Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Mja, jag är visserligen inte skolad i företagsekonomi, jag är bara en vanlig ingenjör. Men jag har sett fenomenet många gånger inom fotovärlden sedan decennier tillbaka, och naturligtvis funderat över detta. Har genom åren frågat ett antal återförsäljare och generalagenter, man hittills ALDRIG fått något tillfredsställande svar(!)

Jag har dock en enkel teori. Kitzoomen (eller normalobjektivet tidigare) är det som i sig brukar vara billigast att tillverka, och produceras dessutom i störst antal. Mycket få köpare efterfrågar enbart ett hus, och den låga volymen för denna produkt kan då innebära att lager- och hanteringskostnaderna blir större än den lilla merkostnaden för den stora stapelvaran: hus + kitobjektiv. Därför skulle det vara mest ekonomiskt för tillverkare och distributörer ifall de slapp att leverera några lösa hus överhuvudtaget.

Låter detta plausibelt?
 
Zebulah skrev:
Håller med föregående talare och förstår inte riktigt vart du vill komma med den jämförelsen......

Att köpa i paket med 18-70 är 25 kr billigare än att köpa kamera utan std-zoom medan jag genast får betala ett ordentligt merpris om jag vill ha 16-105 eller 16-80.

Helt ok för mig, lättare att hålla reda på ett objektiv som kameralock än ett litet plastlock som försvinner i kameraväskan.
 
JOLidman skrev:
Att köpa i paket med 18-70 är 25 kr billigare än att köpa kamera utan std-zoom medan jag genast får betala ett ordentligt merpris om jag vill ha 16-105 eller 16-80.

Helt ok för mig, lättare att hålla reda på ett objektiv som kameralock än ett litet plastlock som försvinner i kameraväskan.

Ok. Självklart köper man kittet om det är billigare eller marginellt dyrare än ett rent hus.
 
När jag köpte min 7D så var det billigare att köpa kittet med 17-35 än bara huset. 17-35 gick då för 4000:- på cyberphoto, ett bra objektiv som har gett mig många skarpa bilder.
Förklara den prissättningen om ni kan...
 
Autofokusen på A700

Läste testen av systemkameror i Digitalfoto för alla idag och de skriver att autofokusen är kamerans största svaghet plus att lcd-skärmen inte visar rätt.

Ni som har testat kameran själva; stämmer det? Har ju hört överallt hur bra autofokusen är på A700 så jag blev ganska förvånad när jag läste detta...
 
Re: Autofokusen på A700

Mánadis skrev:
Läste testen av systemkameror i Digitalfoto för alla idag och de skriver att autofokusen är kamerans största svaghet plus att lcd-skärmen inte visar rätt.

Ni som har testat kameran själva; stämmer det? Har ju hört överallt hur bra autofokusen är på A700 så jag blev ganska förvånad när jag läste detta...

Har inte sett testen själv men blir också förvånad av det du skriver.
I vilket avseende var det en svaghet och vad är det som inte visas rätt på skärmen?
 
Om lcd'n skriver de så här: (citat) "en bild kan se bra ut på skärmen, när den i själva verket är felexponerad med nästan ett helt bländarsteg".

Om autofokusen skriver de: (citat) " vid sidan av den oprecisa skärmen är autofokusen kamerans största svaghet. Den arbetar inte tillräckligt snabbt och det är svårt att se vilken fokuspunkt som är vald. Man kan inte efterjustera manuellt som på ultraljudsmodellerna, utan man måste först gå över till manuell fokusering, sedan ställa in skärpan och så gå tillbaka till autofokusen". Det senare tycker jag låter väldigt dumt. I min KM D5D kan jag ha en inställning där jag har autofokus, men kan reglera med manuellt fokus också. Är ju synd om inte det går med A700...

I alla andra tester har den ju fått så himla bra betyg, speciellt för autofokusen vad jag sett.

Fast i denna artikeln testar de flera olika kameror så de kanske har jämfört dem med varandra, jag vet inte...
 
Mánadis skrev:
Om lcd'n skriver de så här: (citat) "en bild kan se bra ut på skärmen, när den i själva verket är felexponerad med nästan ett helt bländarsteg".

Ingen seriös fotograf bedömmer väl exponeringen efter bilden på skärmen? För det använder man histogramet. Där visar A700 både ljushet och separata RGB kurvor.

Om autofokusen skriver de: (citat) " vid sidan av den oprecisa skärmen är autofokusen kamerans största svaghet. Den arbetar inte tillräckligt snabbt och det är svårt att se vilken fokuspunkt som är vald. Man kan inte efterjustera manuellt som på ultraljudsmodellerna, utan man måste först gå över till manuell fokusering, sedan ställa in skärpan och så gå tillbaka till autofokusen". Det senare tycker jag låter väldigt dumt. I min KM D5D kan jag ha en inställning där jag har autofokus, men kan reglera med manuellt fokus också. Är ju synd om inte det går med A700...

A700 har också DMF precis som D5D:n om det är det du tänker på.
A700 har dessutom en speciell knapp precis vid högertummen där man med ett enkelt tryck växlar mellan af/mf. Snabbt och enkelt.

Af:en är snabbare och mer exakt än hos D5D. Hur mycket och vad det gör i praktiken är för tidigt att uttala sig om, jag har inte haft min A700 mer än ett par dagar.
 
Låter oerhört märkligt. Har de fått en trasig A700 att testa?

Fattar inte vad de snackar om vad det gäller DMF??? Har de försökt göra manuell finjustering med DMF i AF-C läget kanske? Så korkade kan de väl inte vara?
 
Ingen aning om vad de har försökt - retar mig en del på den tidningen i övrigt (bara kloning hit och kloning dit av alla bilder - fast det hör inte hit iofs).
Iaf så låter det ju bra att det inte stämmer med manuell/autofokus-grejen.

Ang lcd-skärmen så visar inte min D5D "rätt" alltid heller (skrev en tråd om det tror jag), men sen lärde jag mig att börja kolla på histogrammet och nu vet jag hur jag ska vrida på skärmen för att se om det är som det ska. Ja, jag har inte fotat så länge;).
Lät så väldigt illa det de skrev om lcd'n...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.