Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är mästerverket komplett! Jag fick mitt vertikalgrepp idag. Gissa om jag blev förvånad de ringde från affären här i Åbo idag och sade att nu har vertikalgreppet kommit. I USA började de ju leveranserna i mitten av veckan men nu är det alltså här. Och det måste nog sägas att vertikalgreppet är ett måste, speciellt om man från tidigare är van med ett. Då är kamera så mycket trevligare att hålla i.

Men inget är perfekt. Det har ju i denna tråd riktats önskan om att säga något dåligt om A700 och jag kan bara meddela att jag inte fattar vad de som designat greppet har tänkt på. När det sitter på kameran så tight fastskruvat som möjligt så är det fortfarande ett mellanrum mellan kameran och greppet. Man kan så att säga se genom hela skarven! Det kommer att bli en damm och fukt fälla utan dess like. Måste åtgärdas på något sätt. Bakläxa Sony.
 
js1 skrev:
Var och klämde lite på den igår efter jobb och fick möjlighet att ta några bilder med eget minneskort så jag kunde gå hem och pixelpeepa riktigt.

Lånade en Canon 40D i helgen av en kompis och har den i färskt minne om man nu ska se den som lite referens eftersom många jämför med den.

Det som sticker ut mest är skärmen. Stor, tydlig och framförallt superskarp, den var verkligen whaoo.

Ligger fint i handen men känslan nådde inte riktigt upp till mina förväntningar. Både 40D men även Dynax7D känns ett snäpp mer gedigna.

Avtrycket är snabbt och slutare/spegelmekanism kändes rapp. Aningen ljudligare och mindre dämpad spegel än 40D men way ahead från D5D:s klonkiga spegel.

Af:en fick jag ingen riktig uppfattning om men den körde in snabbt och stannde precist varje gång. Kändes betydligt mer sofistikerad än D5D:n. Fick ingen möjlighet att testa följande af. Betydligt tystare af än D5/D7 men det är en bit kvar till USM motorer.

Så till bilderna. Här är jag kluven.
Tog jämförande bilder med min D5D.
Kamera jpegarna från A700 var inget imponerande. Direkt på datorskärmen utan någon efterbehandling ser faktiskt jpegarna från D5D
bättre ut. Tog även RAW bilder och här vinner A700 med bättre detaljer, bättre skärpa och bättre färger, men skillnaderna är inte stora och syns i stort sett bara i 100%.
Bruset vid 800 hade jag nog också högre förväntningar på. Ingen större skillnad mot D5D.
Tog inte på högre iso än 800.

Slutsats efter 15 min "test/första intryck" i butiken:

Mina förväntningar var kanske för höga efter all hysteri som varit de senaste veckorna. Första intrycket kändes som ett litet antiklimax, speciellt med 40D:n i färskt minne.
Trotts allt gav kameran mersmak, men så står det också Minolta i pannan på mig. Har dock lite svårt att just nu motivera mig att lyfta 14 lakan från kontot för en A700. I synnerhet när 40D är ett par tusen billigare och känns vassare.

Färbättringen i bildkvalite´ känns marginell. Det är nog främst hanteringen och hastigheten som blir det största lyftet.

Förväntat dig mer av bruser? A700an brusar tom mindre än Canon s40D enligt imaging resource!
Se deras test graf: http://www.imaging-resource.com/PRODS/E40D/znoise.gif
från http://www.imaging-resource.com/PRODS/E40D/E40DIMATEST.HTM

Dags för en FF för dig om ingen av dagens APSC kameror duger brus mässigt :)
 
ondjultomte skrev:
Förväntat dig mer av bruser? A700an brusar tom mindre än Canon s40D enligt imaging resource!
Se deras test graf: http://www.imaging-resource.com/PRODS/E40D/znoise.gif
från http://www.imaging-resource.com/PRODS/E40D/E40DIMATEST.HTM

Dags för en FF för dig om ingen av dagens APSC kameror duger brus mässigt :)

Kurvor i alla ära men jag ser ju vad jag ser.
Vad man läst så skulle den ju i det närmaste vara brusfri nästan i klass med Canons 5D.
Upp till 800 är det i det närmaste dött lopp med D5D/D7D som är en gammal produkt. Må vara att A700 had dubbelt så många pixlar men so what, brusar dom så gör dom.

Det handlar inte om det duger eller inte, (det duger mycket väl för mig) men det handlar om förväntningar som blivit för högt uppskruvade
av Sony/Minoltas hyllningskör. Är nog dags att sansa sig lite. A700 är inte Guds gåva till fotovärlden.
 
Varför görs det alltid sådana där "crops" när bilderna från kameror ska visas. Vad är vitsen? Det är väl ingen som tittar på sina bilderna på det viset.
Men ok då, förstår att det handlar om att visa brus och skärpa. Hittills har jag bara ägt ett objektiv som varit rå-skarpt vid extrema "crops", nämligen
Minolta 100mm F/2 som är ett vansinnigt skarpt objektiv, nästan för skarpt vid porträttfoto.

hur som helst,
såg att datorbutiken höjt A700-priset med en femhundring sedan i går. Rent trams. Att köpa
kamera i dag tycks vara som att stå på en fiskeauktion i Hunnebostrand.
Beställer den nog från England i alla fall.
Kanske.
 
ondjultomte skrev:


jag summerade A700 och dess fördelar. Håller ni med?



# DRO (kan "bracketas" och ställas in i 3 lägen samt 5 olika nivåer)

# SSS Alla objektiv stabiliseras! även sigma och tamron objektiv, du behöver inte lägga 10 000 för ett skarpt normalzoom för att få IS/AS/SSS

# AF , A700 nya motor är tystare och snabbare (snabbare än många SSM/USM, då USM/SSM främst är till för tyst zoom) även cetral AF punkten är bättre än D300 40D då den är av dubbel kross punkts typ + en extra "lång" låg ljus sensor, dvs 5 sensor linjer totalt i mitten punkten.
D300 har antagligen ett generellt bättre AF system dock, med sitt CAM 3000 system. Speciellt vid rörliga mål.

# Lågt brus vid högt ISO. Canons hittills starkaste fördel. är nu "omkörd" av A700. ISO 3200 brusar lika mycket som ISO 400 på A100n. och upp till ISO 6400.


En annan AF relaterad mkt viktig finess i A700 är en nyhet som få andra kameror har vad jag förstår. Pratade med Roy på Zieger Teknik (som bl.a. reparerar Sony Alfa) om detta och han hävdade att A700 använder 2 olika tekniker för att fokusera. Den snabbaste mäter avståndet till fokuspunkten (fokusobjektet) och justerar objektivet i läge direkt.

Men det finns en kontroll av fokus också som aktiverar en mer noggrann fokusmetod om kameran fortfarande ligger ur fokus efter första försöket. Denna finjusterar fokus om det skulle behövas. Genom detta så kommer även objektiv som felfokuserar med andra kameror som exv. Minoltas DSLR:er och A100 att fokusera rätt. Att A700 blir mer immun mot felfokuserande objektiv än föregångarna ser jag som en mycket stor landvinning. Genom denna teknik behöver man heller inga manuella fokuskompenseringsfunktioner som exv. Canons mer avancerade nya kameror har och faktiskt även Pentax K10D som har stöd för manuell korrigering av upp till 4 objektiv om jag inte är felinformerad.

Jag har i en annan tråd beskrivit, hur jag sett mitt mest hopplösa objektiv med svåra backfocusproblem med min KM 7D, till min stora förvåning fokusera fullständigt perfekt med en A700. För mig var det häpnadsväckande. För oss som drabbats av dessa problem är bara detta faktum ett stort argument för en uppgradering. Trots detta tänker jag vänta tills Sony Europa tar sitt förnuft tillfånga och sänker sina priser. Nånting måste hända efter jul och nyår om inte förr. Sony kommer få svårt att ta marknadsandelar med sin prispolitik. Både Pentax och Olympus inte minst verkar ju ha fattat detta.

Det räcker faktiskt inte med att lansera en bra kamera om det nu finns andra alternativ som är mer prisvärda (och det finns det).
 
Sten-Åke Sändh skrev:
...
Jag har i en annan tråd beskrivit, hur jag sett mitt mest hopplösa objektiv med svåra backfocusproblem med min KM 7D, till min stora förvåning fokusera fullständigt perfekt med en A700. För mig var det häpnadsväckande. ...
...
Jag vill påstå att det är tvärtom.

Det har för mig alltid varit häpnadsväckande att efterkontroll, som nu äntligen introducerats med a700, inte varit den standardiserade metoden. Tanken att AF-motorn ska få en enda signal ( tecken och värde ), för att sedan med dess värden gå direkt till "rätt" fokus är lovvärt, men verkligheten råder oftast över teorin.

Regleralgoritmer i industriella sammanhang har alltid varit kontinuerliga, dvs. fortsatt mäta eventuella diskrepanser mellan är- och börvärden efter det att den första reglersignalen getts. Varför detta aldrig införts i AF-system på kameror har förblivit, och lär väl fortsätta vara, en gåta.
 
tannler skrev:
Jag vill påstå att det är tvärtom.

Det har för mig alltid varit häpnadsväckande att efterkontroll, som nu äntligen introducerats med a700, inte varit den standardiserade metoden. Tanken att AF-motorn ska få en enda signal ( tecken och värde ), för att sedan med dess värden gå direkt till "rätt" fokus är lovvärt, men verkligheten råder oftast över teorin.

Regleralgoritmer i industriella sammanhang har alltid varit kontinuerliga, dvs. fortsatt mäta eventuella diskrepanser mellan är- och börvärden efter det att den första reglersignalen getts. Varför detta aldrig införts i AF-system på kameror har förblivit, och lär väl fortsätta vara, en gåta.

Håller med helt! Var bara häpen över att mitt usla objektiv äntligen funkade som det ska. Även jag är helt förundrad över att de inte använt slutna reglersystem med återkoppling (feedback) som kan svänga in mot ett jämviktsläge (fokus). Man har helt prioriterat hastighet på noggranhetens bekostnad. Frågar du mig så är det huvudlöst speciellt med de mkt vanliga kvalitetsproblem som bl.a. Tamron och Sigma har och har haft. Nätet är ju fullt med detta.

Fan t.o.m. ett skithus med WC har ju återföring i sitt reglersystem (flottör). Annars skulle det ju sväva allt möjligt konstigt över toalettgolven och var och varannan kvart ha vattenskador.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Frågar du mig så är det huvudlöst speciellt med de mkt vanliga kvalitetsproblem som bl.a. Tamron och Sigma har och har haft.
För mig är det huvudlöst att kräva att en kameratillverkare vid systemdesignen skall kompensera för att konkurrenter någon gång i framtiden kan komma att släppa tredjepartsprodukter som inte följer tillverkarens specifikationer. Nu har även kameratillverkarna själva fokusproblem ibland (även om det inte är lika vanligt som med tredjepart) men att vi blivit medvetna om det nu beror förmodligen på att de flesta af-system utvecklades för analog teknik som var mer förlåtande (granskades inte lika ofta och lika kritiskt).

Att man prioriterade prestanda före absolut noggrannhet tycker inte jag alls är märkligt. Nu var jag iofs inte aktiv systemkamerafotograf när af introducerades men rimligtvis bör det väl framförallt ha varit just snabbhet man marknadsförde nymodigheten med?

Precis som med dagens nya teknik fanns det säkert massor av fotografer som tyckte af var onödig eftersom de minsann kunde ställa in skärpan själva. Att då försöka sälja tekniken med argumentet att den ställer in skärpan mer exakt (går det ens?) vore närmast vansinnigt.

Att ställa om skärpan manuellt efter rörliga motiv i snabba bildserier är däremot synnerligen svårt så med snabbhet kunde tekniken säljas in för att lösa ett reellt problem. Först därefter kunde den långsamt accepteras till allt foto.

Som tekniker kan jag hålla med om att det idag vore bättre att åtminstone själv få välja om man prioriterar noggrannhet eller snabbhet och kanske det kommer i fler system men jag har samtidigt respekt och förståelse för varför systemen ser ut som de gör.
 
P.R. skrev:
För mig är det huvudlöst att kräva att en kameratillverkare vid systemdesignen skall kompensera för att konkurrenter någon gång i framtiden kan komma att släppa tredjepartsprodukter som inte följer tillverkarens specifikationer. Nu har även kameratillverkarna själva fokusproblem ibland (även om det inte är lika vanligt som med tredjepart) men att vi blivit medvetna om det nu beror förmodligen på att de flesta af-system utvecklades för analog teknik som var mer förlåtande (granskades inte lika ofta och lika kritiskt).

Att man prioriterade prestanda före absolut noggrannhet tycker inte jag alls är märkligt. Nu var jag iofs inte aktiv systemkamerafotograf när af introducerades men rimligtvis bör det väl framförallt ha varit just snabbhet man marknadsförde nymodigheten med?

Precis som med dagens nya teknik fanns det säkert massor av fotografer som tyckte af var onödig eftersom de minsann kunde ställa in skärpan själva. Att då försöka sälja tekniken med argumentet att den ställer in skärpan mer exakt (går det ens?) vore närmast vansinnigt.

Att ställa om skärpan manuellt efter rörliga motiv i snabba bildserier är däremot synnerligen svårt så med snabbhet kunde tekniken säljas in för att lösa ett reellt problem. Först därefter kunde den långsamt accepteras till allt foto.

Som tekniker kan jag hålla med om att det idag vore bättre att åtminstone själv få välja om man prioriterar noggrannhet eller snabbhet och kanske det kommer i fler system men jag har samtidigt respekt och förståelse för varför systemen ser ut som de gör.

Har ite a700an ett snabbt resp. "långsamt"läge?
 
P.R. skrev:
För mig är det huvudlöst att kräva att en kameratillverkare vid systemdesignen skall kompensera för att konkurrenter någon gång i framtiden kan komma att släppa tredjepartsprodukter som inte följer tillverkarens specifikationer. Nu har även kameratillverkarna själva fokusproblem ibland (även om det inte är lika vanligt som med tredjepart) ...
...
"Som tekniker" har Du rimligtvis stött på problemet med "för hög kvalitet = för dyr produkt för massmarknaden". Inte ens kameratillverkarna tillverkar sina massmarknadsobjektiv så att de alltid är så bra det bara går att få dem. Det finns exempel på företag ( ex.vis Canon ) som har uppenbara problem med sin AF-teknik, men som väljer att hålla fast vid sitt originalkoncept, trots att en övergång till återkopplad AF hade löst problemet.

Att introducera objektivspecifika justeringar i husen är inget annat än ett rejält underbetyg åt tillverkarens innovationsprocess. Jag tänker inte ensidigt haussa Sony, då jag är medvetenb om att deras föregångare med A-bajonett, Minolta och KonicaMinolta, var lika goda kålsupare som alla andra tillveerkare, utan nöjer mig med ett känt citat; "ÄNTLIGEN!".

Minns att en gång var alla vetenskapare, utom några få kättare ( Gallieo, Kepler mfl ), övertygade om att den heliocentriska världsbilden var felaktig.
 
P.R. skrev:
För mig är det huvudlöst att kräva att en kameratillverkare vid systemdesignen skall kompensera för att konkurrenter någon gång i framtiden kan komma att släppa tredjepartsprodukter som inte följer tillverkarens specifikationer. Nu har även kameratillverkarna själva fokusproblem ibland (även om det inte är lika vanligt som med tredjepart) men att vi blivit medvetna om det nu beror förmodligen på att de flesta af-system utvecklades för analog teknik som var mer förlåtande (granskades inte lika ofta och lika kritiskt).

Att man prioriterade prestanda före absolut noggrannhet tycker inte jag alls är märkligt. Nu var jag iofs inte aktiv systemkamerafotograf när af introducerades men rimligtvis bör det väl framförallt ha varit just snabbhet man marknadsförde nymodigheten med?

Precis som med dagens nya teknik fanns det säkert massor av fotografer som tyckte af var onödig eftersom de minsann kunde ställa in skärpan själva. Att då försöka sälja tekniken med argumentet att den ställer in skärpan mer exakt (går det ens?) vore närmast vansinnigt.

Att ställa om skärpan manuellt efter rörliga motiv i snabba bildserier är däremot synnerligen svårt så med snabbhet kunde tekniken säljas in för att lösa ett reellt problem. Först därefter kunde den långsamt accepteras till allt foto.

Som tekniker kan jag hålla med om att det idag vore bättre att åtminstone själv få välja om man prioriterar noggrannhet eller snabbhet och kanske det kommer i fler system men jag har samtidigt respekt och förståelse för varför systemen ser ut som de gör.

Jag har inte krävt nånting - vi har faktiskt fått det ändå, för Sony har till skillnad från andra tillverkare fattat att detta med en ackurat AF är en bra selling point som är viktig för folk! Håller annars med Lennart Sjöberg. Det handlar inte om att tredjepartstilleverkare inte följer specar och orginaltillverkaren som gör det. Ett par av mina Minolta-objektiv fokuserar också fel, likväl som mitt Tamron 90mm makro är mest exakt av alla objektiv jag har. Det handlar inte bara om tillverkare även om Tamron och Sigma verkar överrepresenterade när man läser recensioner på Fred Miranda exv.

Finessen med ett slutet AF-reglersystem är ju att det skiter i vilken label det är på objektivet. Missar det så tvångsstyrs det till jämviktsläget och det kan väl aldrig vara fel. Sony A700 jobbar med 2 olika fokusmetoder. Det är väl bäst och fullständigt lysande om det slutna systemet kopplas in bara om det snabbare öppna systemet skulle missa. Second best är väl annars om man själv kan välja metod.

Annars är det säkert som du säjer. Det är ju först med den digitala tekniken som man har fått inbyggd lupp med hysterisk förstoring som obönhörligt avslöjar oskärpa. Det är väl bara ett logiskt steg då att AF-systemen utvecklas för att möta kraven. Ett perfekt fungerande AF-system ger helt enkelt skarpare och bättre bilder och det är ju verkligen bildkvaliteten som Sony haft som ledstjärna vid tillverkningen av A700.

KM/Sony fortsätter att ge oss ny teknik som gör skillnad (skulle inte förvåna om det är KM:s gamla garde som ligger bakom detta också). Om sen detta motiverar Sonys generellt tokiga prispolitik är ju upp till var och en att bedöma. Vad är en riktigt bra AF värt i jämförelse med en som inte är det? Jag skulle gärna betala ett par tusen för att få detta i min 7D. Det skulle väl gå på ett ut med att lämna in kameran till Zieger för justering när garantin gått ut inklusive frakt och allt. Jag tycker det låter väl teknikfientligt för att komma från en tekniker att dissa ett bra initiativ att äntligen bygga bort AF-problemen :). Är det bara så att denna lösning sitter i kameror av fel fabrikat för att du ska applådera? Jag tycker Canons lösning med att man själv kan kompensera sina objektivs ev. problem var bra (om alternativet var att skicka in objektivet på justering), men Sonys lösning är bara så mycket smidigare, om den nu håller vad den verkar lova.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.