Annons

<Officiell 1Ds MkIII-tråd> EOS 1Ds Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Janne H skrev:
D3 tar nog inte några marknadsandelar från 1DS mark III, 12 MP är för snålt!!

Och då är plötsligt nikonen 10papp dyrare än 1d... då måste den vara bättre på ngt sätt förutom ff tycker jag.. den är ju långsammare, men det ska bli intressant att se bilder på iso 25600...

Förra året vid den här tiden känns det som om man inte ens vågade fantisera om 25600 som möjligt iso-tal =)

laan skrev:
Och då är plötsligt nikonen 10papp dyrare än 1d... då måste den vara bättre på ngt sätt förutom ff tycker jag.. den är ju långsammare, men det ska bli intressant att se bilder på iso 25600...

Vet inte om alla pressfotografer som ex plåtar sport vill ha FF, och därmed bli tvungna att släpa runt ännu längre o tyngre gluggar?? 400/2,8 väger nästan två ggr 300/2,8!

Janne H skrev:
Vet inte om alla pressfotografer som ex plåtar sport vill ha FF, och därmed bli tvungna att släpa runt ännu längre o tyngre gluggar?? 400/2,8 väger nästan två ggr 300/2,8!

Du kan ju välja att slå på DX läget och få en 1.5 crop när du vill.
Mycket godis i denna kamera.

Janne H skrev:

Hej

Visst verkar den nya Nikon D3 vara klart häftig, en del imponerande data, men jag tänker lite på fågelfotografer/däggdjursfotografer som nu använder D2X/D2Xs om de blir så intresserade av D3.

Om D2X (1.5 sensor, 12MP) hade varit fullformat så hade den legat på ca 27MP och den nya D3 (ca 1.0 sensor) på 12 MP. En av fördelarna med tex D2X har ju varit brännvidsförlängningen, 27MP mot 12MP är ju en avsevärd skillnad för "wildlifephotographers"

1D MarkIII om den hade varit fullformat ligger på ca 16MP.

D3 kommer nog få imponerande ISO prestanda (25600 ISO) så de som Canon borde släppa en serie lättare telen som tex 400mm 5.6 IS/VR, 400mm f/4, 500mm 5.6 etc.

Nikons nya 500mm f/4 VR väger lika mycket som Canons 500mm f/4 IS på ca 3.9 kg. Har för mig att Nikons 500mm version 2 vägde ca 3.4kg, så den har gått upp i vikt, troligtvis pga VR.

Mvh

Omar

Janne H skrev:

Snålt?

Väldigt optimalt om man nu inte endast fotograferar med "långa telen" .

En riktigt bra byggd kamera med bildkvalitet liknande den som 5d har i raw eller kanske tom bättre, jag behöver inget annat.
Stor enskild pixelyta ger indikation om bra dynamiskt omfång = lågt brus och därmed möjligheter att förstärka signalen= höga iso

Jisses: Nikon har byggt en drömkamera och efter de specifikationer jag vill ha.
Hur bra den är det får vi snart reda på.

Mikael

Omar skrev:
Hej

Visst verkar den nya Nikon D3 vara klart häftig, en del imponerande data, men jag tänker lite på fågelfotografer/däggdjursfotografer som nu använder D2X/D2Xs om de blir så intresserade av D3.
Varför då inte en ny D300, för en bråkdel av priset?
På många sätt en minst lika bra kamera som D2X.
Har väldigt mycket gemensamt med nya D3, inte minst samma AF.

Omar skrev:
Hej
Om D2X (1.5 sensor, 12MP) hade varit fullformat så hade den legat på ca 27MP och den nya D3 (ca 1.0 sensor) på 12 MP. En av fördelarna med tex D2X har ju varit brännvidsförlängningen, 27MP mot 12MP är ju en avsevärd skillnad för "wildlifephotographers"

Mvh

Omar

Tänker som du Omar :)
Jag hade mina funderingar åt Nikonhållet för fågelbilder just med tanke på brännviddsförlängningen på D2X. MEN priset på Nikon 500/4 och bruset fick mig på andra tankar ...

macrobild skrev:

Jisses: Nikon har byggt en drömkamera och efter de specifikationer jag vill ha.
Hur bra den är det får vi snart reda på.

Mikael

Japp, konkuransen Nikon-Canon gynnar oss användare!!
Vad som står för namn på prylarna struntar jag i, bara det är det som passar mitt arbetsätt, och i dagsläget är det Canon som passar bäst.

Janne H skrev:
Vitsen med FF är hög upplösning, och 12 mp känns lite väl lite i dagsläget.
Är det? Det hade jag helt missat. Jag trodde att vitsen låg i att det är det format som de flesta objektiv är menade för. Kortare skärpedjup, bättre utnyttjande av optikens begränsade upplösning (bortsett från problem med kantskärpa då), ljusstarkare vidvinklar.
Förresten är 5D inte direkt impopulär trots "endast" 12,7 mpix.

Janne H skrev:
Det finns nog ganska många som tycker precis tvärtom; att 21 mpix är åt helvete för mycket. Bara jättelika filer och segt arbetsflöde.
Sen lär 1D nog sälja mer än 1Ds, och då kan man raskt räkna ut hur konkurrensen ser ut mot D3.

Hej

Kan tänka mig att Canon släpper en ny 5D II fullformat på kanske 16MP på våren 2008, dvs då ungefär när Nikon D3 och D300 går att få tag på, lite baserat på förseningarna på på de tidigare D2x och D200.

Mvh

Omar

Janne H skrev:
Vitsen med FF är hög upplösning, och 12 mp känns lite väl lite i dagsläget.
D3 är nog mer en konkurent till 1D mark III, där snabbheten är det avgörande för pressplåtning!
Det säljs betydligt fler 1D jfr 1Ds!
Bara hoppas att Nikon äntligen lyckats få ner bruset vid höga iso...??
Tänk, jag som mycket hellre än en 1Ds mk3 skulle vilja ha en 1D mk3 med 135-sensor och 10-12 MP för att få bättre ISO-egenskaper. 135-format vill jag ha av ett flertal skäl, men pixlar är inte ett av dessa.

Damocles skrev:
Tänk, jag som mycket hellre än en 1Ds mk3 skulle vilja ha en 1D mk3 med 135-sensor och 10-12 MP för att få bättre ISO-egenskaper. 135-format vill jag ha av ett flertal skäl, men pixlar är inte ett av dessa.

Hej

Men MarkIII har ju relativt liten brännvidsförlängning och bra ISO egenskaper.

Mvh

Omar

ANNONS