nalleg skrev:
I senaste kamera&bild finns utsnitt motsvarande 70*100 cm taget med L 35 mm. på ds3 och 5d Skillnaden i upplösning är marginell. Det skulle väl iså fall innebära att även 5d är nästintill bakstyckekvalite´. Jag tror inte att så är fallet.
Det här går inte ihop!
MVH
Björn
Hej,
Vet inte vad 5D presterar utan har bara jämfört 1Ds MK3 mot 1D Mk2N 8,2mpixel och där är skillnaden påtaglig i upplösning, har nu skrivit ut ett tjugotal bilder i allt från A2 till A0.
Vid A2 syns skillnaden men det är inte extremt på något sätt, vid A1 är den klart tydligt att Mk2 N är långt ifrån vad MK3 1Ds presterar, till sist vid A0 är inte Mk2 bilden användbar enligt min uppfattning medans MK3 bilden fortfarande håller hög klass.
Har även provat att interpolera MK2 bilderna till samma storlek som fullformataren, enligt mej så blir bilden bara diffusare med ännu sämre skärpeintryck.
För mej känns uppgraderningen ifrån 1,3 sensorn till fullformat helrätt ur bildkvalité synpunkt
Skall väl tillägga att mina två mest använda objektiv är 300 2,8 samt 500 4,0 och där fattas det ingen kantskärpa, jag ägnar mig mest åt att fota vilda djur och fåglar där man ofta inte hinner komponera i sökaren utan får beskära i efterhand då är det gott att ha många pixlar att ta av.
Mvh / Lenny