Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Dom kanske inte har en nisse som svarar på mail från 7 - 18 varje dag. Men svenska finns i alla kameror idag, vare sig man köper från Sverige, USA eller Hong Kong.

Ps. handlar man från ett icke EU-land tillkommer skatt och tullavgift på totalsumman (runt 30%).
 
Senast ändrad:
Flaggskepp skrev:
Ojjjojjjojjojj vad det kliar i fingrarna nu!
Vad rekommenderar du för betalsätt?

Slutgiltiga frågan, går det att få SVENSKA menyer i kameran? Bruksanvisningen spelar ingen roll vilket språk det är tryckt i, killar läser ju inte den ändå (haha).

Jag hittade en bild jag tog när jag var på Sony Center och tittade på A700:an, och om man zoomar in ser man att det står på svenska där.

Johan
 

Bilagor

  • svenskmeny.jpg
    svenskmeny.jpg
    27.2 KB · Visningar: 295
Flaggskepp skrev:
Berger bros svarar tyvärr inte på mitt mail jag skickade för flera dagar sedan..

Kan dom inte besvara ett mail från en potentiell kund med kort varsel kanske dom inte vill ha kunder..

Det är ju lättare att slänga iväg ett mail än att plocka ihop ett paket som sen postas.

Trist..

Konstigt, de gav mig grymt bra service :)
 
js1 skrev:
Det låter ju spännande.
Nån som läst testet och kan ge en kort recension?
Min tyska räcker inte för att ge mig i kast med en tyskt kameratest.
Det skulle jag kunna vara behjälplig med. Testen fanns inte i länken ovan till tidningen (i.o.f.s. mycket förståeligt!) så jag får köpa tidningen på Press Stop, Drottninggatan nästa gång jag är inne i centrum. De har ett enormt urval av tidningar (i varje fall här i Göteborg har de det överlägset största sortimentet).
 
A100 och A700 vid ISO1600

Epon skrev:
I övrigt verkar ju kameran helt okej! På bilderna ser den lite ful ut ... hoppas verkligen dom har gjort nåt åt bruset bara! Om iso 1600 är lika brusigt som A100 vill man ju inte tänka på hur 3200 är ..

Här kan du jämföra bruset vid ISO1600:
http://www.imaging-resource.com/PRO...rce.com/PRODS/AA700/FULLRES/AA700hSLI1600.HTM
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

I den sista kan du jämföra bilder mellan alla dom har testat. Ser ut som en bra brusreducering, eller hur?
 
Var inne på Sony Center i Örebro och klämde på A700:an samt vertikalgreppet.

En sak som slog mig var att kameran fokuserade av sig själv (!) utan att jag behövde ha avtryckaren halvt nertryckt. Förmodligen något som går att stänga av, men en kul finess då den träffade rätt för det mesta :)

På kameran satt då 16-105, vilket inte riktigt tilltalade mig.. hade hellre testat med Zeiss 16-80, men den fanns inte..

Och för att inte tala om SKÄRMEN! Det var det häftigaste jag varit med om.. jag kunde inte ens urskilja pixlarna :D I'm SO getting that camera!

Får ge berger bros en chans ändå.. för nu kan jag f-n inte hålla mig längre, haha :)
 
Men vad f-n.. det finns inget fraktalternativ till sverige utan det behandlas när ordern tas om hand. Problemet är ju att det inte blir en order förrän jag kommer förbi det problemet..

Back to square one.. ett nytt mail skickat.
 
Kaj: välkommen till Minoltas innovativa värld. Om jag ej minns fel hade väl Minolta eye start AF på kameror för herrans massa år sedan. Fast jag kan nu ha blandat ihop det här. Har för mig att 7xi och 9xi hade det.
Ja, struntsamma:
dagens rekordnotering för en Sony A700 i europa:
9550 kr inkl. frakt från England:
http://cgi.ebay.co.uk/Sony-Alpha-DS...ryZ31388QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

hade själv köpt den på studs
om jag inte hade råkat ut för
högst ovälkomna utgifter.
men, men - ingen panik, priset lär ju inte stiga.
och Kaj, tänk på att det blir tull- och momsavgifter om du beställer från USA.
(nej, jag är INTE företrädare för digital-rev, har bara haft bra erfarenhet av dom tidigare. Gillar att de börjar skeppa ut från London, mycket bra.)
 
christianhylse skrev:och Kaj, tänk på att det blir tull- och momsavgifter om du beställer från USA.
(nej, jag är INTE företrädare för digital-rev, har bara haft bra erfarenhet av dom tidigare. Gillar att de börjar skeppa ut från London, mycket bra.) [/B]

Ingen tull/moms från england eller vadå?
 
nej, paket inom EU har ingen tull/moms. några fördelar ska vi ha inom den europeiska gemenskapen även om passen fortfarande finns kvar, märkligt nog.

jag beställer aldrig dyra grejor från USA numera då det ändå inte blir så jättebilligt med moms- och tullavgifter. dessutom gäller väl inte SONY A700-garantin när kameran köps i USA. Dock ska den gälla om kameran är köpt inom EU.

Digital-rev har även Sony A700 med vertikalgreppet för ca 11 200 kr med frakt just nu. MYCKET billigt, i synnerhet då vertikalgreppet kostar 2999 kr i Sverige och verkar vara hopplöst att få tag på.
Har gett upp hoppet svenska fotobutiker då de varor man vill ha ändå aldrig finns i lager.
 
Trevligt att du nämner det, jag sitter och fingrar lite inne på E-bay just nu.. säljaren har ju iallafall fått fina reviews.. :)
 
jag vet att det finns folk som hellre slänger upp 14 200 till svensk fotohandalare bara för att det känns tryggare och de har bra service och allt det där. Digital-rev är kanon, i alla hänseende. Problemet är väl att om kameran går sönder första året så får man skicka iväg den långväga för rep. vilket blir ganska dyrt. Kan man ta det så får man ju en kamera för herrans massa billigare slantar än här i Sverige.
och dessutom får man tag på den också. Det stör mig något vansinne att så få svenska nätbutiker har kameran i lager.
--
jag var sekunder från att köpa den förra veckan (då min Dynax 7D hade pajat), men gjorde det inte, har en Sony A100 samt (snart) en Dynax 5D och jag tar mest bara sönder mina saker så jag gör nog rätt i att även fortsättningsvis köra med hyfsat billig kamera, som jag köpt begagnat.)
 
Tamron SP 90 är ett stycke fantastisk optik, grattis till ett mycket bra objektiv. Använde det paralellt med Minolta 100-macrot ett tag (första modellen), men Tamron är faktiskt bättre. Mycket bättre fokusring också, vilket enligt mig är extremt viktig vid makrofoto.

förresten, Kaj, hör gärna av dig och berätta hur det gick, hur lång tid det tog och så vidare. Risken finns att jag köper en innan jul ändå. Eller risk och risk, chansen finns.
 
Flaggskepp skrev:
...
En sak som slog mig var att kameran fokuserade av sig själv (!) utan att jag behövde ha avtryckaren halvt nertryckt. Förmodligen något som går att stänga av, men en kul finess då den träffade rätt för det mesta :)
...
Jovisst går denna funktion att stänga av. Som vanligt är det ju en del som gillar den och en del inte. Ifall batteriet börjar att bli urladdat kan det också vara vettigt att stänga av funktionen.

Du minns inte fel, C-Hylse. Minolta var tidigt ute med Eye Start, långt före alla andra. Vilket väl bara är vad man kan vänta sig - trots sura miner från vissa håll så var ju Minolta ändå det mest innovativa märket i modern tid (sedan slutet av 1950-talet) ... :)

Och grattis, Kaj!
 
Jag återkommer med information om hur det gick, givetvis.. ;)

Antingen så bölar jag eller så jublar jag. Just nu är det bara fjärilar i magen :p
 
Flaggskepp skrev:
Jag återkommer med information om hur det gick, givetvis.. ;)

Antingen så bölar jag eller så jublar jag. Just nu är det bara fjärilar i magen :p

Så so det ska vara! :) Du har köpt kameran från ett "säkert" ställe iaf, så det kommer nog inte bli några problem alls!
 
Suck, är kostsamt att hålla till på fotosidan. Hade tänkt klara mig på min 7D ett tag till men blir väl så illa tvungen att köpa en a700 med vertikalgrepp nu när de var så billiga från DigitalRev... :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.