säga 79% till 82%.

Vi har två Macbook 12" i familjen. Båda har legat på ca 80% batterikapacitet i flera år och blir inte sämre.

Din MBP kan säkert vara dig till god hjälp med redigerandet i många år till men jag kan samtidigt varmt rekommendera nya Macarna och redigerar du 45MP filer i LR märker man skillnad... Har själv en M2 MBA som kostade mig under 13000 om jag inte minns fel...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.