Annons

Nya bildvisningen

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror att risken är stor att man kommer att titta på mindre antal bilder, - helt enkelt därför att det tar längre tid.

Jag tittar alltid först på bilden och bildar en uppfattning innan jag evt. kommenterar. Sen läser jag andras kommentarer, - inte nödvändigtvis alla - och sen skriver jag min.

Vad andra har sagt ändrar inte på något sätt mitt intryck av bilden, - men kan däremot tillföra en mer nyanserat uppfattning. Och det kan påverka min kommentar på det viset att jag väljer bort att säga nåt som redan sagts många ggr, - och kanske ändrar formulering.

Alltså tycker jag att det är smidigast med allt på samma sida.

Ideén med att inte ange antal kommentarer tycker jag låter bra. Även om man inte vill, - så påverks man troligtvis av detta.

I övrigt: SNYGGT =)
 
camag skrev:
Nej, bilden blir väl inte sämre för det, men jag vill veta vad som gjort bilden till det den är. Om det är en skicklig fotograf eller en skicklig photoshoppare... om du förstår vad jag menar?
Jag förstår vad du menar, men inte varför du bryr dig. Vad spelar det för roll om bilden är manipulerad eller inte? Den har väl samma estetiska värde oavsett om det är en duktig fotograf eller "photoshoppare" bakom?
Jag skriver aldrig att någon av mina bilder är manipulerade, trots att alla kan anses vara det.
Måste du veta vad en målare använt för penslar för att kunna säga om tavlan är bra eller inte? Om det är olja eller akryl? Om det är duk eller pannå?
Det är mest skönt att slippa se alla utrustningslistor, exif och redogörelse för bildens mening och behandling tycker jag. En bra bild är en bra bild. Hur det gått till spelar ingen roll.
 
Med risk för att låta kinkig; Jag tycker det är kanon att fotografen kan välja bakgrund men jag tycker bara det är onödigt med alla dessa flikar. Det tar bara tid och gör att man inte orkar kolla igenom lika många bilder som man gjorde innan och man känner ingen lust heller när allt består utav massa klickande.
 
Min åsikt om att betraktaren ska välja bakgrundsfärg kommer här. Jag vill alltid visa mina bilder mot vit bakgrund, jag tycker helt enkelt det blir bäst. Jag gillar varken att de visas mot grå eller svart bakgrund. Därför tycker jag det är bra att själv få välja den färgen. Dock är det väl inte hela världen för mig om möjligheten kommer tillbaka, men jag föredrar att själv kunna få bestämma att mina bilder ska visas mot vit bakgrund.
 
elmfeldt skrev:
vi tyckte att det var upp till fotografen att bestämma, men vi kan tänka oss att lägga tillbaka möjligheten för en besökare att byta framöver.
Klart fotografen ska bestämma bakgrund. Det ingår liksom i den artistiska utsmyckningen och ska inte förändras bara för att nån annan vil se det på ett annat sätt. Det vore ungefär som att låta betraktaren få byta ramar och väggfärg på en utställning, vilket förstås är helt befängt.

Alltså, principen borde vara att fotografen ska få bestämma så mycket som möjligt i sin egen presentation.

U
 
Fast det skulle underlätta för betraktaren om denne kunde ändra bakgrund tillfälligt genom att hålla inne knappen i en ruta, istället för att klistra ut bilden och sätta in den i photoshop.

Annars blir det svårt att motivera varför man tycker att en annan bakgrund skulle vara bättre.
 
Köper inte riktigt argumenten med att valet att bakgrundsfärg skall jämföras med uställningar/gallerier. För det första sitter alla på olika skärmar med olika inställningar vilket är en stor skillnad mot utskrivet/kopierat material, för det andra är Inte bildvisningen här en utställning/galleri utan just bildvisning. Jag är helt med på att det är bra att fotografen själv kan välja bakgrund men det är helt galet att ta bort möjligheten att betraktaren ska kunna välja bakgrund. Helt klart så framställs ju bilder olika beroende på bakgrund (ex en ljus bild gör sig ofta bättre mot mörk bakgrund osv.) och jag upplever det som mycket bra att kunna växla för att få olika delar i bilden att framträda mer/mindre..
 
Nali skrev:
Helt klart så framställs ju bilder olika beroende på bakgrund...
Precis, och det är väl fotografen som bestämmer hur bilden ska framställas? Eller betraktaren kanske ska kunna byta färgtemperatur i bilden också, om den inte duger? Eller byta till svartvit visning?
 
Bling skrev:

Ideén med att inte ange antal kommentarer tycker jag låter bra. Även om man inte vill, - så påverks man troligtvis av detta.

Jo, det påverkar. För min del: att får en bild många kommentarer så kanske jag hoppar över men om bilden inte fått någon kommentar tar mig tid att ge en kommentar.
 
kanske just därför vore det bra att bara berätta vilka bilder som inte fått kommentarer om du hellre besöker dem, och samtidigt inte antalet kommentarer som andra bilder har fått för att andra inte ska påverkas av vilka de går in och kollar på.
 
Johank82 skrev:
kanske just därför vore det bra att bara berätta vilka bilder som inte fått kommentarer om du hellre besöker dem, och samtidigt inte antalet kommentarer som andra bilder har fått för att andra inte ska påverkas av vilka de går in och kollar på.
Det där lät som en utmärkt kompromiss! Man ser att bilden är kommenterad, men inte hur många gånger, förrän man öppnar den.
 
Makten skrev:
Precis, och det är väl fotografen som bestämmer hur bilden ska framställas? Eller betraktaren kanske ska kunna byta färgtemperatur i bilden också, om den inte duger? Eller byta till svartvit visning?

Om det nu är på det viset kanske man ska fundera och bestäma över vilken webbläsare man använder, eller skärm, eller hur det ser ut i rummet man har datorn/skärmen, eller vika inställningar alla har för skärmen... alla dessa saker "ramar" ju in och "förändrar" bilden. Exempelvis sitter jag på en bärbar där vinkeln på skärmen i allra högsta grad spelar in för hur bilden ser ut, vad är "rätt"? att ha den ljusare eller mörkare? Dessutom är denna skärm alldeles för "kall", är det att förringa/kränka fotografen om hans bild då får en annan framställning? Jag talar om omständigheter som varierar och inte någon sorts manipulation. Det går inte/är inte rätt att dra likhetstecken mellan internet och ett galleri/liknande så som ni gärna vill göra. Visst är det bra att hålla på fotografens rätt att välja, men glöm inte bort betraktarens "rätt". Ser inga nackdelar med att någon kan ändra bakgrundsfärg på mina bilder, är ju bara bra om de lättare ser motivet med en annan färg. Som någon sa så kan det vara svårt att ge kritik om man inte kan betrakta bilden på ett rättvist sätt.

Köper man en tavla eller bild väljer man själv var man vill sätta den, för det mesta väljer man även ram själv för att denna ska passa ens hem/tycke. Fotografen har gjort bilden men betraktaren väljer själv hur han vill ha bilden. Det är ju bara bra om betraktaren har möjlighet att valfritt ändra bakgrunden.

Kanske ska tillägga att jag inte delar din uppfattning om att fotografen alltid ska/har rätt bestämma hur hans bild ska framställas. På utställning m.m. har fotografen möjlighet att styra detta (om det ens är han/hon själv som fixar allt), men i andra medium begränsas fotografens styrning till själva bilden och inte sammanhanget (ex. internet, tidningar, reklam). Jag ser det nog lite som att bilden slutar där inramingen/sammanhanget tar vid, exempelvis när någon gjort en ram runt sin bild. Det kan höja/sänka bilden väldigt mycket, men jag brukar försöka låta bli att "luras" av detta och istället betrakta innehållet. Antar detta beror på att jag själv inte är bra på att göra ramar samt att jag tänker ser det som upp ill var och en att göra sin egen ram (om man exempelvis ska göra en förstoring åt någon). Till sist kan jag även påpeka att jag inte orkat gå igenom mina bilder för att välja "rätt" färg, det är så självklart att betraktaren ska få ha möjlighet att göra detta.
Så, nu har jag sagt och motiverat min åsikt i alla fall :)
 
Flikarna gör mig nervös. Icke användarvänligt. Att kika på nya bilder ger mjölksyra och musarm.
 
Jag gillar det inte...

Jag varit mest intresserad av bilder här på sidan, och det blir tre gånger jobbigare att surfa runt bland bilderna. Jag vill gärna se allt på en sida. Jag har nu tappat lusten helt att kolla på bilder. Jag tror att enbart de mest inbitna gillar det här formatet, och gissar att det kommer ändras inom kort. Det är ohållbart att ha det så här.

Just my 2 cents.
 
Re: Jag gillar det inte...

mathiasjohnson skrev:
Jag varit mest intresserad av bilder här på sidan, och det blir tre gånger jobbigare att surfa runt bland bilderna. Jag vill gärna se allt på en sida. Jag har nu tappat lusten helt att kolla på bilder. /.../ Det är ohållbart att ha det så här.

Instämmer, tyvärr.
 
Re: Jag gillar det inte...

mathiasjohnson skrev:
Jag varit mest intresserad av bilder här på sidan, och det blir tre gånger jobbigare att surfa runt bland bilderna. Jag vill gärna se allt på en sida. Jag har nu tappat lusten helt att kolla på bilder. Jag tror att enbart de mest inbitna gillar det här formatet, och gissar att det kommer ändras inom kort. Det är ohållbart att ha det så här.

Just my 2 cents.

Bilden är mer i centrum än någonsin,så om du har bildintresse borde allt vara bättre. Men om du i bildintresset även inkluderar teknisk data så har det blivit krångligare. Vi lyssnar dock på kritiken.
 
Jag vill bara fråga om modereringsfunktionerna för pooler är försvunna eller bara väldigt duktigt gömda? Jag hittar inga möjligheter längre för att t.ex plocka bort felaktiga bilder i Subculture.

Jag skickade ett mail till er också, men det kanske är smidigare här.
 
dovearea skrev:
Jag vill bara fråga om modereringsfunktionerna för pooler är försvunna eller bara väldigt duktigt gömda? Jag hittar inga möjligheter längre för att t.ex plocka bort felaktiga bilder i Subculture.

Jag skickade ett mail till er också, men det kanske är smidigare här.

Misstänker att ngt försvunnit iochmed redesign. Kollar efter helgen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.