Annons

<Officiell 1Ds MkIII-tråd> EOS 1Ds Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, men 135/2L som är mitt favoobjektiv på 135-format blir lite väl långt även med 1.3x. Och 85/1.2L blir faktiskt lite mycket att köpa till ovanpå samtidigt som det nästan blir lite kort med 1.3x.

Men ja, det kommer nog sluta på en 1D mk3 vad tiden lider i vilket fall. Det ovanstående till trots. Eller så hoppar jag över den här rundan. Beror på hur mycket jag hinner plåta framöver och hur mycket jag gräver ner mig i jobbet.
 
Damocles skrev:
Jo, men 135/2L som är mitt favoobjektiv på 135-format blir lite väl långt även med 1.3x. Och 85/1.2L blir faktiskt lite mycket att köpa till ovanpå samtidigt som det nästan blir lite kort med 1.3x.
EF 100/2 kanske? Inte en L-glugg, men den verkar skarp som attan enligt vissa tester. Inte särskilt dyr heller.

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_100_2/index.htm
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_135_2/index.htm

Inte lika bra som 135:an här dock.
 
Mankan G skrev:
Tror inte att de där extra 4MP från 17 till 21MP gör att Hasselblad gråter floder direkt. Det är ingen avgörande skillnad och lär väl knappast synas på bilderna.....

Är det din professionella uppfattning eller?
Det var det dummaste jag har hört "kommer knappt att synas på bilderna"....

Det finns viktigare saker än pixelantal men med dessa ändringar är dessa 4MP extra behövliga.
 
Senast ändrad:
Janne H skrev:
Japp, konkuransen Nikon-Canon gynnar oss användare!!
Vad som står för namn på prylarna struntar jag i, bara det är det som passar mitt arbetsätt, och i dagsläget är det Canon som passar bäst.

Jag personligen skulle inte vilja stå i valet mellan nikon - canon då jag äger på tok för mycket canon gluggar...

blotta tanken på att man ska byta alla gluggar mot Nikon skrämmer mig :)
 
Jag tror inte det kommer synas någomn stor skillnad mellan 16 o 21 milj pixel.Det som jag tror kommer synas en förbättring på är brusegenskaper o snabbare kamera display etc,däremot en bild i a4 storlek på lågt iso tror jag kommer vara svårt att se skillnad på.
Är även idag ibland svårt att se skillnad på 12 o 16 milj pixel i a4 storlek.
tom med bilder med bakstycken är inte heller så lätt att utskilja på a4 storlek.
Det hänger så mycket mer på att bilden är perfekt exponerad, bra optik etc för att slutresultatet ska bli perfekt.
Satt o kollade på katalogbilder som jag tagit med mellanformat med diafilm o jämförde dom med digitala bilder från 1ds m2 o 5D o det digitala ser många gånger bättre ut o frågan är jag tror att det inte kommer bli någon markant höjninga av bildkvaliten i tryck beroende på media det trycks på.
Däremot tar du ett högblankt/finare papper papper så kommer du se skillnad.
Jag är supernöjd med 16 mij pixel räcker till gott o väl även i bilder i 80x60 storlek däremot så önskar jag att den var ännu vassare på brusegenskaper o lite lättatre samt mindre för jag är inte ute för att stajla med en stor kamera utan vill ha bildkvaliten bara.
Jag skulle själv aldrig sätta på ett handgrepp på kameran lika lite som en vinge på bilen.
Så nya 1ds mark 3 är jag inte sugen på däremot kommer jag nog inhandla nya 16-35.
 
f.billqvist skrev:
kan med 100% säga att det fortfarande kommer att vara som natt o dag mellan 1ds mark 3 och P30
p30 är äckligt skarp och de som hävdar att det inte är skilland kan dra något gamalt över sig !!!

tar man en hel kropps bild med canon kameran så är huvudet suddigt, och med P30 så kan man se näshåren !! där är skillanden

så köp en P30 de som har råd vill säga


Jag kan se näshåren med min mark2, du kanske behöver glasögon??? ;)
 
Freddie skrev:
Tror inte alltid det är resultatet som räknas...det gäller ju att se lite glassig ut på vägen dit också ;)

Spelar ingen större roll hur glassig man ser ut på vägen till sitt mål, levererar man inte 100% så kommer man aldrig i mål först.

tolka det hur du vill men så är det :)
 
Tyvärr är det inte så.. Finns alldeles för många yrkesfotografer som är helt värdelösa, både tekniskt och bildmässigt, deras styrka är att lyckas få folk att tro deras bilder är bra..

De kan tala för sig helt enkelt.. det kan inte jag tyvärr..
 
Ni verkar alla ha missat Cyberphotos erbjudande på denna kamera. Upplösning på 219 000 0000 pixlar för det priset är ju rena kapet?! Klicka bara på "Tekniska Data" och se själva.
 
Danlo skrev:
Tyvärr är det inte så.. Finns alldeles för många yrkesfotografer som är helt värdelösa, både tekniskt och bildmässigt, deras styrka är att lyckas få folk att tro deras bilder är bra..

De kan tala för sig helt enkelt.. det kan inte jag tyvärr..

Allting är ju relativt här i livet, om kunden inte sett något bättre så är ju förstås det som fotografen säljer "det bästa dom sett" per definition, och i den meningen för dom säkert värt det dom betalar. Tänk på att fotografer/fotointresserade ofta ser och bedömer bilder med helt andra ögon och en helt annan referensram än kunden gör. Vore fotograferna "helt värdelösa" så skulle dom inte sälja något alls.
 
Är man helt värdelös som yrkesfotograf så borde man få det berättat för sig innan man sålt mer än 5 bilder.. men som Östberg säger så är vi på fotosidan ungefär lika intresserad av varje småfel i en bild som helheten och sågar mer än en fotokund som bara vill ha bilder. Så som slutsats då: En yrkesfotograf behöver inte prestera nära 100% för att tjäna pengar. Konstigt att trådar alltid spårar ut till annat.. men mer skriveri blir det ju då iallafall =)
 
magnusekarlson skrev:
Du läste nog i fel kolumn, UDMA finns i mark III men inte i Mark II, se tabellen. Eller du kanske menade för 1Dn där verkar mark III sakna UDMA, skumt med tanke på att den skall vara huvudsakligen snabb...

Mvh

Hej

Jag menade att Canon 1D MarkIII saknar UDMA som Canon 1Ds MarkIII har.

Tabell på sidan tre.

Står även på sidan 14

"The EOS-1Ds Mark III is compatible with UDMA (Ultra Direct Memory Access), a new CF
card specification (CompactFlash Specifications Revision 4.0) enabling high-speed writing
to the CF card. With a UDMA CF card, the high-speed data transfer is about twice as
fast as the EOS-1D Mark III (about 3 times as fast as the EOS-1Ds Mark II). Although the
EOS-1Ds Mark III has twice as many pixels as the EOS-1D Mark III, the writing speed per
file is about the same as the EOS-1D Mark III, which is quite amazing."

mvh

Omar
 
Danlo skrev:
Tyvärr är det inte så.. Finns alldeles för många yrkesfotografer som är helt värdelösa, både tekniskt och bildmässigt, deras styrka är att lyckas få folk att tro deras bilder är bra..

De kan tala för sig helt enkelt.. det kan inte jag tyvärr..

Årets knäppaste inlägg?!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.