Det låter som ett marknadsföringstrix tycker jag, eftersom det finns 40-50 år gamla objektiv som slår många moderna objektiv. Och inte hade de samma fräsiga glas då. Däremot var konstruktionerna bra. Hur ett objektiv med 20 gångers zoomomfång skulle kunna bli särskilt bra förstår jag inte riktigt.
Det är ju det jag menar. Superzoomar och kompakter har ju i regel totalt undermåliga brusnivåer, tyvärr. Därför undrar jag vad det är som skulle vara så mycket bättre med den här kameran. Bara en i raden av titta-vad-fina-siffror-på-pappret-kameror som i praktiken ger genomrutten bildkvalitet, eftersom kunderna inte har en aning om VAD det är som betyder något på den fronten.
Större sensor ja. Det är ju där haken finns.
Jovisst. Frågan är hur användbart det är i praktiken. Inte särskilt för målgruppen, tror jag.
Jag tror mest att den kommer att köpas av folk som inte kan något om kameror, och som tror att 20x zoom är något bra. Samma människor som inte har en aning om att sensorstorleken är helt avgörande vid sämre ljus.
En tråkig utveckling där kunden är förloraren, i min mening. Det är därför jag ifrågasätter er som tycker att den verkar så bra, trots att den bygger på samma gamla unkna recept som vanligt. Det vill säga; imponerande siffror gällande de mest meningslösa specifikationerna, för att locka ovetande kunder.
Sen finns det säkert en liiiiiten klick fotografer som behöver ett astronomiskt zoomomfång och inte bryr sig alls om bildkvalitet vid annat än bas-ISO.