** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Gunnar Karlsson skrev:
...
... Sony har stora möjligheter att få ett stort genomslag DSLR-marknaden. Ta t.ex. denna kombination:

Sony A700 + VG-C70AM + Carl Zeiss DT 16-80/3,5-4,5 + Sony 70-200/2,8 G SSM

Detta är ett DYNAMITPAKET, ...
Jag ber att få anmäla avvikande uppfattning; 16-80 är möjligen en våt dröm för somliga av oss, men det har kommit lite för många rapporter om undermålig byggkvalitet, för att den ska kunna platsa som "Dynamit".

Jag vill se det kommande 16-35/2,8 innan jag faller in i kören, fast innerst inne vet jag att jag sannolikt inte kommer att slänga pengar på en extra mm i vidvinkel och 1/3 steg större bländare.

DYNAMIT; a700 + 17-35/3,5G + 28-70/2,8G & 80-200/2,8 Apo Black

Jo - det är rätt uppfattat, jag håller så smått på att svänga om a700 och avyttrar nog D7D& VC-7D under vintern - helt beroende på vad jag kan få ut för pris.

FlyerOne skrev:

...Ibland blir ens inlägg mycket längre än man har tänkt. Inser att mycket av det jag skrivit ovan är sådant som du redan vet, men att det i mitt bakhuvud tydligen fanns en tanke på att skriva på ett sådant sätt att även de som inte är riktigt klara över vad vi talar om, ska få en uppfattning om detta...

Mitt inlägg vart snabbt avslutat eftersom jag satt hemma och väntade på samåknigen till jobbet när jag upptäckte att klockan var "fem minuter" för sen och jag hörde en bil brummande utanför :)

Jodå, Kristoffer, CZ 16-80 + CZ 135/1,8 och senare 11-18 är också ett mycket tilltalande alternativ. 135 mm får ju som du vet för APS-C samma bildvinkel som 200 mm för FF. Ett snarlikt paket ligger nog f.ö. ganska nära det som jag ekonomiskt kommer att kunna orka med inom den överblickbara framtiden - att försöka få ihop kulor till ett CZ 18-80. AF 135/2,8 har jag redan!

Sten-Åke Sändh skrev:
Hur ser du på vikten och storleken på Sony 70-200/2,8 G SSM. Jag tycker en nästan en beercan 70-200/4 är min komfortgräns om jag ska släpa på den en längre stund. ...
Om jag först ska svara på detta ur tekniskt avseende - ökar man ljusstyrkan på ett objektiv till det dubbla, så ökar också glasmassan till det dubbla, FÖRUTSATT att linselementen inte blir tjockare. Vilket de förstås också måste bli, även om man I VISS MÅN kan minska detta genom att använda högbrytande (och dyra) glassorter. Eftersom Sony 70-200/2,8 G SSM bara väger ungefär dubbelt så mycket som din 70-210/4 Beercan, så innebär det faktiskt att Sony-gluggen är lättare byggd.

För min del så överstiger även en Beercan-glugg min "Hänga-på-en-axel"-comfortgräns... Gränsen för mig går vid mitt favoritobjektiv - Minolta AF 135/2,8. Behöver jag släpa med mig mer så har jag en Lowepro Orion Trekker fotoryggsäck. Då är det inte några problem med att ha med ett Sony SSM-objektiv. Att sedan denna glugg rent ekonomiskt utgör en tämligen avlägsen dröm för min del är ju en helt annan sak... För detta objektiv skulle jag också ha med mig ett stadigt enbensstativ. Väger inte så mycket. Storleken på objektivet gör mig ingenting alls (inom rimliga gränser), bara vikten.

Personligen är jag fortfarande tveksam eftersom jag inte kunnat prova kameran i verkligheten och titta på bilderna efteråt, jag vet helt enkelt inte om de löser de problem jag upplever med A100an och min optikuppsättning med ljusstarka gluggar som ibland verkar ha fokusproblem med A100an (speciellt 35mm f1.4).

Jag hade hoppats på Sony-demot men det var ju bara preproduktionsex som inte tillät att man tog hem bilder, och eftersom så få använder Sony lär det nog dröja ett bra tag innan jag får chansen att prova den på riktigt igen ...saken blir ju inte heller bättre av att jag sticker till NYC i slutet av November där Canon 5D kostar ungefär lika mycket som A700an här (nej, vill inte ha amerikansk A700 eftersom jag har en mild nickelallergi), vi får se.

tannler skrev:
Jag ber att få anmäla avvikande uppfattning; 16-80 är möjligen en våt dröm för somliga av oss, men det har kommit lite för många rapporter om undermålig byggkvalitet, för att den ska kunna platsa som "Dynamit". ...
Har förstås sett dessa rapporter. Räknar med att Sony ska ha hunnit med att förbättra leveranskontrollen långt innan jag har fått ihop pengar till detta objektiv... :)

Men man måste förstås kolla så att man inte får en "citron", vilket förefaller vara ganska lätt att göra. Antingen är det ett makalöst glas, som det är tänkt, eller också är det tämligen kasst. Och det tycks ju inte vara några problem alls att få ett nytt ifall man skulle få ett dåligt exemplar. Dessutom tycks ju hållbarheten vara betydligt bättre än det något plastiga intrycket kan ge intryck av. Jag förmodar att du har läst David Kilpatricks erfarenheter. Han bytte ju två gånger, och därefter har det blivit hans favoritobjektiv. Och han lär väl vara en av de mest kräsna snubbar man kan finna!

DYNAMIT; :a700 + 17-35/3,5G + 28-70/2,8G & 80-200/2,8 Apo Black
Definitivt av "dynamitklass"... Även om 80-200/2,8 Apo Black-gluggen kanske i och för sig inte innehåller riktigt lika många kiloton som 80-200/2,8 G SSM-gluggen gör... Såvida du inte satsar på HS-varianten, då blir väl skillnaden inte särskilt stor i autofokushastighet. Optiskt verkar det inte vara någon skillnad alls.

Senast ändrad:
Zebulah skrev:
Mitt inlägg vart snabbt avslutat eftersom jag satt hemma och väntade på samåknigen till jobbet när jag upptäckte att klockan var "fem minuter" för sen och jag hörde en bil brummande utanför :)
Hm, jag borde nog hitta på att försätta mig i någon liknande situation varje gång jag ska skriva något... :)

Gunnar Karlsson skrev:
Har förstås sett dessa rapporter. Räknar med att Sony ska ha hunnit med att förbättra leveranskontrollen... :)
...
Nja, det är väl snarare Tamron som ska försöka få sina monteringsrobotar att göra ett bättre jobb. Att CZ designat gluggen borgar egentligen för att den ska ha ordentligt med potential, men när slutresultatet påminner om ett pussel tillverkat på dagis, sjunker mitt intresse, rätt ordentligt.

Gunnar Karlsson skrev:
...
Definitivt av "dynamitklass"... Även om 80-200/2,8 Apo Black-gluggen kanske i och för sig inte innehåller riktigt lika många kiloton som 80-200/2,8 G SSM-gluggen gör... Såvida du inte satsar på HS-varianten, då blir väl skillnaden inte särskilt stor i autofokushastighet. Optiskt verkar det inte vara någon skillnad alls.
80-200/2,8 Apo Black gjordes aldrig i HS-variant. Vill ha just 80-200/2,8 HS Apo, får jag skaffa en vit - måla om och det gitter jag inte. Optiskt är det samma konstruktion - det är bara färgh och AF-motor som skiljer - ja den "officiella" G-märkningen av den vita förståss.

Väldigt nöjd med min D5D. Otroligt trög autofokus är det enda som gör att jag känner att A700 är ett måste.

Har en kompis som ska köpa min D5D men han är ivrig och vill ha den NU!

Vad tror ni om A700 priset?
Har det gått ner några tusningar om en månad?

Ja det verkar som om man verkligen får vänta med prissänkningarna. Nu har till exempel sonystyle.fi kommit fram till det att 1399€ som man hade kameran för till salu tidigare var ett alldeles för lågt pris så nu har man, hör och häpna, höjt priset till 1799€!!!!! Sonystyle.se har även smyghöjt med 500kr till 15000kr. Det tycker jag verkar som en intressant marknadsföringsgrej. Vi minoltafotografer har varit otroligt tålmodiga och väntat länge på en "riktig" kamera och nu när den kommmer så bär sig Sony åt på det här viset. För att citera en känd komiker: "Jag är int bitter"

HAHA har de höjt priset så emycket i finland? :) Är de galna ... hur många vill de sälja 5 6 st ?

Jaja ... jag köper den i USA i vilketfall. ~9000 är rimligare.

ondjultomte skrev:
HAHA har de höjt priset så emycket i finland? :) Är de galna ... hur många vill de sälja 5 6 st ?
Antagligen är det nog inte helt osant. Skulle inte alls förvåna mig om det är produktions-/leveranssvårigheter som ligger bakom att de använder priset för att minska efterfrågan till att bättre passa utbudet vid tidpunkten.

...sedan vill nog Sony ligga högre än riktiga fotobutiker, som lagt sig på gamla sonystyle-priset, för att inte skapa ont blod. I förrgår frågade jag på Holly Foto på söder om nya Sony kameran och lite utvalda citat från svaret är "vi säljer ju inte såna där elektronikkedjemärken, utan riktiga kameramärken", "hoppas bara den blir bättre än den förra höhö".

wsaar skrev:
Antagligen är det nog inte helt osant. Skulle inte alls förvåna mig om det är produktions-/leveranssvårigheter som ligger bakom att de använder priset för att minska efterfrågan till att bättre passa utbudet vid tidpunkten.

...sedan vill nog Sony ligga högre än riktiga fotobutiker, som lagt sig på gamla sonystyle-priset, för att inte skapa ont blod. I förrgår frågade jag på Holly Foto på söder om nya Sony kameran och lite utvalda citat från svaret är "vi säljer ju inte såna där elektronikkedjemärken, utan riktiga kameramärken", "hoppas bara den blir bättre än den förra höhö".

Det där säger ju mer om butiken själv ...

Men givetvis justeras priset efter tillgång och efterfrågan.

Jag har hela dagen försökt att få tag i någon på Sony som skulle kunna kommentera denna absurda prishöjning men de vägrar. På kundservicen så säger man bara att man inte egentligen har någon kommentar men samtidigt säger man att "misstag inträffar". Jag höll på att flyga i taket när jag hörde om prishöjningen idag i den affär där jag beställt min a700. Affären skulle i alla fall "vara så hyggliga" att de bara skulle begära 1450€ för a700, vilket överensstämmer med cyberfotos priser.

Jag måste nog säga att jag inte kan förstå Sonys prispolitik. Det verkar som om de bränner allt krut på USA-marknaden medan vi i Europa få betala. Det samma gäller objektiven. Ta till Exempel 70-200 f/2,8 ssm som på B&H i USA kostar 1899$ medan vi i Europa får betala ca 25 000 kr. På något sätt har jag svårt att förstå detta. Visst kan det dels skyllas på moms och tull men hela prisskillnaden går inte att motivera. Sony behandlar vekligen sina kunder illa i denna världsdel, och knappast får vi någon 15%-rabatt på tillbehör som man gör i USA. Och ännu har man inte satt ett pris på vertikalgreppt - jag kan knappt vänta... Hur ska Sony kunna konkurrera med de båda stora om de bär sig åt så här?

Tja, köp inte här då. De lär sig tillslut.

Säljer de bara 1 objetiv i sverige per åt max så ....

vill de någonsinn komma över de 5% (?) i marknadsandel de har så får de anpassa sig helt enkelt.

SONY som märke tyvärr har ju som vana att ta extra betalt just pga märket SONY, men inom dSLR skrattar de flesta åt SONY så svårt att ta xtra betalt då ;)

Bara ett prisexempel från Finland. Skillnaden här mellan Sonys 300:a och Nikons är 28000 kr. Undrar varför. Kan det vara att Minoltas är så pass mycket bättre.Knappast...... Sedan får Sony döpa sina objektiv till Carl Zeiss. Jag har tittat på både 85:an och 135:an. Blev inte speciellt imponerad. Antagligen är fokusering slö och drar massor av batteri med all denna glasmassa. Det fanns inte ens IF på dem. Men som sakt, jag använder inte Sony, så mig spelar det ingen roll, vare sig huttlösa priser eller något annat.Bara roligt att se alla är helt förtvivlade över att kameran kostar mycket, och inte kan levereras till Europa i samma utförande som till US

Jag provade 135:an igår på min Dynax5D, slö är den inte det är ett som är säkert.

Sen har jag provat A700 idag och blev mäkta imponerad. faktum är att jag blev så imponerad av den att jag bokade en och betalde handpeng på den. Så nu har jag ett kontrakt på den med ett bra pris som de inte kan bryta.

Provade också den nya 16-105 gluggen samt CZ 16-80. Här blev det den nya då jag inte kunde hitta tillräckligt med motiveringar för att jag skulle lägga upp den dubbla summan för att få en CZ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar