Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
En praktbild, Kristoffer!

FlyerOne skrev:
... En A700-användare som gillar att fota flygande fåglar berättade att han med sin D5D fick fåglarna i fokus på ungefär 5% av bilderna. Med A700:an var fåglarna i fokus på samtliga! En minst sagt väsentlig förbättring vid praktisk användning - mer än 20-falt bättre, faktiskt. ...
Här är referensen till denna passus:
http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=21005&PN=1
 
Re: Re: Manual till A700

ondjultomte skrev:
De har haft ex där, men sverige tilldelades bara ett eller två pre ex som nu åker sverige runt för att demas i SONY centers ...

Ja så är det uppenbarligen. Det har uppenbarligen inte tagits fram tillräckligt med demokameror inför lanseringen.

En annan sak jag har svårt att förstå är att Sony inte själva sett till att ta fram riktigt slagkraftiga bilder som verkligen visar vad kamerans nya och förbättrade funktionalitet är kapabel till. Istället har vi sett ett antal riktigt dåliga, oinspirerade och intetsägande bilder läggas ut som knappast tagit till vara kamerans möjligheter. Man undrar ju om Sony inte har tillgång till några proffs som vill testa kameran på allvar utan nöjer sig med oinspirerade alt. taffliga amatörer. Inte undra på att det är så tyst på detta forum!

Det börjar dock komma fantastiska bilder som just lyfter fram exv. vad den starkt förbättrade AF:en är kapabel till. En del macrobilder har varit fantastiska och fågelbilderna i denna tråd som tagits med långt tele visar att både AF, seriebildstagning och SSS verkar funka riktigt bra och bra mycket bättre än vad vi varit vana vid från KM 7D och 5D. Ser fram emot att rännilen av insirerande A700 foton växer till en fors.
 
Re: Re: Re: Foto A700

Johan_Hackman skrev:
Kristoffer, jag är mycket nyfiken på hur du lyckades ta en sådan fantastisk bild. Kan du inte dela med dig lite information hur den togs? Var hittade du ett bi så här års, förresten?

Johan Hackman

Biet hittades förra veckan vid bergianska trädgården vid stockholms universitet. Det var inte så många levande blommor kvar dock :)

Bilden togs på frihand. Jag satt på marken och lutade armbågarna mot knäna. Sen är det bara att vänta tills ett bi kommer flygande. Det svåra är väl att följa biet som inte riktigt är så stilla som man skulle vilja. Sedan är det viktigt att välja rätt bländare så man får tillräckligt skärpedjup och välja rätt backgrund så man får en fin bokeh.

A700an är så mycket trevligare att jobba med, snabb och precis AF, kameran reagerar direkt, en otrolig respons. Sitter perfekt i handen. Den är så som en kamera ska vara :)
Jag kan säga att A700s excellenta AF hjälper helt klart!
 
Gratulerar igen till en fantastisk bild!

Att fotografera på det sättet du beskriver ställer naturligtvis höga krav på kameran. Vi har ju diskuterat slutarfördröjning tidigare, och om jag hade försökt ta en liknande bild med min D7D hade biet varit hundra meter bort innan slutaren öppnats, även om fokuseringen var klar när det dök upp i sökaren. Drömmen är att slutaren ska öppnas i exakt samma ögonblick som jag trycker av. Upplever du att kameran är så pass snabb, om man bortser från att autofokusen uppenbarligen är mycket bra?

Jag provade själv kameran på Sony Center och upplevde att den var avsevärt snabbare än min egen kamera.

Man ska inte fråga damer om deras ålder, men är det ofint att fråga ungefär hur många misslyckade bilder det gick åt för att ta bilden på biet?

Johan
 
Johan_Hackman skrev:
Gratulerar igen till en fantastisk bild!

Att fotografera på det sättet du beskriver ställer naturligtvis höga krav på kameran. Vi har ju diskuterat slutarfördröjning tidigare, och om jag hade försökt ta en liknande bild med min D7D hade biet varit hundra meter bort innan slutaren öppnats, även om fokuseringen var klar när det dök upp i sökaren. Drömmen är att slutaren ska öppnas i exakt samma ögonblick som jag trycker av. Upplever du att kameran är så pass snabb, om man bortser från att autofokusen uppenbarligen är mycket bra?

Jag provade själv kameran på Sony Center och upplevde att den var avsevärt snabbare än min egen kamera.

Man ska inte fråga damer om deras ålder, men är det ofint att fråga ungefär hur många misslyckade bilder det gick åt för att ta bilden på biet?

Johan

Ja, bildtagning med A700 är instant!
 
Det...

blir nog en A 700 för mig med! Ska vänta tills nästa sommar då har den nog gått ner en del i pris! Köpte min A 100 för 7495:- och 2 veckor efter så såg jag den för 6495:-
 
Visst är A700 lockande men med tanke på vad Canon/Nikon tar för sina batteri/vertikal-grepp känns det som att Sonys pris (350 USD) är i högsta laget. Visst har Sonys grepp lite mer kontroller men har man tänkt sig att ta av Canon/Nikons marknadsandelar får man nog tänka på prissättingen lite mer än vad man gör nu.
 
Zebulah skrev:
Visst är A700 lockande men med tanke på vad Canon/Nikon tar för sina batteri/vertikal-grepp känns det som att Sonys pris (350 USD) är i högsta laget. Visst har Sonys grepp lite mer kontroller men har man tänkt sig att ta av Canon/Nikons marknadsandelar får man nog tänka på prissättingen lite mer än vad man gör nu.

Ja, speciellt för personer som int eär så insatta som bara tittar på priset och vad man får, batterigrepp 1 vs batterigrepp 2 , pris 1 vs pris 2.
men sony kommer justera priset efterhand om försäljningen går segt.

De har 20 000 kameror per månad till försäljning. Dessa ska säljas ... är inte omsättningen tillräckligt hög så kommer priset att justeras.
 
Med reservation för att inga tester är gjorda på produktionsexemplar av A700 respektive D300 (där jag inte sett något pris för batterigreppet) så kommer priset för hus+batterigrepp gissningsvis att bli rätt lika och ärligt talat tror jag att det är en nackdel för Sony. För det går inte att komma ifrån att Sony är en uppstickare i det prissegment vi pratar om här medans både Nikon och Canon har sina förespråkare sedan tidigare. Så jag tror att Sony gör fel som går ut med ett så högt pris där folk redan från början spekulerar i att priserna kommer att sänkas därför att försäljningen går för dåligt medans man i Nikon-lägret pratar om att prisernas inte kommer att sänkas första månaderna därför att efterfrågan kommer att ligga på samma nivå som tillgången. Om Sony istället legat prismässigt i nivå med 40D tror jag de hade haft en möjlighet att få folk att välja A700.

Sen är det Sonys lite konstiga prissättning på objektiv. Om man tar tex 70-200/2.8 där Sonys objektiv utan bildstabilisering är 5000:- dyrare än Nikons med inbyggd stabilisering. Varför skall man ha kamera med inbyggd stabilisering när objektiven blir dyrare? Och Sigmas 70-200/2.8 finns inte med Sony-fattning vilket gör att den inte är något alternativ heller. Vet att Tamron kommer med en 70-200/2.8 men ingen vet var den hamnar prismässigt (såklart rätt lika med Sigma) eller hur den kommer att prestera.

Jag vill gärna ha en A700 med batterigrepp och såklart så billigt som möjligt men det är inte bara därför jag reagerar över den lite sneda prissättningen. Så enda räddningen är att hoppas att D300 säljer som bara den så att Sony sänker priserna fortare och mer än de kanske hade tänkt från början så jag anser det värt att kasta ut mina surt förvärvade slantar :)

Sen finns det förstås en möjllighet att A700 är mycket bättre än D300 men det tror jag inte.
 
Zebulah skrev:
... Sen är det Sonys lite konstiga prissättning på objektiv. Om man tar tex 70-200/2.8 där Sonys objektiv utan bildstabilisering är 5000:- dyrare än Nikons med inbyggd stabilisering. Varför skall man ha kamera med inbyggd stabilisering när objektiven blir dyrare? Och Sigmas 70-200/2.8 finns inte med Sony-fattning vilket gör att den inte är något alternativ heller. Vet att Tamron kommer med en 70-200/2.8 men ingen vet var den hamnar prismässigt (såklart rätt lika med Sigma) eller hur den kommer att prestera.
...
Även här verkar det handla om att tycka att objektiv A inte skall kosta mer än objektiv B även om objektiv A råkar vara av en helt annan kvalitetsklass. Jag vet inte mycket om Nikons objektiv. Hade i och för sig Nikon en gång för längesedan, men blev galen på att objektiven skulle vridas åt fel håll mot allting annat här i världen (fast Nikons kommande hus kör ju i cirklar runt Canons motsvarigheter). Nåväl, Canon EF 70-200/2,8 L IS USM objektivet har väl inte precis höjts till skyarna av sina användare, vilket däremot Sony AF 70-200/2,8 G SSM objektivet sannerligen har. Såg för inte så längesedan en jämförelse mellan just dessa båda objektiv, och testarna förbluffades över hur dålig skärpa Canons glugg uppvisade i jämförelse med Sonys, speciellt kantskärpan. En anledning till att Sonys objektiv är dyrare kan alltså vara att det är ett bättre objektiv, helt enkelt. Men det låga priset i USA gör ju att vi borde kunna hoppas på en prissänkning även här i Sverige (någon gång framöver...).

Sedan håller jag med dig om bristen på objektiv i mellanprisskiktet till Sony f.n. jämfört med Canon och Nikon. Nu har ju Sony sagt sig avse att fördubbla antalet objektiv ganska snart (kanske inom 1,5 år), men de har ju inte alls sagt något om hur dessa kommer att fördela sig inom de tre pris/kvalitetsskikten. Antalet objektiv från tredjepartstillverkare kommer knappast att gå upp nämnvärt förrän sagda tillverkare ser att försäljningen av Sony-DSLR:er tar fart, och att Sony ordentligt drar ifrån de övriga "småttingarna" på marknaden. Vilket Sony i och för sig har resurser till att göra, bara de hanterar marknaden på rätt sätt.
 
Har som sagt ett egenintresse av att Sony skall sänka priserna för jag är väldigt sugen på A700 som jag hoppas (läs: är fullständigt övertygad om) har de förbättringar jag saknar hos min D5D framförallt då bättre autofokus. I viss mån är det ett egenintresse också att jag vill att Sony skall få en riktig skjuts redan från början på sin försäljning inte bara för att utmana de två stora utan även för att få fart på tredjepartstillverkarna. Är övertygad om att Sony har en riktigt bra kamera men det räcker tyvärr inte alltid till. Sen skall man tänka på att många som köper en kamera i den här prisklassen köper den som andrahus till en dyrare kamera och då är det svårt att få dem att köpa Sony när de har Canon/Nikon sedan tidigare. Vertikalgreppet är dock en av anledningarna till att jag är ännu mer sugen på A700 och därför är det trist att det är lite högt (från min synvinkel alltså *L*) prissatt från början.

Visst är jag medveten om att det bland objektiven kan finnas stora skillnader och att jag valde just 70-200/2.8 som jämförelse är för att det är ett objektiv som jag är intresserad av och det spelar mindre roll för min del om Sonys är mycket bättre än motsvarande objektiv från C/N efetrsom det ligger i en prisklass där jag inte ens funderar på att ta fram plastkortet och har jag inget tredjepartsalternativ (Tamron kommwer som sagt men kvaliten vet vi inget om ännu) så faller liksom hela Sony-spåret
 
Delar helt och hållet din uppfattning på praktiskt taget alla punkter, Björn!

1) Självfallet har jag ett egenintresse av att Sony skall sänka priset på A700:an så att även jag kan få råd med den...

2) Även jag är vid det här laget också helt säker på att nära nog alla de förbättringar jag har önskat är genomförda.

3) Den väldigt stora förbättringen av autofokusen är även för mig klart viktigast.
Finns också många andra, förstås, t.ex. bättre och ljusare sökare med större förstoring.
Info-Lith-batterierna - dessa är de enda på marknaden där det går att mäta återstående batterikapacitet noggrant, på någon procent när, något som ger en helt annan säkerhet på fältet. För alla andra batterier gäller ju att indikatorn i princip visar fullt tills man har 3 bilder kvar... Denna osäkerhet är i alla fall för mig emellanåt en stor stressfaktor, trots att jag nästan alltid har med mig ett extrabatteri. Nackdelen med Info-Lith-batterierna är förstås den vanliga - att de är dyrare.
Den nya LCD-panelen med nära en miljon bildpunkter tycks också närmast vara en revolution.
Etc.

4) Även jag har ett egenintresse (men inte bara det) av att Sony får en riktig skjuts i försäljningen så fort som möjligt, så att det blir ett större objektivurval i min och (förmodligen) din prisnivå, dvs mellanskiktet. I ett vidare perspektiv är det för lite med bara två stora spelare på DSLR-marknaden. I mina yngre dagar fanns det ju fyra stora - Nikon, Minolta, Canon och Pentax, och med Olympus på sladden. Jag skulle gärna se att det återigen blev en bättre balans, och inte bara två stora - den ökade konkurrensen skulle ge bättre grejor för oss alla! Canon blev störst, och somnade till. Däremot känner jag inte särskilt mycket för små uppstickare utan kamera-traditioner, typ Samsung.

5) Är också helt övertygad om att Sony med A700 har fått fram en riktigt bra kamera (lovar ju också gott för de två nästkommande - ett flaggskepp och en ny instegskamera).

6) Riktigt bra grejor räcker inte alltid till, nej, oavsett bransch. Man måste kunna klara den svårhanterliga och orationella marknaden också...

7) Att få någon att byta systemkameramärke är alltid mycket svårt, man har ju ofta investerat in sig så mycket i objektiv och prylar. Nu är jag i och för sig av uppfattningen att Sony har ett mera långsiktigt tänkande än vi i väst med vår kvartalskapitalism har. DSLR-marknaden är ju den sektor som ökar mest, och eftersom Sony tydligen ligger bland de främsta (kanske t.o.m. leder) försäljningen av digitala kompaktkameror, så har de här en ny, stor marknad då dessa användare kommer att titta med minst lika stort intresse på Sony som på Canon eller Nikon när de ska uppgradera. Det finns ju väldigt goda förutsättningar för att de kommer att gilla det de ser, när de ser på Sony! De är ju inte låsta av någon speciell objektivfattning, eller av det f.n. gällande ringbeviset bland "förståsigpåare": "Canon och Nikon är bäst, eftersom Canon och Nikon är bäst!".

8) Du är inte ensam om att gilla A700:ans batterigrepp! Har sett att även tidningar etc. vars "experter" ivrigt brukar trumpeta ut ringbeviset enligt paragraf 7) ovan, nu säger att VG-C70AM är det bästa batterigrepp som existerar, helt enkelt. Mycket glädjande att Sony nu har insett värdet av Minolta-filosofin: "Av fotografer - för fotografer", även här. Greppet är genomtänkt, i gammal Minolta-anda. Det är det enda i världen där dels slutarknapp och annat hamnar på samma ställe vid såväl porträtt- som landskapsläge, dels att nästan alla knappar är dubblerade och dels att det tydligen är utomordentligt väl balanserat. Dessutom är det ju också magnesiumförstärkt. Helt klart är det designat för att tillfredsställa de mest krävande proffsen. Det har därför med säkerhet också högre tillverkningskostnad än något annat grepp på marknaden har. Tror därför inte att det är realistiskt att förvänta sig att priset skall sjunka ner till (eller ännu hellre under, förstås) nivån för de andra greppen på marknaden. Enda möjligheten för dig och mig att få ett grepp i vår prisnivå är väl därför ifall Sony eller någon tredjepartstillverkare tar fram ett plastigare och enklare grepp med bara slutarknappen på (och helst också de båda inställningsrattarna, förstås).

9) Även jag är mycket intresserad av ett 70-200/2,8 objektiv. Och även för mig ligger Sonys version utanför mina ekonomiska möjligheter... Här håller jag dock inte med dig om att det spelar mindre roll ifall ett objektiv är mycket bättre än ett annat, även om det kommande Tamron-objektivet väl är det enda som du och jag nätt och jämt skulle kunna skaffa oss! Ser man på deras övriga program har man skäl att förvänta att den den optiska kvaliteten på detta nya Tamron-objektiv kommer att bli mycket bra. "Piratobjektiven" har ju sannerligen blivit väldigt mycket bättre i detta avseende än många av dem var för några decennier sedan! Tror dock inte att Tamron-objektivet kommer att vara försett med någon SSM, tyvärr. Detta plus den förmodligen ännu bättre bildkvaliteten för originalobjektivet gör att jag skulle överväga att försöka spara ihop till detta ifall det kom ner i pris (precis som du också önskar). Sannolikt kommer detta också att ske, eftersom priset har sänkts i USA. Men vi lär nog knappast få se en prissänkning till Tamron-nivå...

Ibland blir ens inlägg mycket längre än man har tänkt. Inser att mycket av det jag skrivit ovan är sådant som du redan vet, men att det i mitt bakhuvud tydligen fanns en tanke på att skriva på ett sådant sätt att även de som inte är riktigt klara över vad vi talar om, ska få en uppfattning om detta.

Avslutningsvis, Sony har stora möjligheter att få ett stort genomslag DSLR-marknaden. Ta t.ex. denna kombination:

Sony A700 + VG-C70AM + Carl Zeiss DT 16-80/3,5-4,5 + Sony 70-200/2,8 G SSM

Detta är ett DYNAMITPAKET, som täcker nästan alla behov för väldigt många proffs och avancerade amatörer. Det ger en flexibilitet och en bildkvalitet som f.n. INGEN annan tillverkare kommer upp till. Inte heller när det gäller hantering och snabbhet. Denna kombination får det att vattnas i munnen även på mig, trots att jag sedan gammalt tillhör skaran av fast-optik freaks...
 
FlyerOne skrev:

Citat:
"Sony har stora möjligheter att få ett stort genomslag DSLR-marknaden. Ta t.ex. denna kombination:

Sony A700 + VG-C70AM + Carl Zeiss DT 16-80/3,5-4,5 + Sony 70-200/2,8 G SSM"


Hur ser du på vikten och storleken på Sony 70-200/2,8 G SSM. Jag tycker en nästan en beercan 70-200/4 är min komfortgräns om jag ska släpa på den en längre stund. Sen tycker jag man börjar närma sig behovet av en pirra för att släpa runt grejorna. Om en beercan är som en ölburk så är Sonys 70-200/2,8 som ett stuprör och betydligt tyngre. Såg både den och det vita 300 mm objektivet på Sony Center och det är ju inte litet. Motljusskyddet är ju som om man skruvat på en hink på objektivet! Det är en ganska stor skillnad inte bara i pris utan i vikt och hanterbarhet också. Jag tycker det är otroligt hur mycket en skillnad 4 - 2,8 påverkar objektivets design. Sony 70-200/2,8 G SSM är en helt annan värld på många sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.