KGS
Aktiv medlem
Sten-Åke Sändh skrev:
Vi får väl se vad som händer. Jag förstår vad du säjer och du har flera poäng i det du skriver men vi är långtifrån redo för detta ännu vare sig tekniskt eller marknadsmässigt. Det här är en av grundbultarna du vill rucka på och då måste det som ska ersätta det som redan finns vara klart bättre än det som finns och där är vi nog inte än.
Med ytterst få undantag så är det vad ungdomarna som är uppfödda med digitala kameror vill ha. De har noll förståelse för att det ska vara annorlunda att fotografera med en systemkamera vs en riktig digitalkamera. Marknadsfolket vet om det och lanserar "live-view" med buller o bång som vore det en nyhet. Det är live-view som ÄR digitalt foto för de allra flesta.
Många är trådarna där stackars nyblivna systemkameraägare blivit hånade när de frågat hur man kan se bilden på displayen när man ska fota t ex. Det är inte de som förtjänar att bli hånade, det är alla som accepterar tingens nuvarande ordning som borde skrattas ut. Om några få år kommer det inte att säljas kameror utan live-view och efterfrågan på reliker utan kommer att vara mycket lågt. Oavsett om det står 1DS mkII eller D7D på chassiet.
-----------
PS! Admin får gärna splitta tråden, det blev lite mycket om en framtid som Sony valt att avstå från den här gången.
Sökarbilder från en kamera med EVF: http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaa2/page8.asp titta t ex på möjligheten att förstora sökarbilden, titta på de olika "mattskivorna", titta på bilden där man direkt ser hur exponeringen påverkas och hur live-histogrammet förflyttas. Och, vill man ha en helt ren vy så kan man få det också.
Att fokuspunkten dessutom går att placera precis var som helst i bilden är så fantastiskt att man knappt tror det är sant nu när man lever utan den möjligheten. Gissa om det är behändigt när kameran står på stativ t ex.
Jag avslutar min utläggning om EVF för den här gången, men jag återkommer varje gång någon lanserar junk utan både live-view och EVF, det borde vara osäljbart år 2008.
Fasen jag längtar efter min Ani igen... måste ringa o höra hur hon mår.