Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta skall släppas:


- Large Aperture Wide-angle Zoom lens
- Large Aperture Standard Zoom lens
- Large Aperture Wide-angle Fixed lens

Standardzoomen vart ju en fin CZ 24-70 2.8 SSM. Då återstår en fast WA samt en zoom WA.
 
Senast ändrad:
digit.no har testat A700, 9/2:

http://www.digit.no/wip4/sony_alpha_700/tt.epl?id=153555

Med mycket gott resultat.

Tråd om det på dpr(ink. en eng. översättning av sammanfattningen):
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=26961371


So how did the A700 fare? From the introduction:

> Vår omfattende test, foretatt med DIWAs testprosedyre og DxO
> Analyzer testprogram, gir Sony Alpha 700 svårt god totalvurdering.

('Our extensive test, administered with DIWA test procedure and DxO Analyzer, grants Sony A700 with a very (or: extremely) good total evaluation.')

Things they really liked (a much more extensive listing to be found in the review conclusion):
* Robust, compact, light body with a good grip and many professional qualities
* Multi level noise reduction (sensor as well as processor)
* Big, bright viewfinder with rich info
* Low noise sensor
* Very good ergonomics with direct, dedicated controls
* Extremely fast AF for an in-body focusing motor
* External AF-light reaches more than 12 m
* Extremely great dynamic range at all ISO's
* Very accurate exsposure metering and very fine details at lower ISO's
* State-of-the-art LCD


Some minus'es pointed out:

* One top dial only
* Some extreme lenses missing from the line up
* No live view and LCD not flexible
* No top LCD
* No ISO in viewfinder
* Takes a little practice to get used to direct controls
* Moderate reach of built-in flash
* Some white balance problems in full daylight
* Standard zooms not good enough for this camera
* Better RAW conversion software is available than what is in the package


From the finan conclusion, how does A700 compare with D300, 40D, E3 and K20/GX-20:
> Alpha 700 står seg godt i denne konkurransen, og scorer særlig høyt
> på bildekvalitet og digital ytelse, samt ergonomi [...] med utsøkt
> bildekvalitet og et solid kamerahus som er en fryd å betjene, vil Alpha 700
> vinne mange venner.

('Alpha 700 does well in this competition and does particularly well in high IQ and digital performance as well as ergonomics [...] with an exquisite IQ and a solid body that is a thrill to work with, the Alpha 700 will winn many friends.')

The camera scores '81 pct.' overall, but test procedures are newly revised, so no comparison with other models possible at present.
 
Var till Scandinavianphoto igår och köpte A700:an med kitobjektiv samt batterigreppet. Första intrycket, wow! Underbar kamera, snabb, ligger bra i handen mm. Allt positivt som har skrivits om kameran stämmer. :) Tog några provbilder på ISO 800-6400 och det ser bättre ut än vad jag förväntade mig.

Någon som vet hur det är med batteriet, går det att köra med A100:ans batteri efter modifikation? (Har för mig att jag har läst om det någonstans i denna tråden.) Såg att det som behövs för att kunna stoppa in A100-batteri i batterigreppet är att fila ner ungefär 5mm i mitten. Någon som har provat?
 
Fabian Fogelberg skrev:
Var till Scandinavianphoto igår och köpte A700:an med kitobjektiv samt batterigreppet. Första intrycket, wow! Underbar kamera, snabb, ligger bra i handen mm. Allt positivt som har skrivits om kameran stämmer. :) Tog några provbilder på ISO 800-6400 och det ser bättre ut än vad jag förväntade mig.

Någon som vet hur det är med batteriet, går det att köra med A100:ans batteri efter modifikation? (Har för mig att jag har läst om det någonstans i denna tråden.) Såg att det som behövs för att kunna stoppa in A100-batteri i batterigreppet är att fila ner ungefär 5mm i mitten. Någon som har provat?

Välkommen i gänget :)


A700 batterier passar till A100, A100 passar ej till A700.
 
Ny blixt

Nämde inte Kristoffer Fagerlund i ett tidigare inlägg att även ny sonyblixt snart skulle komma!?
Någon som vet någåt om detta?
Mwh/UH
 
Fabian Fogelberg skrev:
...
Någon som vet hur det är med batteriet, går det att köra med A100:ans batteri efter modifikation? (Har för mig att jag har läst om det någonstans i denna tråden.) Såg att det som behövs för att kunna stoppa in A100-batteri i batterigreppet är att fila ner ungefär 5mm i mitten. Någon som har provat?
Ja, det har provats (tror också att det kan ha varit i denna tråd det nämndes), men resultatet var att det INTE fungerade. Den som fräste upp detta spår i A100-batteriet rapporterade att det sabbade vissa saker inuti batteriet, så att detta blev oanvändbart.

Jag tror att Sony har varit mycket noga med att det inte ska gå att stoppa in A100-batterier (som inte har kretsar för mätning av återstående batterikapacitet) i A700-hus, eftersom Sony då bergis skulle få en massa stämningar på halsen från amerikanare (p.g.a. deras vettlösa produktansvarighetslagar) för att batterikapacitetsmätningen då inte fungerar!
 
Re: Ny blixt

Hjälte skrev:
Nämde inte Kristoffer Fagerlund i ett tidigare inlägg att även ny sonyblixt snart skulle komma!?
Någon som vet någåt om detta?
Mwh/UH
Det har han säkert gjort, han brukar ha mycket bra koll på läget.

Vad som är känt är att det är minst två nya blixtar på gång. Den ena heter Sony Alpha HVL-F42AM och har lite högre ljusstyrka än Minolta 3600HS(D) / Sony Alpha HVL-F36AM men lägre än 5600HS(D) / HVL-F56AM. Till skillnad från 36-modellen kommer den inte att vara begränsad till att bara kunna vinklas uppåt, utan kan också vridas runt i horisontalplanet på samma sätt som 56-modellen. Med 42:an går det också att variera uteffekten i steg mellan 1/1 och 1/32. Det finns också ytterligare några finesser som jag ännu inte har riktig pejl på.

Ytterligare en blixt kommer senare under året (förmodligen i samband med lanseringen av "Flaggskeppet"). Den blir kraftigare än 56:an, och kan eventuellt komma att heta HVL-F60 någonting.

Det har slunkit ut några bilder på en ny blixt där blixthuvudet och LCD-panelen kan vridas 90 grader åt höger. En enkel men väldigt intressant idé. Detta skulle ju underlätta väldigt när man ändrar kameran mellan normal- och porträttläge. Då slipper man det tidsödande problemet med att justera om blixthuvudet ifall man har vinklat det, eller satt på en reflektor. Jag tycker att det verkar lovande att Sony uppenbarligen har för avsikt att komma fram med sådant som inte har funnits tidigare, eller som ingen har tänkt på. Sony är ju ett av världsmarknadens mest innovativa företag, så jag tror inte att det är någon större risk för att de kommer att förstöra Minoltas rykte i detta avseende, som många "Minoltians" har varit rädda för, eftersom det väl är tämligen okontroversiellt att hävda att Minolta sedan 1960-talet har varit den mest innovativa kameratillverkaren. Fast kanske inte i alla läger... :)
 
Senast ändrad:
En fråga till alla A700 ägare. Hur bra är mittsensorn i AF systemet? Är det någon som har erfarenhet av fram/bakfokus problem med A700?
 
Alla mina objektiv är spot on med a700, bara Minolta och ett AT-X300/2,8 och ett ∑18-125, men det är likadant med min kvarvarande D7D åxå.

Jag använder bara spot för AF. Är lite för van vid det klassiska; mäta-låsa-komponera-skjuta, för att jag ska kunna lära om. Exponeringsmätning wide. Fungerar UA i så gott som alla situationer för mig.
 
Har hört en del som haft bekymmer med ff/bf speciellt då på 50mm /1.4 och /1.7 sen om felet ligger i deras objektiv eller i kameran eller båda delarna vet jag inte. Min går i alla fall klockrent på alla objektiv jag har.
 
Piscovery skrev:
En fråga till alla A700 ägare. Hur bra är mittsensorn i AF systemet? Är det någon som har erfarenhet av fram/bakfokus problem med A700?

Mittpunkten har dubbel korssensor +en extra 2.8 sensor ... Ingen annan kamera har så många sensorer för en mätpunkt.
 
Inte?!?

A) Någon har först bibringat dig denna grandiosa övertro. Eller?

B) Sedan har du alltså svalt detta påstående helt och hållet. Utan tillstymmelse till sund reflektion?

C) VERKLIGHETEN träder plötsligt in på scenen - det strular!

D) Du hade ju trott att detta aldrig skulle kunna ske!

E) Du blir sur som ättika, såklart.

F) Din slutsats: Verkligheten är exakt tvärtom mot vad du trodde. Alla kameror av fabrikat XX strular. Därför måste du förstås varna alla för fabrikat XX!

Det är såhär jag tolkar ditt inlägg. Ligger det något i det?


************************************************

Kan väl säga något om mina egna erfarenheter. Mina två huvudsystem har varit Minolta och Leica (men jag har ägt och använt i stort sett allting annat också - minst 30 olika kameramärken). Under de senaste 40 åren har jag anskaffat runt 10 st Minolta systemkameror och 2 st Leica. De har alla tjänat mig perfekt. Inte något som helst strul en enda gång under alla dessa år. Och de fungerar alla än idag helt klanderfritt, även de allra äldsta (har kvar alla dessa förutom en Leica och en Minolta, som jag alltså inte kan säga någonting om).

Trots detta enastående resultat, vilket gör att jag självfallet är supernöjd, så har jag ÄNDÅ INTE intalat mig att Leicor och Minoltor aldrig kan gå sönder! Är i själva verket helt övertygad om att de faktiskt kan det..

Allt tekniskt kan strula - face it. Dock inte lika mycket och inte lika ofta som vi människor kan... :)


Nåväl. Sedan har AF-digitalkamerorna chockartat erövrat i stort sett hela marknaden. Jag har först alldeles nyligen tagit steget in i denna värld. Och nu har möjligheterna till strul ökat ofantligt.

Ifall det tillåts mig att göra en gissning om varför du är så sur, så skulle jag tippa på BF/FF-problem? En inte särskilt djärv gissning, det är väl huvudproblemet för alla, oavsett märke. Och vad jag kan se är det inte Sony som är värst drabbad i detta avseende. Detta är ju ett bekymmer som alla AF-användare har med sina respektive fabrikanter - att de ska utveckla bättre system, och framförallt justera dem bättre innan leverans. Och absolut INTE sk-ta i detta genom att införa "användar AF-justering" i kamerahusen, som de "stora" har börjat med. Och till råga på allt har de mage att i sin annonsering kalla denna sin slapphet för en "fördel"(!)

Låt oss skria såpass högt om detta att de "stora" slutar med dessa dumheter, och att Sony m.fl. aldrig börjar med det, utan istället ser till att utveckla tillräckligt noggranna AF-justeringsmetoder (så att vi missar färre bilder) och som är tillräckligt ekonomiska (så att tillverkarna vågar satsa på detta istället för att blunda och skicka ut massor av dåligt justerade hus och objektiv).
 
Du missade kanske min smiley?

Nej, jag lever inte i nån grandios övertro på ett visst märke som vissa andra här verkar göra, därav min smiley men ironi är svår att förmedla i skrift och jag är övertygad om att mitt hus är friskt.

Jag delar inte din uppfattning om möjlighet till af-kalibrering. Om hela historien började om från noll skulle jag kunna köpa ditt resonemang. Nu är det inte så utan faktum är att det finns ett antal hundratusen gamla, mer eller mindre kalibrerade objektiv ute i omlopp. Råkar du då komma över ett objektiv som visar sig felfokusera, ja då sitter du där med bakbundna händer och tvingas skicka iväg dina prylar och betala för en kalibrering. Med möjligheten inbyggd i kameran kan du i lugn och ro istället sitta hemma på kammaren och trimma dina prylar till perfektion, Helt lysande.
Vi får verkligen hoppas att Sony tar detta till sig och kommer med mjukvaruuppdatering inom kort där möjligheten ges.
 
js1 skrev:
Du missade kanske min smiley?
...
Japp, det gjorde jag helt!

Missar ofta dessa ikoner, speciellt om de står högst upp och FÖRE. För egen del använder jag aldrig ikoner, utan bara den gamla hederliga "Teletype"-varianten (kolon/bindestrek/parantes). Och enbart basvarianterna.
Sedan har du förstås alldeles rätt i att ironi alltid är svårt att uttrycka i skrift.


Tyvärr är det inte möjligt att sitta hemma och trimma sina prylar till perfekt AF-funktion med de användarjustermöjligheter som några tillverkare nu har börjat komma med. Man kan ju själv t.ex. justera ett zoom-objektiv bara på en enda brännvidd, medan tillverkarna justerar dessa på åtminstone tre (även om de alltför ofta slarvar, som sagt).

Så jag håller mig definitivt kvar i min uppfattning om att det bästa vore att tillverkarna utvecklade bättre, noggrannare och snabbare justeringsmetoder.

Jovisst, det finns redan ute ett rejält antal gluggar med feljusterad AF, men om nu dessutom var och en av alla oss miljoner användare ska börja fokusera gluggar också, så ser jag framför mig ett långt värre kaos än det vi redan har...

För att uppnå perfektion vid egenjustering torde också erfordras kännedom om reglerteori samt tillgång till instrumentering för att kunna mäta in dessa kurvor rätt. Ser därför inte alls egenjuster-metoden som lysande. Att låta tillverkarna komma undan från det ansvar man rimligtvis kan kräva av dem - att de levererar sina grejor i ett tillfredsställande justerat skick - anser jag vara alldeles fel väg att gå!
 
Senast ändrad:
FlyerOne skrev:
Japp, det gjorde jag helt!

Missar ofta dessa ikoner, speciellt om de står högst upp och FÖRE. För egen del använder jag aldrig ikoner, utan bara den gamla hederliga "Teletype"-varianten (kolon/bindestrek/parantes). Och enbart basvarianterna.
Sedan har du förstås alldeles rätt i att ironi alltid är svårt att uttrycka i skrift.


Tyvärr är det inte möjligt att sitta hemma och trimma sina prylar till perfekt AF-funktion med de användarjustermöjligheter som några tillverkare nu har börjat komma med. Man kan ju själv t.ex. justera ett zoom-objektiv bara på en enda brännvidd, medan tillverkarna justerar dessa på åtminstone tre (även om de alltför ofta slarvar, som sagt).

Så jag håller mig definitivt kvar i min uppfattning om att det bästa vore att tillverkarna utvecklade bättre, noggrannare och snabbare justeringsmetoder.

Jovisst, det finns redan ute ett rejält antal gluggar med feljusterad AF, men om nu dessutom var och en av alla oss miljoner användare ska börja fokusera gluggar också, så ser jag framför mig ett långt värre kaos än det vi redan har...

För att uppnå perfektion vid egenjustering torde också erfordras kännedom om reglerteori samt tillgång till instrumentering för att kunna mäta in dessa kurvor rätt. Ser därför inte alls egenjuster-metoden som lysande. Att låta tillverkarna komma undan från det ansvar man rimligtvis kan kräva av dem - att de levererar sina grejor i ett tillfredsställande justerat skick - anser jag vara alldeles fel väg att gå!

Efter allt strul jag haft med min 7D och efter en test jag gjort av AF i ett ex av nya A350 är jag beredd att hålla med Jörgen även om jag helt stöder din hållning fullt ut rent principiellt. Jörgens hållning är pragmatisk och mycket förståelig tycker jag när man sitter där med sin otvättade hals och felfokuserande objektiv. Se nedan för ett inlägg jag hade i A300/A350 forumet där folk drog slutsatser av testbilder tagna med dessa kameror.

Citat av mitt egen inlägg:

"Det jag stör mig på är att folk sitter och kollar pixlar på bilder tagna med olika kameror och bl.a. uttalar sig om skärpa/bildkvalitet. Jag har verkligen kollat detta och resultatet är verkligen nedslående.

Det är inga problem för mig att justera vilket objektiv som helst av mina sex, så det ligger helt perfekt med min 7D. Problemet är att det inte finns en chans i helvete att få alla att fungera perfekt med samma kamerainställning. Det är dessutom så att ett zoomobjektiv mycket väl kan ligga korrekt åt telehållet eller i mitten eller i åt vidvinkelhållet.

Det som verkligen gjorde mig deprimerad är att det inte verkar blivit ett dugg bättre med de nya Sony-kamerorna i värsta fall (Jag vill inte generalisera, jag har bara gjort ett test, men ändå. Jag hade väntat mig nåt annat och bättre.).

Jag har testat ett ex. av A350 mycket noga i torsdags och resultatet är klart deprimerande. Håll i er nu! Den var inte ett dugg bättre än min 7D från 2005! Av mina objektiv är 70-210mm beer can näst intill perfekt och det gäller även mitt 50mm. Mitt 90mm macro ligger kanske 20mm fel och det är inte kul vid porträtt men för macrobruk så spelar det ingen som helst roll för då kör man ju aldrig med AF ändå (i alla fall inte jag). Det ger ett resultat att två av sex objektiv jag har funkar och ett tredje kan jag leva med.

Mest nedslående är mina zoomar 24-135mm (Tamron) och Minolta 28-105mm. De måste man köra manuellt för de ligger ordentligt fel hela tiden även om det varierar starkt över hela zoomområdet. Jag tänkte att om jag satsade på att behålla beer can, mitt 50mm och mitt macro så kunde jag ju köra med mitt trevliga fasta Minolta 24mm. Inte ens det skulle ju funkat eftersom detta har stark bakfokus också. Bara för att göra bilden fullständig så testade jag även med det kitobjektiv (18-70mm) som ingick i kitet och även detta låg även det med ordentlig bakfokus.


Så jag tycker min kommentar till diskussionen om man ska välja en A300 eller A350 med utgångspunkt i de testbilder ni sett i dessa forum är fortsatt relevant. Ni kan inte utgå från dessa bilder för det är inte säkert att just ni får ett A300-hus som gör era objektiv rättvisa. Ni måste faktiskt testa om ni ska undgå att bli ordentligt besvikna. Jag tror faktisk inte det finns någon annan väg. Sen får man kompromissa, i alla fall om man tänkt sig byta objektiv ibland.

Sen kan man ju inte sluta att undra. Hur svårt kan det vara. Jag förstår inte att man inte kan få ihop en perfekt fungerande AF vid normala ljusförhållanden åtminstone. Om man nu använder passive phase detection och kollar och jämför kontraster i två olika bilder av motivet och sen styr objektivet tills det verkligen ger så bra kontrast som går att uppnå med det objektiv som sitter på kameran, hur kan man misslyckas med det om det nu är så det skulle vara byggt. Jag vet inte exakt hur de gör i denna modell, men uppenbart är att kameran skiter fullständigt i var fokus egentligen hamnar.

Vem vet lösningar är kanske att behålla min 7D och justera den perfekt med mitt Tamron 24-135 (som är ett utmärkt objektiv med ett för mig perfekt zoom-område) och använda den som en "kompakt" och aldrig nånsin mer byta objektiv annat än när jag ska ta makrobilder. Jag är verkligen spyfärdig på att tillverkarna inte fixar detta och ganska besviken.

Just nu skulle jag ge mycket för Canons och Nikons lösningar (i proffsmodeller och semipro)på dessa problem. Inte för att jag tycker deras lösningar är tekniskt snygga (för jag tycker precis som en del andra) att det är ett lågvattenmärke med en sådan teknisk "work around" bara för att man inte är kapabel att lösa problemet på något snyggare sätt (med exv. en återkoppling som fungerar och inte ger upp förrän kameran verkligen ställt objektivet (och då menar jag vilket jäkla objektiv som helst) korrekt i fokus.

En annan nackdel är också att jag inte såg några enkelt åtkomliga justeringsmöjligheter för AF-sensorn på A350. " (slut citat)

I Nikon D300-forumet har en del beskrivit Nikons lösning och den verkar ju inte speciellt användarvänlig. Trots möjlighen att kalibrera objektiv individuellt direkt i kameran för användaren, är det kanske många som trots detta inte klarar av detta utan grejorna hamnar på verkstan likväl. Eländet består och debatten går vidare.

Sen förstår jag inte en sak och det är att folk säjer att dessa problem inte fanns på filmtiden. Varför då? Vad är skillnaden mellan att fokusera mot ett filmplan eller mot en sensor AF-mässigt? Är det inte bara så att det är enklare och billigare att testa idag utan att ödsla en massa dyr film? Kanske det senare bara förklarar varför tillverkarna kunnat klara sig från att ta tag i problemen så länge som de gjort. Borde det inte bli ett slut på detta snart.

Varför kan inte användarna för en gångs skull lägga ner dessa fåniga märkesförsvar och gå ihop i en gemensam massiv protest till alla beörda tillverkare. Vi har ju F.S! Borde det inte ta skruv om F.S tryckte på och dessutom såg till att sprida detta "uppror" via andra "user groups" och foto-sajter över hela världen, så att dessa också kunde göra gemensam sak med oss? Vi behöver väl knappast fler nya finesser i våra kameror idag men det vore bra om de huvudfunktioner vi har äntligen kunde fås att fungera som de ska och att tillverkarna äntligen slutar upp med att ignorera problemen..
 
Jag ska köpa min dslr snart. Blir antingen en 40d eller en a700.

När jag ser denna jämförelse på hur kamerorna hanterar iso 1600, så lutar det mot att jag köper en 40d.
40d iso1600 http://www.dcresource.com/reviews/canon/eos_40d-review/nightshot1600.jpg
a700 iso1600
http://www.dcresource.com/reviews/sony/dslr_a700-review/nightshot1600.jpg

Tycker att 40d visar mycket mer detalj och har även mindre brus. Gör jag rätt i att basera mitt val av kamera på denna jämförelse? Jag kommer att fotografera ganska mycket i kvällsmörker osv. så bra iso-prestanda är ett stort pluss..
 
Vad tror du att du får för svar i ett Sonyforum?

Gå till SAAB-handlaren och säg att du funderar på en SAAB eller Volvo och fråga vilken han rekommenderar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.