Annons

<Officiell 1Ds MkIII-tråd> EOS 1Ds Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är extrem upplösningsfreak och petig med skärpan. Men, nu när 1Ds MarkIII kommit så känner jag inte att prisskillnaden upp till ett vettigt bakstycke är skälig..

Samtidigt blir jag förbannad på mig själv att jag antagligen kommer vara snål och köpa MarkIII:an istället för Phase One P30 :(

För övrigt så fattar jag inte varför denna tråden inte är totalt överhettad?! Detta är ju det enda vettiga som kommit på digitalmarknaden sen MarkII:an!!
 
Danlo skrev:

För övrigt så fattar jag inte varför denna tråden inte är totalt överhettad?! Detta är ju det enda vettiga som kommit på digitalmarknaden sen MarkII:an!!

För att du är den ende som går i extas?
För att kameran kostar 60000 kr?
För att de flesta inte har råd?
För att den därför inte är intressant för den stora massan?
 
kan med 100% säga att det fortfarande kommer att vara som natt o dag mellan 1ds mark 3 och P30
p30 är äckligt skarp och de som hävdar att det inte är skilland kan dra något gamalt över sig !!!

tar man en hel kropps bild med canon kameran så är huvudet suddigt, och med P30 så kan man se näshåren !! där är skillanden

så köp en P30 de som har råd vill säga
 
Jeppe skrev:
För att kameran kostar 60000 kr?

Har du hört detta pris eller är det en gissning? Det låter billigt.

Om så är fallet så borde andrahandspriset på mk2 falla rejält ytterligare. Ett gyllene tillfälle för de som har längtat efter att få jobba med en "fullformats-etta" i den här klassen.

En annan anledning till prissättningen skulle annars vara att det är enda sättet att få merparten av mk2-användarna att byta upp sig. Ett högre pris vore för mycket pengar för en för liten skillnad tycker jag.

mvh /Peter
 
Någonstans mitt emellan.. Jag bara drog till med en siffra.. 1Ds-modellerna brukar ligga runt 65000-70000 kr.
 
f.billqvist skrev:
kan med 100% säga att det fortfarande kommer att vara som natt o dag mellan 1ds mark 3 och P30
p30 är äckligt skarp och de som hävdar att det inte är skilland kan dra något gamalt över sig !!!

tar man en hel kropps bild med canon kameran så är huvudet suddigt, och med P30 så kan man se näshåren !! där är skillanden

så köp en P30 de som har råd vill säga

Ursäkta en okunnig vetgirig, men vad är en p30? Bladare?
 
På tal om bakstycken... En kompis har under lång tid ägt en H20 (16mp). Betydligt enklare än P30. Eftersom det är samma upplösning som 1dsmk2 så har vi tittat och jämfört lite av våra bilder. Trots hyfsad skarp canonoptik så går det inte att jämföra med H20. Dynamiken, skärpan, allt... Enda negativa med H20 är väl hanteringen möjligtvis. Ska tillägga att H20 var monterad på en bladare med synnerligen skarp optik... Jo, visst är det skillnad... Nästan så man blir mörkrädd.

//Peter
 
f.billqvist skrev:

tar man en hel kropps bild med canon kameran så är huvudet suddigt, och med P30 så kan man se näshåren !!

Faktum är att jag förstår precis vad du menar.. Även om jag ser jämförelsen mellan analog småbild och analog mellanformat..
Vet faktiskt inte riktigt hur jag tänkte, det är ett digitalbakstycke som gäller när jag går ut skolan :).. ja eller åtminstone en digital mellanformat iaf :)

Tack Freddy!
 
Jeppe skrev:
Någonstans mitt emellan.. Jag bara drog till med en siffra.. 1Ds-modellerna brukar ligga runt 65000-70000 kr.
Hörde just att priset skulle hamna runt 80000 kr, men det vet vi naturligtvis säkert först när den börjar säljas...
 
geronimo13 skrev:
Riktpris i usa är 7999$
Har hört 81" från hyfsat säker källa.

Men räknar vi på vad 1DMKIII säljs för och vad det rekommenderade priset i USA var, så landar vi betydligt mycket under 80.

Rekpris på den i USA var $4000, alltså exakt hälften av 1DsMKIII, så om samma förhållanden gäller, borde 1DsMKIII vara dubbelt så dyr.
36.500:- på Cyber ger 73.000:- för 1DsMKIII.

Tror vi landar någonstans däremellan (73-81"), beroende på hur mycket affären tar i provis.
 
peter_wahlström skrev:
På tal om bakstycken... En kompis har under lång tid ägt en H20 (16mp). Betydligt enklare än P30. Eftersom det är samma upplösning som 1dsmk2 så har vi tittat och jämfört lite av våra bilder. Trots hyfsad skarp canonoptik så går det inte att jämföra med H20. Dynamiken, skärpan, allt... Enda negativa med H20 är väl hanteringen möjligtvis. Ska tillägga att H20 var monterad på en bladare med synnerligen skarp optik... Jo, visst är det skillnad... Nästan så man blir mörkrädd.

//Peter

Tidningen Proffsfoto gjorde en jämförelse mellan Canon 5D och Hasselbladaren med bakstycke och kom fram till att skillnanden med 85 mm optiken var försumbar (i deras tryck motsvarande A3 såg iaf inte jag nån skillnad). Däremot fick Canon sig en smäll på fingrarna när det gäller normalgluggen - fast då fanns ju ingen EF 50mm f/1.2L USM.

Släppet var däremot apsnyggt med Hasseln och man kan köra superoptik över dom flesta brännvidder.

Sen skulle jag vilja kunna ta bort lågpassfiltret i Canons kameror för att få mer krisp i bilderna.
 
Senast ändrad:
De 4 fler Mpixlarna ger bilder som bara är 11% mer på bredd och höjd. Inte mycket. Eller har jag räknat fel? Och när man sedan vet att de flesta gluggarna inte klarar den upplösningen. DsII:an får helt enkelt vara kvar i kameraväskan några år till.

Mats L
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.