Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
ondjultomte skrev:
Grattis! :) Har du inte batterigreppet ännu så börja spara! :)

Har du en kamera av amerikansk modell så finns firmwaren här: http://esupport.sony.com/perl/news-item.pl?news_id=228&mdl=DSLRA700

om inte amerikansk så rör inte denna firmware.

Ja objektiven sitter tight som bara den! Härligt

Nej, jag har nog asien-versionen. Jag tankade dock hem alla uppgraderingar, US, EU och Asien.

Exakt samma storlek på alla så jag gjorde en MD5 checksum och filerna är identiska alla tre, så varför skulle det inte gå med EU-versionen? Kanske kan man få fram svenska..? :p

Fattar inte varför det ska vara olika.. :S

Flaggskepp skrev:
Nej, jag har nog asien-versionen. Jag tankade dock hem alla uppgraderingar, US, EU och Asien.

Exakt samma storlek på alla så jag gjorde en MD5 checksum och filerna är identiska alla tre, så varför skulle det inte gå med EU-versionen? Kanske kan man få fram svenska..? :p

Fattar inte varför det ska vara olika.. :S

Vet inte, Finns ju liten skillnad i hårdvara, greppsensorn ..

Uppgraderade iallafall.. tog EU-versionen och det verkar ju ha funkat. Däremot dök det inte upp fler språk i menyn.. :p

Tur att man kan engelska. Haha.

Flaggskepp skrev:
Hmm.. men vilken version har INTE greppsensorn då? Fan..
Vad jag vet så är det EU-versionen och den japanska som inte har greppsensor.

Jag tror att det är bäst att vara noga med att ladda in rätt uppdateringsversion. Har läst om A100-användare som har laddat in fel uppdatering, och då har det blivit strul. Nu kan det ju i och för sig vara så att det ännu inte skiljer något på de tre 2.0-versionerna för A700, men om detta vore fallet så skulle man väl troligen ha lagt ut bara en enda version.

FlyerOne skrev:
Vad jag vet så är det EU-versionen och den japanska som inte har greppsensor.

Jag tror att det är bäst att vara noga med att ladda in rätt uppdateringsversion. Har läst om A100-användare som har laddat in fel uppdatering, och då har det blivit strul. Nu kan det ju i och för sig vara så att det ännu inte skiljer något på de tre 2.0-versionerna för A700, men om detta vore fallet så skulle man väl troligen ha lagt ut bara en enda version.

Onödig risk att "paja" kameran med en firmware uppdatering :)

Det hände inget dåligt.. allt är inlagt i var och en av dessa uppdateringar. Men vad som installeras ifrån dessa verkar styras av något som ligger permanent på kameran skulle jag tro.

EU-versionen i min kamera har inte tagit bort greppsensorn iallafall. :)

Tog med mitt minneskort till jobbet idag och testade A700´an med DRO och utan.

Körde på manuell, 3,5 bländare och 1/15 i slutare tror jag det blev, 16-105 objektivet och 400 iso om jag inte har fel för mig.
Första bilden är det ingen DRO på, och på den andra är det DRO+3.
Kanske lite väl ljust, men rät kul ändå.

Bilagor

• dro1.jpg
    dro1.jpg
    62 KB · Visningar: 316
DRO är ju mycket mer imponerande än vad man kunde ha föreställt sig! Rena dynamiten...

För detta motiv kanske det t.o.m. hade räckt med styrkan +2. Maxtyrkan (är det +5?) borde ju då kunna klara av motiv med alldeles hiskeliga kontrastskillnader. Håller med dem som undrar varför inte Sony har slagit mer på trumman för detta - funktionen är ju väsentligt vidareutvecklad från den första versionen (i A100:an). Men det sprider sig väl ändå, bara det finns tillräckligt kompetenta testare på nätet och i tidskrifterna. Fast det verkar ju förstås brista rätt mycket där - man borde nog börja testa de olika mer eller mindre självutnämnda testarnas kompetens... Har man mycket lång, kanske professionell erfarenhet av huvudsakligen ett enda system (numera vanligen Canon eller Nikon) så är man ju faktiskt VÄLDIGT inkompetent när det gäller att bedöma hur praktiskt användbara kameror från andra system är. Man blir så inkrökt och hemmablind. Till min förvåning har jag upptäckt att en grupp nybörjare ofta är mycket bättre på att sålla fram vilken modell som är mest praktiskt användbar. Och de gräver inte ner sig i märkeskrig - de har inte låst sig fast ännu.

Mina helt ovetenskapliga tester säger att om du fotar i RAW så har du precis samma möjlighet att ta fram det som DRO gör..

DRO är i det avseendet endast praktiskt att använda om man fotar direkt till JPG och därmed förlorar dynamiken att arbeta med i efterhand.

Jag kan ha fel, men eftersom varken bländare eller slutartiden ändras så kan det ju inte handla om nåt annat än automatisk bildredigering i kameran.

Alltså, fotar du i JPG istället för RAW och är kass på bildbehandling = DRO nåt för dig ;)

Håller med om att det går att göra med RAW-bilder, däremot är det rätt drygt att sitta och markera och dra i kontrasten i varje litet homogent område av bilden som kamerans DRO verkar göra.

Jag körde en snabb grej, 50mm f1,7 1/100s ISO200. RAW+JPG. Bilden blev underexponerad pga förutsättningarna, DRO drog upp skuggorna osv. Jag gjorde precis detsamma i RAW och det kändes som om jag hade bättre kontroll. Men visst, det finns ju lägen man kan köra lite lätt DRO för att förenkla efterarbetet, men RAW is the shit tycker jag. :)

RAW: http://www.n00b.me.uk/_DSC0212_RAW.jpg
DRO +5: http://www.n00b.me.uk/_DSC0212_DRO_5.JPG

Jaja.. bilden är inget att hänga i granen, men vad gör man? :p Förminskat bilden till 50% av originalet förresten.

wsaar skrev:
Håller med om att det går att göra med RAW-bilder, däremot är det rätt drygt att sitta och markera och dra i kontrasten i varje litet homogent område av bilden som kamerans DRO verkar göra.

Nåja.. "fyllnadsljus" i CS3's RAW-konverter gör ju just samma sak..

Flaggskepp skrev:
...
Jag kan ha fel, men eftersom varken bländare eller slutartiden ändras så kan det ju inte handla om nåt annat än automatisk bildredigering i kameran.
...
Jag tror faktiskt att du har helt fel. Det finns ju rätt gott om folk som ute på olika forum har skrivit att DRO-funktionen normalt INTE ALLS går att efterlikna bara genom behandling av RAW-filer i efterhand. DRO Advance åstadkoms ju med hjälp av en separat bildbehandlingsprocessor, som går igenom alla bildelementytor, toppar och platåer, och behandlar alla dessa separat och i förhållande till varandra.

Citerar ett stycke ur länken till David Kilpatricks artikel i inlägget precis ovanför ditt:
"For social, wedding, sports, music, theatre, news and event photographers DRO Advanced Manual settings are a real magic bullet zapping the bugbears of excess contrast, poor lighting, and inadequate flash penetration.

DRO Advanced is based around Apical’s IRIDIX image processing engine, a chip which lives alongside the BIONZ processor of the Sony Alpha 700. Apical is a London-based company which develops embedded enhancement software for digital cameras. The difference between a simple gamma curve application (DRO Basic) and intelligent analysis of the entire image after the raw data is buffered, and before the JPEG is created, is substantial. DRO Advanced looks at plains, gulches, peaks and plateaux of image brightness. If the plain is a desert of bare sand in terms of frequency and amplitude of detail, it leaves well alone. If the plain is populated with plenty of detail, which the eye will want to see, DRO Advanced will both enhance the contrast ot this detail and normalise the overall brightness."

Har du inte läst den artikeln? I så fall, gör det, det är den väl värd.

Dessutom, dina två exempelbilder i ditt senaste inlägg tycker jag väldigt tydligt visar att DRO-funktionen ger en flera gånger bättre bild än bara efterbehandling av RAW-filen.

Fortsätt du med dina "ovetenskapliga" DRO-tester, eftersom det uppenbarligen krävs en del övning innan man klarar av att välja optimal inställning av denna. Vi väntar med intresse på att få höra om dina (ev. nya) erfarenheter sedan!

PS Jag är fortfarande precis lika avundsjuk på ditt A700-innehav, så du får åtminstone unna mig att käfta lite med dig... :)

Äh.. :)

Det jag menar är att med rätt reglage i PS CS3 så regleras det på samma vis.

Hade jag ökat kontrasten och svärtan en aning hade bilden varit snarlik DRO-diton.

Nu säger jag inte att dro skall slaviskt användas av alla och alltid, eller att det är omöjligt att få samma resultat på annat sätt. Men det är väldigt sällan då jag tycker bilden blir sämre med dro så länge man håller sig under 4 på den manuella inställning. Även om jag numera ENDAST fotar i raw är det rätt trevligt att få lite "hjälp" på vägen. Det gör det oxo lättare att visualisera vad bilden kan bli. Har inte märkt att det är destruktivt på något vis.
ÅTERIGEN jag säger inte att det är världens bästa funktion och att det är rätt i alla lägen men ge funktionen en rejäl chans även om ni fotar i raw.
Man blir beroende ;) (i alla fall jag)

Jag är glad amatör förövrigt, både i fotandets värld och i lighroom / ps. Vill påstå att det är ganska tidskrävande att göra samma moment på alla bilderna. Har du en serie i samma studio så visst, kör på ett med ett makro osv. Men har du varierande bilder så sparar dro i alla fall mig en hel del tid... I DE FLESTA FALL ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar