Annons

Nya sensorer från Sony

Produkter
(logga in för att koppla)
schaki skrev:
Att dem är en av världens största sensor-tillverkare hjälper väl föga när dem när resultatet oftast blir kvantitet iställer för kvalitet?
Jag skrev "främsta" (=ledande inom forskning och utveckling), inte största. De är helt enkelt bland de bästa på att tillverka sensorer. Alla som är i branschen vet det.

schaki skrev:
Visst, signalHanteringen står för en del av bruset som uppstår, men troligtvis inte för döda pixlar.
Signalbehandling är inte upphovet till brus, signalbehandlingen reducerar det brus som uppstår i alla sensorer pga grundläggande naturlagar.

Vidare används signalbehandling för att maska bort döda pixlar som finns hos alla sensorer från alla tillverkare. Om döda pixlar är synliga hos slutanvändaren beror inte det på sensortillverkaren utan på kameratillverkaren som inte gjort ett tillräckligt bra jobb att maska bort dem.

schaki skrev:
Dessutom missade dudet jag skrev om att Nikon knappast lär få ut det bästa och "varför" det kanske kan komma att bli så, om dem fortsätter samarbetet med Sony.
Det är ren spekulation från din sida och jag hade ingen anledning att kommentera det.

Johannes
 
schaki skrev:
Jag hoppass verkligen att Nikon har bränt broarna mellan Sony.
Sony har tidigare bevisat att dem inte förstår sig på det här med sensor genom att spotta ur sig brus-sensorer. Se bara på Fuji, dem kan sin sak och det är dem eller Kodak som Nikon Borde samarbeta med.



Du kan väl börja med att läsa den här testen av Fuji S5 Pro och fundera lite över om Fuji verkligen är så bra som du skriver. För övrigt vet jag att Johannes vet väldigt väl vad han talar om. Är det någon som har koll på sensorer och signalbehandling här på Fotosidan så är det han.

http://www.dpreview.com/reviews/FujifilmS5Pro/page17.asp
 
En liten nyhet som inte fick särskilt stor uppmärksanhet var att Sony i juni gjorde "en liten investering i renrum" för sin sensortillverkning. Den som tittar på siffrorna kan dock upptäcka att investeringsbeloppet som nämns motsvarar ca 2/3 av beloppet som Hoya betalade för att köpa hela Pentax, så nog har Sony resurser inom sensorområdet:
http://www.edn.com/article/CA6449418.html
 
Danlo skrev:
Hoppas du har rätt.. Det behövs ju fler tillverkare med FF-kameror för att det ska bli en standard precis som aps-c sensorerna blivit standard..

Jag hoppas ju att aps-c sensorerna inom några år tar ett skutt ner i kompaktkamerorna och FF-sensorerna tar ett skutt ner till konsument-dslr:erna..


Nåja... en av dina önskningar har ju i alla fall börjar bli besannade ;-)

http://www.sigma-dp1.com/

Kliar i fingrarna på mig...
 
schaki skrev:
Jag hoppass verkligen att Nikon har bränt broarna mellan Sony.
Sony har tidigare bevisat att dem inte förstår sig på det här med sensor genom att spotta ur sig brus-sensorer. Se bara på Fuji, dem kan sin sak och det är dem eller Kodak som Nikon Borde samarbeta med.

FÖr inte tror väl någon att Sony kommer att ge Nikon tillgång till det bästa? när dem själva för eller senare kommer med en Pro-kamera och även konsument-modeller som ska konkurrera med Nikon m.fl.

_________________________________________________

Jaa, gud vad D80, D40, D40X brusar mycket....
Nästan... Ingenting:)

Om Sony beter sig dumt mot Nikon, så får de inte tillgång till de bästa "stepper" maskinerna som är så viktiga för Sonys platt-tv tillverkning, även i Sonys kameror faktiskt, eller t.o.m. kanske alla Sonys skärmförsedda produkter någon gång är tillverkad med en Nikon Stepper maskin - vad vet jag. "Dumt att bita den hand som föder en".

Att KonicaMinolta gick omkull, beror mycket på att Nikon och Canon höjde avgifterna på sina patent rejält.

Det där med att Fuji har större dynamiskt omfång, verkar ju vara en myt enligt herr Risedal, jag skulle vilja se honom pressa D200:an också.

Jag tror att vi står inför en grym Nikonhöst, på amatörsidan krossar de just nu med D40/D40x/D80. Canon har t.o.m. fått tagit upp tillverkningen av den gamla 350D, som slumpas ut nu för att försöka hålla Nikon stången. Inte är det billigt att ta upp tillverkningen av något som är gammalt.

Hälsningar

Adam
 
Tyckaren skrev:
_________________________________________________

Jaa, gud vad D80, D40, D40X brusar mycket....
Nästan... Ingenting:)

Om Sony beter sig dumt mot Nikon, så får de inte tillgång till de bästa "stepper" maskinerna som är så viktiga för Sonys platt-tv tillverkning, även i Sonys kameror faktiskt, eller t.o.m. kanske alla Sonys skärmförsedda produkter någon gång är tillverkad med en Nikon Stepper maskin - vad vet jag. "Dumt att bita den hand som föder en".

Att KonicaMinolta gick omkull, beror mycket på att Nikon och Canon höjde avgifterna på sina patent rejält.

Det där med att Fuji har större dynamiskt omfång, verkar ju vara en myt enligt herr Risedal, jag skulle vilja se honom pressa D200:an också.

Jag tror att vi står inför en grym Nikonhöst, på amatörsidan krossar de just nu med D40/D40x/D80. Canon har t.o.m. fått tagit upp tillverkningen av den gamla 350D, som slumpas ut nu för att försöka hålla Nikon stången. Inte är det billigt att ta upp tillverkningen av något som är gammalt.

Hälsningar

Adam

Hej

Om man påstår något så bör man vissa någon form av källhänvisning som när man skrev avhandlingar på Universitetet. Jag tycker det är svårt att hitta någon information. Kan tänka mig att det blir intressant ev den 26 juli eller så för Nikon.

Jag gillar fakta och att länka, man blir ju lite mer betrodd då.

Du säger "amatörsidan krossar de just nu med D40/D40x/D80" Vad innebär det??? har du någon länk???? någon information???, Någon fakta ????

Jag tror säkert att de kamerorna säljer mycket och de är väldigt prisvärda, men jag hade inte utan erfarenhet påstått det utan någon form av källa eller länk påstått det.


Cyperphoto har de som säljs mest denna vecka

http://www.cyberphoto.se/pri_digikam.php

Av 10 kameror säljer de 9, dvs 90 % Canon.


På dpreview, flest clicks

http://www.dpreview.com/

När jag kollade var det 8 Canon och 2 Nikon, dvs 80% Canon, 20% Nikon.

http://www.imaging-resource.com/

Top selling cameras har du

7 Canon kameror, 2 Sony, 1 Nikon , dvs 70 % Canon, 20% Sony, 10% Nikon.


Mycket möjlight att Nikon "krossar" men visa gärna det det med lite fakta!

"Inte är det billigt att ta upp tillverkningen av något som är gammalt." Det skulle jag inte våga påstå ens med min erfarenhet, hur vet du det ???


Mvh

Omar
 
Senast ändrad:
Rasmus M skrev:
Istället för att leta upp var det klickas mest kan man gå efter verkliga resultat ;)


http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=23639996&q=sales+figures&qf=m

Blå är Nikon

Rosa är Canon

Lila är Pentax

Grön är Sony

Orange är Olympus

Länkarna till de verkliga källorna finns i tråden också.

Hej

Verkliga resultat var ????? Japan???? finns fler länder på denna planet.

Jag tror!!!!!!!!! utan att veta veta att Nikon säljer mycket i Japan men Canon säljer mer utanför??

Mvh

Omar
 
Hej

Tycker att Canon släpper för lite intressant, konkurerenssen är för lite från Andra, det händer inte så mycket.

Man måste vara lite fakta från sfinkermuskeln, må det vara vara var riktiga fakta.


MvH

Omar
 
Tyckaren skrev:
Det där med att Fuji har större dynamiskt omfång, verkar ju vara en myt enligt herr Risedal, jag skulle vilja se honom pressa D200:an också.
Det dynamiska omfånget hos Fujis sensor är ingen myt, vilket jag har visat i en annan tråd. Att herr Risedal inte får samma resultat beror på att det inte finns någon råkonverterare som tar vara på sensorns potential (inte ens Fujis egen!).

/Daniel
 
Omar skrev:
Hej

Verkliga resultat var ????? Japan???? finns fler länder på denna planet.

Jag tror!!!!!!!!! utan att veta veta att Nikon säljer mycket i Japan men Canon säljer mer utanför??

Mvh

Omar

För de som orkar läsa står det klart och tydligt längst upp i tråden att siffrorna är från Japan. Det är dock mer trovärdigt än att klicka runt lita på dpreview (även om det är en väldigt bra sida).


Du TROR att Canon säljer mer utanför? Sade du inte i ditt förra inlägg att "Om man påstår något så bör man vissa någon form av källhänvisning som när man skrev avhandlingar på Universitetet." Var tog det vägen? Eller är det så att när det passar dina intressen så går det bra att ta avstånd från det? Bara undrar...

Inte så lite tvetungat det där...

Tillägg: det är möjligt de säljer mer utanför men visa då gärna siffrorna istället för att gissa och anta :)

Mvh

Rasmus Mattsson
 
Senast ändrad:
dano skrev:
Det dynamiska omfånget hos Fujis sensor är ingen myt, vilket jag har visat i en annan tråd. Att herr Risedal inte får samma resultat beror på att det inte finns någon råkonverterare som tar vara på sensorns potential (inte ens Fujis egen!).
Detta tror jag på (efter att ha deltagit i, och läst tråden ifråga), och visst är det märkligt att Fuji inte fixar en RAW-konverterare som fixar det större dynamiska omfång som sensorn uppenbarligen klarar.

Angående D200 så kan man i ACR och i Capture One få ganska exakt ett steg större DR än i JPG uppåt, inte mer. Räknar man med den något bättre detaljrikedomen i skuggor så blir det kanske mer än ett steg extra dock.
Jag tycker helt subjektivt att D200 har ett bra dynamiskt omfång vid låga ISO. Dock klipper den väldigt fult i högdagrarna när man överexponerar. Vad jag har sett så ger Fuji snyggare klippning, hur det nu går till.
 
Rasmus M skrev:
För de som orkar läsa står det klart och tydligt längst upp i tråden att siffrorna är från Japan. Det är dock mer trovärdigt än att klicka runt lita på dpreview (även om det är en väldigt bra sida).


Du TROR att Canon säljer mer utanför? Sade du inte i ditt förra inlägg att "Om man påstår något så bör man vissa någon form av källhänvisning som när man skrev avhandlingar på Universitetet." Var tog det vägen? Eller är det så att när det passar dina intressen så går det bra att ta avstånd från det? Bara undrar...

Inte så lite tvetungat det där...

Tillägg: det är möjligt de säljer mer utanför men visa då gärna siffrorna istället för att gissa och anta :)

Mvh

Rasmus Mattsson

Hej

Jag skriver i alla fall att jag tror.Även med en 100% källhänvisning kan man inte kan vara säker

Vissa gärna dina länkar?????


Utanför har jag massa ggr visat

http://www.imaging-resource.com/

Dpreview.com



Mvh

Omar
 
http://www.dpreview.com/



Jag har kommit med tre länkar Martin, VAR
ÄR DINA TRE LÄNKAR NÅGONSTANS=??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????


http://www.dpreview.com/h

Omar
 
Jag har ju redan länkat? Ska jag länka till samma igen för att du inte orkar läsa det?

Det jag sade var att länken talar om siffrorna i Japan. Jag säger också att de må vara annorlunda utanför Japan, eller så må det vara likadant, det tänker jag inte gissa om som du gör.

Som jag sade innan, jag litar hellre på statistik än på vilka kameror folk har läst om på dpreview som du bildar dina siffror på. Jag läser recenssionerna om både Canon och Sony och Nikon där, det innebär inte att jag köper alla tre märkena. Så att använda dpreview som källa är ju helt meningslöst, men visst, fortsätt du med det, det är ju trovärdigt. Litar inte heller på dina andra källor gällande statistik.

Och jag bryr mig egentligen inte så mycket om hurvida Nikon har 5% mer än Canon eller tvärt om, eller om Olympus helt plötsligt kommer i ledningen. Jag använder det system jag gör därför att jag trivs bra med det, jag försöker inte försköna deras försäljnings siffor baserat på antal klick på en sida bara för att jag tycker om dem. Ska det försökönas siffor hit eller dit kan företagen göra det själva utan en massa "fanboys" som springer omkring runt benen på dem.

Sen är det ju moget beteende att skriva ut en hel radda med frågetecken bara för den goda sakens skull, tror dock inte det ger dig mer trovärdighet ;-)

Och nej, jag tänker inte länka till länkarna igen, jag förklarade tydligt att tråden som jag länkade till även innehåller länkar till källorna för siffrorna. De finns till och med i första inlägget i den tråden så de torde inte vara helt komplicerade att hitta.
 
Rasmus M skrev:
Citerar du dig själv och bråkar med dig själv nu?

Hej

Ursäkta jag nämner det men det är väldigt stor skillnad att komuninicera med en"fotograf"

Under 25 än över 25-30 år.

Men lugnt, ni förstår när när ni är över 30 år


Mvh

Omar Brännström
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.