Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sten-Åke Sändh skrev:
Vi får väl se vad som händer. Jag förstår vad du säjer och du har flera poäng i det du skriver men vi är långtifrån redo för detta ännu vare sig tekniskt eller marknadsmässigt. Det här är en av grundbultarna du vill rucka på och då måste det som ska ersätta det som redan finns vara klart bättre än det som finns och där är vi nog inte än.

Med ytterst få undantag så är det vad ungdomarna som är uppfödda med digitala kameror vill ha. De har noll förståelse för att det ska vara annorlunda att fotografera med en systemkamera vs en riktig digitalkamera. Marknadsfolket vet om det och lanserar "live-view" med buller o bång som vore det en nyhet. Det är live-view som ÄR digitalt foto för de allra flesta.

Många är trådarna där stackars nyblivna systemkameraägare blivit hånade när de frågat hur man kan se bilden på displayen när man ska fota t ex. Det är inte de som förtjänar att bli hånade, det är alla som accepterar tingens nuvarande ordning som borde skrattas ut. Om några få år kommer det inte att säljas kameror utan live-view och efterfrågan på reliker utan kommer att vara mycket lågt. Oavsett om det står 1DS mkII eller D7D på chassiet.
-----------
PS! Admin får gärna splitta tråden, det blev lite mycket om en framtid som Sony valt att avstå från den här gången.

Sökarbilder från en kamera med EVF: http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaa2/page8.asp titta t ex på möjligheten att förstora sökarbilden, titta på de olika "mattskivorna", titta på bilden där man direkt ser hur exponeringen påverkas och hur live-histogrammet förflyttas. Och, vill man ha en helt ren vy så kan man få det också.

Att fokuspunkten dessutom går att placera precis var som helst i bilden är så fantastiskt att man knappt tror det är sant nu när man lever utan den möjligheten. Gissa om det är behändigt när kameran står på stativ t ex.

Jag avslutar min utläggning om EVF för den här gången, men jag återkommer varje gång någon lanserar junk utan både live-view och EVF, det borde vara osäljbart år 2008.

Fasen jag längtar efter min Ani igen... måste ringa o höra hur hon mår.
 
HDFS) (KGS skrev:

Fasen jag längtar efter min Ani igen... måste ringa o höra hur hon mår.

Ha, ha, det blev ju riktigt sött på slutet!
Jag måste säga att jag tvekade länge fram och tillbaka innan jag bestämde mig för en DSLR. Innan hade jag en digital kompakt och såg klart och tydligt fördelarna gentemot de systemare jag hade lånat av kompsarna. Tyvärr insåg jag också skillnaden i kvalité och var tvungen att ge upp. Tror som du KG att tekniken kommer att komma men jag trodde då att den skulle utvecklas från den "äkta" digitalkameran men har insett att det blir nog en omgjord systemare som blir den som bryter vallen.
 
zingo skrev:
Ber om ursäkt om länken är postad tidigare men här finns fler bilder från A700 och dessa bilder lugnar iallafall mig lite då de är skarpa och bra.
http://www.dinside.no/php/art.php?id=395987&bid=1

Ja gammal länk.

Om du itne hängt med så gå till
www.photoclubalpha.com för mer info och nya bilder! Den siten uppdateras ofta och har alltid väl skrivna artiklar.


jag summerade A700 och dess fördelar. Håller ni med?



# DRO (kan "bracketas" och ställas in i 3 lägen samt 5 olika nivåer)

# SSS Alla objektiv stabiliseras! även sigma och tamron objektiv, du behöver inte lägga 10 000 för ett skarpt normalzoom för att få IS/AS/SSS

# AF , A700 nya motor är tystare och snabbare (snabbare än många SSM/USM, då USM/SSM främst är till för tyst zoom) även cetral AF punkten är bättre än D300 40D då den är av dubbel kross punkts typ + en extra "lång" låg ljus sensor, dvs 5 sensor linjer totalt i mitten punkten.
D300 har antagligen ett generellt bättre AF system dock, med sitt CAM 3000 system. Speciellt vid rörliga mål.

# Lågt brus vid högt ISO. Canons hittills starkaste fördel. är nu "omkörd" av A700. ISO 3200 brusar lika mycket som ISO 400 på A100n. och upp till ISO 6400.

pic3.jpg
 
HDFS) (KGS skrev:
Med ytterst få undantag så är det vad ungdomarna som är uppfödda med digitala kameror vill ha. De har noll förståelse för att det ska vara annorlunda att fotografera med en systemkamera vs en riktig digitalkamera. Marknadsfolket vet om det och lanserar "live-view" med buller o bång som vore det en nyhet. Det är live-view som ÄR digitalt foto för de allra flesta.

Många är trådarna där stackars nyblivna systemkameraägare blivit hånade när de frågat hur man kan se bilden på displayen när man ska fota t ex. Det är inte de som förtjänar att bli hånade, det är alla som accepterar tingens nuvarande ordning som borde skrattas ut. Om några få år kommer det inte att säljas kameror utan live-view och efterfrågan på reliker utan kommer att vara mycket lågt. Oavsett om det står 1DS mkII eller D7D på chassiet.
-----------
PS! Admin får gärna splitta tråden, det blev lite mycket om en framtid som Sony valt att avstå från den här gången.

Sökarbilder från en kamera med EVF: http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaa2/page8.asp titta t ex på möjligheten att förstora sökarbilden, titta på de olika "mattskivorna", titta på bilden där man direkt ser hur exponeringen påverkas och hur live-histogrammet förflyttas. Och, vill man ha en helt ren vy så kan man få det också.

Att fokuspunkten dessutom går att placera precis var som helst i bilden är så fantastiskt att man knappt tror det är sant nu när man lever utan den möjligheten. Gissa om det är behändigt när kameran står på stativ t ex.

Jag avslutar min utläggning om EVF för den här gången, men jag återkommer varje gång någon lanserar junk utan både live-view och EVF, det borde vara osäljbart år 2008.

Fasen jag längtar efter min Ani igen... måste ringa o höra hur hon mår.

Ciat 1:
"Att fokuspunkten dessutom går att placera precis var som helst i bilden är så fantastiskt att man knappt tror det är sant nu när man lever utan den möjligheten. Gissa om det är behändigt när kameran står på stativ t ex.
"
Visst men går det inte snabbare att fokusera med centralpunkten och kompenera om än att blippa in sig på rätt ställe i bilden med spakar och kranar. (hur fantastiskt det än må vara detta)

Citat 2:
"Många är trådarna där stackars nyblivna systemkameraägare blivit hånade när de frågat hur man kan se bilden på displayen när man ska fota"

Det där låter som en vandringssägen KG.

Citat 3:
"Om några få år kommer det inte att säljas kameror utan live-view och efterfrågan på reliker utan kommer att vara mycket lågt. Oavsett om det står 1DS mkII eller D7D på chassiet.
"

Jag vet inte om jag ser så stor nytta i live view om den funkar som i dag - uteslutande som en vy på bakdisplayen i realtid. Det får nog bli bättre än så. Att hålla en tung DSLR på raka armar kommer nog även kidsen fatta är långt ifrån optimalt. De kommer nog kräva EVF i så fall men det verkar inte som om du tilltror dem fantasi nog för att hitta titthålet. För det är väl inte så att du på allvar tror att en bakdisplay är ljuset i den tunneln?
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Ciat 1:
"Att fokuspunkten dessutom går att placera precis var som helst i bilden är så fantastiskt att man knappt tror det är sant nu när man lever utan den möjligheten. Gissa om det är behändigt när kameran står på stativ t ex.
"
Visst men går det inte snabbare att fokusera med centralpunkten och kompenera om än att blippa in sig på rätt ställe i bilden med spakar och kranar. (hur fantastiskt det än må vara detta)

Citat 2:
"Många är trådarna där stackars nyblivna systemkameraägare blivit hånade när de frågat hur man kan se bilden på displayen när man ska fota"

Det där låter som en vandringssägen KG.

Citat 3:
"Om några få år kommer det inte att säljas kameror utan live-view och efterfrågan på reliker utan kommer att vara mycket lågt. Oavsett om det står 1DS mkII eller D7D på chassiet.
"

Jag vet inte om jag ser så stor nytta i live view om den funkar som i dag - uteslutande som en vy på bakdisplayen i realtid. Det får nog bli bättre än så. Att hålla en tung DSLR på raka armar kommer nog även kidsen fatta är långt ifrån optimalt. De kommer nog kräva EVF i så fall men det verkar inte som om du tilltror dem fantasi nog för att hitta titthålet. För det är väl inte så att du på allvar tror att en bakdisplay är ljuset i den tunneln?

1) Inte när kameran står på stativ. Alla verkar gilla att ha gott om fokuspunkter, men då talar vi ett begränsat antal. A2 hade praktiskt taget obegränsat (kanske 400 eller nåt)

2) Nejdå, det finns flera sådana trådar på FS där de "kunniga" förklarat hur dumt det är att köpa en systemkamera när man inte ens begripit att det är en (i det avseendet) försämrad produkt man betalat dyrt för. (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=27086 inte den elakaste av trådarna, men en av dem jag kunde hitta eftersom jag deltog själv)

3) En live-view på en display som går att tilta och vrida är oerhört användbart i många fotosituationer där du inte kan följa med med hela huvudet.

Bilder i folksamlingar, bilder ur krypande och krälande vinklar som tvingar dej att ligga platt i leran för att hitta rätt utsnitt och många tillämpningar i industrin, jag vet ett företag som fotograferar ventilationssystem t ex, helt omöjligt med någon känd systemkamera idag (om man inte vill skjuta helt i blindo o hoppas).

Är man sedan barnsben van att använda displayen för att komponera bilden också så är det svårt att leva utan den. Ungdomarna har starka armar. För övrigt borde inte ett kamerahus år 2008 vara så totalt ergonomiskt tokigt som det är idag. Jag vet hur de kommer att se ut i framtiden, men innan jag berättar så ska jag mönsterskydda det ;-)
 
HDFS) (KGS skrev:
3) En live-view på en display som går att tilta och vrida är oerhört användbart i många fotosituationer där du inte kan följa med med hela huvudet.
Det finns ju några systemkameror med "live-view" numera. Har någon av dom vridbar skärm?

Olle
 
Skärmen som sökare är det jag saknar mest från min digitalkompakt, det andra är att kunna se bilden i sökaren (EVF-sökare) eftar att man har tagit den. Nu får man ju stå som en galen höna med huvudet när man ska kolla på displayen hur den blev.

Om det åtminståne hadde funnits en grafisk display i sökaren som kunde visa ett histogram och helst även en liten miniatyrbild.
 
Officiell A700-tråd> SONY

För mig imponerar live-view eller live-show inte det minsta, jag vill ha en större bildsensor än APS-C, nämligen en FF!
Normalstor sökare och brusfria bildfiler, även på höga ISO, då är ordningen tillbaka till "riktiga" kamerahus.
Kompakt kamerahus med endast basfunktioner, inget lull-lull!
 
Kanske skulle man ta fram ett par glasögon som man kopplade till kameran via Bluetooth. Det kameran såg skulle projeseras på glasögonens glas.

I folkmassan håller man sin kamera med ena handen högt. I den andra hander håller man sin Bluetooth-avtryckare. Man vrider runt kamerna och tar mängder med bilder.

Tekniken finns och är inte dyr.

Dagens LiveView är ju redan stenålders. Håller ni inte med?
 
bandola83 skrev:
Kanske skulle man ta fram ett par glasögon som man kopplade till kameran via Bluetooth. Det kameran såg skulle projeseras på glasögonens glas.

I folkmassan håller man sin kamera med ena handen högt. I den andra hander håller man sin Bluetooth-avtryckare. Man vrider runt kamerna och tar mängder med bilder.

Tekniken finns och är inte dyr.

Dagens LiveView är ju redan stenålders. Håller ni inte med?

Absolut, känns som tråden håller på att spåra ut lite.
 
bandola83 skrev:
Kanske skulle man ta fram ett par glasögon som man kopplade till kameran via Bluetooth. Det kameran såg skulle projeseras på glasögonens glas.

I folkmassan håller man sin kamera med ena handen högt. I den andra hander håller man sin Bluetooth-avtryckare. Man vrider runt kamerna och tar mängder med bilder.

Tekniken finns och är inte dyr.

Dagens LiveView är ju redan stenålders. Håller ni inte med?

Det finns väll redan nåt liknande för videokamror?
Tror jag har set på TV en gång att en kille hadde sin kamera på en lång pinne över en folkmassa och han tittade på en skärm som han hadde på magen.


Variant med kabel: http://www.zigview.co.uk/prdzigs2sony.htm
 
Re: Har...

KjellSn skrev:
kan ni läsa om Sonya nya A:700 !
http://www.digit.no/wip4/

Fick tipsat av en jobbarkompis igår kväll!
Kjellsn

Tänk vad ett märke kan göra! Jag vill väldigt gärna ha en A700 (även om jag inte har råd) och dreglar lite nu och då över tanken. Men när jag tittade på din länk så fick jag ett tydligt "Sony" framför ögonen och det var faktiskt inte njutbart. Varför är det så? Kameran blir ju inte sämre för det. Snacka om att man är lättpåverkad och slav under sin egna hjärna.
 
Jag har kvar navkapslarna och mattorna från farfars gamla Horsch - visst, de lär passa på BMW - men va' f-s-n, det är ju inte samma sak - brack-bilar - ;-(

Acceptera att Minolta, och KonicaMinolta, sover Törnrosa-sömn. Ta Sony för vad det är - ett företag som gett sig katten på att etablara sig på DSLR marknaden. Är a100 en bra kamera? Njaeäh. a700? Förvisso. Kommer jag att köpa? Näh - inte så länge mina KMD7D lever och har hälsan.
 
Re: Har...

KjellSn skrev:
kan ni läsa om Sonya nya A:700 !
http://www.digit.no/wip4/

Fick tipsat av en jobbarkompis igår kväll!
Kjellsn

En artikel som gav mersmak tycker jag.
Verkar trots allt som Sony försöker föra vidare en del Minoltavärden. Brushanteringen i A700 verkar mycket lovande.
Ska bli spännande att ta med ett minneskort och ta lite bilder när den kommer till SonyCenter i Malmö, så man kan gå hem och pixelpeepa ordentligt sen.
 
Mer glädjande detaljer :)

David har fått en jpeg bild för analys:

http://photoclubalpha.com/2007/09/11/alpha-700-jpeg-quality-revealed/



"I hope that these samples will have allayed fears that the Alpha 700 will have excessive AA-filter softening, pre-RAW noise reduction destroying details, and unusable JPEG quality. The JPEG compression really doesn’t enjoy rocks and leaves, and close examination of a number of files shows that vertical and horizontal edges are rendered far more sharply (sometimes needing only a single pixel transition) compared to diagonals, curves and angled edges. These often get a five-pixel wide anti-aliasing and sharpening process as part of the JPEG conversion. We can expect the raw files to have plenty of fine detail."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.