Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Blixtskoadaptern erbjuder både standardblixtskofattning samt X-synkkontakt (som också A700an redan har inbyggt). De tillverkas nya av tredjepartstillverkare och säljs bl.a. här:
http://www.kaffebrus.com/blixtadapter-for-minolta-sony-557.html
http://www.kaffebrus.com/blixtadapter-for-minolta-sony-432.html

Sony själva säljer genom Sony Style och Sony Center en hiskligt överprissatt Sync Terminal Flash Adapter (modellnummer FA-ST1AM ) som ger alla Sonykameror X-synkkontakt men ingen standardblixtsko, så titta hellre på piratblixtskorna ovan (jag använder sådan piratsko till min A700).

Kablar mellan studioblixtar och kameror med X-synkkontakt är väldigt vanliga, men ofta använder man idag radiosändare för utlösa studioblixtar och då är det i regel trevligare att sätta dessa i blixtskon än att ha dem dinglandes i en X-synkkabel. Dessutom är kablar mellan X-synkkontakten och radiosändare betydligt ovanligare än mellan X-synkkontakten och studioblixtar.

A700 kan troligen utlösa studioblixtar på ytterligare ett sätt (har inte själv provat). Den har ett manuellt blixtläge på sin interna blixt som gör att den troligen utlöses utan förblixtar och därför kan användas för att optiskt utlösa studioblixtar. Sony borde implementera det blixtläget i firmwaren för alla sina kameror (eventuellt fördumma det och kalla det "studio flash trigger mode") så att alla kan delta på studiokurser utan extra tillbehör.
 
Senast ändrad:
js1 skrev:
...Honeywellaffären var ny för mig. Jag Googlade lite och det handlade tydligen om ett patentintrång på af-systemet som resulterade i ett skadestånd i miljardklassen som Minolta aldrig hämtade sig från.
Skadeståndet var inte mer än drygt 100 miljoner USD -- och betalades för över 15 år sedan. Det har alltså knappast något samband med att Minolta slutar tillverka kameror.

Orsaken till Minoltas misslyckande på dslr-marknaden är väl snarast att bolaget satsade på detta alldeles för sent.
 
var på fotomässan och fick då känna på alla nya kameror. Blev minst sakt besviken. Min minolta dynax 7d känns som en riktig kamera.
Den nya kamerorna a200 a350 a700 känns plastiga och tråkiga.
Hoppas på bättring, tjäns som att de tänker på kvantitet istället för kvalitet..
 
wsaar skrev:


A700 kan troligen utlösa studioblixtar på ytterligare ett sätt (har inte själv provat). Den har ett manuellt blixtläge på sin interna blixt som gör att den troligen utlöses utan förblixtar och därför kan användas för att optiskt utlösa studioblixtar. Sony borde implementera det blixtläget i firmwaren för alla sina kameror (eventuellt fördumma det och kalla det "studio flash trigger mode") så att alla kan delta på studiokurser utan extra tillbehör.



Det stämmer. Har precis köpt ett interfit venus 300 (set studioblixtar) och dom triggar fint på slavemode, dom funkar även bra med synkkabeln som följde med men eftersom man kan ställa ner mastern på kameran så att den inte påverkar bilden så tycker jag att det är lättare att köra så
 
diablo 3 skrev:
var på fotomässan och fick då känna på alla nya kameror. Blev minst sakt besviken. Min minolta dynax 7d känns som en riktig kamera.
Den nya kamerorna a200 a350 a700 känns plastiga och tråkiga.
Hoppas på bättring, tjäns som att de tänker på kvantitet istället för kvalitet..

Allt är relativt, men visst känns det som ett paradigmskifte skett de senaste åren tillverkningsmässigt. 7D var en alltför dyr konstruktion med all sin yttre mekanik. Nu är det masstillverkningstekniker som används och då är det knappar som gäller och inte vred, hjul och spakar. 7D är verkligt solid men jag kommer ihåg att en del Canon-folk klassade även 7D som "plastig" eftersom ju hela bakstycket verkligen är av prima plast. Sen är det ju så att trots sitt solida yttre så är den kameran som ett ägg inuti. Sony verkar numera ha lärt sig hur man tillverkar driftsäkra kameror med AS. Det hade inte KonicaMinolta. Jag har ju haft AS haveri flera gånger med min 7D, så jag tycker skenet bedrar.

Annat var det förr, då var även en simpel konsumentmodell ett imponerande plåtjobb i slitstark mässing. När det gäller A700 så har den ett plastskal ovanpå sitt metallchassie. Vem vet, det kanske är lättare rent produktionsmässigt att vädertäta ett platskal än ett i metall. Det behöver inte vara svårare än så.

Sen finns ju en annan stor vinst och det är vikten. 7D är ingen liten kloss att släpa på, särskilt om man också hängt på ett solitt beer can objektiv, om vi nu ändå ska ha den gamla kvalitetskänslan ända ut. Att gå ut med den kombon tröttnade åtminstone jag på ganska fort.
 
Nja att man kör plast på metallen och eller gummi beror på att det är skönare att hålla i än metall direkt, även korrosionsegenskapera förbättras.
Kanske är det även lättare med tätningen ?
 
Sten-Åke Sändh skrev:
...Jag har ju haft AS haveri flera gånger med min 7D, så jag tycker skenet bedrar. ...

Huva, det låter otäckt. Vad hände? Jag har haft min i 1,5 år drygt o ca 50.000 bilder. Black Frame har jag råkat ut för då o då, men inte så illa att jag vill lämna den ifrån mig. Vad händer när AS går sönder? Blir "bara" den funktionen dålig, eller funkar inte kameran alls?

Upptäckte en annan "lustig" sak häromdagen. När jag kör AF med mitt 80-300 original Minoltaobjektiv så hänger sig kameran, men fokuserar jag manuellt eller med tummen så funkar det. Har haft objektivet i ett halvår o inte upptäckt det förrän nu, så sällan kör jag "ren" AF. Förklaring någon?
 
HDFS) (KGS skrev:
Huva, det låter otäckt. Vad hände? Jag har haft min i 1,5 år drygt o ca 50.000 bilder. Black Frame har jag råkat ut för då o då, men inte så illa att jag vill lämna den ifrån mig. Vad händer när AS går sönder? Blir "bara" den funktionen dålig, eller funkar inte kameran alls?

Upptäckte en annan "lustig" sak häromdagen. När jag kör AF med mitt 80-300 original Minoltaobjektiv så hänger sig kameran, men fokuserar jag manuellt eller med tummen så funkar det. Har haft objektivet i ett halvår o inte upptäckt det förrän nu, så sällan kör jag "ren" AF. Förklaring någon?

När AS går sönder brukar det vara ungefär så här:

Direkt när man slår på kameran hör man att AS oscillerar kraftigt i c:a 5 sekunder, sedan blir det tyst. Kollar man i sökaren, så ser man att samtliga 5 dioder i AS-indikatorn lyser konstant och kameran är fullständigt död. Tyvärr hjälper det inte med att stänga av AS:en. Kameran går ej att trycka av hur man än bär sig åt.

Där har du "AS-krasch syndromet" korthet.
 
Vevo skrev:
Minolta 80-300!? har jag aldrig hört talas om. Nu får du berätta mer KG.

mvh/Ove


75-300 sorry... mindes bara att jag fick ett glapp mellan min 18-70 och nästa lins, men det var inte så stort *s*

Aha, då har jag klarat mig från AS-krasch så här långt... hoppas jag slipper uppleva det. Beror det på stötar o slag eller nåt?
 
HDFS) (KGS skrev:
75-300 sorry... mindes bara att jag fick ett glapp mellan min 18-70 och nästa lins, men det var inte så stort *s*

Aha, då har jag klarat mig från AS-krasch så här långt... hoppas jag slipper uppleva det. Beror det på stötar o slag eller nåt?

Ja, alltid efter stötar för mig men åtminstone ena gången var det verkligen ingen hård smäll men den pajade likförbannat.
 
HDFS) (KGS skrev:
Upptäckte en annan "lustig" sak häromdagen. När jag kör AF med mitt 80-300 original Minoltaobjektiv så hänger sig kameran, men fokuserar jag manuellt eller med tummen så funkar det. Har haft objektivet i ett halvår o inte upptäckt det förrän nu, så sällan kör jag "ren" AF. Förklaring någon?

Objektivet låter inte skumt när du stänger av kameran?

Jag hade ett sigma som slutade fungera med AF, dock inte så att kameran hängde sig utan bara att kameran inte lyckades fokusera, men MF fungerade bra som i ditt fall.

Visade sig att det var ett kugghjul som hade gått sönder i objektivet, kostade ca 1400:- att åtgärda hos zieger om jag inte minns fel.
 
Nä, det låter helt normalt och när jag autofokuserar med tummen funkar det, annars hade jag upptäckt det tidigare. Direkt efter exponeringen hänger sig kameran, precis som vid black frame, fast varje gång.
 
js1 skrev:
Känns som det är dags att ta fram sprättaren och öppna madrassen lite...!

Äsch då, dels är det objektivet jag använder minst, dels funkar det som sagt på det sätt som jag normalt använder det. Lägger det av helt tror jag Tamrons 70-210/2,8 ligger bra till.
 
HDFS) (KGS skrev:
Nä, det låter helt normalt och när jag autofokuserar med tummen funkar det, annars hade jag upptäckt det tidigare. Direkt efter exponeringen hänger sig kameran, precis som vid black frame, fast varje gång.

Ok, verkar inte vara samma då, låter ju som ett riktigt skumt fel.
 
Lightroom Beta 2, KM och Sony

Startade en egen tråd om LR beta 2 men tänkte att detta kanske kunde intressera fler än mig.

Jag har tidigare (t.o.m ver 1.4) inte ansett mig kunna använda LR p.g.a att den ger så dålig bildkvalitet. Det har framförallt gällt både skärpa och färghantering. Jag har kopplat samman detta med hur LR renderar sina pre views men jag vet inte säkert. Har läst att även andra som exv. har Sony A700 haft RAW problem och tvingats använda Sonys programvara för att åtminstone ha någon möjlighet att göra bilderna rättvisa.

För mig har problemen gällt både KM 7D RAW, DNG och JPEG och detsamma gäller för mina A350-bilder i samma format.

Har nu börjat testa LR beta 2 och tycker mig kunna se ett klart lyft. LR 2 kommer i alla fall jag att kunna använda utan problem. Vid sidan av dessa förbättringar i bildkvaliteten så är en del verktyg starkt förbättrade tycker jag. Skärpeverktyg och brushantering fungerar klart bättre än tidigare tycker jag och gränssnittet känns ännu bättre än det redan tidigare var.

Vore kul om fler ville testa. Det går bra att ha både 2.o och 1.4 installerade parallellt men det verkar inte gå att köra båda samtidigt men det kan man väl kanske leva med.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Sony verkar numera ha lärt sig hur man tillverkar driftsäkra kameror med AS. Det hade inte KonicaMinolta. Jag har ju haft AS haveri flera gånger med min 7D, så jag tycker skenet bedrar.

Hej,

Jag lånar den här tråden eftersom detta med AS-haveri kommit upp här.

Min D5D har just utvecklat ett AS-problem. Den är 2.5 år gammal, ca 8500 exponeringar.

Mina alternativ är att få den reparerad av Sonys verkstad, vilket här i USA kommer att kosta 281 USD, eller köpa en ny kamera. Om man tänker på vad den kostade och vad nya kostar, så kanske det inte är vettigt att reparera. Men det bär mig emot nåt enormt att slänga bort den! Jag hade verkligen trott att den skulle funka i fem år, minst, innan jag skulle behöva nåt nytt. Naivt av mig kanske, men gamla kameror brukade ju funka i årtionden...

Nu till min fråga: Är de nya Sony-kamerorna av bättre kvalitet? Om jag köper en ny Sony, kommer den också att gå sönder om två år? Ok, jag fattar ju att det är svårt att säga, men vad är er magkänsla? Jag har kollat lite på forum om andra märken, och tex Pentax verkar inte paja ihop med alls samma frekvens som D5D/7D... Men jag har ju alla dessa Minolta-objektiv.

Och en annan fråga: Om jag istället reparerar den, brukar de hålla sen? Det lät härovan i tråden som om man får räkna med att den kan gå sönder igen flera gånger?

Jag vore tacksam om någon har några synpunkter och erfarenheter.

Pia
 
DanielSand skrev:
Ok, verkar inte vara samma då, låter ju som ett riktigt skumt fel.
Bytte objektivet mot ett 2,8 istället och nu funkar det som det ska. Black Frame kvarstår vid uppstart när kameran legat i träda några dagar, vilket händer ytterst sällan och därmed är problemet väldigt litet.

Hoppas min D7D håller ihop till Sony kan leverera A900... Nu börjar ha-begäret komma, jag behöver inget nytt hus, men jag vill ha... om och om... osv
 
HDFS) (KGS skrev:
Black Frame kvarstår vid uppstart när kameran legat i träda några dagar, vilket händer ytterst sällan och därmed är problemet väldigt litet.
Lite dystert också att om min kamera hade haft Black frame-problemet, som tydligen inte är lika allvarligt, ja DÅ hade de reparerat den gratis minsann! Men med AS-haveriet som gör den helt obrukbar, då får man snällt betala själv. Trots att det också helt uppenbart är ett fabrikationsfel. :-(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.