Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det smartaste skulle ju va om kameran var själv-kallibrerande, alltså att om kameran upptäcker att den alltid måste sjustera fokus en andra gång, så skulle den minnas det, och införa sjusteringen på första försöket.

Motorstyrningen i bilar klarar ju att kalibrera sig själv.

Edit: jag har faktiskt alldrig riktigt fattat hur det kan bli fel med bara vissa objektiv, jag vet att det finns ett focus-off-set värde lagrat i objektivet, men varför i hela världen skulle man vilja ha det?

Har hört att det skulle ha nåt att göra med start och bromsning av focusmotorn men det tror jag inte på eftersom jag har ett objektiv som fokuserar fel även om man fokuserar manuelt och använder fokusindikatorn.

Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag tycker det låter väl teknikfientligt för att komma från en tekniker att dissa ett bra initiativ ...
Mitt inlägg var ett svar på att du ...
1. ... uttryckte förundran över att man prioriterat snabbhet framför noggrannhet i tidigare af-system. Då berättade jag varför jag tyckte det var ett mycket logiskt val man gjort - . Idag kanske det finns goda skäl att ändra prioriteringen. Jag säger kanske för jag är inte tillräckligt insatt för att uttala mig tvärsäkert men i princip låter det vettigt.

2. ... anförde felfokuserande tredjepartsobjektiv som ett viktigt argument till varför tillverkarna borde använda återkoppling i af-systemen. Jag förklarade att jag tyckte just det skälet var väldigt ologiskt men sa samtidigt att fel även förekommer med originaloptik.

Det är möjligt att du i upphetsningen över den nya kameran hade skrivit saker som du egentligen inte menade men nu var det så det stod och då kommenterade jag det.
Är det bara så att denna lösning sitter i kameror av fel fabrikat för att du ska applådera?
Det känns lite märkligt att bli anklagad för märkesfanatism i ett inlägg som samtidigt, till synes på fullt allvar, innehåller den slitna reklamklyschan "KM/Sony fortsätter att ge oss ny teknik som gör skillnad ...

Om du läser om mitt förra inlägg med Sony-filtreringen avslagen kommer du att märka att jag avsiktligt försökte undvika märkestjafs och pratade generellt om af-teknik. Dock var jag bara försiktigt optimistisk och inte extatisk över något som jag ännu inte vet hur bra det kommer att fungera i praktiken men det kanske är ett majestätsbrott i den den här delen av forumet?

Men för att klargöra: om Sony har återkoppling och det gör deras af-system exaktare så är det utmärkt för dem och deras kunder och jag har inga invändningar mot det. Grattis och lycka till!

David G skrev:
Det smartaste skulle ju va om kameran var själv-kallibrerande, alltså att om kameran upptäcker att den alltid måste sjustera fokus en andra gång, så skulle den minnas det, och införa sjusteringen på första försöket.

Motorstyrningen i bilar klarar ju att kalibrera sig själv.

Håller med men inte i vanlig fotografering utan endast i speciellt kallibreringsmode. Annars så skulle nog resultatet bli fel om objektivet säger en sak och kameran ändrar till "rätt" fokus, medans kameran rör sig en aning. Nu upptäcker kameran att fokus inte hamnade rätt och justerar + kommer ihåg "felet" tills nästa gång.

Kan tänka mig att Sony vill undvika att folk fibblar med sånt som kan försämra kamerans prestanda för att sen inte förstå att det inte är kamerans fel att bilderna blir suddiga.
Kanske kommer möjligheten när användarna är mer vana vid att tekniken finns.

Undertiden kan Sony fundera ut fler roliga/bra finesser! :O)

P.R. skrev:
Mitt inlägg var ett svar på att du ...
1. ... uttryckte förundran över att man prioriterat snabbhet framför noggrannhet i tidigare af-system. Då berättade jag varför jag tyckte det var ett mycket logiskt val man gjort - . Idag kanske det finns goda skäl att ändra prioriteringen. Jag säger kanske för jag är inte tillräckligt insatt för att uttala mig tvärsäkert men i princip låter det vettigt.

2. ... anförde felfokuserande tredjepartsobjektiv som ett viktigt argument till varför tillverkarna borde använda återkoppling i af-systemen. Jag förklarade att jag tyckte just det skälet var väldigt ologiskt men sa samtidigt att fel även förekommer med originaloptik.

Det är möjligt att du i upphetsningen över den nya kameran hade skrivit saker som du egentligen inte menade men nu var det så det stod och då kommenterade jag det.
Det känns lite märkligt att bli anklagad för märkesfanatism i ett inlägg som samtidigt, till synes på fullt allvar, innehåller den slitna reklamklyschan "KM/Sony fortsätter att ge oss ny teknik som gör skillnad ...

Om du läser om mitt förra inlägg med Sony-filtreringen avslagen kommer du att märka att jag avsiktligt försökte undvika märkestjafs och pratade generellt om af-teknik. Dock var jag bara försiktigt optimistisk och inte extatisk över något som jag ännu inte vet hur bra det kommer att fungera i praktiken men det kanske är ett majestätsbrott i den den här delen av forumet?

Men för att klargöra: om Sony har återkoppling och det gör deras af-system exaktare så är det utmärkt för dem och deras kunder och jag har inga invändningar mot det. Grattis och lycka till!

Ursäkta om du tog illa upp. Men AF-tekniken som de flesta levt med tills i princip nu när Canon och Sony på olika sätt försökt komma med lösningar, har gjort många och inte minst mig själv duktigt irriterade.

Jag tycker också att det är naturligt att alla tillverkare prioriterat snabbhet framför exakthet. Det är ju det som alla tester stirrat sig blinda, på medan de ofta bortsett från fokusproblemen som de lämnat till den enskilde att leva med.

Idag har folk objektiv från olika tillverkare och jag reagerade mot att du (som i alla fall jag uppfattade det) inte verkade tycka att det var tillverkaren av kamerahusets pilsner om deras kameror inte kan fokusera korrekt med tredjepartsobjektiv. Jag tror att de flesta kameratillverkare så sakteliga börjar fatta att det är det. Kan man inte detta och lämnar användarna ensamma med sina fokusproblem, så kommer man från och med nu att få dåligt rykte. Från och med nu vet användarna att en del tillverkare faktiskt har fungerande lösningar på problemet och de kommer inte att acceptera system som inte har dessa lösningar på sikt.

Personligen så tillåter jag mig (med alla eländiga fokusproblem jag haft med min KM 7D) att verkligen glädja mig åt att dessa problem kanske äntligen fått sin lösning åtminstone för mig och andra KM/Sony-kunder. Detta är faktiskt den största och bästa nyhet inom foto sedan bildstabilisering inbyggt i kamerahusen på DSLR:er introducerades 2004. Att två så banbrytande tekniker kommer från "samma" källa tycker jag faktiskt är anmärkningsvärt. Anmärkningsvärt är kanske också att ingenstans har detta med ett återkopplat AF-system kommenterats utom på Photoclub Alfa. Inga recensenter verkar ha förstått vad Sony gjort med AF i A700.

Dessa problem har verkligen förpestat min och andras fotovardag. Det har gått så långt att jag lagt min systemkamera tillfälligt på hyllan då jag tycker bilderna med min sprillans nya macro/långzoomkompakt Ricoh Caplio R7 ger överlägsen bildkvalitet.

Det är så illa att jag överhuvudtaget inte kan få till mina bilder tagna med 7D (vare sig de tagits med RAW eller JPG i Lightroom. Det enda som funkar hyfsat med mina RAW är RawShooter. Jag ska nu göra ett sista försök att kalibrera huset hos Zieger, så får vi se om de lyckas. Annars får jag väl krypa till korset och köpa en A700. Jag avundas verkligen de som har en fungerande AF! Det är något jag verkligen lärt mig den hårda vägen att inte ta för givet.

Jag kan bara instämma med ett av de föregående inläggen: Äntligen!

Reset-knapp är fibblarens räddning.

Grimmer skrev:
Håller med men inte i vanlig fotografering utan endast i speciellt kallibreringsmode. Annars så skulle nog resultatet bli fel om objektivet säger en sak och kameran ändrar till "rätt" fokus, medans kameran rör sig en aning. Nu upptäcker kameran att fokus inte hamnade rätt och justerar + kommer ihåg "felet" tills nästa gång.

Kan tänka mig att Sony vill undvika att folk fibblar med sånt som kan försämra kamerans prestanda för att sen inte förstå att det inte är kamerans fel att bilderna blir suddiga.
Kanske kommer möjligheten när användarna är mer vana vid att tekniken finns.

Undertiden kan Sony fundera ut fler roliga/bra finesser! :O)

.
Bara för att förtydliga så tänkte jag mig ett ganska trögt system, typ att det behövs hundratals bilder för att självsjusteringen skulle märkas.

Självlärande blixt-sjustering skulle också vara trevligt.

Jag skulle gärna vilja ha en kamera där man kunde sjustera det mesta själv, ja allt som en service-verkstad kan. Om kameran hadde en reset-knapp så skulle det ju inte va nåt problem om man råkade göra fel.

Skulle knappt vågat ändra nånting i min router och acsesspoint om dom inte haft en reset-knapp. likadant med datorn, Felsäkert-läge har räddat mig många gånger när man mixtrat med saker man inte borde ha mixtrat med.

Edit: Och om man ville skulle man naturligtvis ha möjlighet att stänga av all auto-sjustering, annars så skulle det ju bli fel efter några hundra bilder om man t.ex. hadde som favoritmotiv att fota snabba bilar på bana, som alltid kommer emot en.

Senast ändrad:
Autofokusen A700.
Min står på AF-A. Är det meningen att den ska hålla på och fokusera utan att jag tryckt ner avtryckaren?

Alltså tar jag en bild. Sen håller jag kameran i handen och bara drar den över rummet fram och tillbaka lite då håller den på att fokusera hela tiden. Min D5D gjorde ju bara så vid AF-C.

Det kanske går att ställa känslighet på detta?

Säljs det några A700? Är 7D för bra?

Kollade på FS recensioner (där kan man även se hur många på FS som registrerat att de har kameran ifråga). Svagheten i dessa siffror är att man inte vet hur stor andelen som har en viss kamera som också registrerat detta. Därför kan man nog inte dra några äbsoluta slutsatser av dessa siffror vid jämförelser kameror emellan. Men man undrar ju!

För visst är det talande att mer än 10 ggr så många (286 st) uppgivit att de har en Canon 40D än som har en Sony A700 (20 st). Jag börjar undra om fler potentiella A700 köpare ligger lågt av samma skäl som jag. Andrahandsmarknaden för 7D är faktiskt i princip död om man inte vill ge bort kameran. (Ja, jag har försökt sälja min utan nån större framgång). Eftersom 7D dessutom är en så pass bra kamera, så finns heller inget större behov att tokrusa efter en ny, speciellt som Sony lagt sig väldigt högt i pris och man inget får för för sin gamla i inbyte.

Så, är det fler än jag som inte har bråttom, utan väntar på att Sony och A700 ska bli marknadskorrigerade innan ni slår till? Det verkar ju faktiskt inte vara nån vidare rusning efter A700, trots att det är en väldigt bra kamera.

Re: Säljs det några A700? Är 7D för bra?

Sten-Åke Sändh skrev:
Så, är det fler än jag som inte har bråttom, utan väntar på att Sony och A700 ska bli marknadskorrigerade innan ni slår till? Det verkar ju faktiskt inte vara nån vidare rusning efter A700, trots att det är en väldigt bra kamera.

Japp, jag.
Retar mig på Sonys prispolitik. Dyrt hus och dyr optik i kombination med smalt utbud. Dom får säkert krypa till korset och korrigera priset vad det lider när den lilla skaran mest trogna märkesentusiaterna köpt och dom märker att Canon/Nikon fortsätter sälja men inte Sony.

Re: Re: Säljs det några A700? Är 7D för bra?

js1 skrev:
Japp, jag.
Retar mig på Sonys prispolitik. Dyrt hus och dyr optik i kombination med smalt utbud. Dom får säkert krypa till korset och korrigera priset vad det lider när den lilla skaran mest trogna märkesentusiaterna köpt och dom märker att Canon/Nikon fortsätter sälja men inte Sony.

Joakim Rosdahl skrev ju följande redan på denna tråds första sida:

Citat:
"Man hoppas innerligt att Sonys marknadsposition på DSLR är så svag att priset hamnar rejält under Canons 40D. Man måste ju hitta kunder utanför den gamla Minoltavärlden och då behöver man nog vara BÅDE bättre OCH billigare (mindre dyr) än Nikon och Canon. Avsaknad av Live-view är sannolikt en stor nackdel i kampen om en bredare konsumenmarknad."

Jag hoppas han får rätt. Personligen tycker jag att priserna på optiken är mest stötande. I en del fall är det ju exakt samma objektiv som de ärvt från Minolta. En del har funnits i 10-tals år i princip oförändrade optiskt och utvecklingskostnaderna måste vara betalda för många år sen.

Sen har vi ju det här med AS som har potential att ge billigare bildstabilisering än den Canon och Nikon använder sig av. Trots det märks det sambandet inte av på Sony-priserna. Istället för att Sony-objektiven av det senare skälen borde vara billigare än konkurrenternas, så är de ofta mycket dyrare. För mig verkar det uppenbart att Sony håller på att spela bort en av sina viktigaste selling points. Risken är att de nu lägger grunden för en "bad will" som det kommer ta lång tid att tvätta bort.

Sony klarar sig säkert gott ändå, för de har många andra gungor och karuseller som drar in pengar. De som är de stora förlorarna är istället KM:s och Sonys redan misshandlade kunder, som kommer att få ett onödigt smalt utbud, då tredjepartstillverkarna kanske inte kommer att finna det lönt att anpassa objektiv och annan utrustning till Sonys och KM:s kameror.

Jag tror inte Sony fattat hur trötta många börjar bli på Sony och deras informations- och prispolitik. Jag ledsen att behöva säja att jag inte tycker detta bådar gott. Om inte nåt ganska radikalt kommer hända snart, så kommer Sony inte ha mycket till "installerad" bas att luta sig emot. Många gamla Minolta-människor har redan bytt "fattning" och fler lär det bli om Sony fortsätter att arrogant slå dövörat till istället för att lyssna!

Re: Säljs det några A700? Är 7D för bra?

Sten-Åke Sändh skrev:
Kollade på FS recensioner (där kan man även se hur många på FS som registrerat att de har kameran ifråga). Svagheten i dessa siffror är att man inte vet hur stor andelen som har en viss kamera som också registrerat detta. Därför kan man nog inte dra några äbsoluta slutsatser av dessa siffror vid jämförelser kameror emellan. Men man undrar ju!

För visst är det talande att mer än 10 ggr så många (286 st) uppgivit att de har en Canon 40D än som har en Sony A700 (20 st). Jag börjar undra om fler potentiella A700 köpare ligger lågt av samma skäl som jag. Andrahandsmarknaden för 7D är faktiskt i princip död om man inte vill ge bort kameran. (Ja, jag har försökt sälja min utan nån större framgång). Eftersom 7D dessutom är en så pass bra kamera, så finns heller inget större behov att tokrusa efter en ny, speciellt som Sony lagt sig väldigt högt i pris och man inget får för för sin gamla i inbyte.

Om man kollar på pricerunner så har i princip alla affärer lagerstatus "inte i lager" så antingen säljer Sony som bara den eller så kan de helt enkelt inte leverera några mängder ännu. Om de inte kan leverera lär de inte behöva sänka priserna. Eller hemska tanke - kanske affärerna inte tror på A700 och inte tar hem några :)

Och på frågan om alla väntar på prissänkningen (som med största sannolikhet kommer) så visst väntar jag på den men ändå mer väntar jag på jämförelser med D300 för jag kan tänka mig att byta märke.

Re: Undrar..

KjellSn skrev:
vad en A 700 kostar om 1 år?

Troligen mindre än i år men å andra sidan går ryktena om A700MKII då för fulla muggar så man vill inte köpa A700 utan väntar på den uppgraderade versionen och framförallt att DEN skall bli billigare *L*.

Blir billigt i längden men tråkigt för att man inte köper någon kamera.

Re: Re: Undrar..

Zebulah skrev:
Troligen mindre än i år men å andra sidan går ryktena om A700MKII då för fulla muggar så man vill inte köpa A700 utan väntar på den uppgraderade versionen och framförallt att DEN skall bli billigare *L*.

Blir billigt i längden men tråkigt för att man inte köper någon kamera.

Jag köpte min A100 i mars så jag har inte lust att byta just nu, då väntar jag hellre i så fall på A700MKII om dom ryktena stämmer. kjellsn

Re: Re: Re: Undrar..

KjellSn skrev:
Jag köpte min A100 i mars så jag har inte lust att byta just nu, då väntar jag hellre i så fall på A700MKII om dom ryktena stämmer. kjellsn

Själv har jag en D5D så jag kommer troligen att ta klivet över till A700 men väntar nog fram till våren och hoppas att den blivit lite billigare tills dess.

Re: Re: Re: Undrar..

KjellSn skrev:

Äh, det är väl bara nån som läst fel. Menar ni Technics SU-A700MKII (det är en förstärkare) :).

Varför har alla så jä**la bråttom nuförtiden.
Knappt har en modell kommit ut på marknaden förrän folk börjar hojta om uppföljaren, jag fattar ingenting!

js1 skrev:
Varför har alla så jä**la bråttom nuförtiden.
Knappt har en modell kommit ut på marknaden förrän folk börjar hojta om uppföljaren, jag fattar ingenting!

Personligen skulle jag se att modellerna inte kom så tätt men tyvärr lär nog inte Sony (eller någon annan tillverkare) ta hänsyn till det. Så uppföljaren till A700 landar väl på ungefär två år vilket innebär att ryktena/spekulationerna lär dra igång om ungefär ett år. Iofs rätt sent med tanke på att folket på D300-tråden redan spekulerar om D300's efterföljare innan den ens kommit ut i handeln :)

Att jag funderar på A700 (eller D300) är framförallt att jag tycker att autofokusen på min D5D inte fungerar riktigt så bra som jag vill när jag fotar rörliga motiv. Att antalet pixlar ökar kan väl var skoj men det skulle jag klara mig rätt bra utan med tanke på vad jag använder fotona till. För mängden pixlar gör att jag är tvungen att köpa ännu fler minneskort. Har för mig att man kan fota med mindre antal pixlar men ärligt talat lär man inte göra det även om möjligheten finns.

För mig skulle nog en A700 inte bara innebära mer hårddisk utan även en ny dator då den gamla nu har fyra år på nacken. Skärmen skulle nog också behöva bytas upp till en 24" om jag ska få nån koll på alla 12Mpix.

Det gör minst 25.000 för en uppgradering... Lite väl mycket för mig!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar