Annons

Olympus E-3

Vi var ute och kände på stormen idag vid Stora Amundön i Göteborg.
Rätt skönt med väderskyddad utrustning! Lurigt att hålla frontlinsen torr dock.

Här hamnade jaf mitt i en våg. Det är skarpt (använde kontinuerlig AF, skärpan ligger på de närmsta vattendropparna) och inga av dropparna kom på linsen (!)
 

Bilagor

  • h1194802_400.jpg
    h1194802_400.jpg
    86.1 KB · Visningar: 498
Sekunden senare, skärpan är på klippan nere till vänster. Horisonten är lagom sne, jag höll inte direkt ögat vid sökaren nu längre...
 

Bilagor

  • h1194804_400.jpg
    h1194804_400.jpg
    77.9 KB · Visningar: 489
Hej sidder og leder som en gal.

Da jeg startet med at læse om E-3 for 3 måneder siden, så jeg 2 test billeder med et hus hvor de viste at E-3 havde en skygge kompresering med og uden denne funktion.

Nu kan jeg ikke finde det igen, var et sted på nettet, men hvor ?

Funktionen skulle altså lyse skygger områder op automatisk, uden at ændre de andre områder, lidt ligesom HDR.

Kan heller ikke finde det i manualen.

Noget af jer der har set det samme og hvor ?
 
Frågar du efter funktionen eller websidan?

Funktionen är iaf "Gradation->Auto" som ljusar upp mörka områden. Det kan dock lätt bli brusigt. "Gradation->Normal" är standardinställningen. Påverkar inte RAW-filerna men lägger in infon så Master och Studio automatiskt kan slå på funktionen.

Inställninge ligger direkt i info-skärmen eller i första menyn.
 
Sitter och pluggar lite online så det är ju välkommet när det kommer mail från fotosidan =)

Vet tyvärr inte vilken websida du menar.
Gradation auto funkar rätt bra men jag har som sagt stängt av det för att ibland drar den upp skuggor alldeles för mycket => fult brus.

Fotar du RAW kan du alltid lägga på det i efterhand i Master/Studio.

Största användningsområdet tycker jag är snabba snapshots när man inte vill pilla på bilderna i efterhand. Då kan det vara riktigt användbart.

Testa! Det syns tydligt när man har den på eller ej.
 
Väskan

Sedär, idag kom faktiskt väskan!

Känns gedigen, undrar vad det är för väskmodell? (förutom "Olympus E-system"...)
 
Ingen som har luftat sin gamla 50-200 och har bilder att visa upp?

Tycker ni att det är lättare att få raka horisonter med den större sökaren? (Ingen pik mot Henrik)
Ett digitalt vattenpass i sökaren kanske skulle vara något?
 
:)

Det funkar rätt bra att räta upp horisonten enligt AF-punkterna.
Synd dock att Olympus inte har Nikons finfina finess med tredjedelslinjer i sökaren som kan slås av och på (hur 17 funkar det? LCD?).
 
Test E3

Fick just nya nr av digitalfoto för alla och blev glatt överaskad när jag såg att e 3 var med i ett test med 6 andra i samma prisklass.Blev dock mindre glad då jag läste testen dom sågade i vanlig ordning olympus tex autofokusen som alla andra har lovordat tyckte dom inte funkade i praktiken dålig bildkvalitet var ochså utmärkande.
Tur att jag själv är nöjd mycket nöjt till och med tyvär har väl inte vädret visat sin bästa sida ännu så det blir väl fler chanser att testa framöver.
 
Digitalfotos tester är ju mest trams.

I testet med vidvinkelobjektiv så klagar de som vanligt på att brännviddsförlängningen för 4/3 gör att 11-22-gluggen inte blir "så vidvinklig längre". Dessutom hade de inte med 7-14 som ska va en av världens bästa vidvinkelgluggar...
 
I det kommande numret av kamera & bild skall ett testutlåtande om E-3 vara med. De har tidigare testat D300, A700 och 40D så det kan skall bli intressant att läsa vad Nikon och Canongubbarna tycker.
I många andra internationella tester har E-3 fått bra poäng, väl i klass med D300, men lite annan poängfördelning.
Nu verkar de flesta hus vara riktigt bra, så skillnaden är mer vilket optikbehov var fotograf har.
Pentax har verkligen nischat sig med många fasta brännvidder. Deras nya 200/2.8 och 300/4 ser riktigt fina ut.
 
Test

Dom verkar otroligt oseriösa i sina tester just e 3 skrev dom positivt om tidigare test.det ska nog stå canon eller möjlitgvis nikon på grejerna för att få dom att ta till beröm.det blir nog till att säja upp den tidningen.vilka tidningar läser ni ? skulle vilja ha med lite mer fotograferings relaterat inte bara pryl och program tester.
p.s just det där med brännvidsförlängningen verkar dom ha lite svårt att fatta dessutom är väl olys vidvinklar bland dom bästa klart bättre än både can-nik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.