Omar skrev:
Hej
Om man påstår något så bör man vissa någon form av källhänvisning som när man skrev avhandlingar på Universitetet. Jag tycker det är svårt att hitta någon information. Kan tänka mig att det blir intressant ev den 26 juli eller så för Nikon.
Jag gillar fakta och att länka, man blir ju lite mer betrodd då.
Du säger "amatörsidan krossar de just nu med D40/D40x/D80" Vad innebär det??? har du någon länk???? någon information???, Någon fakta ????
Jag tror säkert att de kamerorna säljer mycket och de är väldigt prisvärda, men jag hade inte utan erfarenhet påstått det utan någon form av källa eller länk påstått det.
Cyperphoto har de som säljs mest denna vecka
http://www.cyberphoto.se/pri_digikam.php
Av 10 kameror säljer de 9, dvs 90 % Canon.
På dpreview, flest clicks
http://www.dpreview.com/
När jag kollade var det 8 Canon och 2 Nikon, dvs 80% Canon, 20% Nikon.
På http://www.imaging-resource.com/
Top selling cameras har du
7 Canon kameror, 2 Sony, 1 Nikon , dvs 70 % Canon, 20% Sony, 10% Nikon.
Mycket möjlight att Nikon "krossar" men visa gärna det det med lite fakta!
"Inte är det billigt att ta upp tillverkningen av något som är gammalt." Det skulle jag inte våga påstå ens med min erfarenhet, hur vet du det ???
Mvh
Omar
Men den ganska stora övervikt som Canon haft i många länder på DSLR sidan, är bortraderad. Sverige har alltid varit ganska starkt Nikonfäste, men med liten övervikt till Canon, säg ett snitt på ca 45% mot 37%, och de andra leverantörerna delar broderligt på resten. Men sedan D200 kom och sedemera D80 så kivades de varje månad om vem som var störst, och sedan årskiftet när även D40 och D40x kommit så är det nu i senaste mätningen 49% Nikon och 33% Canon i Sverige.
Detta mönster går igenom i resten av världen, även om inte i samma stora skillnad.
Även de nordiska grannarna påvisar samma trend, ta Finland där Canon haft >65% och Nikon 20%, där har Nikon också tagit över, samma sak i Norge, Italien, Spanien etc. Canon är fortfarande starka i fd öststatsländer.
Att kolla Cyberphoto säger igentligen ingenting, bättre kolla Expert's försäljning (>10ggr större än Cyber), eller Scandinavian Photo (5ggr större).
eller varför inte gå in på lite olika butiker och fråga?
Att fortsätta eller ta upp tillverkningen ÄR väldigt dyrt. Ta 350d t.ex., helt plötsligt måste de ändra tillverkningslinorna och börja producera 8mp sensorn igen (jämför själv med t.ex. RAM-minnen, de gamla med mindre kapacitet är dyrare), samt även börja köpa in gammal 1,5" tums ccd, som är utgången hos underleverantörerna. Vad tror du Volvo skulle gilla att ta upp tillverkningen av 850, och sedan sälja den för 99900kr - finns ingen lönsamhet, bara ett värde i att bevaka sina marknadsandelar.
Hälsningar
Adam