Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
js1 skrev:
Varför har alla så jä**la bråttom nuförtiden.
Knappt har en modell kommit ut på marknaden förrän folk börjar hojta om uppföljaren, jag fattar ingenting!

När det gäller kameror så går det förhållandevis långsamt. Värre är det i PC-världen. Där byter de stora tillverkarna konsumentsortiment varje kvartal.
 
Jag väntar på A900.
Tänk vad besviken man skulle vara på sin nästintill oanvändbara A700 när specarna kommer ut på A900.
 
Grimmer skrev:
För mig skulle nog en A700 inte bara innebära mer hårddisk utan även en ny dator då den gamla nu har fyra år på nacken. Skärmen skulle nog också behöva bytas upp till en 24" om jag ska få nån koll på alla 12Mpix.

Det gör minst 25.000 för en uppgradering... Lite väl mycket för mig!

Vilken skärm kan återge 12 megapixel? Eller ens sex... min klarar 1920x1440 som mest, 20", knappt 3 megapixel alltså...
 
Zebulah skrev:
...
Har för mig att man kan fota med mindre antal pixlar men ärligt talat lär man inte göra det även om möjligheten finns.
Stämmer precis. A700:an kan ställas in på 6 Mpixels, så att du kan känna igen dig från din D5D, Björn ...

HDFS) (KGS skrev:
Vilken skärm kan återge 12 megapixel? Eller ens sex... min klarar 1920x1440 som mest, 20", knappt 3 megapixel alltså...
... eller på 3 Mpixels, så att den passar din skärm, KG.

Men ingen av herrarna lär väl som sagt komma att fota med något annat än 12 Mpixels i alla fall ... :)
 
Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Nu var det visserligen funderingar kring A700, någon nämnde A900, då måste jag ta upp A10 (?), med en FF bildsensor, den lär komma inom en snar framtid, våren 2008 (?), fullbildsensorn kommer att få APS formatet att kännas löjligt liten, "ribban" ligger snart på FF!
Om en 7D är idag iskall, då är säkert APS formatet djupfryst inom 5 år.
.), :), :)

Priset på A700 + kitoptik, sommaren 2008?
Troligen omkring 11.000:-, vi får se ...
 
Jag har en D5D och ser ingen anledning att byta till nat som inte ar FF.
Fast de kommer vara for dyra anda nar de kommer... sa det lar droja innan det blir nat nytt at mig! :)
 
pial skrev:
Jag har en D5D och ser ingen anledning att byta till nat som inte ar FF.
Fast de kommer vara for dyra anda nar de kommer... sa det lar droja innan det blir nat nytt at mig! :)

Haha, jo visst vill man ha en FF, men det har man inte råd med som du säger. Klart du ska uppgradera dig LITE iallafall, som jag ;)
 
pial skrev:
Jag har en D5D och ser ingen anledning att byta till nat som inte ar FF.
...
Tvärtom, har du en D5D så finns det MYCKET stor anledning att byta upp dig till en vassare APS-C kamera, men däremot knappast till en FF. Mycket få behöver FF skulle jag vilja påstå. APS-C ger väldigt bra bildkvalitet.

För egen del har jag siktet inställt på en A-700, fast även denna är f.n. för dyr för mig ...
 
instämmer med gunnar,
det råder full formats-hysteri i fotobranschen, men det känns, i VISSA fall, som att en del - per automatik - tror att man får så mycket bättre bilder bara för att man skaffar en svindyr FF-kamera.
Glöm det, jobba i stället med bilderna. Teknikhysterin gör att åtminstone jag får ont i magen och faktiskt blir stressad, även om jag vet att jag inte ska bry mig.
Däremot hoppas jag att Sony en dag kommer med en FF-kamera då det sannnolikt kommer att höja Sonys status i DSLR-världen.
--
förresten, alla som sitter och stampar och undrar varför det är så svårt att hitta en D700 i Sverige.
köp på ebay, kostar ju bara 10 700 inkl. frakt från London (och där med inga oväntade tullavgifter).

http://cgi.ebay.co.uk/Sony-Alpha-DS...ryZ31388QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
 
Hade gärna köpt ifrån UK men även där saknas det handkännaren och det är bedrövligt att den är borttagen i EU versionen. Hoppas dom fixar fram en A700EU med handkännare snart. Om inte så borde dom sänka priset rejält.
 
Om det nu är så jävligt att vi i EU inte kommer kunna skaffa vertikalgreppet till A700 på hemmaplan så lär väl det även gälla den kommande pro-modellen? De sku ju tydligen använda ju samma grepp?
 
Jag har en A700, dock utan vertikalgrepp. Jag testade dem tillsammans på Fotomässan i Nacka Strand. Tyvärr måste jag säga att dom inte kändes som "en enhet" ihop. Lite besviken med andra ord.
 
Jag har inte hängt med i hela diskusisonen men jag köpte mitt grepp för ett par veckor sedan på Scandinavian Photo i Göteborg.


/Håkan
 
Fribbe skrev:
Om det nu är så jävligt att vi i EU inte kommer kunna skaffa vertikalgreppet till A700 på hemmaplan så lär väl det även gälla den kommande pro-modellen? De sku ju tydligen använda ju samma grepp?

Hmmm...pro-modeller har väl aldrig haft lösa grepp, eller?
 
Fribbe skrev:
Om det nu är så jävligt att vi i EU inte kommer kunna skaffa vertikalgreppet till A700 på hemmaplan så lär väl det även gälla den kommande pro-modellen? De sku ju tydligen använda ju samma grepp?

Greppet finns i EU men samma sak där med greppsensorn, den finns inte :-(
 
Vad blir det för skillnad mellan A700 och A700 MK11. A700 är inte än månad gammal, och nu ska det komma ut uppgraderad model. Är det kameror eller mobiltelefoner det handlar om Sony gör ju bådadelarna
 
Alla som sitter och stampar och undrar varför det är så svårt att hitta en D700 i Sverige

Finnd det inga A700 att köpa i sverige?. Det kanske är som Nikon. I ett annat forum här på FS, är de inte så glada. CP i Umeå får visst in hela 10 st D300, och enligt Nikon så har 3700 kameror förhandsbeställts
 
chiyoda skrev:
Vad blir det för skillnad mellan A700 och A700 MK11. A700 är inte än månad gammal, och nu ska det komma ut uppgraderad model. Är det kameror eller mobiltelefoner det handlar om Sony gör ju bådadelarna

Va??? nej detkommer ingen a700 mk2 ...

Det finns många A700 att köpa ...

Varför kommer dessa förvirrade kommentarer??
 
Der är ingen förvirrad kommentar. På sidan innan står det det att det finns rykten om A700 MK11 som bl.a ska bli billigare. Jag själv väntar på D300 men nu ska det komma än D300FX, så det kanske blir att ringa återbud
 
chiyoda skrev:
Alla som sitter och stampar och undrar varför det är så svårt att hitta en D700 i Sverige

Finnd det inga A700 att köpa i sverige?. Det kanske är som Nikon. I ett annat forum här på FS, är de inte så glada. CP i Umeå får visst in hela 10 st D300, och enligt Nikon så har 3700 kameror förhandsbeställts

ScandinavianPhoto har fler än 10 enligt deras webb. Men det kan ju faktiskt vara så att en del handlare är osäkra och satsar på vad de ser som säkrare och mer lättsålda kort än Sony A700. En av Sonys mässpersonal svarade på frågan varför Sony låg så högt i pris, med något som innehöll andemeningen att man får betala lite extra kanske för att köpa ett ledande märke. Grejen är ju bara att Sony idag inte alls är marknadsledande på detta segment (Sony är ju en av de verkliga nykomlingarna som fortfarande har mycket att leva upp till) och konkurrensen ligger i en del fall flera (exv. Canon 40D) eller många tusenlappar under i pris (exv. Pentax och Olympus produkter i motsvarandesegment). Att ScandinavianPhoto verkar haft A700 för leverans varje gång jag kollat under några veckor kanske beror på att de uttalat vill vara en bred butik med det folk efterfrågar på hyllorna. Alla orkar inte ha den målsättningen, så det satsar främst på de allra säkraste korten. Så det är möjligt att det faktiskt gått att få tag på en A700 i två tre veckor bara man vänt sig till rätt butiker.

Ser vid närmare koll att det finns ett 50-tal med olika kit-objektiv. Däremot finns bara ett enstaka kamerahus att tillgå. De kanske skulle se till att leverera såna i större utsträckning. Annars är väl det billigaste att köpa det paket som har det billigaste kitobjektivet om man har riktigt bråttom. Det kostar bara några hundra extra.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.