Flaggskepp skrev:
...
Jag kan ha fel, men eftersom varken bländare eller slutartiden ändras så kan det ju inte handla om nåt annat än automatisk bildredigering i kameran.
...
Jag tror faktiskt att du har helt fel. Det finns ju rätt gott om folk som ute på olika forum har skrivit att DRO-funktionen normalt INTE ALLS går att efterlikna bara genom behandling av RAW-filer i efterhand. DRO Advance åstadkoms ju med hjälp av en separat bildbehandlingsprocessor, som går igenom alla bildelementytor, toppar och platåer, och behandlar alla dessa separat och i förhållande till varandra.
Citerar ett stycke ur länken till David Kilpatricks artikel i inlägget precis ovanför ditt:
"For social, wedding, sports, music, theatre, news and event photographers DRO Advanced Manual settings are a real magic bullet zapping the bugbears of excess contrast, poor lighting, and inadequate flash penetration.
DRO Advanced is based around Apical’s IRIDIX image processing engine, a chip which lives alongside the BIONZ processor of the Sony Alpha 700. Apical is a London-based company which develops embedded enhancement software for digital cameras. The difference between a simple gamma curve application (DRO Basic) and intelligent analysis of the entire image after the raw data is buffered, and before the JPEG is created, is substantial. DRO Advanced looks at plains, gulches, peaks and plateaux of image brightness. If the plain is a desert of bare sand in terms of frequency and amplitude of detail, it leaves well alone. If the plain is populated with plenty of detail, which the eye will want to see, DRO Advanced will both enhance the contrast ot this detail and normalise the overall brightness."
Har du inte läst den artikeln? I så fall, gör det, det är den väl värd.
Dessutom, dina två exempelbilder i ditt senaste inlägg tycker jag väldigt tydligt visar att DRO-funktionen ger en flera gånger bättre bild än bara efterbehandling av RAW-filen.
Fortsätt du med dina "ovetenskapliga" DRO-tester, eftersom det uppenbarligen krävs en del övning innan man klarar av att välja optimal inställning av denna. Vi väntar med intresse på att få höra om dina (ev. nya) erfarenheter sedan!
PS Jag är fortfarande precis lika avundsjuk på ditt A700-innehav, så du får åtminstone unna mig att käfta lite med dig...