Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
äh, det spelar ingen roll, ville ju ändå ha ett reservbatteri till min A100 och de kostade bara 90 spänn/styck. Går alltid...ja, att sälja om det är så.
Finns det piratbatterier till Sony A700?
Om inte - vad kostar nya? Har för mig att de var svindyra till A100.

det är nära en D700 nu, har fått bud på min stackars trasiga D7D (men ännu inget mejl från Zieger, märkligt) och senaste pris från ebay (via England) var 11 800 kr inkl. grepp (och frakt och garanti). bra pris, tycker jag. Extra plus för att den verkligen finns i lager också.

såg precis att ett originalbatteri till Sony A700 kostade cirka 550-600 kr (med frakt) från Hong Kong, vet ej priset här i Sverige men det var väl magstarkt för mig.
Ingår det batterier när man köper greppet?
För mig är det självklart att det ska göra det för annars blir ju greppet (nästan) oanvändbart, men jag förmodar att...nej, inte ens två batterier medföljer när man köper ett grepp för nästan 3 000 kr....
eller?

Har dock sett att det finns säljare som menar att samma batterier visst funkar i A100 och A700 och det har jag läst här på Fotosidan också. Men att man då INTE får någon exakt angivelse av kapaciteten?
och så borde det ju såklart vara OM nu ett A700-batteri funkar till en A100.
Ursäkta att jag tog upp mycket tid
till den här, men det gör faktiskt
ganska mycket om man tvingas köpa två batterier á 500 kr till ett vertikalgrepp.

Re: Re: Köpt a700

Hej Johan,

Lightroom 1.3 eller acr till cs2/cs3 kanske skulle vara en god ide att testa.
inte för att rawshooter är dåligt men de ovanstående kanske hjälper dig att hitta vad du söker.

jpg är så destruktivt framförallt om du börjar att redigera dem i efterhand.

Angående jpg i a700 så går det säkert att ställa in dem bättre, men med "factory settings" så vart brusfiltret för starkt så det smetade ut aningens. Har inte testat sedan jag uppgraderade till v2 och som sagt inte testat att ställa in eventuella inställningar som påverkar jpg.
Jag har även sett en del andra klaga på jpgarna i a700 och detta gav väl mig lite grädde på moset så jag kanske var lite förhastad när jag dömt ut jpg funktionen.

Med D-R funktionen i raw/craw som finns på a700 kan du nog få lite av det punshiga resultatet som du säkert är ute efter när du tar jpg.

Personligen ser jag bara ett par fördelar med jpg:
Storleken
Läsbarheten (dvs "alla" kan ta upp och kolla på dem)

Hoppas det hjälper dig. Mvh R

Johan_Hackman skrev:
Jag är en sån där knäpp kille som inte fotar i RAW. Jag har försökt, men jpeg-bilderna från min D7D blir bättre än det jag lyckas åstadkomma i Rawshooter.

Jag är nyfiken med vad du menar med att du inte är nöjd med A700:ans jpeg:ar?

Johan

Sony NP-FM500H InfoLITHIUM batteri till DSLR-A100/700, 1600 mAh 685:- på c-photo.

Har ej lyckats finna pirat ännu. pma mig om du hittar pirat för jag vill ha ett backup som gott kan vara pirat ;)

Skulle gissa att det tar några månader till innan det dyker upp pirater.

christianhylse skrev:
såg precis att ett originalbatteri till Sony A700 kostade cirka 550-600 kr (med frakt) från Hong Kong, vet ej priset här i Sverige men det var väl magstarkt för mig.
Ingår det batterier när man köper greppet?
För mig är det självklart att det ska göra det för annars blir ju greppet (nästan) oanvändbart, men jag förmodar att...nej, inte ens två batterier medföljer när man köper ett grepp för nästan 3 000 kr....
eller?

Har dock sett att det finns säljare som menar att samma batterier visst funkar i A100 och A700 och det har jag läst här på Fotosidan också. Men att man då INTE får någon exakt angivelse av kapaciteten?
och så borde det ju såklart vara OM nu ett A700-batteri funkar till en A100.
Ursäkta att jag tog upp mycket tid
till den här, men det gör faktiskt
ganska mycket om man tvingas köpa två batterier á 500 kr till ett vertikalgrepp.

christianhylse skrev:
Har dock sett att det finns säljare som menar att samma batterier visst funkar i A100 och A700 och det har jag läst här på Fotosidan också.
...
Javisst, samma batteri funkar i både A100 och A700, om det är ett NP-FM500H (A700-batteri). Helt i överensstämmelse med vad också Lennart skrivit ovan.

NATURLIGTVIS har man redan försökt att modifiera höljet på sina A100-batterier för att de ska passa i A700! :)

Se tidigare i denna tråd - Peter Karlsson skrev 2007-10-11 23:48:
Peter-K skrev:
Mycket dåligt av Sony att göra om batterierna så att de 3st jag har till A100 inte passar.
Jag försökte göra om det ena så att det skulle gå i kameran, men det blev ett kasst batteri istället.

Har inte hunnit använda kameran
{A700} ännu (några testbilder) men säger wow ändå.
Fin skärm, snabb AF, snabb sekvens tagning.
Jag frågade honom då:
"Vad mera exakt orsakade att batteriet pajade? Blev några ledare avskurna, grävde du hål i något, eller vad?"
Peter-K skrev:
Japp, minst en ledningsbana av
Mitt sista inlägg om detta:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1020149#post1020149

Det finns MYCKET GODA skäl för Sony att göra A700-batterierna användbara i i A100:an, men inte tvärtom. A700-batterierna innehåller kretsar för att noggrant kunna mäta återstående batterikapacitet (en funktion som jag anser vara guld värd). Därför vill Sony inte få problem genom att folk använder sina A100-batterier i A700:an, och sedan klagar på att batterimätningen inte fungerar. Sony skulle säkerligen få betala förmögenheter efter stämningar från en massa amerikaner för detta (pga de vettlösa amerikanska produktansvarighetslagarna) ... :)

Som andra redan skrivit kommer det naturligtvis tredjepartstillverkade batterier till A700, men först måste vi ju ha köpt ett antal A700:eek:r, och ha börjat efterfråga reservbatterier... Det är dock inte säkert att dessa kommer att innehålla batterikapacitetsmätkretsarna - tror att Sonys patent fortfarande gäller där.

685 kr för ett batteri? Är det ett skämt? Har aldrig betalt mer än 93 kr, typ. Kom som en chock denna frostiga onsdagsmorgon,
struntsamma, piraterna kommer och som back up kan jag ha ett par sådan, bryr mig inte om att veta exakt procent när batteriet tar slut, när det tar slut så tar det ju liksom slut ändå. Blir bara stressad av procent hit och dit.
--
som jag fattat det så FUNKAR A100-batterier i A700 men man får ingen tidsangivelse på batterikapactitet?

(verkar som så enligt ett svar ovan)

Kan också passa på att fråga om någon beställt A700 via England och vet om laddaren har uttag som fungerar i vårt nät. Utan modifikation. Sånt ger jag mig icke in på.

helt novis i ämnet

Rätta mig gärna för nu spekulerar jag på ;)

A700 batterierna passar i både a100 och a700.
Det går en slid på a700 batterierna som passar in i a700. Som det står ovan har folk modifierat sina a100 batterier. Antagligen för att det skall fungera med sliden. Tyvärr har jag inte provat själv så jag kan förklara bättre än så.

Vet bara att jag har lite sonybatterier sedan tidigare och glad i vågen försökte jag få dem att passa men icke. Det går en sak i vägen som gör att batterierna måste ha ett spår i sig.

Visst kan jag försöka göra spår i dem men hittills har jag inte orkat mig på detta. /R

Jag har objektiv så det är väl bara kamerahuset jag behöver.

MEN det vore ju trevligt att byta ut kitgluggen 18-70 som följde med min D5D.. Zeiss 16-80 skulle ersätta den platsen YPPERLIGT tror jag :)

Och då kan man ju sälja D5D:an med kitgluggen så blir man av med det också :p

När kan man tänka sig att första prissänkningen på A700 sker? Blir det efter årsskiftet?`För jag orkar fanimej inte vänta länge till, haha :D

edit:

Nu blev inköpslistan längre..
Tamron AF SP 90/2,8 måste ju också införskaffas!

Huuur ska jag ha råd?

Senast ändrad:
Nej, A100-batterierna går inte i A700:an, men tvärtom går bra.

christianhylse skrev:
...
som jag fattat det så FUNKAR A100-batterier i A700 men man får ingen tidsangivelse på batterikapactitet?

(verkar som så enligt ett svar ovan)
...
Ej korrekt. A100-batterierna går överhuvudtaget inte att få in i A700:ans batterikammare.

Och det verkar INTE ALLS så enligt ett svar ovan... :)
Läs mitt inlägg från 2007-11-27 22:22 en gång till, så ser du.

Richard Pettersson (its4real) skrev:
Rätta mig gärna för nu spekulerar jag på ;)

A700 batterierna passar i både a100 och a700.
Det går en slid på a700 batterierna som passar in i a700.
...
Korrekt.

...
Som det står ovan har folk modifierat sina a100 batterier. Antagligen för att det skall fungera med sliden.
...
I själva verket står det att folk har FÖRSÖKT att modifiera sina A100-batterier genom att fräsa upp ett spår i dem, men att detta resulterade i att ledningsbanor skars av. Batteriet blev funktionsodugligt och fick kastas.

...
Visst kan jag försöka göra spår i dem men hittills har jag inte orkat mig på detta. /R
Vill avråda dig från att orka med detta! Batteriet blir kasst. I varje fall gäller detta ifall man försöker att modifiera A100 originalbatterier. En mycket fjärran möjlighet kunde ju vara att det skulle kunna gå att modifiera ett pirat-A100-batteri ifall något av dessa skulle vara annorlunda byggt inuti (för det känner jag inte till att någon har försökt med ännu). Sannolikheten för att detta skulle lyckas får väl dock anses vara tämligen mikroskopisk.

Möjligheten till att se återstående batterikapacitet med god noggrannhet istället för bara - Fullt, Fullt, Fullt, Byt batteri! - värderas naturligtvis olika av olika människor. För min del passar det perfekt - jag stressas väldigt även om jag har 7 reservbatterier, men inte vet något om deras laddningstillstånd. Däremot tycker jag att det är helt underbart med 2 som jag direkt kan se detta på (räcker utmärkt för mina behov). Vilket jag har på en nyligen införskaffad begagnad Sony videokamera. Med den kan jag arbeta utan osäkerhet, och vet precis ifall jag lugnt kan arbeta vidare, eller om det är dags att byta. Vilket man ju då har möjlighet att förlägga till en lugn stund.

Alla jag frågat har tyckt att denna funktion är guld värd. Fast det finns väl två(?) här på Fotosidan som inte bryr sig om detta, utan mycket hellre vill ha en drös reservbatterier utan kapacitetsmätningsmöjlighet. Lite olika arbetssätt, förstås... :)

$ 1,299.99 på http://www.berger-bros.com för A700:an..!

Det blir ju för fasen under 8200:- för kamerahuset! Vad är haken? Nånting måste man gå bet på.. eller? :S

Kostar frakt/skatt 6000 kronor eller vad fasen? Om någon kan "gröna" den sidan, eller förklara varför man ens ska bemöda sig köpa kameran i sverige istället. Finns det inga svenska menyer i den USA-sålda månne?

ondjultomte skrev:
Ja köpte min från berger bros. +25% i moms är nackdelen :)

Det blir i runda slängar 10250 kr. En bra bit under det svenska priset ändå. Tillkommer något mer eller är det fri frakt som dom säger?

För om slutpriset hamnar under 11.000 så slår jag väl till på stört menar jag! :)

ondjultomte skrev:
Japp frakt och moms bara, det är ingen tull på digitalkameror.

Ojjjojjjojjojj vad det kliar i fingrarna nu!
Vad rekommenderar du för betalsätt?

Slutgiltiga frågan, går det att få SVENSKA menyer i kameran? Bruksanvisningen spelar ingen roll vilket språk det är tryckt i, killar läser ju inte den ändå (haha).

Imorgon beställer jag och litar jag på att du grönat sidan, men du skriver ju aldrig om menyerna kan väljas till svenska i kameran.

Åååh... säg då :D

Det låter ju spännande.
Nån som läst testet och kan ge en kort recension?
Min tyska räcker inte för att ge mig i kast med en tyskt kameratest.

Berger bros svarar tyvärr inte på mitt mail jag skickade för flera dagar sedan..

Kan dom inte besvara ett mail från en potentiell kund med kort varsel kanske dom inte vill ha kunder..

Det är ju lättare att slänga iväg ett mail än att plocka ihop ett paket som sen postas.

Trist..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar