Annons

Nya bildvisningen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jimmy har ställt in generellt i sina medlemsinställningar och den förstorade vyn tar inte hänsyn till det än. Det kommer att fixas.

Och som svar på Jimmys fråga - den inställningen finns. Då får du dessutom rätt färg i den förstorade vyn redan nu.
 
Jewster skrev:
Jag utgår nu inte bara från ditt inlägg Stefan utan även många andras syn på detta med bildinfons placering.

Jag förstår till viss del att man ibland väger in utrustning och annat i sitt kommenterande av bilden. Men tycker samtidigt att det är synd att så stor tyngdpunkt verkar ligga på teknik.
Är det inte BILDEN vi först och främst vill uppleva och kommentera innehållet i. För mig spelar det ingen roll om det Sixtinska kapellet målades med mårdhårspensel eller roller (inga övriga jämförelser mellan fotosidans bilder och Michelangelos takkludd gjorda).
Skulle det sen visa sig att man ser något värt att kommentera i bilden som kan vara av tekniskt ursprung kan man väl orka klicka på fliken där man får den info man behöver. Jag tycker det är till bildens fördel att inget mer än bilden och fotografens egna ord är det första man möter. Jag skulle å andra sidan inte bli förskräckt om det igen blev mer som förut. Jag förstår bara inte riktigt detta breda upprop mot det nya formatet.
/jer.

För min del handlar det inte ett dugg om hur jag ska kommentera utan för mitt eget växande och lärdom.
 
Fnisseli skrev:
För min del handlar det inte ett dugg om hur jag ska kommentera utan för mitt eget växande och lärdom.

Precis. En bra bild är en bra bild oavsett utrustning. Tror inte folk här tänker att "vad bra den bilden hade blivit mha den utrustningen istället". Istället fungerar utrustningen som en vägledning för vilka typer av motiv man kan ta.

Kan därför inte förstå anledningen till att lägga den informationen på en helt egen sida, gör bara sidan mindre användarvänlig.
 
Jag är intresserad av information om vilket objektiv som använts, men ännu mer intresserad är jag av att få veta om bilden är manipulerad eller ej. Jag kommenterar helst inte manipulerade bilder.

Jag tycker att all information om bilden skall synas direkt, men att kommentarerna kan vara dolda under en flik.

/Catarina
 
Det kanske skulle kunna vara så att en bilds kommentarer inte syns förrän man själv kommenterat den? På så sätt så skulle man inte riskera att färgas av andras åsikter.

En risk kan ju vara att man skriver något bara för att få ta del av andras åsikter, men kanske är värt att prova på ändå? På så sätt så får man i alla fall själv chansen att träna på att ge kritik till bilderna.
 
Johank82 skrev:
Det kanske skulle kunna vara så att en bilds kommentarer inte syns förrän man själv kommenterat den? På så sätt så skulle man inte riskera att färgas av andras åsikter.
Andras kommentarer får absolut inte göras oåtkomliga som enligt ovanstående förslag. Att ta del av andras kommentarer handlar även det om ett lärande - inte bara i hur kommentarer kan formuleras utan också vad andra upplever/ser i bilder samt att jag kan få hjälp i det egna "tänket" när jag planerar en bild.
/Nonno
 
Kommentarerna blir ju inte oåtkomliga, de skulle ju komma fram när man själv kommenterat. Försöker bara ge konkreta förslag på hur man inte ska påverkas av andras åsikter angående en bild man har för avsikt att yttra sig om.
Är det en bild man ser och som man gillar och därför väljer att kommentera den, kan man utav de andra få tips om vad man eventuellt missade när man läser de andras åsikter därefter.
 
Johank82 skrev:
Kommentarerna blir ju inte oåtkomliga, de skulle ju komma fram när man själv kommenterat. Försöker bara ge konkreta förslag på hur man inte ska påverkas av andras åsikter angående en bild man har för avsikt att yttra sig om.
Är det en bild man ser och som man gillar och därför väljer att kommentera den, kan man utav de andra få tips om vad man eventuellt missade när man läser de andras åsikter därefter.

För det första begränsar ditt förslag möjligheten att få ta del av merparten av kommentarer som skrivs - ingen hinner med att kommentera bilder i den omfattningen.

För det andra känner många sig osäkra på hur man kommenterar och de kommer då inte att ha möjlighet att få se exempel som de kan lära sig av.

Möjlighet till lärande försämras radikalt.
/Nonno
 
Sant att man inte kan gå in på en bild bara för att läsa kommentarerna, vilket dock verkar vara just det problemet som fotosidan har. Folk går in, kollar bild, läser kommentarer om de finnes och går ut utan att skriva.

Annars har egentligen fotosidan försökt lösa det bra genom att ha en flik för kommentera och en flik för kommentarer. Kan dock inte låta bli att undra hur mycket extra träffar, och därmed möjlighet att få fler kommentarer, en bild får när man ser hur många kommentarer den har redan innan man besöker den. Det kanske är bättre att bara visa vilka bilder som inte har kommentarer.

Jag är lite tjatig, men blir väl så när man inte fått höra vad sidansvarigas motivering till varför det är som det är nu.
 
Bara vad vitsen är att, när man exempelvis söker efter bilder, under varje bild få se antalet kommentarer? Blir inte betraktaren mer styrd av vilka bilder denne väljer att kolla på tror ni? Kanske bara är jag som inbillar mig...
 
Vi justerade det där för flera år sen och har ingen minnet av hur resonemanget gick då. Men visst, det skulle kunna vara så att det antingen finns en "bli först att kommentera" eller ingen info om antalet kommentarer. Skall ha detta i åtanke framöver.

Det finns flera trådar om just att ju mer anonymt desto bättre.
 
camag skrev:
Jag kommenterar helst inte manipulerade bilder.
Blir bilden sämre för att den är manipulerad om det inte syns? Mindre värd att kommentera?

Det där med att antal kommentarer syns tycker jag också är onödigt. Det ska väl inte vara så att man klickar på en bild för att den fått många kommentarer, utan för att man tycker att den ser intressant ut. Antalet kommentarer ser man sen när man väl fått upp bilden.
 
elmfeldt skrev:

2. Nu är det fotografen som väljer vilken bakgrund som bilden skall visas med.

Det tycker jag är bra, detta att fotografen väljer hur bilden ska visas i utgångsläget...men... jag tycker att det vore fint om jag som tittare kunde växla mellan olika bakgrunder. Också med tanke på tidigare upplagda bilder, t ex denna där fotografen föreslår/önskar svart bakgrund, vilket idag inte är möjligt. Synd!
 
Makten skrev:
Blir bilden sämre för att den är manipulerad om det inte syns? Mindre värd att kommentera?

Nej, bilden blir väl inte sämre för det, men jag vill veta vad som gjort bilden till det den är. Om det är en skicklig fotograf eller en skicklig photoshoppare... om du förstår vad jag menar?

Jag brukar hoppa över bilder där det framgår att den är manipulerad, men fotografen inte skrivit på vilket sätt.

Fast nu slank vi visst från ämnet rätt rejält :)

/catarina
 
WFS) (Graylingman skrev:
Det tycker jag är bra, detta att fotografen väljer hur bilden ska visas i utgångsläget...men... jag tycker att det vore fint om jag som tittare kunde växla mellan olika bakgrunder. Också med tanke på tidigare upplagda bilder, t ex denna där fotografen föreslår/önskar svart bakgrund, vilket idag inte är möjligt. Synd!

På andra gallerier, i den stora världen utanför internet, får man lita på att utställaren valt bästa möjliga inramning till bilden. Så också här tycker jag.
Saknar bara funktionen för mej själv att testa de olika bakgrunderna innan jag väljer vilken som passar en viss bild bäst.
Vad gäller gamla bilder får man väl som fotograf, om man finner det viktigt, ta sig tid att byta till det man tidigare uppmanade besökaren till.

/jer.
 
Jewster skrev:
På andra gallerier, i den stora världen utanför internet, får man lita på att utställaren valt bästa möjliga inramning till bilden. Så också här tycker jag

Så är det väl på vanliga gallerier eftersom det inte är tekniskt möjligt att besökarna byter ram. På datorn finns möjligheten och då tycker jag det är synd att inte utnyttja den. Med olika skärmar och olika belysning när man tittar kan olika bakgrunder göra att bilden syns bättre.
 
vi tyckte att det var upp till fotografen att bestämma, men vi kan tänka oss att lägga tillbaka möjligheten för en besökare att byta framöver.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.