Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 1Ds MkIII-tråd> EOS 1Ds Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
peter_wahlström skrev:
På tal om bakstycken... En kompis har under lång tid ägt en H20 (16mp). Betydligt enklare än P30. Eftersom det är samma upplösning som 1dsmk2 så har vi tittat och jämfört lite av våra bilder. Trots hyfsad skarp canonoptik så går det inte att jämföra med H20. Dynamiken, skärpan, allt... Enda negativa med H20 är väl hanteringen möjligtvis. Ska tillägga att H20 var monterad på en bladare med synnerligen skarp optik... Jo, visst är det skillnad... Nästan så man blir mörkrädd.

//Peter

h20 är väl kvadratisk, så för att få en likvärdig bild som på 1ds2 så måste du beskära h20 och då blir det endast 11mpixlar kvar. Är skillnaden lika stor då? Har ni efterbehandlat bilderna lika dant? Kan skilja en hel del hur man skärper bilden i kameran.
 
Rätta mig om jag har fel, men i stort sett är väl 1Ds3 och 1D3 i runda slängar samma kamera, eller hur (ge och ta några data hit och dit)? Ändå kostar 1Ds3 ganska exakt dubbelt så mycket, 36000kr, mer än 1D3.

Merkostnaden för att få en 21MP FF-sensor, jämfört med en 10MP 1,3x -- rensat för en del skillnader i sökare, elektronik, osv -- är alltså, vadå: 10000kr? 20000kr? 30000kr? 36000kr? Verkar helt vansinnigt...
 
jorgene skrev:
Rätta mig om jag har fel, men i stort sett är väl 1Ds3 och 1D3 i runda slängar samma kamera, eller hur (ge och ta några data hit och dit)? Ändå kostar 1Ds3 ganska exakt dubbelt så mycket, 36000kr, mer än 1D3.

Merkostnaden för att få en 21MP FF-sensor, jämfört med en 10MP 1,3x -- rensat för en del skillnader i sökare, elektronik, osv -- är alltså, vadå: 10000kr? 20000kr? 30000kr? 36000kr? Verkar helt vansinnigt...

Amen!! Kunde inte hålla med dig mer.....
 
Priset ligger som det gör för att det inte finns en konkurrent till den.. iaf inte till krävande pressfotografer och liknande som prioriterar smidigheten framför mellanformat. Kan sätta pengar på att köerna kommer att ringla långa hos de mer yrkesinriktade återförsäljarna.
 
Tja det blir väl som vanligt... Canon är först, men när Nikon samlat ihop sig så sätter man en helt ny prisnivå för klassen (ungefär som med D200). Vet inte hur läget är för Canon, men Nikon sägs nu börjat förse Sony med steppers som klarar FF-chip i en enda exponering. Stämmer det, så kommer säkert priserna på FF/near FF-sensorer att rasa när Nikon och Sony kliver in på arenan. Canons nuvarande prisbild framstår närmast som ocker, oavsett om man är ensam eller ej.
 
O andra sidan uppdatera dom 1D mkII med 1,5 bilder/sec och 2 Mpixlar men 1Ds mkII uppgraderade dom med 1 bild/sec och 5 Mpixlar + allt annat som är i båda maskinerna. Så för Bröllop studio och reklam är väl 1Ds mer än dubbelt så bra som 1D.. 5 bilder/sec räcker väl långt i sport med. och sedan som sagt finns ju inga kameror i närheten av den.. närmsta kameran är mellanformat för dubbla priset. Mina tankar.
 
jorgene skrev:
Tja det blir väl som vanligt... Canon är först, men när Nikon samlat ihop sig så sätter man en helt ny prisnivå för klassen (ungefär som med D200). Vet inte hur läget är för Canon, men Nikon sägs nu börjat förse Sony med steppers som klarar FF-chip i en enda exponering. Stämmer det, så kommer säkert priserna på FF/near FF-sensorer att rasa när Nikon och Sony kliver in på arenan. Canons nuvarande prisbild framstår närmast som ocker, oavsett om man är ensam eller ej.

En hög prisnivå då menar du? =) eller vilka andra kameror i d200 klassen är dyrare?
 
jorgene skrev:
Rätta mig om jag har fel, men i stort sett är väl 1Ds3 och 1D3 i runda slängar samma kamera, eller hur (ge och ta några data hit och dit)? Ändå kostar 1Ds3 ganska exakt dubbelt så mycket, 36000kr, mer än 1D3.

Merkostnaden för att få en 21MP FF-sensor, jämfört med en 10MP 1,3x -- rensat för en del skillnader i sökare, elektronik, osv -- är alltså, vadå: 10000kr? 20000kr? 30000kr? 36000kr? Verkar helt vansinnigt...

För privatplånboken är det klart att det är mycket pengar, men 57.000:- är ingen enorm kostnad för en yrkesfotograf. Speciellt inte när filerna är mer jämförbara med ett enklare bakstycke än lilla MkIII.

På leasing handlar det om knapp två papp i månaden. Inga vansinniga summor för den som lever på sina bilder.
 
Stiffneck skrev:
För privatplånboken är det klart att det är mycket pengar, men 57.000:- är ingen enorm kostnad för en yrkesfotograf. Speciellt inte när filerna är mer jämförbara med ett enklare bakstycke än lilla MkIII.
Nej, det så klart, men med tanke på hur stor "21MP-FF-premien" är (10-30000kr?), så kan man ju ifrågasätta Canons prispolitik en gnutta, eller hur?
 
Jag tycker inte det är så farligt om man jämför med t.ex. Mamiya ZD. Då är 1Ds billig, bra och väldigt mångsidig. Vad gäller 1D och 1Ds så plockar dom kunder ur två olika segment och konkurrerar inte så mycket sinsemellan.

Hur sjukt det än må låta så tycker jag att nya 1Ds är en väldigt bra kompromiss mellan bildkvalitet och mångsidighet. Mycket pengar men ändå prisvärd.
 
Janne Höglund (Janne H) skrev:
Jobbar du med zoomobjektiv?
Med mina fasta gluggar är det inga problem!

/Janne

Med både zoomar och fasta, men mest med zoomar.

Mats L
 
Uppgraderingskostnaden från 1DsII till 1DsIII lär hamna mellan 30-40000 kr. Jag tycker att det ger för lite för de stora pengarna. Skulle någon kund kunna märka skillnaden ens? Det är ju det som räknas.

Mats L
 
det är en stor skillnad på 10mp o 21
så det är väl inge konstigt att priset skiljer kraftigt.Sedan att Nikon gänget verkar få hybris när ff kommer på tal är underligt.Har ni allergi mot ff eller?
Enda skälet till att inte köra ff är om man tex plåtar sport eller möjligtvis naturfoto med långa telen.
FF jämför tmed digitalt mellanformat är billigt.
Ta tex testet som proffsfoto gjorde när dom jämförde
5D med 85 1,2 mot hasselblad med phase one p31
när bägge alternativen fick högsta poäng i bildkvalite o dom häpnade över hur en 5D kunde matcha en kamera för 200 000kr med RÄTT glugg på.

Har man kört med mellanformatare med diafilm så saknar varken mina kunder eller jag själv det i jämförelse med ff för i TRYCK på uppslag helsida så syns det ingen skillnad.
Själv skulle jag vara väldigt glad om Nikon kunde komma ut med en ff för det gynnar prisutvecklingen för canon har ingen konkkurrent på ff o därför behöver dom inte sänka priset nämnvärt på kameran.
När tex 1ds m2 kom så kostade den ca 73 nu idag flera år senare så är det billigaste priset runt 66 o hade canon haft konkkurens så hade dom sänkt priset mer.
Däremot så är väl inte jag så sugen på den nya med 21 milj utan önskar hellre än ny 5D med samma sensor som 1dsm2 16,7 m pixel men med vassare brusegenskaper o lite snabbare lagring av rawbilderna i ett diskret lätt skal som dels är lätt att bära på o väcker mindre uppmärksamhet än 1ds gör.
För bildkvaliten från 16 m pixel räcker långt
fullt i klass med mellis med dia film.
 
mats lindfors skrev:
Uppgraderingskostnaden från 1DsII till 1DsIII lär hamna mellan 30-40000 kr. Jag tycker att det ger för lite för de stora pengarna. Skulle någon kund kunna märka skillnaden ens? Det är ju det som räknas.

Mats L

Tror inte alltid det är resultatet som räknas...det gäller ju att se lite glassig ut på vägen dit också ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.