Nej, A100-batterierna går inte i A700:an, men tvärtom går bra.
christianhylse skrev:
...
som jag fattat det så FUNKAR A100-batterier i A700 men man får ingen tidsangivelse på batterikapactitet?
(verkar som så enligt ett svar ovan)
...
Ej korrekt. A100-batterierna går överhuvudtaget inte att få in i A700:ans batterikammare.
Och det verkar INTE ALLS så enligt ett svar ovan...
Läs mitt inlägg från 2007-11-27 22:22 en gång till, så ser du.
Richard Pettersson (its4real) skrev:
Rätta mig gärna för nu spekulerar jag på
A700 batterierna passar i både a100 och a700.
Det går en slid på a700 batterierna som passar in i a700.
...
Korrekt.
...
Som det står ovan har folk modifierat sina a100 batterier. Antagligen för att det skall fungera med sliden.
...
I själva verket står det att folk har FÖRSÖKT att modifiera sina A100-batterier genom att fräsa upp ett spår i dem, men att detta resulterade i att ledningsbanor skars av. Batteriet blev funktionsodugligt och fick kastas.
...
Visst kan jag försöka göra spår i dem men hittills har jag inte orkat mig på detta. /R
Vill avråda dig från att orka med detta! Batteriet blir kasst. I varje fall gäller detta ifall man försöker att modifiera A100 originalbatterier. En mycket fjärran möjlighet kunde ju vara att det skulle kunna gå att modifiera ett pirat-A100-batteri ifall något av dessa skulle vara annorlunda byggt inuti (för det känner jag inte till att någon har försökt med ännu). Sannolikheten för att detta skulle lyckas får väl dock anses vara tämligen mikroskopisk.
Möjligheten till att se återstående batterikapacitet med god noggrannhet istället för bara - Fullt, Fullt, Fullt, Byt batteri! - värderas naturligtvis olika av olika människor. För min del passar det perfekt - jag stressas väldigt även om jag har 7 reservbatterier, men inte vet något om deras laddningstillstånd. Däremot tycker jag att det är helt underbart med 2 som jag direkt kan se detta på (räcker utmärkt för mina behov). Vilket jag har på en nyligen införskaffad begagnad Sony videokamera. Med den kan jag arbeta utan osäkerhet, och vet precis ifall jag lugnt kan arbeta vidare, eller om det är dags att byta. Vilket man ju då har möjlighet att förlägga till en lugn stund.
Alla jag frågat har tyckt att denna funktion är guld värd. Fast det finns väl två(?) här på Fotosidan som inte bryr sig om detta, utan mycket hellre vill ha en drös reservbatterier utan kapacitetsmätningsmöjlighet. Lite olika arbetssätt, förstås...