Mankan G
Aktiv medlem
Makten skrev:
De bajonettfattningar som Nikon, Canon, Pentax, Sony, m. fl. använder är gjorda för småbildsformatet. Alltså är det klart som fan att man vill ha en sensor i småbildsformat, särskilt med tanke på att de allra flesta objektiven fortfarande är gjorda för detta. Att skala upp 4:3-formatet vore ju precis samma sak. Det är nedskalat nämligen, vilket ger det en del fördelar mot APS-C. 4:3 är ett skitfult bildformat, och de sämre möjligheterna till kort skärpedjup samt de mikroskopiska sökarna gör det helt ointressant för mig.
Jag tror inte att FF är det slutgiltiga formatet. Tror faktiskt mer på APS än på FF med tanke på just dagens bajonetter. Dagens bajonetter är helt klart gjorda för FF men med film och inte för digitala sensorer. Med de teknologier som finns idag så lider digitala FF för mycket av begränsningarna av just bajonetterna och optiken. Canon lyckas precis eller nästan, beroende på hur man ser på saken, med sin "stora" bajonett medan Nikon och de andra med sina "små" bajonetter har haft sämre framgång. Kodak DCS14 eller vad den nu hette var ju inte någon hit direkt även om man räknar bort de digitala tillkortakommandena med den kameran.
Nej jag tror att Nikon (eller någon annan) kommer att lansera ett nytt system med en helt annan bajonett och behålla APS för resten. Min gissning är att D3X eller vad den nu kommer att heta baseras på en ny fattning, kanske kompatibel med den hederliga F-bajonetten men då med crop eller något annat. Tror att dom måste ta i ordetligt om dom inte vill tappa för mycket mark och dagens system räcker inte längre till om dom vill passera D2X i upplösning. Redan idag har ju D2X högre upplösning än många av gluggarna som Nikon har i sitt sortiment klarar av att hantera.
Det finns ju givetvis en tänkbar lösning och det är att det utvecklas en sensor som kan hantera ljusbortfallet i hörnen och de skärpeförluster som dagens optik ger just där. Tekniken går ju framåt med stormsteg så det är givetvis inte omöjligt och det vore trevligt om man kunde använda alla gamla gluggar som finns på marknaden.
Jag vet att du Martin inte bryr dig så mycket om vignettering och andra optikska "fel" men jag tror inte att den stora massan skulle acceptera dessa konstnärliga effekter.....
Senast ändrad: