ANNONS
Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ah, när? Jag diskuterar en session i Örebro, kanske skulle kunna göra två flugor osäkra på samma gång!? För Västerås ska väl inte få nåt Sonycenter i dagarna?
 
Kameran finns nu i Cyberphotos och Scandinavian photos sortiment.
Dock är varken pris eller leveransdatum satt än.
 
Senast ändrad:
Det blir nog att besöka SONY centret här i sthlm den 21a eller när de nu skulle visa upp kameran.

Fast jag kommer inte köpa den i sverige. För dyrt.
Priset nu är ju under 10 000 kr i usa ... mycket rimligare :)

Japp, det var den 21a:

"Vi kommer ha demonstrationsdagar på bl a våra Sony Centers runt om i landet med start 21 september på Sony Center Regeringsgatan i Stockholm där det kommer finnas möjlighet att prova A700. Mvh Anders"
 
Senast ändrad:
För bara några timmar sedan var jag helt säker på att jag lätt skulle kunna hoppa över A700, nu börjar begäret växa, och jag har inte ens klämt på den än... vojne!

Jag ska inte, jag ska inte, jag ska inte, D7D duger bra, D7D duger bra...
 
HDFS) (KGS skrev:
För bara några timmar sedan var jag helt säker på att jag lätt skulle kunna hoppa över A700, nu börjar begäret växa, och jag har inte ens klämt på den än... vojne!

Jag ska inte, jag ska inte, jag ska inte, D7D duger bra, D7D duger bra...

Sony-center i Örebro?! Det ska bli riktigt roligt att svänga förbi Sony-centret och på se prylarna på riktigt. A700 verkar vara precis den kamera jag behöver för att ta bra bilder...
NOT!
Jag kommer knappast ta bättre bilder med den än med 7D, men jag kommer säkerligen ha roligare. :O) Vilken tur att jag har annat att lägga pengarna på, hus, fru och bilar tex.

Skönt däremot att veta att när min egen lägger av så finns det en ny, värd pengarna, att köpa istället.
 
Grimmer skrev:
Sony-center i Örebro?! Det ska bli riktigt roligt att svänga förbi Sony-centret och på se prylarna på riktigt. A700 verkar vara precis den kamera jag behöver för att ta bra bilder...
NOT!
Jag kommer knappast ta bättre bilder med den än med 7D, men jag kommer säkerligen ha roligare. :O) Vilken tur att jag har annat att lägga pengarna på, hus, fru och bilar tex.

Skönt däremot att veta att när min egen lägger av så finns det en ny, värd pengarna, att köpa istället.

A700 är den kamera jag vill ha, främst för ergonomin och layouten på alla knappar/funktioner och bättre AF.
 
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=24714104&page=5


I thought the focusing of the camera was just outstanding. It has a double precision sensor in the centre - two cross sensors at the centre point, precision to 2.8 or larger - and when using just that focusing point it wasn't a problem to lock focus in any lighting even though the max. aperture of the kit lens exceeded using the precision mode. I specifically tested it in some of the dimmer recesses of the gallery, it's located in a former distillery wharehouse so there are lots of dark snooks and cranys, and it wasn't a problem to focus anywhere I wanted.

It also locked even with difficult surfaces. I tried it on smooth and reflective surfaces and it did fine. In the whole time I used the camera I didn't have one problem with focusing, and several times I went out of my way to find difficult situations for it. I would say it's definitely a step or two above the 20D.

And not only does it focus, but it does so accurately. As I said, the only shots that were out of focus were the ones taken in auto point selection, which I didn't realize I was using at the time. Here the camera tends to focus on the closest subject and shots I took of the model being photographed tended to focus on the Sony rep in the foreground as opposed to the photographer and model behind him.
Once I switched out of that it was just perfect.

Outside I did grab shots in single focus mode of people walking by, walking towards, with the lens wide open because that is the way I tend to use lenses when doing photojournalism and performance photography, and each is sharp. I didn't test the continuous focusing mode.
Focusing is definitely not a weak point of the camera.

Next week I'll have the camera for longer so hopefully I'll get around to using everything it has.

The performance of the new kit lens was pretty good too. I wouldn't have a problem using it, and the range of focal lengths is really exceptional.
Doug B
Torontowide.com
 
Officiell A700-tråd> SONY bv

Sony A100 med kitoptik ligger idag runt 6000-7000:-, i Sverige!
Kanske ännu lägre, på ett gammalt parti, nu när A700 blir aktuell över disk.
Ger A700 bättre bilder, än A100?
Samma futtiga lilla bildsensor APS-C, samma futtiga sökare, troligen, jag har ännu inte sett A700 i verkligheten.
A700 tror många kommer att ligga i prisklassen 15000:-, med kitotiken, säkert några tusingar lägre om ett halvt år.
A700 är bättre på allt, enligt den tekniska spec., - om det nu syns på de tagna bilderna, om inte, var är då poängen till ett byte från A100 till A700?
Första D-SLR kamera, insteg, ja då, ligger A700 mycket bra till, speciellt när priset har blivit lite lägre, om ett halvt år ...
 
Re: Officiell A700-tråd> SONY bv

larsborg skrev:
Sony A100 med kitoptik ligger idag runt 6000-7000:-, i Sverige!
Kanske ännu lägre, på ett gammalt parti, nu när A700 blir aktuell över disk.
Ger A700 bättre bilder, än A100?
Samma futtiga lilla bildsensor APS-C, samma futtiga sökare, troligen, jag har ännu inte sett A700 i verkligheten.
A700 tror många kommer att ligga i prisklassen 15000:-, med kitotiken, säkert några tusingar lägre om ett halvt år.
A700 är bättre på allt, enligt den tekniska spec., - om det nu syns på de tagna bilderna, om inte, var är då poängen till ett byte från A100 till A700?
Första D-SLR kamera, insteg, ja då, ligger A700 mycket bra till, speciellt när priset har blivit lite lägre, om ett halvt år ...

Bortsett sensorn osv. :
ergonomin, användarvänligheten, du kommer åt alla funktioner och kan justera dessa utan att ta ögat från sökaren, AF ... etc. det finns mycket som gör A700 till ett bättre verktyg.

Bättre bilder, det är upp till dig som fotograf ...
 
Officiell A700-tråd> SONY

__________________________________________________
Kristoffer Fagerlund skrev:

Bortsett sensorn osv. :
ergonomin, användarvänligheten, du kommer åt alla funktioner och kan justera dessa utan att ta ögat från sökaren, AF ... etc. det finns mycket som gör A700 till ett bättre verktyg.

Bättre bilder, det är upp till dig som fotograf ...
__________________________________________________

A700 är bättre än A100, men inte till det dubbla priset, men valet är ju fritt, som sagt.
Bättre bilder, ja där, vill jag nog hålla med dig, - fotografen är viktigast ändå.
Sony kommer nu med stormsteg in på D-SLR arenan, de lär tillverka det mesta själva, likt Canon.
Hur A700 är att hålla i/arbeta med, blir intressant, att kolla, när den blir tillgänglig för försäljning!
 
Officiell A700-tråd> SONY

"A700 blir nog smaskens med nya Zeiss 135/1,8 ;-)

Optik med absolut toppbetyg testad i kommande FOTO."

Säkert!
Topp i det mesta, - frontlins diameter, tyngd, upplösning och pris.
 
jag undrar just varför alla exempel är i bmp format ?

Om jag vill se nått så ska det vara från kameran direkt.

Dvs att om jag sparar bilden ska jag kunna se på bildinfo att bilden är knäppt med en sony A700 och inte redigerad eller nått.

Sen vill jag även se exempel på bilder med höga iso där det behövs höga iso.

Det vill säga att om iso 400 räcker för att få en handhållen skarp bild så behöver jag inte se iso 3200 på samma bild.

Jag vill se en iso bild på 1600,3200,6400 där det verkligen behövs använda det.
Slutare max 1/100

Jag kanske är okunnig men med min A100 kan man ju knäppa bilder på iso 1600 med knappt nå brus alls om man vill, det blir en annan sak om det är så mörkt så jag verkligen måste använda det.
 
Re: Officiell A700-tråd> SONY

larsborg skrev:
"A700 blir nog smaskens med nya Zeiss 135/1,8 ;-)

Optik med absolut toppbetyg testad i kommande FOTO."

Säkert!
Topp i det mesta, - frontlins diameter, tyngd, upplösning och pris.

Ja cz135 är optik i en speciell klass som inte alla har råd med direkt, men som man drägglar efter :)
 
Hqvist skrev:
jag undrar just varför alla exempel är i bmp format ?


Exempelbilderna är i jpeg men av någon konstig anledning så vill IE spara som bmp när man högerklickar på bilden. Högerklicka istället på länken till bilden och välj "spara mål som" så funkar det.
 
Grimmer skrev:
Exempelbilderna är i jpeg men av någon konstig anledning så vill IE spara som bmp när man högerklickar på bilden. Högerklicka istället på länken till bilden och välj "spara mål som" så funkar det.


Man bör dessutom inte dra allt förhastade slutsatser av en produkt som inte är klar ännu.

Bättre att vänta på riktiga test bilder från phil på dpr, eller David K. på photoclubalpha och därefter börja PP och kritisera :)
 
Tack det funka ju.

Iso 6400 1/500

Väntar med spänning tills nån fotar en bild med mycket färger osv och en bländare på typ 2,3/3,5 och en slutare på 1/50
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.