Annons

Olympus E-3

Jag gillar idén med handlovsrem men med den jag har så hamnar inte pekfingret särskilt skönt över avtryckaren på E3. Hur är det med Olympus variant?
(kan ju ha med min handstorlek att göra också :)
 
viktoor skrev:
Tycker du den är svår att använda eller är det svårt innan man behärskar den fullt ut?
Just nu har jag kört med "My Mode 1", där jag exponeringsmäter i snö-miljö med Spot-Highlight, samt tar bilder i RAW & JPEG (Small-Normal). Det blir för det mesta mycket bra.

Jag vill inte påstå att E-3 är svår att använda, eftersom den även har de enklare inställningar som min tidigare E-300 har, med vilken jag kunnat ta bilder som jag, familj och vänner blivit nöjda med.

Men, med de många extra möjligheter som E-3 har, så kan jag inte säga att jag behärskar den optimalt ännu, men efter att ha ytligt nosat på flertalet funktioner, så inser jag att det finns mer att lära på flera områden.

Jag har inte heller prioriterat att plöja instruktionsboken under jul- och nyår. Jag har accepterat att det får ta tid att lära sig kameran. Först får det bli ambitionen att finslipa exponeringen med vinterbilder, sen telephoto med IS eller stativ, vidare makro med försättslinser, olika AF (AF-S & AF-C) möjligheter för actionfoto mm.

Kameran är dock inte svårare att använda än att jag helt yrvaken skulle kunna enbart greppa och slå på kameran samt ta en serie bra snapshots med den.
 
Handlovsremmen

henq skrev:
Jag gillar idén med handlovsrem men med den jag har så hamnar inte pekfingret särskilt skönt över avtryckaren på E3. Hur är det med Olympus variant?
Visst hade det kunnat vara bättre om inmatningshjulet och avtryckaren bytt plats ur din synpunkt. Men då skulle problemet bli större vid manövreringen av hjulet. Jag tycker nog att placeringen av avtryckaren på befintlig plats är bästa kompromissen.

Men om du inte drar åt handlovsremmen för hårt, så tycker jag det funkar utmärkt, i alla fall med GS-3.
 
Re: E-System ryggsäck

Sundvisson skrev:
Men jag väntar ändå på den utlovade "E-System ryggsäcken". Undrar när den kommer att skickas ut?

Det här svaret fick jag från Olympus häromdagen:

"Har du anmält intresset för ryggsäcken på hemsidan så kommer det komma en ryggsäck till din inom kort. De blev dock lite försenade på fabriken och vi väntar hem dem nu under januari."

/Per
 
Service

Får sige at Olympus service er helt ok.

I tirsdags sente jeg en mail til Olympus Hamborg, fordi jeg manglet en E-3 DVD manual.

Den har så kommet idag, sammen med et brev på tyska , DVD på Eng og som tur er har jeg også fået en manual på bog på

SPANSKA hahahahahahahahahaha

Så det får være sådan at hos Olympus får man mere end man spørg efter.......
 
Re: blixtexpkomp + normal expkomp-inställningen

henq skrev:
Jag förbryllas av blixtexpkomp + normal expkomp-inställningen (se bild).

Vad skiljer om den är på eller av?
Jag vill kunna välja förhållandet mellan blixt och omgivningsljus men även kunna totalt sett öka exponeringen av en bild.

Hur göra och hur ställa in?
Har du funderat på och ev. testat något mera denna funktion?

Är det inte bara så att när de är ihopkopplade, så styr exp.komp. även doserat blixtljus. Frågan är bara, när man har mest nytta av denna funktion?
 
Re: "Extensive user's guide on DVD"

Sundvisson skrev:
Flera av oss har inte fått denna DVD, men finns nu till beskådande på blip.tv
Rekommenderas för att lära sig hur E-3 används, vilket kan vara en väl investerad halvtimme.

Ref:

Hej

Om ni vil ha den på DVD , skal ni sende en mail på engelska och berette at ni inte har fået den til.

[email protected]
 
Elite Club

seb80 skrev:
Någon som har registrerat sig på Olympus Elite Club, på Olympus Americas hemsida?
http://www.olympusamerica.com/e3/elite.asp

Jag provade med att skicka ett mail med följande lydelse till [email protected]:

I've already registered my E-3, which has s/n: D7075xxxxx.
I therefore only want to join Elite.


Efter mindre än ett dygn kom svaret, så det gick ju bra.

Fast det finns ju också en Europeiska E-Club, som man måste betala en slant för, men då förlängs garantin med 6 månader på kameran och gluggen, vilket kan vara bra.
 

Bilagor

  • eliteclub.jpg
    eliteclub.jpg
    56.2 KB · Visningar: 509
Har ni provat att registrera ändå, men med fejkad amerikansk adress?
Jag testade att registrera min E-1:a och det gick utmärkt.
 
Re: "Extensive user's guide on DVD"

Michael Buch skrev:
Om ni vil ha den på DVD , skal ni sende en mail på engelska och berette at ni inte har fået den
Tack igen för din hjälp med explicit förslag. Idag kom ett brunt kuvert från Hamburg, avsänt i måndags, innehållande den efterfrågade DVD'n samt den begärda instruktionsboken på engelska.

Nu kan jag börja djuploda i menyerna, utan att bli språkförbistrad. Jag föredrar de ursprungliga engelska termerna istället för de ibland något svårutgrundliga svenska översättningarna.
 
Re: Re: "Extensive user's guide on DVD"

Sundvisson skrev:
Tack igen för din hjälp med explicit förslag. Idag kom ett brunt kuvert från Hamburg, avsänt i måndags, innehållande den efterfrågade DVD'n samt den begärda instruktionsboken på engelska.

Nu kan jag börja djuploda i menyerna, utan att bli språkförbistrad. Jag föredrar de ursprungliga engelska termerna istället för de ibland något svårutgrundliga svenska översättningarna.

Du er velkommen, syntes også manualerne er bedre på engelske.
 
Engelsk test av E-3

John Foster på www.biofos.com har testat E-3 Most comprehensive review of E-3 yet...

Det är en bra test, och han har ägnat lite åt jämförelsen mellan den gamla standardzoomen (14-54mm) och den nya snabba 5x (12-60mm) SWD. Så här skriver han om den senare, bl.a. beträffande närbildsegenskaperna:

"I cannot really express how impressed I am with this lens' close-up ability. This is simply stunning for a 'kit' lens, albeit an expensive one. Close focus ability is best of any of the ZD zoom lenses I've tested so far and the resolution it delivers is on a par with the ZD35mm Macro."

Han fann också bildkvaliteten anmärkningsvärt bra, jag citerar John Foster igen:

"Its performance is amazing. It is streets ahead of anything else I have (E1, E500, E330, E400) and the sheer level of user input is incredible. I personally doubted Olympus could beat the IQ pumped out by the E-1, but the E-3 excels in IQ and its files are the best so far. Yes, it beats the C8080 too."
 
Re: E3 är snygg... men...

Yupiteru skrev:
Har någon jämfört hur pass snabb/säker autofokusen verkligen är jämfört med CaNikon?

Är den inte världens snabbaste? Jag har inte sett någon officiell CaNikon källa som motsatt sig det påståendet.

Säker? Jag har inte några problem med 12-60mm, men har inte provat några andra gluggar särskilt mycket. 11-22mm funkar säkert också. 35mm var en överraskning på E-3, den verkade ha fått en turbo, för den blev vida snabbare än på E-400. Fokus hittade den snabbt även under sämre ljusförhållanden. Att skillnaden blev så stor med 35mm/F3.5 tillskriver jag att den har en sämre ljusstyrka, som inte tycks bekomma E-3 ett dugg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.