Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Live View - är det bra?

zingo skrev:
Canons 40D finns ju i verkligheten dock inte i den svenska. Annars så håller jag med dig om att priset känns för högt speciellt utan live-view. Dessutom har jag inte sett mer än 1 bra bild än från den men det kanske ändras när det inte är pre-produktion kameror som används och de inte använder intern JPG.

Va ska du med liveview till ? inbyggd gps och wifi vill du säkert också ha ;). En massa elektroniskt krifskrafs, jag gillar att SOBNY inriktat sig p ådet som betyder nåtgot för fotografering ... hoppas bara IQ är mycket god ... vilket återstår att se.

Jag asäger bara en sak, AS/SSS för vidvinklar och primes!
 
Vad är huset i för material, metall som i 40D och D300 eller i plast?

Mvh Per
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Live View - är det bra?

ondjultomte skrev:
Va ska du med liveview till ?

Om man alltid fotar stående så kvittar det väl, men för mej som kryper, rullar, krälar och ålar runt för att få ögonkontakt med snoken som ringlar fram på stigen är live-view värdefullt.

Sedan jag bytte bort min A2:a har jag missat åtskilliga trevliga tillfällen till makrobilder. Jag har tappat ett helt motivområde. Å andra sidan fotar jag desto fler människor.

Märkligt att Sony hoppat över en så grundläggande funktion. Å andra sidan känns det rätt skönt, för då överlever min D7D en generation till, minst. Varför byta en 80-talsreplika mot en annan? Nån som hört när EVF blir standard?
 
Om brushanteringen är så bra som ryktena säger (liknande Canon 5d) så är kameran absolut värd priset.
Det skulle visa att Sony satsar på kvalitet i stället för massa lull-lull vilket faller mig i smaken. Hellre bra bilder än massa krafs...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Live View - är det bra?

bandola83 skrev:
EVF?

Electronic View Finder
Alltså att det sitter en liten display i sökaren i stället för pentaprisma, spegel och mattskiva.
Vanligt på seriösa kompakter typ Dimage A1 och andra kameror med det stuket.

Fördelen är att kameran blir mindre och lättare samt att spegeln (och slutaren) blir överflödig.
Nackdelen är att en display inte har samma upplösning som en mattskiva vilket gör det svårt att fokusera manuellt.

Men; tekniken går framåt och förr eller senare är vi säkert där.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Live View - är det bra?

HDFS) (KGS skrev:

Märkligt att Sony hoppat över en så grundläggande funktion.

Den kommer säkert i samband med en ledbar lcd!

Nån som hört när EVF blir standard? [/QUOTE]

Aldrig får vi hoppas, släpp det KG, Vad går upp mot en riktigt sökare?
 
Till Johan Sekéus
Om man någonsin kört AA batterier i ett V-grepp så vet man att det är den sämsta nödlösning som finns. Kameran pallar inte för mer än 20-30 bilder. Om du tycker det är bra så får det stå för dig. Jag har vid ett tillfälle kört på AA-batterier på min D7D och det suger stenhårt. Om man ska ha någon nytta av AA-batteri funktionen så ska det hålla för mer än 30 bilder. Jag ser inte det som en avsaknad att det inte skulle finnas på A700's V-grepp. Man kan helt enkelt köpa extra anpassade batterier och hålla dem laddade.

Till KG
Jag vet att du vill ha EVF, du har ju tjatat om det sen Dackefejden ;0)) Visst jag förstår dig men för mig är det inte något av intresse. Jag är antagligen för mycket traditionalist för att gilla EVF. Jag blir (på riktigt) yr i huvudet av den långsamma uppdateringsintervall som en EVF har. (Jag har en Nikon Coolpix med EVF.) Men det finns ju Zigview att sätta på kameran och en A2 ligger mellan 2500-3000 kr och skulle förmodligen komplettera din befintliga utrustning när det gäller bilder som kräver EVF. Jag säger inte att ditt behov är fel eller heller att du har fel, men nu har Sony valt att frångå "Live-view" som är ett för mig annorlunda sätt att se och komponera bilder. Men visst du har en poäng, det finns de som vill ha "Live-view" och visst kan man önska det 2007 när tekniken finns. Ja ja alla kan inte få som de vill :0))

Nä jag får nog slänga en A700 i nävarna på dig när vi ses i Hallsta nästa gång. Ha det gott KG och för att använda ett välbekant uttryck "Stå på". ;0))

mvh/Ove
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Live View - är det bra?

js1 skrev:
Vad går upp mot en riktigt sökare?

En högupplöst EVF säger jag ju... Jag skulle byta min (erkänt fina) D7D sökare mot sökaren från good old A2 utan att tveka.

Med tanke på att den sökaren är fyra år gammal, eller nåt, så borde någon ha kunnat göra en ännu bättre nu, men såvitt jag vet är den ännu oöverträffad... Lite otroligt ändå.

Varje gång jag kliver ut ur studion o beundrar världen genom D7D sökaren och får en kolsvart bild i retur muttrar jag över hur illa en "riktig sökare" fungerar.

Ove>> har du ställt dej i kö? Jag var en av de få som hann köpa A1 till fullt pris. Tre veckor senare hade den sjunkit med ett par-tre tusen, så jag ställer mej inte först i ledet igen *s*
 
Re: Re: Re: Re: Re: Live View - är det bra?

HDFS) (KGS skrev:
Märkligt att Sony hoppat över en så grundläggande funktion. Å andra sidan känns det rätt skönt, för då överlever min D7D en generation till, minst. Varför byta en 80-talsreplika mot en annan? Nån som hört när EVF blir standard?

En Sony-dignitär förklarade att anledningen till att de inte implementerade Live View i A700:an var att de inte ansåg att tekniken ännu var tillräckligt bra för att platsa i en DSLR-kamera. Så de verkar trots allt tänka på dig, KG!

Själv skaffade jag f.ö. alldeles nyligen en kamera med EVF, en Konica Minolta A200. Jag har redan fått användning av den utvikbara displayen en gång, när jag blev tvungen att sträcka upp kameran ovanför huvudet för att kunna komma åt att plåta över en folkskock. Inte såg man mycket i displayen då, men det var tillräcklickligt för att det skulle gå att rikta in kameran mot huvudmotivet.

Detta var min första erfarenhet av EVF, och den löste ju detta speciella problem. I övrigt håller jag helt och hållet med Sony-representanten - den optiska spegelreflexsökaren är f.n. helt överlägsen - ljus, oändlig upplösning, snabb, och möjlighet att se och ställa in skärpan.

Så, KG, hur snabbt du får en A701 (e.d.) med Live View beror på hur snabbt Sonys elektronikingenjörer får fram något som är tillräckligt bra för att tillfredsställa deras fototeam...
 
Jag tycker de kan vänta med EVF tills de implementerat exakt och snabb face detection autofokus, eller i DSLRers fall eye detection. Tänk vad kvaliteten på porträtt och modellbilder skulle öka när folk sätter ögonfokus varje gång. Om du ska plåta en grupp kan även kameran blixtsnabbt mäta avståndet till alla gruppmedlemmarnas ögon och ställa in bländare som ger exakt rätt skärpedjup för att få alla skarpa, och dessutom ta bilden just när ingen blinkar. Pressfotografer kan bara rikta kameran i ungefär rätt riktning ovanför folkmassor och få skarpa bilder på den viktiga personen.
 
Senast ändrad:
Vevo skrev:
Om man någonsin kört AA batterier i ett V-grepp så vet man att det är den sämsta nödlösning som finns. Kameran pallar inte för mer än 20-30 bilder. Om du tycker det är bra så får det stå för dig.
Annat märke förvisso, men å andra sidan gäller det den ganska "energitörstiga" Nikon D200. Har kört denna kamera dels med 6st vanliga IKEA AA alkaline-batterier, och dels med 6st AA 2700mAh NiMH-batterier.

Med 6xNiMH tog jag ut batterierna efter cirka 500 NEF (RAW) och hade fortfarande laddning kvar. Med andra ord, ett helt gångbart alternativ till original Li-jon-batterierna.

Med IKEA:s alkaline fick jag ut 80-90 NEF. Som yttersta nödlösning helt acceptabelt. Det är ju för bövelen mer än två rullar film. Slå sedan om till JPEG, och du får ut runt dubbla antalet.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Live View - är det bra?

FlyerOne skrev:
En Sony-dignitär förklarade att anledningen till att de inte implementerade Live View i A700:an var att de inte ansåg att tekniken ännu var tillräckligt bra för att platsa i en DSLR-kamera. Så de verkar trots allt tänka på dig, KG!

Klart de gör. Olympus ligger först, de har det i relativt billiga kameror. Canon har det i sitt kommande flaggskepp, därför kallar ingen tanken på det för larvig längre. Om några år så kommer inga digitalkameror utan live-view att säljas. Varför ska inte systemkameror ha det som minsta lilla mobilkamera har haft som standard sedan Canon ION slutade säljas!?

FlyerOne skrev:
Själv skaffade jag f.ö. alldeles nyligen en kamera med EVF, en Konica Minolta A200. Jag har redan fått användning av den utvikbara displayen en gång, när jag blev tvungen att sträcka upp kameran ovanför huvudet för att kunna komma åt att plåta över en folkskock. Inte såg man mycket i displayen då, men det var tillräcklickligt för att det skulle gå att rikta in kameran mot huvudmotivet.

Detta var min första erfarenhet av EVF, och den löste ju detta speciella problem. I övrigt håller jag helt och hållet med Sony-representanten - den optiska spegelreflexsökaren är f.n. helt överlägsen - ljus, oändlig upplösning, snabb, och möjlighet att se och ställa in skärpan.

A200 har EVF, men den tittade du inte i när du höll kameran över huvudet. Då nyttjade du "live-view" och du gav ett utmärkt exempel på när den funktionen är värdefull. Yrkesfotografer får ofta trängas och då är det bra att kunna skjuta ur udda vinklar.

EVF´en (sökaren) på A200 är tyvärr av "standardkvalitet" och den som de flesta dömer efter när de anser att vanliga sökare är så överlägsna. Titta i sökaren på en A2 så ser du att skillnaden inte är jättestor. Tänk då också på att den är gammal nu...
 
Alldeles riktigt, jag tyckte att Live View var bra i det fallet.

Förutom ett par videokameror så är alltså A200:ans EVF den enda jag har erfarenhet av. Med DENNA erfarenhet som grund är det enda sammanhang där jag skulle vilja använda en EVF istället för en OVF, i en kamera där Sony har stoppat in den snabba sensor som de visar några videoclips av på sin hemsida. Där demonstrerar de några sekvenser tagna med 60 bilder per sekund. Detta var "skäligen enkelt att åstadkomma", skriver Sony. Sedan avslutar de med en sekvens där de kör i hela 300 bilder per sekund (förmodligen för att få konkurrenterna att blekna). Men detta ligger väl några år fram i tiden, skulle jag tro.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Live View - är det bra?

HDFS) (KGS skrev:
Ove>> har du ställt dej i kö? Jag var en av de få som hann köpa A1 till fullt pris. Tre veckor senare hade den sjunkit med ett par-tre tusen, så jag ställer mej inte först i ledet igen *s*
Nej jag avvaktar ett lite tag till, Jag var en av de första i Sverige att köpa D7D och betalade 16.000 för den, vet inte om jag ska göra samma (dyra) sak i igen. Sedan får vi se när "Flagship" kommer och vad den har för speccar och vad den betingar för pris. Jag har heller inte sett vad priset blir på A700 så vi får se när inköpet blir. Jag förbehåller mig rätten att ändra på mig och kanske slår till direkt när den kommer. Det ska i dagarna öppna ett stort Sony Center i Örebro (alldeles för nära mitt kontor) och det finns risk för att klämmandet resulterar i ett blixtsnabbt inköp trots allt.

mvh/Ove
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.