Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
chiyoda skrev:
Bara ett prisexempel från Finland. Skillnaden här mellan Sonys 300:a och Nikons är 28000 kr. Undrar varför. Kan det vara att Minoltas är så pass mycket bättre.Knappast...... Sedan får Sony döpa sina objektiv till Carl Zeiss. Jag har tittat på både 85:an och 135:an. Blev inte speciellt imponerad. Antagligen är fokusering slö och drar massor av batteri med all denna glasmassa. Det fanns inte ens IF på dem. Men som sakt, jag använder inte Sony, så mig spelar det ingen roll, vare sig huttlösa priser eller något annat.Bara roligt att se alla är helt förtvivlade över att kameran kostar mycket, och inte kan levereras till Europa i samma utförande som till US


HM cz135 är det skarpaste du kan hitta det har dessuotm IF , så man kan ju undra vad du har kikat på för objektiv egentligen :)
 
Jag var på Media Markt och där finns det mesta av gluggar man kan önska sig, från de flesta kameramärkerna. Jag tror dig helt angånde skärpa och IF. Det kan vara lite svårt att komma ihåg exakt varje glugg
 
ondjultomte skrev:
HAHA har de höjt priset så emycket i finland? :) Är de galna ... hur många vill de sälja 5 6 st ?

Jaja ... jag köper den i USA i vilketfall. ~9000 är rimligare.

Var har du tänkt köpa den? Har du kollat om du kan lämmna den hos Ziger i Sverige om det blir garantijobb?
 
då skickar jag den till usa, frakten är inte så mycket dyrare, nån hundralapp extra bara.
men A700 för 8700kr mot nästan 15000 så ... då har man råd med många returer! :)
 
Även om jag inte riktigt känner för att köpa kamera från andra sidan så börjar det luta åt att jag tar en chansning för det är lite för stor prisskillnad för att bara ignorera. Ett önskemål jag har är att jag vill köpa från något ställe där någon annan köpt från så man vet att packningen av grejorna är bra gjort.
 
chiyoda skrev:
Jag var på Media Markt och där finns det mesta av gluggar man kan önska sig, från de flesta kameramärkerna. Jag tror dig helt angånde skärpa och IF. Det kan vara lite svårt att komma ihåg exakt varje glugg

Så hela ditt inlägg kan man ignorera helt?

/Michael
 
Björn Virebrand skrev:
... Sedan får Sony döpa sina objektiv till Carl Zeiss. Jag har tittat på både 85:an och 135:an. Blev inte speciellt imponerad. Antagligen är fokusering slö och drar massor av batteri med all denna glasmassa. Det fanns inte ens IF på dem. Men som sakt, jag använder inte Sony, så mig spelar det ingen roll, vare sig huttlösa priser eller något annat.Bara roligt att se alla är helt förtvivlade över att kameran kostar mycket, och inte kan levereras till Europa i samma utförande som till US
Björn Virebrand skrev:
Jag var på Media Markt och där finns det mesta av gluggar man kan önska sig, från de flesta kameramärkerna. Jag tror dig helt angånde skärpa och IF. Det kan vara lite svårt att komma ihåg exakt varje glugg
Michael B. Lundberg skrev:
Så hela ditt inlägg kan man ignorera helt?
Förefaller vara mest varmluft, eller "Surt, sa räven ...".

Nästa initierade prisjämförelse kommer kanske med jak-expressen från Ulan Bator - "Kiev Six är mycket billigare än Sony här".
 
Så hela ditt inlägg kan man ignorera helt?

Jag följde bara diskusionen om prishöjningarna och alternativen att köpa från US. Sony i Finland hade eller har ett pris som motsvarar ca 90000 kr för ett 300/2,8 medans Canon och Nikons ligger strax över 40000 kr. Likaså verkar priset på ett A700 hus ligga över en D300. Hur Finlands priser är relevanta har jag ingen aning om.
Att det skiljer tusentals kroner mellan olika länder, har jag svårt att förstå, oavsett moms m.m.Minolta körde med den prissättning att sålde inte kameran som de hade tänkt sig, så dumpade de priset, och kameran blev knappast något värd. Jättebra för de som kan vänta något år, men mindre bra för de som köper fört. 9Xi för ca 12-13000 kr, sedan efter ett tag åker man till Hegerthorns och köper kameran för 5555 kr. Den där APS SLR kameran är ytterligare ett exempel på att dumpa priset
 
Jag hade fel angående fokuseringen på Sonys 135/1,8 den IF. Men jag fokuserade manuellt, och det var trög fokusering. Det måste äta mycket batterier. 85/1,4 har ingen IF utan de främre linselementet rör sig framåt. Drar mig till minnes då jag hade AF Minolta 100/2,0. Tillsammans med 9000 och 9Xi var det ingen imponerande hastighet på fokuseringen dessutom tömde det kamerans batteri snabbt. 85:an hade ganska trög fokusering dessutom, jämfört med Canon glasbit 85/1,2

Sedan en annan diskusion som förekommit här på Fotosidan. Stormarknader som MM, här finns ingen kunskap om foto.Jag tycker inte att kunskapen hos Scandinavianphoto är speciellt stor.På deras hemsidan finns inte heller mycket information att hämta, förutom att det mesta är markerat med gult- Beställningsvara Likaså var jag hos Hegertorns i Nässjö i sommras för de hade hemma ett 10,5 mm Nikkor. Det den säljare visste var att "det är en fin liten sak"Nya Nikonkameror var en ersättare till D80
 
Nu verkar det som om det börjar hända grejer. Scandianvianphoto listar idag a700 som "i lager". Så nu verkar det som om A700 verkligen nått Europa.
 
... och alla ligger i Bankeryd och väntar på att "någon" ska komma och klämma på dem. Trist att de fortfarande tror att Göteborg och Stockholm är filial-butiker på småorter.

Ett enda löst hus och 5+ av hus + 18-70.
 
mnorrback skrev:
Nu verkar det som om det börjar hända grejer. Scandianvianphoto listar idag a700 som "i lager". Så nu verkar det som om A700 verkligen nått Europa.

I Norrland tar det längre tid. Cyberphoto (Umeå) beräknar att den finns i lager i november. Pris för bara huset: 13 995.

Hit till Peru lär väl den komma framåt 2009... :-/
 
Ok, antar att Peter beställde det exemplaret av enbart huset som de hade inne. Fortfarande >5 st 18 - 70 kit kvar, ingen rykande åtgång precis... bådar gott för lägre priser.
 
Jag har också i dag fått meddelande om att kameran kommit! Oväntat tidigt! Bokade den för min kompis då jag själv väntar på D300 och D3.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.